Οι 5 φυλές των Κύπριων Shoppers

Εξαιρετικό εργαλείο στα χέρια των παικτών του λιανεμπορίου αποτελεί η πρώτη έρευνα τμηματοποίησης των Κύπριων Shoppers η οποία πραγματοποιήθηκε από την RAI Consultants για λογαριασμό του συνδέσμου Efficient Consumer Response Cyprus (ΕCR Cyprus) και η οποία κατέδειξε τη συμπεριφορά του Κύπριου shopper, οι παράγοντες που διαμορφώνουν το χαρακτήρα του, τα κριτήρια επιλογής καταστήματος/αλυσίδας, τους διαφορετικούς τύπους shopper και η σχέση τους με τις διαφορετικές αλυσίδες.
 
Η παρουσίαση της έρευνας έγινε την Τετάρτη 4 Ιουλίου και στην εναρκτήρια ομιλία του ο πρόεδρος του Συνδέσμου ECR Κύπρου, Μάριος Λουκαΐδης ανέφερε ότι στόχος όλων είναι η διάθεση προϊόντων καλής ποιότητας στους καταναλωτές σε ανταγωνιστικές τιμές. Για να καταστεί αυτό εφικτό, σημείωσε, χρειάζεται να φέρουμε κοντά το λιανεμπόριο, την βιομηχανία και τους προμηθευτές και να συνεργαστούν όλοι στην υιοθέτηση καλών πρακτικών και συνεργειών που θα μειώνει το κόστος, αλλά παράλληλα θα αποκτήσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης των καταναλωτών.

Διαβάστε ακόμα: Αγοραπωλησίες ακινήτων €1,7 δις α’ εξάμηνο

Αναφέρθηκε και σε απλά παραδείγματα για το του τι μπορεί να επιτύχει η μεταξύ τους συνεργασία αν συμφωνηθεί η τυποποίηση της πληροφόρησης κάτι που έχει γίνει σε όλο τον εξελιγμένο και μη κόσμο. Η χρήση κοινής πλατφόρμας ανταλλαγής πληροφοριών, τόνισε, εκτιμάται ότι θα μειώσει το χρόνο εισαγωγής προϊόντων στα ράφια από 2 μέχρι 6 εβδομάδες, θα μειώσει το χρόνο διαχείρισης των δεδομένων κατά 30% και θα βελτιωθεί η διαχείριση παραγγελιών και προϊόντων κατά μέσο όρο 67%. 

Αξίζει να σημειωθεί πως σήμερα μέλη στον Σύνδεσμο είναι 6 εταιρείες λιανεμπορίου, 22 προμηθευτές και οκτώ εταιρείες πολύτιμοι συνεργάτες που παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες. Ο κ. Λουκαΐδης κάλεσε και τις εταιρίες που δεν είναι μέλη να γίνουν, καθώς, όπως είπε, είναι σημαντικό να συμμετέχουν αρκετοί στον Σύνδεσμο ώστε να μπορέσει να έχει αποτελέσματα για όλους και πιο γρήγορα οφέλη.

Γένους θηλυκού ο Κύπριος shopper
Παρουσιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Executive Chairman της Rai Consultants, Ολύμπιος Τουμάζου, επισήμανε πως με βάση την χαρτογράφηση του Κύπριου shopper, το 70% που επισκέπτονται τα καταστήματα λιανεμπορίου για ψώνια του νοικοκυριού είναι γυναίκες και μόνο το 30% είναι άνδρες. Οι δαπάνες των κυπριακών νοικοκυριών ανέρχεται στα €6.000 ετησίως κατά μέσο όρο, ενώ οι νεαρότερες ηλικίες ψωνίζουν πιο συχνά από τους φούρνους – ηλικιακά σε ποιο μεγάλες ηλικίες, ενώ οι νεαρότερες ηλικίες πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου σε ποσοστό 69%. Την ίδια ώρα, η έρευνα αναγνώρισε πέντε κατηγορίες shoppers.

Διαβάστε ακόμα: Cyta: Οδηγεί την Κύπρο στην νέα εποχή του Gigabit

Οι 5 φυλές των Κύπριων Shopper
Φυλή 1 – active economizers:
Αποτελείται από την ομάδα των shoppers οι οποίοι κυνηγούν τις προσφορές και συνιστά το 20% των Κύπριων shoppers. Συνήθως είναι δημόσιοι υπάλληλοι, μέσης ή χαμηλής κοινωνικής τάξης και διαμένουν κυρίως στις αστικές περιοχές των Λευκωσίας και Λεμεσού. Κυμαίνονται μεταξύ της ηλικιακής ομάδας 31-64 χρόνων και ο μέσος όρος ατόμων στο νοικοκυριό είναι τα 2,8 άτομα. Η συγκεκριμένη φυλή καθώς κυνηγά τις προσφορές των καταστημάτων λιανεμπορίου, δεν τους ενδιαφέρει το άνετο ψώνισμα, δεν αναζητούν την ποικιλία προϊόντων αλλά ούτε επιδεικνύουν ενδιαφέρον εάν τα προϊόντα είναι ποιοτικά φρέσκα. Την ίδια ώρα, δεν ενδιαφέρονται να απολαύσουν τα ψώνια και δεν είναι πιστοί σε οποιαδήποτε μάρκα.

Φυλή 2 – the young and the restless: Είναι ο φίλος μας, ο γνωστός μας. Είναι άνθρωποι μορφωμένοι, έχουν καριέρα η οποία γι αυτούς είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο, λατρεύουν την τεχνολογία καθώς την χρησιμοποιούν καθημερινά για τη δουλειά τους, αλλά και για την κοινωνική τους ζωή για να μπορούν να είναι απομονωμένοι. Είναι πιεσμένοι από χρόνο, είναι ανύπαντροι και γι αυτούς η καριέρα είναι προτεραιότητα. Τα ψώνια γι αυτούς είναι βάσανο, είναι όμως κάτι το οποίο μοιράζονται μαζί με την σύντροφο τους έστω κι αν δεν είναι παντρεμένοι. Ζητούν ταχύτητα στην εξυπηρέτηση και η εμπειρία ψωνίσματος είναι σημαντική. Αφορά το 18,5% του πληθυσμού, κυρίως άνδρες σε ποσοστό 50%, απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι άτομα υψηλής εισοδηματικής τάξης, ζουν κυρίως Λεμεσό και Λευκωσία και είναι νεαρές και μέσες ηλικίες. Η συχνότητα των επισκέψεων στα καταστήματα για τη συγκεκριμένη ομάδα είναι λιγότερη από τον μέσο όρο για όλους τους τύπους των καταστημάτων. Γιατί; Επειδή είναι βάσανο γι αυτούς τα ψώνια. Τα χαρακτηριστικά που τους ξεχωρίζουν, είναι λάτρεις της τεχνολογίας, η διασκέδαση γι αυτούς είναι σημαντικός παράγοντας της ζωής τους, τα αθλητικά και η ομάδα τους αποτελεί θρησκεία. Μπορείς να τους εντοπίσεις εύκολα για διαφημιστικούς σκοπούς σε ποδοσφαιρικούς αγώνες, σε γήπεδα ή σε μετάδοση ποδοσφαιρικών αγώνων. Η επικοινωνία τους είναι μέσω της τεχνολογίας και εντοπίζονται πολύ εύκολα στα social media. Η αναζήτηση εμπειριών και περιπέτειας και έξω και μέσα στο κατάστημα είναι σημαντικό και η κοινωνική τους ανοχή είναι αυξημένη. Από την άλλη, η οικογένεια και το σπίτι δεν αποτελούν σημαντικό στοιχείο για του young and restless, καθώς επίσης ούτε η υγιεινή διατροφή και δεν χαρακτηρίζονται από την κοινωνική αδικία.

Φυλή 3 – family driven traditional: Το σύμπαν της συγκεκριμένης ομάδας περιστρέφεται γύρω από την οικογένεια. Τα όρια της κοινωνικοποίησης της είναι η κουζίνα της. Προσπαθεί να κάνει το καλύτερο για την οικογένεια της. Είναι άνθρωπος ο οποίος θέλει την προσωπική επαφή. Γι αυτό συχνάζει περισσότερο σε φρουταρίες, σε κρεοπωλεία και μικρά μαγαζιά. Η ομάδα αυτή αποτελεί το 27-28% του πληθυσμού. Είναι κυρίως γυναίκες, παντρεμένες, χαμηλής ή μέσης μόρφωσης, νοικοκυρές ή συνταξιούχες, χαμηλής οικονομικής τάξης, μέσης ή μεγάλης ηλικίας και κυρίως ζουν στην περιοχή Λάρνακας - Αμμοχώστου και αγροτικές περιοχές. Γι αυτές τις γυναίκες το άνετο ψώνισμα είναι σημαντικό υπό την άποψη της προσβασιμότητας. Είναι γυναίκες οι οποίες θέλουν το κατάστημα της γειτονίας τους, την φρουταρία της γειτονίας τους. Ο υγιεινός τρόπος διατροφής και η ποιότητα του φαγητού είναι μέρος της καθημερινότητας τους και αποτελεί την κύρια τους ανησυχία. Η οικογένεια και το σπίτι είναι πολύ σημαντικό στοιχείο. Τα ποιοτικά φρέσκα προϊόντα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος στα ψώνια της, γι αυτό επισκέπτεται συχνότερα τα καταστήματα. Δεν την χαρακτηρίζει σίγουρα η διασκέδαση. Δεν είναι λάτρης της τεχνολογίας και τα αθλητικά δεν είναι τα φόρτε τους. Η επικοινωνία μέσω της τεχνολογίας είναι ενάντια στην κουλτούρα τους. Περισσότερη σημασία έχει η προσωπική επαφή.

Φυλή 4 – brand oriented swingers: Πρόκειται για την ηρωίδα Κύπρια επαγγελματία. Είναι η ομάδα η οποία προσπαθεί να ισοζυγίσει την καριέρα μαζί με την οικογένεια. Διαθέτει τις παραστάσεις της προηγούμενης γενιάς και προσπαθεί να τα κάνει όλα και μοιάζει περισσότερο με οκταπόδι. Είναι multitasking, καθώς συγχρόνως μπορεί να παίρνει τα παιδιά στο φροντιστήριο, να μιλά στο κινητό και παράλληλα να βάζει και μακιγιάζ μέσα στο αυτοκίνητο. Πρόκειται για μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα και αποτελεί το 20% του πληθυσμού, απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά κύριο λόγο αυτοεργοδοτούμενη, ψηλής εισοδηματικής τάξης. Γι αυτές το κινητό είναι ο σύντροφος και ο βοηθός τους καθώς επίσης και αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας τους. Διαμένουν ως επί το πλείστον σε Αμμόχωστο, Πάφο και Λευκωσία, νεαρής ή μέσης ηλικίας. Είναι οι γυναίκες που θέλουν να τα κάνουν όλα. Να είναι και μητέρες και νοικοκυρές, αλλά και δραστήριες στην επαγγελματική τους καριέρα. Καθώς είναι λάτρης της τεχνολογίας λατρεύουν τον κάθε κατασκευαστή ή λιανέμπορα ο οποίος μπορεί να τους κάνει διευκόλυνση. Αυτός ο οποίος θα τους δώσει τα μέσα να διεκπεραιώσουν το δύσκολο έργο της καθημερινότητας τους, είναι αυτός που θα προτιμήσουν.

Φυλή 5 – comfort driven traditional:  Κυρίως συνταξιούχοι οι οποίοι επισκέπτονται συγκεκριμένες υπεραγορές, τις πρωινές κυρίως ώρες. Είναι οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν αφυπηρετήσει, ακόμα όμως νιώθουν ότι έχουν υποχρέωση προς τα παιδιά τους και πολλές φορές κάνουν και τα ψώνια των παιδιών του. Η συγκεκριμένη ομάδα αποτελεί περίπου το 15% του πληθυσμού, κυρίως νοικοκυρές συνταξιούχοι, χαμηλής εισοδηματικής τάξης, μέσης κοινωνικής τάξης και διαμένουν κυρίως στις επαρχίες Λευκωσίας και Πάφου. Σε ό,τι αφορά τις επισκέψεις τους στις υπεραγορές είναι πιο πάνω από τον μέσο όρο συχνότητας επισκέψεων. Θέλουν το άνετο ψώνισμα. Είναι παθητικοί οικονόμοι, δηλαδή είναι περισσότεροι πιστοί σε μια υπεραγορά από την πρώτη φυλή και προσπαθούν να κάνουν οικονομικές αγορές από την ποικιλία που διαθέτει η υπεραγορά που επισκέπτονται. Η κοινωνική αποδοχή αποτελεί σημαντικό μέρος της ιδιοσυγκρασίας τους. Θέλουν οι επιλογές τους να είναι κοινωνικά αποδεκτές. Επίσης, σημαντικότατο στοιχείο στις επιλογές τους είναι τα φρέσκα προϊόντα. Δεν τους χαρακτηρίζει η αναζήτηση καριέρας.
 
Σημειώνεται ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό την μορφή προσωπικών συνεντεύξεων την περίοδο Ιανουάριος – Απρίλιος 2018. Το δείγμα ήταν 1.000 άτομα σε 140 σημεία ανά το παγκύπριο και διενεργήθηκε από 16 ερευνητές.  

Δειτε Επισης

Το Kia EV3 ενσωματώνει την υπηρεσία πληρωμών CarPay εντός αυτοκινήτου
Αυτοί είναι οι νέοι δασμοί που θα επιβάλει ο Τραμπ σε Κίνα, Μεξικό και Καναδά
Η συνδρομή της AWS στα success stories των πελατών της και η απήχηση του cloud στις επιχειρήσεις της Κύπρου
Ολοκληρώθηκε το Samsung Developer Conference Korea 2024
Ο Χρίστος Αγγελίδης νέος Γενικός Διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ-Πότε αναλαμβάνει καθήκοντα
Hyundai: Οι Thierry Neuville και Martjin Wydaeghe παγκόσμιοι πρωταθλητές στο WRC 2024
Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των 11ων ΚΕΒΕ Business Leader Awards (pics)
Ν. Χριστοδουλίδης: Αρχίζει rebranding της Κύπρου με επίκεντρο τις διεθνείς αγορές-Τα πέντε οφέλη από τη νέα αναβάθμιση της οικονομίας
Καταπέλτης για τις απεργίες ο Χριστοδουλίδης-Το κράτος δεν πρόκειται να υποκύψει σε πιέσεις
Λούης Ποχάνης: Κεφαλαιώδους σημασίας σ’ ένα άστατο κόσμο η ασφάλιση των επιχειρήσεων