Ώρα για καφέ

Από τον παραδοσιακό στον espresso και το cold brew. Οι τάσεις στον καφέ όλο και αλλάζουν, εξελίσσονται και προσαρμόζονται στις ανάγκες της εποχής. Ποιες είναι, λοιπόν, οι επικρατέστερες επιλογές φέτος, τι ξέρουμε για το τέταρτο κύμα καφέ που έρχεται, ποια γενιά επηρεάζει περισσότερο την αγορά και τι προτιμούν οι Κύπριοι;

ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ 

Οι νέες τάσεις του τομέα βασίζονται όλο και περισσότερο στη γενιά των Μillenials, την οποία οι καφετερίες και η αγορά γενικότερα προσπαθούν να κερδίσουν με μοντέρνες τεχνικές και ιδέες 

Κρύος ή ζεστός;

Αυτό ήταν, παλαιότερα, το βασικό ερώτημα. Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχει γίνει πιο σύνθετο, καθώς η απόλαυση του καφέ δεν είναι, πλέον, απλή υπόθεση και η επιλογή είναι ανάλογη με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού, που εμφανίζεται όλο και πιο ψαγμένο.                                                                      Το speciality στον καφέ κερδίζει έδαφος και μπήκε σιγά - σιγά στην ζωή και των Κυπρίων. Οι νέες τάσεις του τομέα βασίζονται όλο και περισσότερο στη νέα γενιά των millenials, την οποία η αγορά προσπαθεί με μοντέρνες τεχνικές και ιδέες να κερδίσει. Η βιομηχανία του καφέ συνεχίζει να εξελίσσεται, περνώντας από διάφορα κύματα και συγκεκριμένα από το τρίτο στο τέταρτο. Ποιο είναι, όμως, το μέλλον του καφέ, ποιες οι νέες τάσεις και τι ισχύει στην Κύπρο;  

Το τρίτο κύμα 
Το δεύτερο κύμα καφέ αφορούσε στην ανάγκη για πολυτέλεια, η οποία έφερε μια γενική αύξηση στην ποιότητα, όπως επίσης και στα εξειδικευμένα ροφήματα, δίνοντας τεράστια έμφαση στο τι πίνουν και σκέφτονται οι καταναλωτές. Το απευθείας εμπόριο, κατά το οποίο ο roaster αγοράζει από τον παραγωγό, πρόκειται να γνωρίσει ανάπτυξη το 2018. Στην περίπτωση αυτή δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα, τη βιωσιμότητα και τον πειραματισμό στις μεθόδους παρασκευής και σημαίνουν καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές. Όσον αφορά το customer experience, το concept θέλει τις εταιρείες να επικεντρώνονται στην εμπειρία τον καταναλωτών και ως απάντηση οι roasters και οι καφετέριες κάνουν το 2018 τη χρονιά του πελάτη. Από την αναζήτηση feedback, μέχρι την εκπαίδευση των καταναλωτών γύρω από την ιστορία του καφέ που απολαμβάνουν, το τρίτο κύμα ασχολείται με την προώθηση της σχέσης τους με τον καφέ που βρίσκεται στο φλιτζάνι τους.  
Το τέταρτο κύμα 
Εστιάζει στην όλη εμπειρία του καφέ, που ξεκινάει από τις γεωργικές δραστηριότητες, εκτείνεται στο ψήσιμο και ακολουθεί μια απαιτητική διαδικασία, μέχρι να φτάσει πίσω από τον πάγκο της καφετέριας. Η δουλειά ενός barista άρχισε να γίνεται τέχνη. Παρατηρείται, επίσης, εστίαση σε μεθόδους χαμηλής ή χωρίς πίεση ζύμωσης, για να επιτρέπεται η απόλαυση περισσότερων γεύσεων. Έντονη είναι, επίσης, η τάση για  brewing at home. Οι τεχνικές, για να φτιάξει κανείς speciality καφέ, μεταφέρονται στο σπίτι, με τον καταναλωτή να μεταμορφώνεται σε barista, χρησιμοποιώντας ειδικά εργαλεία, τα οποία πωλούνται, πλέον, σε διάφορες καφετέριες και σε άλλα σημεία πώλησης. 

Στόχος η γενιά Y&Z 
Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ομάδα καταναλωτών καφέ είναι αυτή που έχει να κάνει με άτομα ηλικίας 13 με 16 ετών, η γνωστή ως Generation Y, η οποία παρέα με τους Millennials αποτελούν τη μεγαλύτερη κατηγορία πελατών καφέ. Πρόκειται για τις δύο γενιές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιρροή και τη μεταποίηση των προσφορών που βρίσκονται στο μενού των καφετεριών. Για να τους γλυκάνει το δόντι, η βιομηχανία αναγκάστηκε να αλλάξει και να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις τους. Μιας και είναι συνεχώς στο πόδι, προτιμούν τις γρήγορες και τις άνετες αγορές. Γι’ αυτό και η τάση προς τα προσυσκευασμένα εμφιαλωμένα ποτά, που μεταφέρονται αλλά και καταναλώνονται εύκολα, αναμένεται να σημείωση αύξηση το 2018. 

Λιανική αγορά €60 εκατ. 
Η αγορά του καφέ στην Κύπρο συνεχίζει να αναβαθμίζεται και να μεγαλώνει συνεχώς. Κύριοι παίκτες του τομέα είναι οι αλυσίδες καφέ Costa Coffee, Gloria Jeans, Starbucks Coffee και Café Nero. Επίσης, το δικό τους σεβαστό μερίδιο αγοράς διατηρούν τα franchise καταστήματα Coffee Brands και Coffee Island, ενώ δυναμικά στο παιχνίδι μπήκαν Second Cup, Coffeehouse TasteHabitat και Mikel. Από τις νέες αφίξεις ξεχωρίζει αυτή της Tuccano Coffee, που έκανε την εμφάνισή της στη Λεμεσό. Την ίδια ώρα, δειλά - δειλά η τάση του brewing at home μπαίνει και στα κυπριακά νοικοκυριά. Οι καταναλωτές έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να προμηθεύονται μηχανές για brewing, ώστε να φτιάχνουν τον δικό τους καφέ στο σπίτι. Στο πλαίσιο αυτό, όλο και περισσότερες αλυσίδες επενδύουν στην εκπαίδευση του καταναλωτή σχετικά με τον καφέ, προωθώντας την ίδια ώρα εργαλεία και τεχνικές brewing στα καταστήματά τους. Η τάση, όμως, που φαίνεται να κέρδισε πιο γρήγορα έδαφος είναι οι έτοιμες καψούλες καφέ. Παράλληλα, στα μενού των καφετεριών συνεχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους specialty coffees, αλλά και υγιεινά ροφήματα χαμηλά σε θερμίδες και με detox ιδιότητες. Όσον αφορά τους καφέδες που διατίθενται σε λιανικά κανάλια, σύμφωνα με στοιχεία της RAI Consultants, το μέγεθος της κατηγορίας σημειώνει αύξηση τα τελευταία χρόνια και το 2017 άγγιξε τα €60 εκατ. Το 40% ανήκει στον παγωμένο καφέ, το 30% στον στιγμιαίο, το 20% στον παραδοσιακό κυπριακό, το 10% στον φίλτρου και σε άλλα εξειδικευμένα είδη. Πρόκειται πάντα για στοιχεία που αφορούν στις πωλήσεις σε υπεραγορές, περίπτερα, mini markets, φούρνους και discount stores. Η έρευνα δεν περιλαμβάνει τις πωλήσεις σε καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ, κλαμπ, ξενοδοχεία, πολυχώρους, καντίνες, ζαχαροπλαστεία, νοσοκομεία και στρατόπεδα. 

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ 2018 
Πολλές είναι οι νέες τάσεις στη βιομηχανία του καφέ, που αναμένεται να εδραιωθούν και να ξεχωρίσουν τη χρονιά που διανύουμε. Πιο κάτω ακολουθούν οι σημαντικότερες από αυτές. 

Cocktails με καφέ 
Με βάση τους δείκτες τάσεων του κλάδου, τα κοκτέιλ καφέ θα έχουν ιδιαίτερη ζήτηση το 2018, κυρίως λόγω της αυξανόμενης επιθυμίας των Millenials για το next best thing του τομέα. 

Cold brew
Με το speciality να κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια και με τις πωλήσεις του να αυξάνονται κατά 580% από το 2011, είναι σίγουρο πως το cold brew ήρθε για να μείνει. Πρόκειται για μια τάση που θα ανθίσει ακόμη περισσότερο φέτος, παρέα με νέες γεύσεις και τεχνικές. 

Nitro coffee
Αν και δεν είναι ακόμη παγκοσμίως γνωστό, πρόκειται για το τελευταίο trend του τομέα. Πρόκειται για cold brewed καφέ, που εγχέεται με αέριο άζωτο για μια πλούσια, ομαλή και αφρώδη υφή. Ακόμη ένα είδος καφέ, που απευθύνεται κυρίως στην γενιά των Μillenials. 

Συνδυασμός με καφέ και τσάι 
Για όσους αγαπούν τον καφέ, αλλά και το τσάι, η νέα τάση συνδυάζει και τα δύο κι αναμένεται να εδραιωθεί ανάμεσα στο καταναλωτικό κοινό μέσα στο 2018.

 

 

Δειτε Επισης

McCafe®
ipH
Gloria Jean’s Coffees
Coffee Island
COFFEE BERRY
CaffE Nero
Α.Π. Γεωργιάδη
Ώρα για καφέ