Τι εισηγείται το Δημοσιονομικό για Εστία
13:09 - 24 Ιουλίου 2018

Ενίσχυση των κριτηρίων που καταγράφονται στο Σχέδιο Εστία εισηγείται το Δημοσιονομικό Συμβούλιο το οποίο μετά τη συνάντηση που είχε με τον Υπουργό Οικονομικών στις 20 Ιουλίου προέβη στην έκδοση ενημερωτικού δελτίου με το οποίο επισημαίνει ότι τα κριτήρια θα μπορούσαν να είναι στη βάση των κριτηρίων που ισχύουν για άλλα σχέδια κοινωνικής στήριξης.
Παραθέτει μάλιστα και παράδειγμα σύμφωνα με το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη για τον καθορισμό των κριτηρίων τόσο της μέγιστης αξίας της πρώτης κατοικίας που θα εμπίπτει στο σχέδιο όπως και του εισοδήματος, ο αριθμός ατόμων του κάθε νοικοκυριού. «Όπως φαίνεται από την Πρόταση, νοικοκυριό με έξει άτομα και αξία οικίας €250 χιλιάδες χωρίς άλλη περιουσία και με συνολικά εισοδήματα €51 χιλιάδες δεν θα μπορεί να συμμετέχει στο σχέδιο ενώ νοικοκυριό με ένα άτομο που διαμένει σε οικία €350 χιλιάδες με επιπρόσθετα καθαρά περιουσιακά στοιχεία €375 χιλιάδες και με εισοδήματα €50 χιλιάδες θα μπορεί να συμμετάσχει».
Παράλληλα, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο επισημαίνει ότι θα μπορούσε να εξεταστεί η διαφοροποίηση του βαθμού ενίσχυσης μέσω του Σχεδίου Εστία αναλόγως του διαθέσιμου εισοδήματος του νοικοκυριού σε συνάρτηση με το ύψος του δανείου.
Την ίδια ώρα, υπογραμμίζει ότι το Σχέδιο ενδεχομένως να επιβαρύνει αχρείαστα τα δημόσια οικονομικά, θα καθυστερήσει την αναγκαία μείωση του δημόσιου χρέους, θα δημιουργήσει ηθικούς κινδύνους και αρνητικό προηγούμενο για νέες διεκδικήσεις από οργανωμένα σύνολα, δυσχεραίνουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και ενδεχομένως να επηρεάσουν αρνητικά τη φορολογική συμμόρφωση των πολιτών.
Κρατικά ομόλογα
Αναφορικά με την έκδοση κρατικών ομολόγων, το Δημοσιονομικό αναφέρει ότι η ανάκτηση της κατάθεσης που έγινε ως αποτέλεσμα για την ενίσχυση ρευστότητας της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (ΣΚΤ) θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο λειτουργίας της οντότητας που θα διαχειρίζεται το δανειακό χαρτοφυλάκιο που θα παραμείνει υπό ον έλεγχο του κράτους μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής με την Ελληνική Τράπεζα. Για να μεγιστοποιηθεί ο βαθμός ανάκτησης της κατάθεσης από το δημόσιο η διαχείριση του οργανισμού θα ήταν ορθό ν ανατεθεί σε εξειδικευμένους τεχνοκράτες με μοναδικό στόχο την είσπραξη του μέγιστου δυνατού ποσού από τα οφειλόμενα δάνεια. Βασικοί παράγοντες προς αυτή την προσπάθεια, σημειώνει, είναι ο διαχωρισμός της από την άσκηση της κοινωνικής πολιτική η οποία θα πρέπει να λειτουργήσει παράλληλα, ο περιορισμός των πολιτικών παρεμβάσεων, ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και η επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης.
Αποζημιώσεις ΣΚΤ
Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο τονίζει ότι η κοινωνική στήριξη προς την ομάδα των υπαλλήλων που θα επιλέξουν ή θα εξαναγκαστούν να αποχωρήσουν από την ΣΚΤ θα πρέπει να είναι ίδια ή ανάλογη με αυτήν που ισχύει για το σύνολο των υπαλλήλων. Τυχόν επιπρόσθετα ποσά, αναφέρει, θα πρέπει να είναι πολύ περιορισμένα ώστε να μην επιβαρύνουν αχρείαστα τα δημόσια οικονομικά και να μην δημιουργούν αρνητικό προηγούμενο και αίσθημα αδικίας ανάμεσα στους υπόλοιπους πολίτες.

Παραθέτει μάλιστα και παράδειγμα σύμφωνα με το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη για τον καθορισμό των κριτηρίων τόσο της μέγιστης αξίας της πρώτης κατοικίας που θα εμπίπτει στο σχέδιο όπως και του εισοδήματος, ο αριθμός ατόμων του κάθε νοικοκυριού. «Όπως φαίνεται από την Πρόταση, νοικοκυριό με έξει άτομα και αξία οικίας €250 χιλιάδες χωρίς άλλη περιουσία και με συνολικά εισοδήματα €51 χιλιάδες δεν θα μπορεί να συμμετέχει στο σχέδιο ενώ νοικοκυριό με ένα άτομο που διαμένει σε οικία €350 χιλιάδες με επιπρόσθετα καθαρά περιουσιακά στοιχεία €375 χιλιάδες και με εισοδήματα €50 χιλιάδες θα μπορεί να συμμετάσχει».
Παράλληλα, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο επισημαίνει ότι θα μπορούσε να εξεταστεί η διαφοροποίηση του βαθμού ενίσχυσης μέσω του Σχεδίου Εστία αναλόγως του διαθέσιμου εισοδήματος του νοικοκυριού σε συνάρτηση με το ύψος του δανείου.
Την ίδια ώρα, υπογραμμίζει ότι το Σχέδιο ενδεχομένως να επιβαρύνει αχρείαστα τα δημόσια οικονομικά, θα καθυστερήσει την αναγκαία μείωση του δημόσιου χρέους, θα δημιουργήσει ηθικούς κινδύνους και αρνητικό προηγούμενο για νέες διεκδικήσεις από οργανωμένα σύνολα, δυσχεραίνουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και ενδεχομένως να επηρεάσουν αρνητικά τη φορολογική συμμόρφωση των πολιτών.
Κρατικά ομόλογα
Αναφορικά με την έκδοση κρατικών ομολόγων, το Δημοσιονομικό αναφέρει ότι η ανάκτηση της κατάθεσης που έγινε ως αποτέλεσμα για την ενίσχυση ρευστότητας της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (ΣΚΤ) θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο λειτουργίας της οντότητας που θα διαχειρίζεται το δανειακό χαρτοφυλάκιο που θα παραμείνει υπό ον έλεγχο του κράτους μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής με την Ελληνική Τράπεζα. Για να μεγιστοποιηθεί ο βαθμός ανάκτησης της κατάθεσης από το δημόσιο η διαχείριση του οργανισμού θα ήταν ορθό ν ανατεθεί σε εξειδικευμένους τεχνοκράτες με μοναδικό στόχο την είσπραξη του μέγιστου δυνατού ποσού από τα οφειλόμενα δάνεια. Βασικοί παράγοντες προς αυτή την προσπάθεια, σημειώνει, είναι ο διαχωρισμός της από την άσκηση της κοινωνικής πολιτική η οποία θα πρέπει να λειτουργήσει παράλληλα, ο περιορισμός των πολιτικών παρεμβάσεων, ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και η επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης.
Αποζημιώσεις ΣΚΤ
Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο τονίζει ότι η κοινωνική στήριξη προς την ομάδα των υπαλλήλων που θα επιλέξουν ή θα εξαναγκαστούν να αποχωρήσουν από την ΣΚΤ θα πρέπει να είναι ίδια ή ανάλογη με αυτήν που ισχύει για το σύνολο των υπαλλήλων. Τυχόν επιπρόσθετα ποσά, αναφέρει, θα πρέπει να είναι πολύ περιορισμένα ώστε να μην επιβαρύνουν αχρείαστα τα δημόσια οικονομικά και να μην δημιουργούν αρνητικό προηγούμενο και αίσθημα αδικίας ανάμεσα στους υπόλοιπους πολίτες.