Επιχειρείν χωρίς σύνορα
13:52 - 29 Ιουνίου 2018

Κατά τη διάρκεια του 2017, 1.66 δισ. άνθρωποι ανά τον κόσμο αγόρασαν προϊόντα online. Οι πωλήσεις από το e-shopping άγγιξαν το €1.8 τρισ. και οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα ξεπεράσουν τα €3.62 τρισ. μέχρι το 2021, σύμφωνα με το Statista.com. Σε μια τέτοια δυναμική, η Κύπρος κινείται με αργά, αλλά σταθερά ανοδικά βήματα. Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία, τα άτομα ηλικίας 25-34 ετών αποτελούν το πιο δραστήριο κοινό του e-shopping, με το ποσοστό τους να διαμορφώνεται στο 39,9%, δημιουργώντας νέες πραγματικότητες για την κυπριακή αγορά.
Pαγδαίες είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, ενώ οι έντονοι ρυθμοί ζωής, αλλά και η εκτίναξη της χρήσης των τεχνολογιών σε διάφορα επίπεδα της καθημερινότητάς μας, έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο συμπεριφοράς των καταναλωτών. Ώθησαν θετικά τη διάδοση του e-shopping στην Κύπρο, με ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να αποκτούν το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση του κοινού που… ψηφίζει ηλεκτρονικά και για τις αγορές του.
Σύμφωνα με την έρευνα χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής στα νοικοκυριά για το 2017, που διενήργησε η στατιστική υπηρεσία, 80,7% των ατόμων 16-74 ετών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, με τις ηλικίες 16-24 να είναι συχνότεροι χρήστες από τις μεγαλύτερες, σε ποσοστό 98,2%. Οι πλείστοι εξ αυτών χρησιμοποιούν φορητές συσκευές για πρόσβαση στο διαδίκτυο, όταν είναι εκτός σπιτιού ή στην εργασία, με το 84,6% να επιλέγουν κινητό ή smartphone και 21,2% laptop ή tablet.
Pαγδαίες είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, ενώ οι έντονοι ρυθμοί ζωής, αλλά και η εκτίναξη της χρήσης των τεχνολογιών σε διάφορα επίπεδα της καθημερινότητάς μας, έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο συμπεριφοράς των καταναλωτών. Ώθησαν θετικά τη διάδοση του e-shopping στην Κύπρο, με ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να αποκτούν το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση του κοινού που… ψηφίζει ηλεκτρονικά και για τις αγορές του.
Σύμφωνα με την έρευνα χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής στα νοικοκυριά για το 2017, που διενήργησε η στατιστική υπηρεσία, 80,7% των ατόμων 16-74 ετών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, με τις ηλικίες 16-24 να είναι συχνότεροι χρήστες από τις μεγαλύτερες, σε ποσοστό 98,2%. Οι πλείστοι εξ αυτών χρησιμοποιούν φορητές συσκευές για πρόσβαση στο διαδίκτυο, όταν είναι εκτός σπιτιού ή στην εργασία, με το 84,6% να επιλέγουν κινητό ή smartphone και 21,2% laptop ή tablet.
Προφίλ αγορών και αγοραστών
Με αυτά ως δεδομένα, θετικό είναι το πεδίο ανάπτυξης για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Το πρώτο τρίμηνο του 2017, το ποσοστό εκείνων που αγόρασαν ή παράγγειλαν προϊόντα ή υπηρεσίες, μέσω διαδικτύου, ανήλθε στο 24,4%, με τους άντρες καταναλωτές να συγκεντρώνουν το 31,9%, έναντι του 28,8% των γυναικών.
Δημοφιλέστερη κατηγορία στις ηλεκτρονικές αγορές απετέλεσαν προϊόντα ένδυσης και αθλητικά είδη με 54,4% κατά το διάστημα Απριλίου 2016 - Μαρτίου 2017 και ακολούθησαν οι διευθετήσεις για ταξίδια, όπως, εισιτήρια και ενοικίαση αυτοκινήτου με 48,1%, ενώ τρίτη στις προτιμήσεις ήταν η διαμονή για διακοπές με 38,1%. Οι πλείστοι καταναλωτές ξοδεύουν από €100 μέχρι €500. Ανάμεσα στα άτομα ηλικίας 16-74, 82,4% είναι το ποσοστό εκείνων που προτιμούν να αγοράζουν από πωλητές της ΕΕ, 39,4% από τον υπόλοιπο κόσμο, ενώ μόνο 27,3% από ντόπιους.
Οι εταιρείες προσαρμόζονται
Οι κυπριακές επιχειρήσεις, με τη σειρά τους, φαίνεται να ακολουθούν τις συνήθειες των καταναλωτών, παράλληλα με τους στόχους για αύξηση του κύκλου εργασιών τους.
Σύμφωνα με την έρευνα χρήσης τεχνολογιών, πληροφορικής, επικοινωνιών και ηλεκτρονικού εμπορίου στις επιχειρήσεις για το 2017 της στατιστικής υπηρεσίας, πέραν του 95,8% των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, ενώ το 72,8% διαθέτουν ιστότοπο. Ωστόσο, μόνο το 13,8% των κυπριακών εταιρειών διέθετε ηλεκτρονικό κατάστημα το 2016, με την τάση να προμηνύεται αυξητική, καθώς τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα e-shops κάνουν την εμφάνισή τους. Αυτά προέρχονται από εταιρείες που δεν έχουν απλώς επεκτείνει τη διάθεση των προϊόντων τους διαδικτυακά, αλλά οργανισμούς των οποίων η κύρια δραστηριότητα είναι το e-shopping. Αναφορικά με τη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν αγορές μέσω ιστότοπου ή εφαρμογών, όπως, Booking, ebay, Amazon και Alibaba ήταν 40,7%, ενώ 11,5% έκαναν πωλήσεις online, με τις μεσαίες επιχειρήσεις να καταγράφουν ποσοστό 28,9% και τις μεγάλες 26,6%.
Απαραίτητο το πλάνο ανάπτυξης
Τα νούμερα καταδεικνύουν μια αγορά που αδιαμφισβήτητα μεγαλώνει, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, αν δεν γίνει πρώτα ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης και βιωσιμότητας. Μάλιστα, το σημαντικότερο θέμα που εντοπίζεται στις επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικά, είναι η σωστή προώθηση, όπως σημειώνει ο Περικλής Έλληνας, managing director της ImarComms, που παρέχει υπηρεσίες διαδραστικού marketing και επικοινωνίας: «Αρκετές από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν και offline καταστήματα και πολλές φορές διαμοιράζουν το κοινό τους και στις δυο οντότητες - online και offline - χωρίς απαραίτητα να κερδίζουν πολλούς καινούργιους πελάτες». Ωστόσο, μπορούν να κερδίσουν κάποιο κοινό που αγοράζει μόνο διαδικτυακά και που σιγά - σιγά αυξάνεται, διασφαλίζοντας έτσι το μέλλον της εταιρείας τους. «Η μεγάλη διαφορά εξέλιξης φαίνεται στα e-shops που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες στο εξωτερικό. Εκεί σίγουρα η αγοραστική δυνατότητα υπερδιπλασιάζεται, όμως έχουν να αντιμετωπίσουν και πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό», ανέφερε.
Ένα σωστό μείγμα προώθησης
Για να πετύχει ένας οργανισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει τη δυνατότητα της αγοράς, αλλά και τη δυναμική της μάρκας του προτού ξεκινήσει, επεσήμανε ο κ. Έλληνας. Εφόσον υπάρχει αγορά και ανάγκη γι’ αυτή την υπηρεσία, τότε μπορούν να προχωρήσουν στο κτίσιμο, την προώθηση, τη μέτρηση και τη συνεχή αναβάθμιση: «Αφού οι ανάγκες και οι τεχνολογίες συνεχώς αλλάζουν, κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα πρέπει να είναι συνεχώς ανταγωνιστικό και εύκολα προσβάσιμο. Παράλληλα, η διαρκής προώθηση και η ανάλυση των δεδομένων μπορεί να φέρνει όλο και περισσότερους νέους και επαναλαμβανόμενους πελάτες». Αναφορικά με το σωστό μείγμα προώθησης, ο ίδιος σημείωσε ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Κάθε τι θα πρέπει να δοκιμαστεί, για να καταγραφεί η αποτελεσματικότητα του οποιουδήποτε μέσου και ακολούθως να γίνει η ανάλογη επιλογή. Πολύ σημαντική είναι η εξειδικευμένη στόχευση και η ομαδοποίηση των πελατών.
Ειδικά στην Κύπρο το e-shopping θα προχωρήσει, εξήγησε ο κ. Έλληνας, απλώς τα βήματα είναι πιο αργά, εφόσον η αγορά μας είναι μικρή. Δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις τη δυνατότητα και την τεχνογνωσία να ανταγωνιστούν τα e-shops του εξωτερικού, αλλά ούτε και τα ίδια τους τα offline καταστήματα, που ακόμη κατέχουν μεγάλο μερίδιο των πωλήσεών τους.
Με τις στατιστικές να καταδεικνύουν μια τάση που συνεχώς ισχυροποιείται, οι εταιρείες επιβάλλεται να προσαρμόσουν τα μοντέλα τους για να συμβαδίζουν ψηφιακά, πάντοτε όμως με πλάνο και στρατηγική.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
-68% των χρηστών διαδικτύου στην ΕΕ ψώνισαν το 2017 από e-shops
-Το μερίδιο των χρηστών διαδικτύου, που επιλέγουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, προέρχεται από τις ηλικίες 16-24 και 25-54, όπου το ποσοστό της κάθε ομάδας διαμορφώθηκε στο 71%
-71% είναι το ποσοστό των ηλικιών 16-24, που αγοράζουν περισσότερο ρούχα και αθλητικά είδη από το διαδίκτυο
-Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία, Δανία, Γερμανία και Λουξεμβούργο είναι οι ευρωπαϊκές χώρες που έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις στο
ηλεκτρονικό εμπόριο
-Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση στις ηλεκτρονικές αγορές, από το 2012 μέχρι το 2017, ήταν
η Τσέχικη Δημοκρατία, η Λιθουανία, η Ισπανία και η Ιταλία
Με αυτά ως δεδομένα, θετικό είναι το πεδίο ανάπτυξης για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Το πρώτο τρίμηνο του 2017, το ποσοστό εκείνων που αγόρασαν ή παράγγειλαν προϊόντα ή υπηρεσίες, μέσω διαδικτύου, ανήλθε στο 24,4%, με τους άντρες καταναλωτές να συγκεντρώνουν το 31,9%, έναντι του 28,8% των γυναικών.
Δημοφιλέστερη κατηγορία στις ηλεκτρονικές αγορές απετέλεσαν προϊόντα ένδυσης και αθλητικά είδη με 54,4% κατά το διάστημα Απριλίου 2016 - Μαρτίου 2017 και ακολούθησαν οι διευθετήσεις για ταξίδια, όπως, εισιτήρια και ενοικίαση αυτοκινήτου με 48,1%, ενώ τρίτη στις προτιμήσεις ήταν η διαμονή για διακοπές με 38,1%. Οι πλείστοι καταναλωτές ξοδεύουν από €100 μέχρι €500. Ανάμεσα στα άτομα ηλικίας 16-74, 82,4% είναι το ποσοστό εκείνων που προτιμούν να αγοράζουν από πωλητές της ΕΕ, 39,4% από τον υπόλοιπο κόσμο, ενώ μόνο 27,3% από ντόπιους.
Οι εταιρείες προσαρμόζονται
Οι κυπριακές επιχειρήσεις, με τη σειρά τους, φαίνεται να ακολουθούν τις συνήθειες των καταναλωτών, παράλληλα με τους στόχους για αύξηση του κύκλου εργασιών τους.
Σύμφωνα με την έρευνα χρήσης τεχνολογιών, πληροφορικής, επικοινωνιών και ηλεκτρονικού εμπορίου στις επιχειρήσεις για το 2017 της στατιστικής υπηρεσίας, πέραν του 95,8% των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, ενώ το 72,8% διαθέτουν ιστότοπο. Ωστόσο, μόνο το 13,8% των κυπριακών εταιρειών διέθετε ηλεκτρονικό κατάστημα το 2016, με την τάση να προμηνύεται αυξητική, καθώς τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα e-shops κάνουν την εμφάνισή τους. Αυτά προέρχονται από εταιρείες που δεν έχουν απλώς επεκτείνει τη διάθεση των προϊόντων τους διαδικτυακά, αλλά οργανισμούς των οποίων η κύρια δραστηριότητα είναι το e-shopping. Αναφορικά με τη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν αγορές μέσω ιστότοπου ή εφαρμογών, όπως, Booking, ebay, Amazon και Alibaba ήταν 40,7%, ενώ 11,5% έκαναν πωλήσεις online, με τις μεσαίες επιχειρήσεις να καταγράφουν ποσοστό 28,9% και τις μεγάλες 26,6%.
Απαραίτητο το πλάνο ανάπτυξης
Τα νούμερα καταδεικνύουν μια αγορά που αδιαμφισβήτητα μεγαλώνει, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, αν δεν γίνει πρώτα ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης και βιωσιμότητας. Μάλιστα, το σημαντικότερο θέμα που εντοπίζεται στις επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικά, είναι η σωστή προώθηση, όπως σημειώνει ο Περικλής Έλληνας, managing director της ImarComms, που παρέχει υπηρεσίες διαδραστικού marketing και επικοινωνίας: «Αρκετές από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν και offline καταστήματα και πολλές φορές διαμοιράζουν το κοινό τους και στις δυο οντότητες - online και offline - χωρίς απαραίτητα να κερδίζουν πολλούς καινούργιους πελάτες». Ωστόσο, μπορούν να κερδίσουν κάποιο κοινό που αγοράζει μόνο διαδικτυακά και που σιγά - σιγά αυξάνεται, διασφαλίζοντας έτσι το μέλλον της εταιρείας τους. «Η μεγάλη διαφορά εξέλιξης φαίνεται στα e-shops που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες στο εξωτερικό. Εκεί σίγουρα η αγοραστική δυνατότητα υπερδιπλασιάζεται, όμως έχουν να αντιμετωπίσουν και πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό», ανέφερε.
Ένα σωστό μείγμα προώθησης
Για να πετύχει ένας οργανισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει τη δυνατότητα της αγοράς, αλλά και τη δυναμική της μάρκας του προτού ξεκινήσει, επεσήμανε ο κ. Έλληνας. Εφόσον υπάρχει αγορά και ανάγκη γι’ αυτή την υπηρεσία, τότε μπορούν να προχωρήσουν στο κτίσιμο, την προώθηση, τη μέτρηση και τη συνεχή αναβάθμιση: «Αφού οι ανάγκες και οι τεχνολογίες συνεχώς αλλάζουν, κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα πρέπει να είναι συνεχώς ανταγωνιστικό και εύκολα προσβάσιμο. Παράλληλα, η διαρκής προώθηση και η ανάλυση των δεδομένων μπορεί να φέρνει όλο και περισσότερους νέους και επαναλαμβανόμενους πελάτες». Αναφορικά με το σωστό μείγμα προώθησης, ο ίδιος σημείωσε ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Κάθε τι θα πρέπει να δοκιμαστεί, για να καταγραφεί η αποτελεσματικότητα του οποιουδήποτε μέσου και ακολούθως να γίνει η ανάλογη επιλογή. Πολύ σημαντική είναι η εξειδικευμένη στόχευση και η ομαδοποίηση των πελατών.
Ειδικά στην Κύπρο το e-shopping θα προχωρήσει, εξήγησε ο κ. Έλληνας, απλώς τα βήματα είναι πιο αργά, εφόσον η αγορά μας είναι μικρή. Δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις τη δυνατότητα και την τεχνογνωσία να ανταγωνιστούν τα e-shops του εξωτερικού, αλλά ούτε και τα ίδια τους τα offline καταστήματα, που ακόμη κατέχουν μεγάλο μερίδιο των πωλήσεών τους.
Με τις στατιστικές να καταδεικνύουν μια τάση που συνεχώς ισχυροποιείται, οι εταιρείες επιβάλλεται να προσαρμόσουν τα μοντέλα τους για να συμβαδίζουν ψηφιακά, πάντοτε όμως με πλάνο και στρατηγική.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
-68% των χρηστών διαδικτύου στην ΕΕ ψώνισαν το 2017 από e-shops
-Το μερίδιο των χρηστών διαδικτύου, που επιλέγουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, προέρχεται από τις ηλικίες 16-24 και 25-54, όπου το ποσοστό της κάθε ομάδας διαμορφώθηκε στο 71%
-71% είναι το ποσοστό των ηλικιών 16-24, που αγοράζουν περισσότερο ρούχα και αθλητικά είδη από το διαδίκτυο
-Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία, Δανία, Γερμανία και Λουξεμβούργο είναι οι ευρωπαϊκές χώρες που έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις στο
ηλεκτρονικό εμπόριο
-Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση στις ηλεκτρονικές αγορές, από το 2012 μέχρι το 2017, ήταν
η Τσέχικη Δημοκρατία, η Λιθουανία, η Ισπανία και η Ιταλία