Οι κανόνες του παιχνιδιού για bad bank

Κατευθυντήριες γραμμές για την ίδρυση εθνικής εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (ΕΔΠΣ) εξέδωσε η Κομισιόν στο πλαίσιο των μέτρων για ταχύτερη μείωση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων, τη στιγμή μάλιστα που εντείνονται οι συζητήσεις και η φημολογία για το σχέδιο ΕΣΤΙΑ της κυβέρνησης, με τα πολιτικά κόμματα να παραθέτουν τις θέσεις τους στο πλαίσιο σύσκεψης στο Προεδρικό Μέγαρο παρουσία του Υπουργού Οικονομικών και της Διοικήτριας της Κεντρικής Τράπεζας.

Διαβάστε ακόμα: Οι συνταξιούχοι Αυστριακοί ξανάρχονται

Το μη δεσμευτικό σχέδιο στρατηγικής της Κομισιόν παρέχει καθοδήγηση στα κράτη μέλη σχετικά με τη διαδικασία ίδρυσης εθνικών ΕΔΠΣ, εφόσον το κρίνουν χρήσιμο και αξιοποιεί την πείρα και τις βέλτιστες πρακτικές από ΕΔΠΣ που έχουν ήδη συσταθεί στα κράτη μέλη. Αξίζει να σημειωθεί πως η Κομισιόν επισημαίνει πως θα πρέπει να υπάρχει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο για την σύσταση ΕΔΠΣ, ενώ η μεταφορά περιουσιακών στην ΕΔΠΣ θα πρέπει να γίνει με μόνο και μία συναλλαγή.
 
Ιδιοκτησία – Διαχείριση – Ανεξαρτησία
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Κομισιόν, η ΕΔΠΣ ανεξάρτητα από το εάν έχει δημόσια στήριξη ή όχι, θα πρέπει να λειτουργεί ως ανεξάρτητο νομικό πρόσωπο και όχι ως κυβερνητική υπηρεσία. Επομένως, δεν πρέπει να αποτελεί μέρος του δημόσιου τομέα. Πρέπει να έχει πλήρη δημοσιονομική ανεξαρτησία και να προστατεύεται από lobbying και πολιτικές πιέσεις.

Ο διορισμός των διευθυντικών στελεχών θα πρέπει να βασίζεται σε αξιοκρατικά στοιχεία και να παραμένουν εκτός πολιτικής επιρροής. Το ίδιο θα πρέπει ισχύει και για τις αποδοχές του προσωπικού και της διοίκησης της ΕΔΠΣ.

Όπως επισημαίνεται, η απαιτούμενη τεχνογνωσία είναι δύσκολο να εξευρεθεί στον δημόσιο τομέα και η εξεύρεση κατάλληλου καταρτισμένου προσωπικού θα πρέπει να αναζητηθεί στον ιδιωτικό τομέα και ως εκ τούτου οι απολαβές θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τους μισθούς της αγοράς.
 
Αρχές και διαδικασίες αξιολόγησης περιουσιακών στοιχείων
Σε περίπτωση που η ΕΔΠΣ λαμβάνει κρατική ενίσχυση, για λόγους χρηστής διαχείρισης των ιδιωτικών και δημόσιων οικονομικών, είναι σημαντικό οι τιμές μεταβίβασης των ακινήτων να καθορίζονται κατά τρόπο που να εξασφαλίζει από τη μια το βέλτιστο επίπεδο ανακούφισης για την προβληματική τράπεζα και από την άλλη να εξασφαλίζεται ότι η ΕΔΠΣ μπορεί να ανακτήσει με επαρκή τρόπο όλα τα έξοδα λειτουργίας της.

Ο καθορισμός της τιμής μεταβίβασης των απομειωμένων περιουσιακών στοιχείων πρέπει να βασίζεται σε αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων που θα συμμορφώνεται με την αρχή της σύνεσης προκειμένου να μεγιστοποιηθούν οι πιθανότητες ισοσκελισμού των εσόδων-εξόδων της ΕΔΠΣ. Όπως σημειώνει η Κομισιόν, ενδέχεται να μην είναι δυνατό να αποτιμηθεί κάθε στοιχείο ενεργητικού εντός εύλογου χρονικού διαστήματος πριν από τη μεταβίβαση. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί εκ των υστέρων δέουσα επιμέλεια από ανεξάρτητο εκτιμητή. Για να ελαχιστοποιηθεί ο αντίκτυπος της δέουσας επιμέλειας στις μεταβιβάζουσες τράπεζες, συνιστάται συνεπώς να καθοριστούν συνετές τιμές μεταφοράς.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια η Κομισιόν στις κατευθυντήριες της γραμμές εισαγάγει διάφορες φόρμουλες για τον υπολογισμό της τιμής μεταφοράς του ακινήτου.

Χρηματοδότηση
Η χρηματοδότηση της ΕΔΠΣ μπορεί να ακολουθήσει τα παραδείγματα της SAREB και της NAMA. Συγκεκριμένα, η ΕΔΠΣ ενδέχεται να αποκτήσει περιουσιακά στοιχεία με την έκδοση ομολόγων υψηλού κινδύνου προς τις τράπεζες. Τα ομόλογα αυτά θα φέρουν πλήρη και αμετάκλητη εγγύηση από το εθνικό δημόσιο ταμείο.

Οι λύσεις χρηματοδότησης από την αγορά χωρίς εγγύηση θα πρέπει να εξεταστούν ως μέρος της διαδικασίας σχεδιασμού της ΕΔΠΣ και, εάν είναι εφικτό, να προτιμηθούν σε σχέση με τη χρηματοδότηση με κρατική εγγύηση. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Κομισιόν, η ιστορική εμπειρία κατέδειξε ότι τέτοιου είδους οι λύσεις είναι δύσκολο να εφαρμοστούν.

Αντίκτυπος στα δημόσια οικονομικά
Ένα από τα βασικά ζητήματα που καθορίζουν τον δημοσιονομικό αντίκτυπο των ΕΔΠΣ είναι η κατάταξή τους στον τομέα των εθνικών λογαριασμών. Η επιλογή είναι μεταξύ S.12 (χρηματοπιστωτικές εταιρείες) και S.13 (γενική κυβέρνηση). Σε εθνικούς λογαριασμούς, οποιαδήποτε δεδομένη μονάδα μπορεί να ανήκει σε έναν μόνο τομέα και, κατά γενικό κανόνα, οι μονάδες δεν χωρίζονται.
 
Ο βασικός αντίκτυπος των δημόσιων οικονομικών αφορά τις ζημίες από απομειωμένα περιουσιακά στοιχεία: η τιμή που καταβάλλει το κράτος κατά την απόκτηση των περιουσιακών στοιχείων  πρέπει να συγκρίνεται με την τρέχουσα ή την εύλογη αξία των περιουσιακών στοιχείων. Κάθε αντιπαροχή που παρέχεται πέραν της τρέχουσας ή της εύλογης αξίας των περιουσιακών στοιχείων καταγράφεται ως μεταβίβαση κεφαλαίου που αυξάνει το έλλειμμα.
 
Η κρατική στήριξη σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα λαμβάνει συχνά τη μορφή απόκτησης μετοχών ή άλλων μορφών (ρυθμιστικού) κεφαλαίου. Κατά τον προσδιορισμό των επιπτώσεων στα δημόσια οικονομικά, το κύριο κριτήριο είναι ότι οι πληρωμές για την κάλυψη συσσωρευμένων, έκτακτων ή μελλοντικών ζημιών ή για λόγους δημοσίου συμφέροντος καταγράφονται ως μεταβιβάσεις κεφαλαίων (με επίπτωση στο έλλειμμα). Ως δευτερεύον κριτήριο, όταν μια κυβέρνηση ενεργεί ως κανονικός μέτοχος (υπό την έννοια ότι έχει έγκυρη προσδοκία να κερδίσει επαρκές ποσοστό απόδοσης), οι πληρωμές καταγράφονται ως απόκτηση ιδίων κεφαλαίων.

Ασφαλιστικές δικλίδες
Η Κομισιόν εισηγείται όπως καθοριστούν ασφαλιστικές δικλίδες ώστε να προστατευτούν οι φορολογούμενοι από μελλοντικές υποχρεώσεις που ενδεχομένως προκληθούν από την λειτουργία της ΕΔΠΣ. Ιστορικά, η σημασία αυτών των μηχανισμών είναι πιο εμφανής σε χώρες με αδύναμο νομικό και θεσμικό περιβάλλον, ειδικά όταν η χρηματοπιστωτική κοινότητα δεν μπορεί να εκτιμήσει διεξοδικά τις επιδόσεις της ΕΔΠΣ ή κυριαρχεί η αδύναμη διακυβέρνηση.

Η ΕΔΠΣ θα πρέπει να εξετάσει την εφαρμογή των ακόλουθων ασφαλιστικών δικλίδων:

(1) Χρονοδιαγράμματα: προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η AMC ενεργεί γρήγορα,
(2) Χρηματοοικονομικά: να αποφευχθεί η ύπαρξη δημοσιονομικής επιβάρυνσης από την ΕΔΠΣ
(3) Διαχείριση κινδύνων: εξασφάλιση συνετών πρακτικών διαχείρισης κινδύνου.
(4) Άλλοι μηχανισμοί διασφάλισης: να εξασφαλιστεί η τήρηση των βέλτιστων πρακτικών της αγοράς.

Διαβάστε ακόμα: Εμπόριο και τουρισμός οδηγούν την απασχόληση

Δειτε Επισης

Μηχανές ΑΤΜ τοποθετήθηκαν σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Αχνα-Έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank
Αλλάζει η ατζέντα των διεθνών αναλυτών για τις ελληνικές τράπεζες
Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit
Α. Παπαθωμάς: Πόσα μπήκαν στο ταμείο από τις μετοχές της Τρ. Κύπρου και το ύψος των συνολικών εισπράξεων
Το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που κατέχουν οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων
Καμπανάκι Λαγκάρντ για την αδράνεια της Ευρώπης στην ενοποίηση των κεφαλαιαγορών
Eurobank: Μνημόνιο συνεργασίας με J.P. Morgan Asset Management-Ο στόχος της πρωτοβουλίας