Powered by

Αναστασιάδης Vs Μαλάς: Αντίπαλοι που μιλάνε την ίδια γλώσσα;

Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι διεργασίες των εκλογικών επιτελείων Νίκου Αναστασιάδη και Σταύρου Μαλά ενόψει του δεύτερου γύρου των προεδρικών εκλογών, ενώ απόψε οι δύο υποψήφιοι θα τα «πούνε» τετ-α-τετ στο πλαίσιο διακαναλικής διαμάχης. Η μάχη, όπως επισημαίνουν αρκετοί, θα κριθεί στις θέσεις που έχουν οι δύο υποψήφιοι για την Οικονομία. Έτσι το InBusinessNews στη βάση των απαντήσεων που έδωσαν Νίκος Αναστασιάδης και Σταύρος Μαλάς στα ερωτήματα για την οικονομία και επιχειρηματικότητα στο περιοδικό ΙΝ Business παρουσιάζουμε τις θέσεις τους στα καυτά ερωτήματα.
 
Διαβάστε ακόμα: «Σκοράρει» ο αθλητικός τουρισμός
 
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πως προτίθεστε να βελτιώσετε ακόμη περισσότερο τους ρυθμούς ανάπτυξης;
Αναστασιάδης:
Σύμφωνα με τις μακροοικονομικές προβλέψεις του κράτους, οι προοπτικές της κυπριακής οικονομίας μεσοπρόθεσμα αναμένονται θετικές, συντείνοντας στην εδραίωση της εμπιστοσύνης στην κυπριακή οικονομία και την προσέλκυση νέων επενδύσεων, οι οποίες θεωρούνται κλειδί για την κυπριακή οικονομία, μαζί με τα μέτρα για αύξηση της ανταγωνιστικότητας και των στοχευμένων φορολογικών κινήτρων για ένα ευνοϊκό περιβάλλον που να προωθεί την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.
 
Ακόμη, προβλέπεται η περαιτέρω ενίσχυση των πανεπιστημιακών και ερευνητικών υποδομών και η διασύνδεση της έρευνας και καινοτομίας με την αγορά, δημιουργώντας έτσι τις βάσεις για τη διεύρυνση της παραγωγικής μας βάσης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τις πρωτοβουλίες της τουριστικής βιομηχανίας και μια σειρά από μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις που έχουν προσελκύσει ξένα κεφάλαια ή ξένη χρηματοδότηση, όπως για παράδειγμα το καζίνο, οι μαρίνες, οικιστικές αναπτύξεις, έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή και πετυχημένες συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα όπως είναι η περίπτωση του Λιμανιού της Λεμεσού. Το σχέδιο ανάπτυξης του Λιμανιού Λάρνακας, με την παραχώρηση του σε στρατηγικούς επενδυτές, θα είναι το επόμενο σημαντικό βήμα.
 
Μαλάς: Προτεραιότητα μας δεν είναι μόνο να μεγεθύνουμε την οικονομία, αλλά να διασφαλίσουμε διάρκεια στην οικονομική ανάπτυξη. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό αυτό που παρουσιάζεται σήμερα ως ραγδαία οικονομική ανάπτυξη θα παραμείνει συγκυριακή εξέλιξη.
 
Δεν μας αρκεί να μεγαλώνουμε την οικονομία, αλλά προτεραιότητα μας είναι ο εμπλουτισμός του αναπτυξιακού μοντέλου και η οικοδόμηση μιας οικονομίας που αφομοιώνει τις αλλαγές στην τεχνολογία και τις σύγχρονες μεθόδους οργάνωσης της παραγωγής.
 
Ταυτόχρονα, μας ενδιαφέρει να βελτιώνεται η ευημερία για το σύνολο των πολιτών. Θέλουμε μια οικονομία που να στηρίζει πρώτιστα αυτούς που παράγουν τον πλούτο και τραβούν το κουπί της οικονομίας: Τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, αλλά και τους σωστούς επιχειρηματίες.
 
Διαβάστε ακόμα: Περισσότερα τα ζώα που παράγουν γάλα στην Κύπρο

ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Σε ποια επίπεδα θα θέλατε να είναι το δημόσιο χρέος το 2018, εάν είσαστε ο επόμενος πρόεδρος;
Αναστασιάδης:
Η επίτευξη θετικών δημοσιονομικών πλεονασμάτων και η σημαντική βελτίωση των δημόσιων οικονομικών κατά τα τελευταία χρόνια, έχουν συμβάλει άμεσα στην πτωτική πορεία του δημόσιου χρέους. Στόχος μας είναι η διατήρηση μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής που να επιτρέψει τη σταδιακή και αποτελεσματική μείωση του δημόσιου χρέους σε διαχειρίσιμα επίπεδα με στόχο το 2018 να μειωθεί γύρω στο 92% του ΑΕΠ και στη συνέχεια να περιορισθεί γύρω στο 80% το 2020.
 
Παράλληλα, η σταδιακή αύξηση των δημοσίων εσόδων επιτρέπει ακόμη και την αύξηση των δημοσίων δαπανών σε ένα λογικό πλαίσιο ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.
 
Μαλάς: Θα συνεχίζουμε μια νοικοκυρεμένη δημοσιονομική πολιτική. Με στόχο τη συνεχή βελτίωση των δημοσιών οικονομικών, σεβόμενοι τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από το κοινοτικό κεκτημένο, αλλά χωρίς να παραγνωρίζουμε μια βασική αρχή: Ότι το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.
 
Χωρίς ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό αποδυναμώνουμε την ανταγωνιστικότητα μας. Για να διασφαλίσουμε ποιοτικό δυναμικό χρειαζόμαστε μια οικονομία στηριγμένη στην ευημερία των εργαζομένων. Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων είναι εξόχως αναπτυξιακή πολιτική και τα δημόσια οικονομικά είναι ένα από τα εργαλεία που μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό.
 
Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές στο ΕΕΕ;
Αναστασιάδης: Με την εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος διασφαλίζεται ένα ελάχιστο επίπεδο διαβίωσης για κάθε άτομο ή οικογένεια που πληροί συγκεκριμένα κριτήρια. Στόχος μας, τα επόμενα πέντε χρόνια, η περαιτέρω εξέλιξη του θεσμού του ΕΕΕ με τρόπο που να παρέχει αποτελεσματικά σε όσους έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν την κατάρτιση, τις ευκαιρίες απασχόλησης και προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, ενώ για τα άτομα που λόγω ηλικίας ή αδυναμίας είναι αδύνατη η πρόσβαση στην εργασία, να εξασφαλίζουμε τα μέσα και τις υπηρεσίες που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητά τους.
 
Μαλάς: Έχουμε την πρόθεση να προχωρήσουμε σε ριζικό προοδευτικό εκσυγχρονισμό της κοινωνικής πολιτικής, ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια για τους συμπολίτες μας. Με προτάσεις που κάνουν την πρόσβαση στην κοινωνική πολιτική πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Αλλάζοντας τα κριτήρια της νομοθεσίας έτσι που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ληπτών. Βελτιώνοντας την πρόσβαση και την πληροφόρηση των πολιτών για την πορεία των αιτήσεών τους. Ενισχύοντας την εξατομικευμένη προσέγγιση με στόχο πάντοτε την επανένταξη όσων ατόμων έχουν τη δυνατότητα σε αξιοπρεπή εργασία.

Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής;
Αναστασιάδης: Η κυβέρνηση προώθησε την κατάργηση από φέτος της έκτακτης φορολογίας επί των μισθών που είχε επιβληθεί από το 2011, την κατάργηση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας, την προώθηση φορολογικών εκπτώσεων για όλα τα νέα κεφαλαία που επενδύονται σε κάθε κυπριακή επιχείρηση, την επέκταση της επιταχυνόμενης απόσβεσης για βιομηχανικά κτήρια και ξενοδοχεία, την προώθηση φορολογικών κινήτρων για καινοτόμες επιχειρήσεις και νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups) και το πλαίσιο φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας. Η φορολογική πολιτική του κράτους θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από σταθερότητα για να εμπνέεται εμπιστοσύνη στους επενδυτές. Στόχος για το 2018, με δεδομένη την ανοδική πορεία της οικονομίας, είναι η πραγματοποίηση στοχευμένων περαιτέρω βελτιώσεων στο φορολογικό μας πλαίσιο, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό διεθνές φορολογικό περιβάλλον.

Μαλάς: Το ερώτημα θα έπρεπε να τεθεί διαφορετικά: Μπορεί το φορολογικό σύστημα να καλύψει τις ανάγκες της κυπριακής οικονομίας;
 
Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα, πώς συμβάλλει το φορολογικό μας σύστημα στη δημιουργίας οικονομίας στηριγμένης στη γνώση και την καινοτομία; Είναι απαραίτητο να στηριχθούν νεοφυείς εταιρείες τόσο κυπριακές όσο και ξένες που επιθυμούν να εγκατασταθούν στην Κύπρο ιδιαίτερα στον τομέα υψηλής τεχνολογίας, για να δώσουμε προοπτική στην οικονομία.
 
Ταυτόχρονα, το φορολογικό μας σύστημα είναι εργαλείο υλοποίησης ευρύτερων, οριζόντιων πολιτικών και μπορεί να συμβάλει στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας και στο δικαιότερο καταμερισμό των οικονομικών βαρών. Για παράδειγμα, με την παροχή φορολογικών κινήτρων σε εταιρείες συγκεκριμένων κλάδων για δραστηριοποίηση στην ύπαιθρο θα δώσουμε νέα πνοή και ευκαιρίες για τους ανθρώπους της υπαίθρου.
 
Τι θα αλλάξετε στο Τμήμα Φορολογίας, ώστε να γίνει πιο αποδοτικό και οι μη καταβαλλόμενες φορολογίες να μειωθούν;
Αναστασιάδης: Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τη σημασία ύπαρξης ενός αποτελεσματικού Τμήματος Φορολογίας, προχώρησε στην ενοποίηση των δύο φορολογικών τμημάτων, του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων και της Υπηρεσίας Φ.Π.Α. τον Ιούλιο του 2014. Η ενοποίηση αυτή συνοδεύτηκε με αρκετές σημαντικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες διασφαλίζουν στο άμεσο μέλλον την καλύτερη και εύρυθμη λειτουργία του Τμήματος, ώστε να επιτευχθεί ουσιαστική βελτίωση στη φορολογική συμμόρφωση. Οι μεταρρυθμίσεις και νέες πρακτικές που προωθούνται και εφαρμόζονται από το Τμήμα αναμένεται να αποδώσουν καρπούς. Παρ’ όλα αυτά η εξέλιξη και η προσαρμογή του Τμήματος είναι συνεχής και εδράζεται στην απρόσκοπτη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του.
 
Μια ουσιαστική μεταρρύθμιση που έχει προωθηθεί από την κυβέρνηση, αποτελεί ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Η ηλεκτρονική υποβολή θα είναι υποχρεωτική με το νέο έτος (ήδη ισχύει υποχρεωτικά για φορολογικές δηλώσεις Φ.Π.Α.), παρέχοντας παράλληλα την ευχέρεια για πληρωμή των φορολογικών οφειλών μέσω διαδικτύου, διευκολύνοντας τόσο τους φορολογούμενους πολίτες, αλλά και μειώνοντας το διοικητικό φόρτο του Τμήματος, επιτρέποντας έτσι, την αξιοποίηση του υφιστάμενου προσωπικού για την περαιτέρω βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης.
 
Ο θεσμός της αυτοφορολογίας, αφενός μεταφέρει το βάρος της συμμόρφωσης στο φορολογούμενο και αφετέρου επιτρέπει στο Τμήμα να επικεντρώνεται σε στοχευμένους ελέγχους ως προς την καταβολή των οφειλόμενων φόρων.
 
Μαλάς: Η πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελεί για εμάς κορυφαία προτεραιότητα, γιατί θεμελιώνει την ίση μεταχείριση προς όλους. Δυστυχώς ελάχιστα έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Τι έγινε για παράδειγμα από την Κυβέρνηση για τις διάφορες «λίστες» με καταθέσεις στο εξωτερικό;
 
Δεν μπορεί να συνεχίσει η αδράνεια σε αυτά τα ζητήματα, γι’ αυτό θα προχωρήσουμε στην άμεση στήριξη του Τμήματος Φορολογίας με προσωπικό και κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να είναι σε θέση να διεκπεραιώσει τάχιστα το έλεγχο των στοιχείων.
 
Ταυτόχρονα, θα υλοποιήσουμε μέτρα που βελτιώνουν τη διαφάνεια στην κυπριακή οικονομία. Τέτοιο μέτρο είναι η εισαγωγή μηχανών χρήσης κάρτας σε όλους τους επαγγελματίες και εμπόρους. Η ανάθεση υπηρεσιών και στον ιδιωτικό τομέα είναι επίσης, προτεραιότητα.
 
Η κρίση έφερε σημαντικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Θεωρείτε πως με τα σημερινά δεδομένα είναι βιώσιμο και η βόμβα έχει πλέον εξουδετερωθεί;
Αναστασιάδης: Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό είναι ότι με τις πολιτικές που εφαρμόσαμε έχουμε διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων σε βάθος χρόνου, τουλάχιστο μέχρι το 2080, χωρίς να έχει μειωθεί καμία σύνταξη του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Αντιθέτως, για τους συνταξιούχους με χαμηλά εισοδήματα έχουν δοθεί αυξήσεις στα σχετικά επιδόματα, καθώς και νέες παροχές, με αποτέλεσμα το ποσοστό συνταξιούχων που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχιας να έχει μειωθεί από το 29,3% που ήταν το 2012 στο 19,5% το 2016.
 
Όλες οι αναλογιστικές μελέτες που έχουν γίνει επιβεβαιώνουν τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και αυτό σημαίνει ότι οι συντάξεις των πολιτών έχουν διασφαλιστεί. Μάλιστα, προχωρήσαμε και σε νέες παροχές όπως, την άδεια πατρότητας που δίνεται για πρώτη φορά μετ’ απολαβών, ενώ προωθούμε και νέες παροχές, καθώς και ενίσχυση υφιστάμενων παροχών, τηρουμένου πάντα ότι οποιαδήποτε νέα παροχή στηρίζεται πλήρως σε αναλογιστική μελέτη ώστε το Ταμείο να παραμένει βιώσιμο.
 
Μαλάς: Όταν η παρούσα Υπουργός Εργασίας διαβεβαιώνει ότι η βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων είναι διασφαλισμένη σε βάθος χρόνου, που ξεπερνά το 2080, σύμφωνα αναλογιστική μελέτη από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), το σέβομαι απόλυτα.
 
Για εμάς δεν αρκεί η βιωσιμότητα. Θα προχωρήσουμε σε συμφωνία με τις συνδικαλιστικές και εργοδοτικές οργανώσεις για πρόγραμμα σταδιακής αποπληρωμής του χρέους του κράτους προς το Τ.Κ.Α. και δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για τις επενδύσεις του αποθεματικού του ταμείου.
 
Ταυτόχρονα, θα επανεξετάσουμε τη μείωση του 12% για όσους εργαζόμενους επιλέγουν να πάρουν τη σύνταξή τους στο 63ο έτος της ηλικίας τους, ιδιαίτερα για εργαζόμενους σε βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
 
Θα προωθήσετε δραστική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας; Τι θα περιλαμβάνει;
Αναστασιάδης: Καταθέσαμε για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο πακέτο για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας. Για δεκαετίες ακούγαμε την αναγκαιότητα μεταρρύθμισης του δημοσίου. Το τολμήσαμε. Προτείναμε αλλαγές στο σύστημα διορισμών και προαγωγών στο δημόσιο, που έδινε χώρο στην αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Προτείναμε την υιοθέτηση ενός μη ισοπεδωτικού συστήματος αξιολόγησης, σε αντικατάσταση του «όλοι εξαίρετοι». Δυστυχώς, είδαμε την όλη προσπάθεια να καταψηφίζεται. Θα συνεχίσουμε.
 
Στον προϋπολογισμό του 2018 περιλαμβάνονται πολύ σημαντικές δημόσιες επενδύσεις στην τεχνολογία και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όπως η καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, η απόκτηση ολοκληρωμένου συστήματος για το Τμήμα Φορολογίας που θα ενισχύσει δραστικά τις δυνατότητες ελέγχου, αλλά και εξυπηρέτησης των φορολογουμένων, η επέκταση της Κυβερνητικής Αποθήκης Πληροφοριών, του Συστήματος Αυτοματοποίησης Γραφείου, της Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης Ανοικτών Δεδομένων και της Κυβερνητικής Διαδικτυακής Διόδου ΑΡΙΑΔΝΗ, η απόκτηση Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων που θα καλύψει τις λειτουργικές περιοχές της Λογιστικής, Προϋπολογισμού, Μισθολογίου, Συντάξεων και Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.
 
Μαλάς: Βεβαίως, μια ουσιαστική και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και την προσαρμογή της δημόσιας υπηρεσίας στα σύγχρονα δεδομένα και ανάγκες. Με εκσυγχρονισμό και αποκέντρωση των δομών των Υπουργείων για αποτελεσματικότερη άσκηση πολιτικής και άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών. Με βελτίωση της προσβασιμότητας ειδικότερα σε θέματα που αφορούν τη διαφάνεια στις αποφάσεις που τους επηρεάζουν, μέσα από δημόσιες ακροάσεις και λογοδοσία. Με ανάθεση υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα για ταχύτερη διεκπεραίωση. Και ασφαλώς με διεύρυνση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government) σε συνδυασμό με οργανωτικές αλλαγές, επιχειρησιακό ανασχεδιασμό διαδικασιών και απόκτηση νέων δεξιοτήτων με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
 
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Σας προβληματίζει το μοντέλο που πάει να δημιουργηθεί με επενδύσεις σε ακίνητα στη βάση του σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών; Έχετε να εισηγηθείτε κάποιες αλλαγές;
Αναστασιάδης:
Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο καλά μελετημένο, παρόμοιο με άλλα σχέδια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα απόκτησης κυπριακού διαβατηρίου σε επενδυτές που έχουν αποκτήσει πραγματικούς δεσμούς με τη χώρα, μόνιμη κατοικία δηλαδή, πραγματική επένδυση, νοουμένου ότι πληρείται και μια σειρά άλλων προϋποθέσεων. Αναγνωρίζουμε ότι το σχέδιο συνέβαλε στο να δοθεί ώθηση στον τομέα των ακινήτων και των κατασκευών που βρισκόταν σε πτωτική πορεία, αλλά οι δείκτες της οικονομίας επιβεβαιώνουν ότι η ανάπτυξη δεν προήλθε από τον τομέα ανάπτυξης γης, αλλά από άλλους τομείς, όπως τον τουρισμό, τη ναυτιλία, τις υπηρεσίες και την κατανάλωση.
 
Ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης του Σχεδίου, δύναται να αναθεωρηθεί για αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν.
 
Μαλάς: Εκείνο που μας προβληματίζει πολύ περισσότερο είναι ο μονοδιάστατος χαρακτήρας του παραγωγικού μας μοντέλου. Διαχρονικά βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι. Η μεγέθυνση της οικονομίας μας έχει αυξημένη εξάρτηση από τις εξελίξεις στο εξωτερικό γι’ αυτό και συγκυριακού χαρακτήρα γεγονότα μπορούν να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά μπορούν και να μας επηρεάσουν αρνητικά. Από τη μια, πάρτε για παράδειγμα, τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, που συνέβαλαν καθοριστικά στον τουρισμό. Από την άλλη, δέστε πως επηρέασε η πρόσφατη απόφαση της Κίνας την αγορά ακινήτων.
 
Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή έχω πει ότι θα εμπλουτίσουμε το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ώστε να περιορίσουμε τους κινδύνους από τις ραγδαίες μεταβολές στο εξωτερικό περιβάλλον και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
 
Ο Υπουργός Εσωτερικών υπέβαλε πρόσφατα πρόταση νόμου για απεμπλοκή των αναπτυξιακών έργων από γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω νομοσχεδίου. Θεωρείτε πως με αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί το πρόβλημα;
Αναστασιάδης: Με το νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση αδειοδότησης επενδύσεων που καταθέσαμε στη Βουλή - το νέο επενδυτικό νόμο - θεσμοθετούμε με πράξεις και όχι λόγια, τη δημιουργία πραγματικού «One Stop Shop» για μεγάλες επενδύσεις.
 
Από πλευράς Κυβέρνησης, κρίνουμε ότι το σημαντικό αυτό νομοσχέδιο, θα συμβάλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη μείωση της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί τους επενδυτές, ενώ συνδέεται παράλληλα και με τις προσπάθειες της Κυβέρνησης για άντληση υγιών και παραγωγικών επενδύσεων. Επιπλέον, θα λειτουργήσει και το Κέντρο Πληροφόρησης Επιχειρήσεων, αλλά και της Συμβουλευτικής Υπηρεσίας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
 
Μαλάς: Οι διαδικασίες στη δημόσια υπηρεσία χρειάζονται αναβάθμιση, ώστε να γίνουν πιο ταχείς και αποτελεσματικές. Κάθε τέτοια πρωτοβουλία είναι θετική. Με την υλοποίηση τέτοιων πολιτικών θα πρέπει ταυτόχρονα να γίνονται σεβαστά περιβαλλοντικά κριτήρια καθώς και κριτήρια χωροταξικού σχεδιασμού.
 
Όπως βεβαίως, σεβαστές θα πρέπει να γίνονται οι εργασιακές σχέσεις. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε στην κατάθεση αναπτυξιακού νόμου που να συνδέει την παροχή κρατικών κινήτρων σε επιχειρήσεις με το σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων για να επιβραβεύουμε τις επιχειρήσεις που σέβονται τη νομοθεσία.
 
Είστε υπέρ ή κατά της φιλελευθεροποίησης των ωραρίων στο λιανικό εμπόριο;
Αναστασιάδης: Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων πρέπει να ρυθμίζεται, έχοντας υπόψη τόσο το συμφέρον των εργαζομένων όσο και των καταναλωτών, ζητήματα που χρειάζεται να εξισορροπούνται σε τέτοιου είδους αποφάσεις. Πριν η Βουλή των Αντιπροσώπων αφαιρέσει το δικαίωμα της Κυβέρνησης για ρύθμιση του θέματος με διατάγματα, το ωράριο λειτουργίας των γενικών καταστημάτων για τις Κυριακές, περιοριζόταν από τις 11:00 το πρωί μέχρι τις 7:00 το βράδυ. Το ωράριο αυτό ήταν λειτουργικό, αφού εξυπηρετούσε τόσο τον καταναλωτή που μπορούσε να κάνει τα ψώνια του όσο και τον εργαζόμενο, αφού δημιουργήθηκαν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας με ένα εν πολλοίς αποδεκτό από την κοινωνία ωράριο.
 
Επομένως, θεωρώ ότι η απουσία της δυνατότητας ρύθμισης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων δεν είναι η ορθή λύση, αλλά ούτε και το κλείσιμο καταστημάτων σε ώρες και μέρες που εξυπηρετεί το κοινό και παρέχει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε πρόσωπα που αλλιώς θα ήταν άνεργοι.
 
Μαλάς: Η αναρχία στα θέματα ωραρίων καταστημάτων δημιούργησε έντονες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και εργασιακό μεσαίωνα. Χρειαζόμαστε νομοθετημένα ωράρια καταστημάτων, με διασφάλιση της αργίας της Κυριακής, των όρων απασχόλησης των εργαζομένων και των επίσημων αργιών, έχοντας πάντοτε κατά νου τις ιδιαιτερότητες ορισμένων περιοχών.
 
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι δεν είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης ημικρατικών οργανισμών. Ο όρος εκσυγχρονισμός τι ακριβώς περιλαμβάνει στο δικό σας μυαλό;
Αναστασιάδης: Στόχος μας παραμένει η προστασία της κρατικής περιουσίας και των εργαζομένων που απασχολούνται στους οργανισμούς αυτούς, ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα όπως των Κυπριακών Αερογραμμών.
 
Συνεπώς, αποσκοπούμε στη βελτίωση της παραγωγικότητας και κατ’ επέκταση της ανταγωνιστικότητας των κρατικών οργανισμών.
 
Ουσιαστικά, μέσα από τον εκσυγχρονισμό επιδιώκεται η βελτίωση της οικονομικής διαχείρισης, η αύξηση της ευελιξίας των οργανισμών, η διαφάνεια και η λογοδοσία των δημόσιων οργανισμών και κρατικών επιχειρήσεων, που, σε ένα συνεχές μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οδηγεί σε ανάπτυξη, μεταρρύθμιση και προσέλκυση τεχνογνωσίας προς όφελος του φορολογούμενου πολίτη.
 
Μαλάς: Περιλαμβάνει πολύ συγκεκριμένες δράσεις που η σημερινή Κυβέρνηση λόγω ιδεολογικού δογματισμού δεν είχε την τόλμη να εφαρμόσει.
 
Περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου με κατάθεση τριετούς σφαιρικού προϋπολογισμού και ετήσιο έλεγχο από τον Γενικό Ελεγκτή.
 
Θα προχωρήσουμε στην εισαγωγή μετρήσιμων κριτηρίων για τη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους, υιοθετώντας το θεσμό του εκτελεστικού Προέδρου.
 
Κυρίως όμως θέλουμε την εδραίωση της διαφάνειας στη λειτουργία τους και στην πρόσληψη των μελών των Διοικητικών τους Συμβουλίων, ώστε να επιλέγονται οι ικανότεροι και πιο προσοντούχοι, αποκλείοντας παλιές πρακτικές επιλογής των μελών των Δ.Σ.
 
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα κόκκινα δάνεια μειώνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, παρ’ όλες τις νομοθεσίες που ψηφίστηκαν και τις αναδιαρθρώσεις που επιχειρήθηκαν. Τι προτείνετε;
Αναστασιάδης:
Τα τελευταία χρόνια, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ).
 
Από τις 31/12/2014, τα ΜΕΔ σημείωσαν αξιοπρόσεκτη μείωση €6,1 δισ. ή 21,5%, (αποτελώντας πλέον το 43,8% των συνολικών δανείων). Επίσης, το ποσοστό κάλυψής των εν λόγω δανείων με προβλέψεις ανήλθε στο ίδιο χρονικό διάστημα από το 34% στο 46,3%, που πρακτικά σημαίνει ότι οι τράπεζες είναι τώρα σε θέση να προσφέρουν αναδιαρθρώσεις στους δανειολήπτες με ελκυστικούς όρους χωρίς να επηρεάζονται τα κεφάλαιά τους.
 
Θεωρώ ότι η συνεχιζόμενη ανάκαμψη της οικονομίας και η μείωση της ανεργίας, θα συμβάλουν θετικά στην περαιτέρω άμβλυνση του προβλήματος.
 
Η αντιμετώπιση του προβλήματος στην ολότητά του, απαιτεί βεβαίως συνεισφορά από όλους.
 
Ήδη, στο πλαίσιο αυτό:
1. Η ΚΤΚ, στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, έθεσε αυστηρότερα πλαίσια και στόχους για τις τράπεζες.
2. Οι ίδιες οι τράπεζες προχώρησαν στην υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων, και, μεταξύ άλλων, σύναψαν συνεργασίες με αναγνωρισμένους οίκους του εξωτερικού για τη διαχείριση των ΜΕΔ τους.
3. Η Κυβέρνηση συνέβαλε μέσω της προώθησης του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου περιλαμβανομένων και φορολογικών ελαφρύνσεων, που υιοθετήθηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Μαλάς: Το θέμα των ΜΕΔ δεν είναι μόνο τραπεζικό, αλλά και κοινωνικοοικονομικό. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ο Κύπριος πολίτης δεν έγινε ξαφνικά κακοπληρωτής. Χωρίς να αποκλείουμε φυσικά τους επιτήδειους για τους οποίους οι τράπεζες πρέπει να εξαντλήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία. Το πρόβλημα αυτό θα επιλυθεί εν τη γενέσει του, όταν η ανάπτυξη και η οικονομική ανάκαμψη αγγίξει όλα τα στρώματα της κοινωνίας κι έτσι μπορέσει ξανά ο κάθε ένας να αποπληρώνει τις δόσεις του.
 
Στο ενδιάμεσο, στο δικό μας πρόγραμμα διακυβέρνησης, έχουμε ολοκληρωμένη πρόταση που αφορά στη σύσταση Μετοχικής Οντότητας Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού, στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αλλά και το Κράτος.
 
Έχετε στα σχέδια σας τη δημιουργία της λεγόμενης «κακής τράπεζας»; Πως ακριβώς την οραματίζεστε;
Αναστασιάδης: Η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να μελετήσει όλες τις εισηγήσεις, συμπεριλαμβανομένης της εισήγησης για δημιουργία «κακής τράπεζας». Σε αυτή την κακή τράπεζα πρωτεύοντα ρόλο θα πρέπει να διαδραματίσουν οι ίδιες οι τράπεζες σε ότι αφορά τη σύσταση και τη χρηματοδότησή της. Η Κυβέρνηση θα εξετάσει το ενδεχόμενο, καθώς και τον τρόπο της δικής της συνεισφοράς.
 
Μαλάς: Στη Μετοχική Οντότητα Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, αλλά και το Κράτος.
 
Στη μετοχική αυτή εταιρεία θα μεταφέρουν οι τράπεζες, κατά προτεραιότητα, τα ΜΕΔ, που δεν μπορούν να τύχουν πλέον βιώσιμης αναδιάρθρωσης συμπεριλαμβανομένων των ΜΕΔ πρώτης κατοικίας και κύριας επαγγελματικής στέγης και θα λαμβάνουν ως εξασφάλιση αντίστοιχες μετοχές της εταιρείας. Τα ΜΕΔ θα μεταφέρονται σε τιμή χαμηλότερη της οφειλής μετά και από συμψηφισμό με τις προβλέψεις που έχουν ήδη κάνει.
 
Οι μετοχές αυτές θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο της Κύπρου, αλλά και σε άλλο μεγάλο χρηματιστήριο της ΕΕ, το οποίο θα έχει και την απαραίτητη ρευστότητα. Η ΚΤ της Κύπρου, αλλά και το κράτος θα έχουν πολύ μικρή συνεισφορά για σκοπούς κεφαλαίου κίνησης της Μετοχικής Οντότητας. Το διοικητικό συμβούλιο θα αποτελείται από τεχνοκράτες μακριά από κομματικές παρεμβολές.
 
Να αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι από την κρίση στις τράπεζες. Αν ναι, ποιοι και πως;
Αναστασιάδης: Στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής του κράτους, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει ήδη, ένα Σχέδιο, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία των προϋποθέσεων για τη σταδιακή και σε βάθος χρόνου αναπλήρωση μέρους της απώλειας που έχουν υποστεί ομάδες του πληθυσμού, από την εφαρμογή τον Μάρτιο του 2013, του μέτρου της εξυγίανσης με ίδια μέσα στις δύο συστημικές Τράπεζες. Θεωρούμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο αποτελεί ρεαλιστική προσέγγιση για αντιμετώπιση του θέματος.
 
Προς το σκοπό αυτό, η Κυβέρνηση ενέκρινε τη συμπερίληψη των σχετικών πιστώσεων ποσού ύψους €25 εκατ. στο Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό του 2017, που αποτελούν την πρώτη συνεισφορά του κράτους προς το Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης.
 
Μαλάς: Ασφαλώς και στόχος μας είναι η αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης είτε αφορά άτομα που πλήγηκαν άμεσα από το κούρεμα το Μάρτη του 2013 είτε έμμεσα από την τραπεζική κρίση λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους ή απώλειας της εργασίας τους. Μακριά όμως, από λαϊκισμούς και πυροτεχνήματα.
 
Έχουμε κοστολογημένες προτάσεις όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση της αποκατάστασης των ταμείων προνοίας. Δεν πρόκειται όμως, να προχωρήσουμε σε κούρσα ανεδαφικών και ανεφάρμοστων εξαγγελιών απλώς και μόνο για να χαϊδέψουμε τα αυτιά των συμπολιτών μας, πόσω μάλλον όταν πρόκειται για εκείνους που έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές από την κρίση. 
 

Δειτε Επισης

Άνοδο κατέγραψε τη Δευτέρα το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου
Αναστέλλουν τη στάση εργασίας που είχαν προκηρύξει για την Τρίτη στον Δήμο Λάρνακας οι συντεχνίες
ΥΠΕΣ για δήμους: «Οτιδήποτε θα αποφασιστεί θα ισχύει από την επόμενη πενταετία»
Κ. Ιωάννου: Αυξημένη χορηγία προς τους δήμους στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΣ για το 2025 και την περίοδο 2025 - 2027
ΚΕΒΕ: Πέραν των 60 διμερών επιχειρηματικών συναντήσεων στο Επιχειρηματικό Φόρουμ Κύπρου - Αυστρίας
Αναβάθμιση με ώθηση από ΑΞΕ και headquartering-Η συμβολή του Invest Cyprus και τι δηλώνει ο Ευγένιος Ευγενίου
Νίκος Χριστοδουλίδης: Η δημοσιονομική υπευθυνότητα από πλευράς της Κυβέρνησης φέρνει αποτελέσματα
Θετική και διευρυνόμενη η άνοδος του ΣΠΟΔ τον Οκτώβριο-Ετήσια αύξηση 1,8%
Η οικονομία, οι αναβαθμίσεις και ένας Πρόεδρος στη δίνη του μηδενισμού και του αφορισμού
Επί τάπητος οι προϋπολογισμοί Υπουργείου Εσωτερικών, Υφυπουργείου Ναυτιλίας και Υφυπουργείου Μετανάστευσης