Powered by

«Όχι» ΥΠΟΙΚ σε τέλη προς Δήμους λόγω Αεροδρομίου Λάρνακας

Ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, αφού άκουσε τα αιτήματα των τοπικών αρχών που επηρεάζονται από τη λειτουργία του αεροδρομίου Λάρνακας, σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, είπε ότι η σύμβαση του κράτους με την εταιρεία που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια δεν περιέχει την όποια διάταξη για καταβολή των όποιων τελών προς όφελος των δήμων και ως εκ τούτου η σύμβαση δεν μπορεί να διαταραχθεί. Τέτοιο αίτημα μπορεί να τεθεί κατά την ανανέωση της πρόσθεσε.

Σειρά αιτημάτων υποβάλλονται από τους δήμους Λάρνακας και Δρομολαξιάς και τις κοινότητες Περβολιών και Κιτίου, που αφορούν έσοδα από τη λειτουργία του αεροδρομίου Λάρνακας.

Περαιτέρω, ο κ. Γεωργιάδης, εκφράζοντας την προσωπική του άποψη είπε ότι στο παρόν στάδιο το όποιο οικονομικό όφελος έχουν οι δήμοι και οι κοινότητες θα προέλθει από το κρατικό ταμείο και εξέφρασε προσωπική άποψη ότι κάτι που πρέπει να εξετάσουμε είναι το περιβαλλοντικό τέλος.
 
«Οι αποφάσεις δεν μπορεί να λαμβάνονται με πρόχειρες και προκαταρκτικές αντιλήψεις», συνέχισε προσθέτοντας πως η προσωπική του άποψη δεν μπορεί να καθοδηγήσει στη λήψη απόφασης εκ μέρους του κράτους.
 
Περαιτέρω είπε στην Επιτροπή Μεταφορών ότι αναμένει συγκεκριμενοποίηση των αιτημάτων και των εισηγήσεων των δήμων και κοινοτήτων και πρόσθεσε ότι θα μελετήσουμε το κάθε αίτημα.
 
Πρέπει να διερευνηθεί εάν επιβεβαιώνεται η αρνητική επίπτωση προς τις γειτνιάζουσες περιοχές και να τεθεί στην πλάστιγγά  των αναγκών και των δυνατοτήτων του κράτους, συνέχισε.
 
Σχολιάζοντας τη θέση ότι λόγω των πολεοδομικών περιορισμών που επιβάλλουν οι κανόνες ασφαλούς προσγείωσης – απογείωσης των αεροσκαφών, δεν μπορούν να αναπτυχθούν οι δήμοι Λάρνακας  και Δρομολαξιάς, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι δεν έχει εικόνα αν πολεοδομικά η περιοχή υστερεί σε σχέση με άλλες περιοχές.
 
Ο Δήμαρχος Λάρνακας  Ανδρέας Βύρας είπε ότι  ένα μεγάλο μέρος του παραλιακού μετώπου της Λάρνακας καταλαμβάνεται από το αεροδρόμιο Λάρνακας και τις δεξαμενές πετρελαιοειδών.  Η Λάρνακα χάνει τουριστικές  κλίνες επειδή δεν μπορούν να ανεγερθούν ψηλά κτήρια από τη μια και από την άλλη επειδή το παραλιακό μέτωπο δεν είναι ενιαίο αλλά κατατετμημένο.

Απαντώντας σε σχόλιο του Υπουργού Μεταφορών ότι από τη λειτουργία του αεροδρομίου η Λάρνακα επωφελείται σε θέσεις εργασίας, είπε ότι από τις 5.000 εργαζομένων στο αεροδρόμιο οι 2.500 είναι από τις γύρω περιοχές και οι υπόλοιποι από άλλες επαρχίες.
 
Είπε πως το αίτημα  του Δήμου Λάρνακας είναι ξεκάθαρο πως μέρος από τα έσοδα της λειτουργίας του αεροδρομίου πρέπει  να επιστρέφει είτε από τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε με ένα μικρό τέλος προς τις επηρεαζόμενες τοπικές αρχές.
 
Ανέφερε ότι το Χίθροου έχει στρατηγική για αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στις γύρω περιοχές και  είπε πως το παλιό αεροδρόμιο αφέθηκε χωρίς ανάπτυξη.
 
Ο Δήμαρχος Δρομολαξιάς Κύπρος Αντρονίκου  παρατήρησε πως παρόλο που το αεροδρόμιο είναι η πύλη της Κύπρου, όφελος για τις περιοχές που επωμίζονται τις επιπτώσεις δεν υπάρχει.
 
Πρόσθεσε ότι καμμιά ανάπτυξη δεν έγινε λόγω των περιοριστικών μέτρων και τους κανονισμούς προσγείωσης – απογείωσης και ανέφερε ότι ζητούν πάγιο οικονομικό όφελος.

Δεν μπορεί να είναι ένα έργο και τελειώνει, συνέχισε επαναλαμβάνοντας τη θέση ότι θα πρέπει να ισχύσει ό,τι και με τις άλλες επιχειρήσεις που λειτουργούν στα δημοτικά όρια και  καταβάλλουν δημοτικά τέλη. Είπε ακόμα πως το αεροδρόμιο έχει κέρδη και δεν πληρώνει δημοτικά τέλη κατά παράβαση  των περί δήμων νόμο και κανονισμών.

«Δεν σημαίνει ότι επειδή δεν έγινε πρόβλεψη στο συμβόλαιο να περιμένου άλλα 20 χρόνια», συμπλήρωσε.
 
Ο Κοινοτάρχης Περβολιών Κώστας Τίγγης είπε πως  τα Περβόλια ζητούν  αύξηση στο συντελεστή δόμηση για μεγάλες αναπτύξεις. Γέμισε η περιοχή με σπιτάκια και δεν μπορεί να γίνει ανάπτυξη λόγω του χαμηλού συντελεστή. Στα Περβόλια υπάρχουν  3.000 σπιτάκια, αλλά δεν υπάρχει κόσμος.
 
Ο εκπρόσωπος του κοινοτικού συμβουλίου Κιτίου Ιάκωβος Σαβουρής ανέφερε πως για το Κίτι το θέμα κινείται στην ηχορύπανση και τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Εξέφρασε την άποψη ότι το κράτος είχε υποχρέωση να επιβάλει περιβαλλοντικό τέλος.

«Το οικονομικό δεν λύνει τα περιβαλλοντικά προβλήματα αλλά μπορεί με έργα να απαμβλυνθούν οι επιβαρύνσεις, πρόσθεσε, αναφέροντας ότι δεν νομίζει να υπάρχει πρόβλημα να επιβληθεί περιβαλλοντικό τέλος. Προς τούτο εισηγήθηκε  να ζητηθεί γνωμάτευση της νομικής υπηρεσίας.
 
 
Ο Υπουργός Οικονομικών είπε πως  η Κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι σε κάποιες πτυχές η Λάρνακα έμεινε πίσω. Υπήρξε υποβάθμιση του λιμανιού, το οποίο μπορεί να αποτελέσει πυρήνα ανάπτυξης, ενώ οι εγκαταστάσεις  πετρελαιοειδών  για χρόνια, αποστερούσαν παραλιακό μέτωπο, συνέχισε προσθέτοντας ότι αυτά  βρίσκονται σε τροχιά υλοποίηση.
 
Σε ό,τι αφορά το αίτημα για αντισταθμιστικά οικονομικά οφέλη προς τις γειτνιάζουσες περιοχές είπε πως δεν τίθεται ζήτημα αποζημίωσης για τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
 
Χαμηλοί συντελεστές υπάρχουν σε πολλές περιοχές ενώ υπάρχουν τεράστιες περιοχές με μηδενική ανάπτυξη, είπε ο Υπουργός Οικονομικών αναφέροντας ότι το αντιστάθμισμα θα ακύρωνε την έννοια του πολεοδομικού σχεδιασμού.
 
Ο κ. Γεωργιάδης είπε ακόμα ότι το συμβόλαιο με τη διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων  είναι 25ετους διάρκειας και δεν μπορεί μονομερώς εν μέσω συμβολαίου να επιβληθούν τέλη.
 
«Οτιδήποτε και να αποφασιζόταν θα έπρεπε να είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό», πρόσθεσε αναφέροντας ότι τα έσοδα του κράτους από τη λειτουργία των αεροδρομίων είναι 45 -50 εκατομμύρια ετησίως.
 
 
Ο Υπουργός Οικονομικών ενημέρωσε την Επιτροπή Μεταφορών ότι πήρε μηνύματα από τη Λευκωσία (ενδιαφερόμενους δήμους)  ότι θέλουν να εγείρουν ζήτημα για αντισταθμιστικά μέτρα για τη μη λειτουργία του αεροδρομίου της Λευκωσίας.
 
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Αλέκος Μιχαηλίδης είπε πως  οι θέσεις του Υπουργείου είναι ότι εξετάζεται κάθε αίτημα για συγκεκριμένο έργο.
 
Αναπτύξεις που φέρνουν έσοδα στο κράτος δεν είναι μόνο το αεροδρόμιο, αν υπάρχουν συγκεκριμένα αιτήματα για έργα να υποβληθούν ως τέτοια και όχι υπό τη μορφή αιτήματος για έσοδα από το αεροδρόμιο, πρόσθεσε.
 
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Γιώργος Προκοπίου είπε πως το Σεπτέμβρη η Επιτροπή θα επανεξετάσει το θέμα.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Εισαγωγή νέων γραμματίων δημοσίου αξίας €25 εκατομμυρίων στο ΧΑΚ
Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Επιδείνωση οικονομικού κλίματος, όμως συνεχίζουν οι ευνοϊκές συνθήκες για την κυπριακή οικονομία
Ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη: Παίρνει σάρκα και οστά ο ψηφιακός πολίτης-Οι δυνατότητες που θα παρέχει από 5 Δεκεμβρίου
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση
Ευρωβουλή: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις για το προσχέδιο του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για 2025
Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός