Ο καθοριστικός ρόλος των νέων τεχνολογιών για τον τουρισμό
07:58 - 19 Ιουνίου 2017
Δεν συνδεόμαστε διαδυκτιακά αλλά ζούμε διαδυκτιακά πλέον. Είναι γεγονός ότι η αλματώδης ανάπτυξη στον τομέα της τεχνολογίας και ιδιαίτερα σ’ ό,τι αφορά το διαδίκτυο, ανοίγει νέους ορίζοντες στον κλάδο του τουρισμού παγκοσμίως και κατά συνέπεια και στην Κύπρο, καθώς ευνοεί τη χρήση πιο αποδοτικών αλλά και πιο έξυπνων μεθόδων για προσέλκυση τουριστών. Αυτά και άλλα πολλά βρέθηκαν στο επίκεντρο του πρόσφατου συνεδρίουInformation&Communication Technology, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 16 Ιουνίου στο Filoxenia Conference Centre.
Πόσο μπορεί η τεχνολογία και η συνδεσιμότητα να επηρεάσουν την τουριστική ανάπτυξη στη χώρα μας; Πάρα πολύ. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με έρευνες το 52% των χρηστών του Facebook έκανε την επιλογή του για τις επόμενες διακοπές του επηρεαζόμενο από φωτογραφίες που είδε στους «τοίχους» φίλων.
Η τεχνολογία αποτελεί βασικό στοιχείο στην προσέλκυση επικεπτών αλλά και στη ενίσχυση του σταθερού πελατολογίου. Οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες αναβαθμίζουν την εμπειρία του πελάτη στο ξενοδοχείο. Η τεχνολογία είναι η ραχοκοκαλιά μιας επιτυχημένης τουριστικής επιχειρησης και ένα ξενοδοχείο έχει ψηφιακή σχέση με τον επισκέπτη πλέον.
Οι καταιγιστικές αλλαγες που φέρνει η τεχνολογία άλλαξε τον τρόπο που ζούμε. Καταρχάς, ο τρόπος διεξαγωγής των συναλλαγών έχει απλοποιηθεί. Με το e-commerce ( ηλεκτρονικό εμπόριο), τα σύνορα άνοιξαν και οι καταναλωτές καθώς και οι έμποροι, δεν χρειάζεται να μεταβούν στην έδρα του προμηθευτή των αγαθών. Η αγοραπωλησία προιόντων και η διεκπεραίωση εμπορικών πράξεων και συναλλαγών πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου.
Απ’ την άλλη, δημιουργεί νέες μορφές παροχής υπηρεσιών απο μέρους των τουριστικών οργανισμών. Οι επιχειρήσεις που αποτελούν την αγορά του e-tourism ( ηλεκτρονικός τουρισμός) περιλαμβάνουν on-line πράκτορες, αεροπορικές εταιρείες, ταξιδιωτικές πηγές, ξενοδοχεία, προορισμούς, κρατήσεις δωματίων, μεταφορικά μέσα, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, κρουαζιέρες κ.α. Οι τουριστικοί οργανισμοί πρέπει να συμβαδίσουν με τη νέα ψηφιακή εποχή και να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που τους παρέχει σε μια νέα πιο διευρυμένη διεθνή τουριστική αγορά. Ιδιαίτερα στην Κύπρο όπου η τουριστική βιομηχανία είναι το κατεξοχήν προσοδοφόρο αγαθό και που, όντας νησί, είναι απομακρυσμένη ώστε να διαφημιστεί ή να προσελκύσει συνοριακό πληθυσμό, το e-tourism πρέπει απαραίτητα να είναι ενημερωμένο και διαμορφωμένο με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις. Ο καθοριστικός ρόλος των νέων τεχνολογιών για τον τουρισμό και η αξιοποιηση τους θα προωθήσει δυναμικά την εικονα της Κύπρου σαν ένα ελκυστικό προορισμό.
Είναι πια προφανές ότι ο σύγχρονος ταξιδιώτης έχει αλλάξει νοοτροπία και είναι πιο ενημερωμένος. Αυτό έχει ως συνέπεια να προβάλλει εξειδικευμένες απαιτήσεις στην επιλογή του για τουρισμό . Απαιτεί ποιότητα στις υπηρεσίες που του προσφέρονται, επιθυμεί συγκεκριμένες προσφορές, ζητά περισσότερες πληροφορίες για τον προορισμό και το προιόν. Επιπλέον, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής πραγματοποιεί περισσότερα ταξίδια μικρότερης διάρκειας και αποφασίζει συνήθως τελευταία στιγμή. Αυτό το γρήγορο ρυθμό ζωής και τις αυξανόμενες απαιτήσεις έρχεται να ικανοποιήσει το διαδίκτυο που προσαρμόζεται άμεσα σε κάθε νέα ανάγκη που προβάλλει. Ο καταναλωτής διευκολύνεται ως προς την ενημέρωσή του αλλά και τον προγραμματισμό των ταξιδιών του καθώς μπορεί να ενημερωθεί για ό,τι θέλει, να συγκρίνει, να επιλέξει και άμεσα να κλείσει μια συμφωνία. Εδώ βέβαια πρέπει να τονίσουμε ότι για να γίνει αυτό χρειάζεται και η ανάλογη ανταπόκριση απο τα ξενοδοχεία και τους τουριστικούς οργανισμούς, ανταπόκριση που οφείλει να συμβαδίζει αλλά και να προλαμβάνει - να προβλέπει δηλαδή - τις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Οι οργανώσεις ταξιδιών λοιπόν, γίνονται ηλεκτρονικά και ο χρήστης μπορεί να πάρει όλες τις απαραίτητες για εκείνον πληροφορίες άμεσα, εύκολα, με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις και σαφώς πιο προηγμένα. Κατά συνέπεια, οι μεσάζοντες και τα ταξιδιωτικά πρακτορεία εξαλείφονται και έτσι δημιουργείται μια καινούρια σχέση μεταξύ εταιρείας και πελάτη.
Θα πρέπει οι Ξενοδόχοι να αξιολογήσουν τα οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του συστήματος πωλήσων μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου όπως προβολή των Ξενοδοχείων και των υπηρεσιών τους παγκοσμίως επομένως αύξηση της αγοραστικής μερίδας, των εσόδων και των κερδών. Ο πελάτης έχει την δυνατότητα να γνωρίζει το Ξενοδοχείο μέσω videos, να ενημερώνεται για πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις στον τόπο δίνοντας του το κίνητρο να θέλει να επισκεφτεί το νησί της Κύπρου. Δημιουργείται η δυνατότητα να μπορεί μία εταιρεία να δημιουργήσει πελατολόγιο χωρίς να στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στα συμβόλαια που συνάπτει με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και επομένως να εξαρτάται από την πολιτική πωλήσεων αυτών και μειώνοντας το κόστος της προμήθειας που έχουν οι πράκτορες στο τζίρο των πωλήσεων. Επιπλέον μέσω των web sites,Facebook και τα άλλα social media οι εταιρείες έχουν την δυνατότητα να διεξάγουν πρωτογενής έρευνα μέσω ερωτηματολογίων που θα μπορούν να εξάγουν συμπεράσματα για τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών τους και να βελτιώνουν το προιόν τους και τις υπηρεσίες τους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι δυστυχώς πολύ λίγες τουριστικές μονάδες έχουν πραγματικά αναπτύξει σωστές στρατηγικές και ηλεκτρονικά σχέδια marketing για την προώθηση των υπηρεσιών τους. Παρόλο που όλες σχεδόν οι ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικές επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει τα δικά τους website αυτό δεν είναι αρκετό αφού στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κάποιο στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση του διαδικτύου ως μέσου πωλήσεων.
Το σίγουρο είναι ότι όποιος δεν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα είναι καταδικασμένος.