Κ. Κληρίδης: Πρέπει να διεξάγει πειθαρχική έρευνα
13:43 - 28 Απριλίου 2017
Σαφής είναι η απάντηση του Γενικού Εισαγγελέα προς την επιστολή του Υπουργού Οικονομικών, υποδεικνύοντας πως η αρμόδια αρχή θα πρέπει, με βάση των προνοιών του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου, να προχωρήσει στη διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας σε περίπτωση καταγγελίας ή υποπέσει στην αντίληψή της ότι δημόσιος υπάλληλος δυνατόν να έχει διαπράξει παράπτωμα.
Συγκεκριμένα, ο Κώστας Κληρίδης αναφέρει πως οι πρόνοιες του νέου Νόμου του 2015, δεν αίρουν το γεγονός ότι υπάλληλος ο οποίος κατείχε σε κόμμα θέση ψηλότερη από αυτή του απλού μέλους στην περίοδο από το 1997, οπότε επιτράπηκε με τον περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμο η κατοχή ιδιότητας απλού μέλους κόμματος, μέχρι και την τροποποίηση του 2015, παραβίαζε τη νομοθεσία.
Παράλληλα, εκφράζει τη διαφωνία του ως προς τη διαπίστωση Χάρη Γεωργιάδη στην επιστολή του σύμφωνα με την οποίαν ο νόμος του 2015 δεν διαφαίνεται να δημιουργεί υποχρέωση σε δημόσιους υπαλλήλους οι οποίοι κατείχαν το κομματικό τους αξίωμα πριν από την ημερομηνία εφαρμογής του νόμου, να υποβάλουν σχετικό αίτημα στην αρμόδια αρχή.
«Μια μια τέτοια ερμηνεία των διατάξεων, του γράμματος και του πνεύματος του Νόμου του 2015, θα ήταν ανεπίτρεπτη και θα επέφερε παράλογα αποτελέσματα», υπογραμμίζει στην επιστολή του ο Γενικός Εισαγγελέας.
«Ο λόγος για τον οποίο αυτός ο νόμος δεν κάνει μνεία και δεν προνοεί για μεταβατικές ή άλλες διατάξεις, για υπαλλήλους που κατείχαν κομματικό αξίωμα κατά την ημερομηνία που αυτός τέθηκε σε ισχύ, δεν μπορεί να είναι άλλος, παρά το γεγονός ότι, αν κάποιοι υπάλληλοι κατείχαν τέτοιο αξίωμα κατά τη χρονική εκείνη στιγμή, το κατείχαν παράνομα. Και το κατείχαν παράνομα επειδή με βάση το νόμο όπως ίσχυε μέχρι τότε, κανένας υπάλληλος εδικαιούτο να κατέχει οποιοδήποτε κομματικό αξίωμα με ή χωρίς άδεια αρμόδιας αρχής. Ο νέος νόμος του 2015, εισήγαγε για πρώτη φορά το δικαίωμα υπαλλήλου όπως κατέχει και κομματικό αξίωμα σε πολιτικό κόμμα. Δεν θα αναμένετο επομένως να κάνει αναφορά σε όποιους υπαλλήλους ενδεχόμενα να κατείχαν τέτοιο αξίωμα από προηγουμένως, καθ΄ ην στιγμή αν κατείχαν, παράνομα το κατείχαν».
«Είναι επομένως καθαρό το συμπέρασμα ότι υπάλληλος ο οποίος κατείχε κομματικό αξίωμα οποτεδήποτε στη χρονική περίοδο 1991-2015, παραβίαζε την κείμενη νομοθεσία, και αν ο ίδιος, ευρισκόμενος στη μισθολογική κλίμακα Α8 ή ανώτερη συνεχίζει μετά τη θέση σε ισχύ του νέου Νόμου του 2015 να κατέχει κομματικό αξίωμα χωρίς να εξασφαλίσει άδεια της αρμόδιας αρχής, θεωρείται ότι συνεχίζει να παραβιάζει το νόμο».
Οι εν λόγω παραβιάσεις της νομοθεσίας, υπογραμμίζει ο κ. Κληρίδης, χωρίς αμφιβολία συνιστούν λόγους έναρξης πειθαρχικής διαδικασίας δυνάμει του Άρθρου 81(2)(β) του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου αρ. 1/90.
Την ίδια ώρα, απαντώντας στο συμπέρασμα του ΥΠΟΙΚ ότι δεν συντρέχουν λόγοι για διορισμό ερευνώντος λειτουργού κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η κατοχή κομματικής θέσης από δημόσιους υπαλλήλους ήταν διαχρονικά γνωστή στις αρχές και γινόταν ανεκτή, ο Γενικός Εισαγγελέας σημειώνει πως «λυπούμαι που θα διαφωνήσω πλήρως με αυτή την προσέγγιση, αλλά και τη διαπίστωση. Αρκεί μόνο να αναφερθεί, ότι με την εγκύκλιο–επιστολή του ημερ. 16.7.2013, ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, είχε απευθυνθεί σε όλους τους Γενικούς Διευθυντές Υπουργείων, συμπεριλαμβανομένου και του Υπουργείου Οικονομικών και εφιστούσε την προσοχή όλων στην απαγόρευση και στο ασυμβίβαστο της κατοχής κομματικού αξιώματος από δημόσιους υπαλλήλους».
Εάν επομένως επιδείχθηκε οποιαδήποτε ανοχή, συμπληρώνει στην επιστολή του ο κ. Κληρίδης, αυτή επιδείχθηκε από τις αρμόδιες αρχές, περιλαμβανομένου του Υπουργείου Οικονομικών. Δεν νομιμοποιείται επομένως μετέπειτα, οποιαδήποτε αρμόδια αρχή να επικαλείται την επίδειξη της όποιας δικής της ανοχής σε παραβίαση νόμου, για να μην προχωρήσει σε έρευνα εναντίον υπαλλήλου της. Εάν ο ίδιος ο υπάλληλος, στο πλαίσιο πειθαρχικής δίωξης επιθυμεί να θέσει τέτοιο θέμα, θα μπορεί εκείνος να το εγείρει για να εξετασθεί.