Θα επιβάλλει «καμπάνες» η Υπ. Προστασίας Καταναλωτών
16:25 - 20 Νοεμβρίου 2017
Τη δυνατότητα επιβολής διοικητικών προστίμων μέχρι €500.000 θα δίδουν, μεταξύ άλλων, οι τροποποιήσεις που επεξεργάζεται η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή στο νόμο περί καταχρηστικών ρητρών, ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός των επόμενων λίγων ημερών.
Επιπλέον, θα δίδεται η δυνατότητα στον καταναλωτή, που προσφεύγει στο δικαστήριο όταν εντοπίσει καταχρηστικές ρήτρες σε δανειακή σύμβαση που σύναψε με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, να επικαλεστεί τη νομοθεσία.
Ειδικότερα, σε δηλώσεις στο ΚΥΠΕ ο Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Χαράλαμπος Ρούσος, είπε ότι η Υπηρεσία προβαίνει αυτό το διάστημα σε τροποποιήσεις του νόμου περί καταχρηστικών ρητρών, μεταξύ των οποίων, θα είναι η δυνατότητα επιβολής διοικητικών προστίμων από την Υπηρεσία μέχρι €500.000 στην περίπτωση που εντοπιστούν καταχρηστικές ρήτρες σε μια δανειακή σύμβαση που σύναψε καταναλωτής με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, και σημείωσε ότι αυτό το ποσό προστίμου προβλέπεται και στη νομοθεσία για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Αναφέροντας ότι αλλαγές προτείνονται από την Υπηρεσία και στη νομοθεσία για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ο κ. Ρούσος υπογράμμισε ότι «και για τις δύο νομοθεσίες εισηγούμαστε όπως γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις, ώστε μεταξύ άλλων να δίδεται η δυνατότητα στον καταναλωτή να μπορεί να επικαλεστεί τις νομοθεσίες αυτές όταν θα προσφύγει στο δικαστήριο για να ζητήσει αποζημίωση ή επανόρθωση μιας ζημιάς που έχει υποστεί».
Εξήγησε ότι η υφιστάμενη νομοθεσία νόμου περί καταχρηστικών ρητρών είναι ελλιπής και παλιά, καθώς εφαρμόστηκε πριν από την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ έτσι δεν περιλαμβάνει, όπως σημείωσε, καθορισμένες διαδικασίες διερεύνησης τις οποίες θα πρέπει να ακολουθεί η Υπηρεσία αλλά και κάποιες αναγκαίες λεπτομέρειες, προσθέτοντας ότι οι αλλαγές που θα εισηγηθεί η Υπηρεσία μελετώνται και εξετάζονται εδώ και αρκετό καιρό.
«Με βάση την εμπειρία μας από την εφαρμογή του νόμου κρίναμε ότι θα έπρεπε να γίνουν κάποιες τροποποιήσεις, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα επιβολής διοικητικού προστίμου όταν εντοπιστούν καταχρηστικές ρήτρες σε δανειακές συμβάσεις καταναλωτών», που αφορούν όλα τα είδη δανείων, πρόσθεσε.
Ο κ. Ρούσος είπε ακόμη ότι σε άλλες νομοθεσίες της Υπηρεσίας, όπως για παράδειγμα ο νόμος για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από επιχειρήσεις προς καταναλωτές (προϊόντα και υπηρεσίες), δίδεται η δυνατότητα επιβολής από την Υπηρεσία διοικητικού προστίμου, σε αντίθεση με τη νομοθεσία για καταχρηστικές ρήτρες, η οποία δεν δίδει αυτή την δυνατότητα.
Αναφορικά με την εφαρμογή των σχετικών ευρωπαϊκών οδηγιών από τα κράτη μέλη της ΕΕ και την πρόνοια για επιβολή διοικητικών προστίμων, ο Αναπληρωτής Διευθυντής της ΥΠΚ είπε ότι εναπόκειται στο κάθε κράτος μέλος της Ένωσης πως θα εφαρμόσει τις οδηγίες και για αυτό τον λόγο υπάρχουν εντός ΕΕ 15-20 διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους εφαρμόζονται οι σχετικές νομοθεσίες.
Σημείωσε ότι κάποιες αρμόδιες αρχές κρατών μελών της ΕΕ προσφεύγουν οι ίδιες στο δικαστήριο όταν εντοπίσουν καταχρηστικές ρήτρες σε δανεική σύμβαση καταναλωτή και κάποιες άλλες αρχές επιβάλουν διοικητικά πρόστιμα.
Ο κ. Ρούσος είπε στο ΚΥΠΕ ότι εντός των επόμενων λίγων ημερών η ΥΠΚ προχωρεί σε δημόσια διαβούλευση για να υπάρξει ένας δημόσιος διάλογος σε σχέση με την τροποποίηση προνοιών της συγκεκριμένης νομοθεσίας, η οποία θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας και θα αποσταλεί στους εμπλεκόμενους φορείς, προσθέτοντας ότι η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει ένα μήνα και στη συνέχεια οι τροποποιήσεις θα οδηγηθούν στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο.
Τέλος, ο Αναπληρωτής Διευθυντής της ΥΠΚ είπε ότι η Υπηρεσία εξετάζει αυτή την περίοδο γύρω στα τρία παράπονα καταναλωτών που αφορούν το ενδεχόμενο ύπαρξης καταχρηστικών ρητρών στις δανειακές τους συμβάσεις.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ