Συνετή διαχείριση των δημόσιων οικονομικών
12:40 - 30 Σεπτεμβρίου 2016
Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2017 δημιουργεί τις προϋποθέσεις για υγιή και βιώσιμη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, που θα υποβοηθεί και θα στηρίζει την οικονομική ανάπτυξη, δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης.
Ο κ. Γεωργιάδης κατέθεσε την Παρασκευή (30 Σεπτεμβρίου) στον Πρόεδρο της Βουλής Δημήτρη Συλλούρη τον κρατικό προϋπολογισμό, σηματοδοτώντας έτσι την έναρξη της διαδικασίας εξέτασης και έγκρισης του, από την Ολομέλεια του νομοθετικού Σώματος, περί τα τέλη του έτους.
«Έχω καταθέσει τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2017 στον Πρόεδρο της Βουλής, διαβιβάζοντας ταυτόχρονα την παράκληση της εκτελεστικής εξουσίας όπως το ταχύτερο δυνατόν εξεταστεί και ψηφιστεί ούτως ώστε να εξεταστεί και να εφαρμοστεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων», ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Γεωργιάδης.
Σημείωσε πως «πρόκειται για άλλο ένα προϋπολογισμό, που είναι ουσιαστικά ισοσκελισμένος. Δαπανούμε το σύνολο των εσόδων μας αλλά όχι περισσότερο και αυτό θεωρώ πως δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια υγιή, βιώσιμη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών που να υποβοηθεί και να στηρίζει την ανάπτυξη της οικονομίας».
Ο προϋπολογισμός, πρόσθεσε, περιλαμβάνει σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις χωρίς όμως καθόλου να ξεφεύγουμε από τους ξεκάθαρους στόχους που έχουμε θέσει.
«Με αυτό τον τρόπο, με τη συνετή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, με την αποφυγή δημιουργίας ελλειμμάτων και διόγκωσης του χρέους μπορούμε, επαναλαμβάνω να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις για την μακροχρόνια ανάπτυξη της οικονομίας μας», τόνισε ο ΥΠΟΙΚ.
Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η πιο σημαντική διαφοροποίηση σχετίζεται με τις παραδοχές πάνω στις οποίες βασίζεται ο προϋπολογισμός, οι οποίες παραδοχές πλέον είναι ρεαλιστικές, συντηρητικές και ελέγχονται και επιβεβαιώνονται από το ανεξάρτητο Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
Σημείωσε εξάλλου πως υπάρχει πλέον για όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ ένας πολύ πιο αυστηρός έλεγχος αυτών των παραδοχών, ούτως ώστε να μην έχουμε ποτέ επανάληψη εκείνου του φαινομένου να κατατίθεται ένας προϋπολογισμός που να προβλέπει πλεόνασμα και λίγους μήνες αργότερα στη χρονιά να διαπιστώνεται πως οδηγείται σε ένα τεράστιο έλλειμμα.
«Είχαμε τέτοιες αστοχίες σε σχέση με τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και είναι αυτές που μέσα από τη νέα βάση και τη νέα νομοθεσία που διέπει τον καταρτισμό του προϋπολογισμού έχουμε αφήσει πίσω μας», υπογράμμισε.
Ο κ. Γεωργιάδης επανέλαβε πως το Υπουργείο Οικονομικών δεν ετοιμάζει πρόταση για φορολογική αμνηστία.
«Έχω ξανά απαντήσει το ίδιο ερώτημα. Και όσες φορές και εάν τίθεται το ερώτημα, η απάντηση δεν θα διαφοροποιηθεί. Όχι, το Υπουργείο Οικονομικών δεν ετοιμάζει οποιασδήποτε μορφής φορολογική αμνηστία», τόνισε απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με τοποθέτηση χθες στην επιτροπή Ελέγχου ότι εξετάζεται μια μορφή φορολογικής αμνηστίας.
Εξάλλου, λαμβάνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό, ο κ. Συλλούρης διαβεβαίωσε πως η Βουλή θα εξετάσει τον προϋπολογισμό εντός των χρονοδιαγραμμάτων.
Τα κυριότερα στοιχεία του προϋπολογισμού
Σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς στόχους του Στρατηγικού πλαισίου δημοσιονομικής πολιτικής 2017-2019, τα δημόσια έσοδα για το 2017 θα ανέλθουν στα €6.964 εκατομμύρια, σε σύγκριση με €6.839 εκατομμύρια το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 1,1%, ενώ οι συνολικές δημόσιες δαπάνες της γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να αυξηθούν στα €7.069 εκ. σε σύγκριση με €6.891 εκ. το 2016, σημειώνοντας μεταβολή 2,3%.
Οι πρωτογενείς δαπάνες της Κεντρικής Κυβέρνησης για το 2017 έχουν καθοριστεί στα €6.150 εκ. σε σύγκριση με €6.054 εκ. τον προηγούμενο χρόνο, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 1,6%, ενώ το σύνολο των προϋπολογιζόμενων δαπανών ανέρχονται στα €7.139 εκ. σε σύγκριση με προϋπολογιζόμενες δαπάνες ύψους €7.392 εκ. το 2016, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 3,4%, κυρίως λόγω μείωσης του μέσου κόστους χρηματοδότησης και κατά συνέπεια περαιτέρω μείωσης των δαπανών για τόκους.
Το δημοσιονομικό ισοζύγιο το 2017, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, προβλέπεται να είναι οριακά ελλειμματικό και να μην ξεπεράσει το 0,6% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με εκτίμηση για έλλειμμα 0,3% το 2016.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός για το 2017 δεν περιλαμβάνει τα έσοδα από την επιβάρυνση της έκτακτης κλιμακωτής εισφοράς που επιβάλλεται στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα καθώς και τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας, συνολικού ύψους €175 εκ., τα οποία καταργούνται.
Οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (τόκοι) προϋπολογίζονται για το 2017 να μειωθούν κατά 13,3% και να φτάσουν στα €499 εκ. σε σύγκριση με €576 εκ. το 2016 λόγω μείωσης του μέσου κόστους δανεισμού.
Ειδικότερα, τα έσοδα, μεταξύ άλλων, από την κατηγορία "φορολόγηση του εισοδήματος και της περιουσίας" για το 2017, υπολογίζεται να παραμείνουν στα ίδια περίπου του προηγούμενου χρόνου, φθάνοντας τα €1.706 εκ. από €1.704 εκ. το 2016, ενώ τα έσοδα από την κατηγορία "φόροι παραγωγής και εισαγωγής" αναμένεται να παρουσιάσουν θετική μεταβολή σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο της τάξης του 1,7% και να φθάσουν στα €2.694 εκ. περίπου σε σύγκριση με €2.645 εκ το 2016 λόγω αύξησης της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος που αναμένεται να συνεχίσουν να επιδρούν θετικά στην ιδιωτική κατανάλωση.
Σε σχέση με τις δαπάνες, μεταξύ άλλων, οι απολαβές προσωπικού προβλέπεται να αυξηθούν κατά το 2017 στα €2.342 εκ. από τα €2.258 εκ. τον προηγούμενο χρόνο, σημειώνοντας αύξηση ύψους 3,7%, ενώ οι κοινωνικές δαπάνες προβλέπεται να αυξηθούν στα €2.573 εκ. το 2017 σε σύγκριση με €2.539 εκ. τον προηγούμενο χρόνο σημειώνοντας αύξηση ύψους 1,3% λόγω κυρίως αύξησης των δικαιούχων για σύνταξη.
Οι προβλεπόμενες δαπάνες, εξαιρουμένων των αποπληρωμών των δανείων, κατά οικονομική δραστηριότητα, για τα έτη 2018 και 2019, υπολογίζονται να ανέλθουν στα €7.298 εκ. και €7.552 εκ. παρουσιάζουν δηλαδή ετήσια αύξηση ύψους 3,2% και 3,5% αντίστοιχα.