Οι αλλαγές στα ν/σ για τη μεταρρύθμιση του δημοσίου
15:59 - 29 Αυγούστου 2016
Σε αλλαγές επί των νομοσχεδίων/κανονισμών για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας προχώρησε η κυβέρνηση έτσι ώστε να μην προκύπτουν θέματα συνταγματικότητας ή άλλα νομικά κωλύματα.
Οι αλλαγές στα νομοσχέδια, τα οποία επανακατατέθηκαν στη Βουλή, αφορούν, μεταξύ άλλων, στον νόμο περί κρατικού μισθολογίου, που συμπεριλαμβάνει προσαυξήσεις, τιμαριθμική αναπροσαρμογή και γενικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων αξιωματούχων και εργοδοτουμένων της κρατικής υπηρεσίας. Στον συγκεκριμένο νόμο έχει συμπεριληφθεί διάταξη ώστε να καθίσταται σαφές ότι δεν θα προκύπτει δυσμενής μεταβολής της αντιμισθίας, εργοδοτούμενου, αξιωματούχου ή της σύνταξης συνταξιούχου, ενώ κατά συνέπεια δεν χρειάστηκε ειδική ρύθμιση για τους δικαστές.
Από 2019 το νέο σύστημα προαγωγών
Από την άλλη, αναδιατυπώθηκαν οι διατάξεις στον περί αξιολόγησης υποψηφίων για προαγωγή, διατμηματική προαγωγή και πρώτο διορισμό και προαγωγή στη ΔΥ νόμο, προκειμένου να αποκλείονται από υποψήφιοι για σκοπούς διατμηματικής προαγωγής ή προαγωγής, υπάλληλοι με χαμηλή βαθμολογία στις τελευταίες 3 αντί 2 ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησής τους.
Ταυτόχρονα, έχει μετατεθεί η ημερομηνία εφαρμογής του ν/σ, έτσι ώστε η εφαρμογή του νέου συστήματος προαγωγών να τεθεί σε εφαρμογή το 2019, δεδομένου ότι θα προηγηθεί εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης υπαλλήλων με πρώτο έτος έναρξης το 2018.
Έχουν περιληφθεί επίσης ορισμένες διορθωτικές αλλαγές, που σχετίζονται με τη συμμόρφωση με τον περί δημοσιονομικής ευθύνης νόμο, σε ό,τι αφορά τα τέλη συμμετοχής στις εξετάσεις, καθώς και την περίληψη κρατικών πανεπιστημίων στους φορείς όπου η Ειδική Επιτροπή μπορεί να αναθέσει την ετοιμασία των δοκιμίων της γραπτής εξέτασης.
Αφαιρέθηκε η ποσόστωση
Όσον αφορά στους κανονισμούς για την αξιολόγηση των υπαλλήλων στη ΔΥ, έχουν διαγραφεί οι αναφορές στους κανονισμούς που αφορούσαν την ποσόστωση, μετά από υπόδειξη του Γενικού Εισαγγελέα, ενώ έχει αναδιατυπωθεί ο κανονισμός 6, στον οποίο έχουν περιληφθεί χαρακτηρισμοί/ προδιαγραφές για αξιολόγηση των υπαλλήλων σε διάφορες βαθμολογίες ανάλογα με την απόδοσή τους.
Παράλληλα, στον κανονισμό 6 έχει περιληφθεί ειδική πρόνοια, ώστε να αποτελεί ευθύνη του οικείου προϊσταμένου η διεξαγωγή διοικητικής έρευνας προκειμένου να διαπιστώνεται κατά πόσο η ανεπαρκής απόδοση οφείλεται ή συνδέεται με διάπραξη πειθαρχικού παραπτώματος, ενώ ταυτόχρονα έχει μετατεθεί η ημερομηνία εφαρμογής των κανονισμών, προκειμένου η έναρξη του νέου συστήματος αξιολόγησης να αφορά το 2018 και να ληφθεί υπόψη για τις προαγωγές, που θα γίνουν το 2019.
Εξάλλου, με βάση τις αλλαγές που προτείνει η κυβέρνηση, έχουν ενσωματωθεί στον περί δημόσιας υπηρεσίας νόμο οι παρατηρήσεις της ΕΔΥ σε ό,τι αφορά τον τρόπο καταγραφής των αποτελεσμάτων της προφορικής εξέτασης, με τη διαγραφή της απαίτησης για την τήρηση στενογραφημένων πρακτικών της προφορικής συνέντευξης για πρακτικούς λόγους.
Μία από τις σημαντικές αλλαγές, τις οποίες εισηγείται η κυβέρνηση, είναι οι πρόσθετες τροποποιήσεις στον νόμο περί αξιολόγησης υποψηφίων για διορισμό στο δημόσιο, έτσι ώστε να περιληφθούν και τα κρατικά πανεπιστήμια στους φορείς όπου η Ειδική Επιτροπή μπορεί να αναθέσει την αρμοδιότητα ετοιμασίας των δοκιμίων για την γραπτή εξέταση για πλήρωση θέσεων εισδοχής, καθώς και να μεταφερθεί η αρμοδιότητα της διεξαγωγής της εν λόγω γραπτής εξέτασης από το Τμήμα Δημόσιας Υπηρεσίας και Προσωπικού στην Υπηρεσία Εξετάσεων του Υπ. Παιδείας ή στα Κρατικά Πανεπιστήμια.
Απόσυρση ν/σ για αστική ευθύνη
Καμία αλλαγή δεν σημειώθηκε στον περί απόσπασης υπαλλήλων της ΔΥ και Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου νόμο. Αντίθετα, στον νόμο που αφορά την αστική ευθύνη, η Νομική Υπηρεσία έκρινε ότι παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα συνταγματικής συμβατότητας. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, μέσω του οποίου επιδιώκετο να γίνουν πιο αυστηρές και επιτακτικές οι διατάξεις που αφορούν στην αστική ευθύνη των δημοσίων υπαλλήλων, εν τέλει αποσύρθηκε.
Υπενθυμίζεται, ότι μεταξύ άλλων προνοούσε ότι η ευθύνη απόφασης για αστική ευθύνη υπαλλήλου για ζημιά ή απώλεια που προξενήθηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του μεταφέρετο από τον υπουργό Οικονομικών στον Γενικό Εισαγγελέα και ταυτόχρονα καθίστατο προσωπικά υπεύθυνος ο οικείος προϊστάμενος σε περίπτωση ολιγωρίας του να κινήσει τις σχετικές διαδικασίες.