Powered by

Γιατί γίνονται οι απεργίες στα αεροδρόμια

Ο κλοιός απεργιών και δη εν μέσω της τουριστικής περιόδου, οι διαφορές εταιρειών και συντεχνιών και ο άχαρος ρόλος διαμεσολαβητή που έχει λάβει το Υπουργείο Εργασίας, συνθέτουν το σκηνικό πίσω από τις απεργίες στους διεθνείς αερολιμένες Λάρνακας και Πάφου, οι οποίες πραγματοποιούνται από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις ΣΕΚ, ΠΕΟ και ΔΕΟΚ που εκπροσωπούν υπαλλήλους στις εταιρείες Swissport και LGS. Σημειώνεται ότι οι δύο εταιρείες παρέχουν υπηρεσίες εδάφους και πιο συγκεκριμένα φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων και αποσκευών από τα αεροσκάφη (handling) που φθάνουν και αναχωρούν στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου.

Το χρονικό της διαφοράς μεταξύ εταιρειών και εργαζομένων
Τον Μάιο του 2015 έληξε η συλλογική σύμβαση για τους εργαζόμενους στις εταιρείες Swissport και LGS, οι οποίοι ανέρχονται σε 800, περιλαμβανομένων των εποχικών υπαλλήλων, οι οποίοι επίσης καλύπτονται από εργασιακή σύμβαση.

Σημειώνεται ότι λόγω της οικονομικής κρίσης η προηγούμενη εργασιακή σύμβαση προνοούσε παγοποίηση προσαυξήσεων, μείωση κόστους κατά τις αργίες και άλλες εξοικονομήσεις, οι οποίες ανέρχονταν στο 10% έναντι του μισθολογικού κόστους των εταιρειών.

Από τον Μάιο μέχρι και φέτος οι δύο πλευρές βρίσκονται σε ένα μακρύ διάλογο προς ανανέωση της συλλογικής σύμβασης, ο οποίος μοιάζει ατέρμονος. Η μέν εργοδοτική πλευρά προτάσσει πως μια καλή χρονιά για τον τουρισμό δεν αρκεί για να δοθούν αυξημένοι μισθοί και ωφελήματα, ενώ η συνδικαλιστική ότι οι εργαζόμενοι έχουν ήδη δώσει πολλά και έχουν συμβάλει αρκετά εν μέσω οικονομικής κρίσης.

Ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση της συλλογικής σύμβασης, δηλαδή τον περασμένο Απρίλιο οι συνδικαλιστικές οργανώσεις διεκδίκησαν τις προσαυξήσεις τους, κάτι που οι εταιρείες δεν δέχονται. Από πλευράς LGS και Swissport δόθηκε τελικώς το μισό ποσό της προσαύξησης, έπειτα και από παρέμβαση της υπουργού Εργασίας, Ζέτας Αιμιλιανίδου, ενώ στο ενδιάμεσο τέθηκε πρόταση για καταβολή ΑΤΑ, κάτι το οποίο οι συντεχνίες θεωρούν ως εμπαιγμό εις βάρος τους, λόγω της συνεχιζόμενης πτώσης του πληθωρισμού (επομένων και της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής).

Εκκρεμεί μεσολαβητική πρόταση από το Υπουργείο Εργασίας
Πάντως, οι μεγάλες αντιδράσεις αναφορικά με τη διελκυστίνδα εταιρειών και συντεχνιών και κυρίως για τα απεργιακά μέτρα, αφορούν το χρονικό σημείο κατά το οποίο οι συνδικαλιστικές οργανώσεις επέλεξαν να απεργήσουν αλλά και για το γεγονός ότι εκκρεμεί υποβολή μεσολαβητικής πρότασης από πλευράς Υπουργείου Εργασίας.

Μάλιστα, η κ. Αιμιλιανίδου, κληθείσα να τοποθετηθεί επί του ζητήματος τόνισε: «Δεν μπορώ να σχολιάσω το θέμα επί της ουσίας, γιατί είμαστε εδώ για να λύνουμε και όχι να επιτείνουμε το πρόβλημα. Επεξεργαζόμαστε τη μεσολαβητική μας πρόταση και εντός των ημερών, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ευελπιστούμε να επιλυθεί το πρόβλημα».

Με κλιμάκωση απεργιακών μέτρων πιέζουν οι συντεχνίες
Πάντως, οι συντεχνίες δηλώνουν άγνοια αναφορικά με τις κινήσεις του Υπουργείου Εργασίας, ενώ βάζοντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις εταιρείες LGS και Swissport και εμμέσως σε όσους ασχολούνται με τα κυπριακά αεροδρόμια, αναφέρουν ξεκάθαρα ότι εάν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους σκοπεύουν να κλιμακώσουν τα απεργιακά τους μέτρα.

Σημειώνεται πάντως, ότι μιλώντας στο InBusinessNews ο Σάββας Τούλουπος, εκ μέρους της ΠΕΟ τόνισε: «Εάν έρθει πρόταση από το Υπουργείο Εργασίας θα την εξετάσουμε με ευλάβεια τηρώντας τον Κώδικα Βιομηχανικών Σχέσεων. Τονίζουμε ωστόσο, ότι εάν δεν εισακουστούμε τότε θα κλιμακώσουμε τα μέτρα μας. Έχουμε δώσει πολλά μέχρι στιγμής και ίσως στην καλύτερη χρονιά από πλευράς αφίξεων για την Κύπρο ζητούμε να πάρουμε κάτι πίσω».

Ο χρόνος κυλά σε βάρος της οικονομίας

Πλέον το Υπουργείο Εργασίας κάνει αγώνα δρόμου προκειμένου να καταλήξει σε μια τέτοια, μεσολαβητική πρόταση, η οποία θα οδηγήσει σε μια κοινώς αποδεκτή συμφωνία και που βεβαίως θα αποκλιμακώσει την ένταση που έχει δημιουργηθεί.

Ήδη οργανωμένοι φορείς και οργανισμοί που ασχολούνται με τον τουρισμό ειδικότερα και την οικονομία ευρύτερα προβληματίζονται από την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα αεροδρόμια, λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων.

Τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει το Υπουργείο Εργασίας υπαγορεύουν καταρτισμό και υποβολή της πρότασή του, εντός της τρέχουσας εβδομάδας, προκειμένου από την ερχόμενη εβδομάδα το εν λόγω ζήτημα να οδηγηθεί προς επίλυση. Σε διαφορετική περίπτωση θα ακολουθήσουν περαιτέρω απεργιακά μέτρα, τα οποία αποβαίνουν σε βάρος των επιχειρήσεων που ασχολούνται άμεσα ή επηρεάζονται έμμεσα από τις εξελίξεις στα δύο αεροδρόμια της χώρας.

Δειτε Επισης

Philippe Bone: Μεγαλόπνοα σχέδια για την Accor στην Κύπρο-Σχεδιάζει τουλάχιστον 40 ξενοδοχεία με δέκα έργα ήδη σε εξέλιξη
Ολοταχώς για μεγάλο ρεκόρ ο τουρισμός... Πάνε για να σπάσουν το φράγμα των τεσσάρων εκατομμυρίων οι αφίξεις
Στα καλύτερά του με άνοδο σε αφίξεις και έσοδα ο τουρισμός...Αύξηση της συνεισφοράς του τομέα στο ΑΕΠ
Νέες προσθήκες στο Trilogy Plaza-To πολυαναμενόμενο εστιατόριο που ανοίγει τις πόρτες του την άνοιξη
Ισπανία: «Καμπάνα» 179 εκατ. σε πέντε αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
Γιατί ο ΠΑΣΥΞΕ απέρριψε την μεσολαβητική πρόταση και το μήνυμα Παναγιώτου για τη συλλογική σύμβαση στα ξενοδοχεία
Ολοκαίνουργια άφιξη από όμιλο PHC...Πόλος έλξης και game changer το νέο Caffè Nero στην Πλατεία Ελευθερίας
H στρατηγική συνεργασία της Emirates με τη flydubai...Οι επτά τρόποι με τους οποίους επωφελούνται οι επιβάτες
Ανατροπή με την συλλογική σύμβαση στη ξενοδοχειακή βιομηχανία-«Όχι» ΠΑΣΥΞΕ στην πρόταση Παναγιώτου
City of Dreams Mediterranean: Κατά €778,750 πλουσιότερος ο νικητής του πρωταθλήματος ρουλέτας