Powered by

Τον εσωτερικό έλεγχο των Δήμων διεκδικεί ο Γενικός Ελεγκτής

Στη θέση του ότι τον εσωτερικό έλεγχο στους Δήμους πρέπει να ασκεί αποκλειστικά και μόνο η Ελεγκτική Υπηρεσία, εμμένει ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, στον απόηχο της έντονης διάστασης απόψεων που προέκυψε για το θέμα ανάμεσα στο Γενικό Ελεγκτή και την Έφορο Εσωτερικού Ελέγχου, Άννα Ζαβού Χριστοφόρου. Το θέμα εγέρθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, στο πλαίσιο της συζήτησης των νομοσχεδίων για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  

Υπενθυμίζεται ότι με εισήγησή της, την οποία διαβίβασε πρόσφατα στην Επιτροπή, η Έφορος εισηγείται ριζική αλλαγή στη διάρθρωση του εσωτερικού ελέγχου των τοπικών Αρχών και πιο συγκεκριμένα, όπως ο έλεγχος αυτός φύγει από τις ίδιες τις τοπικές αρχές, και τεθεί κάτω από την ομπρέλα της υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου.

Μιλώντας στο InBusinessNews, o Οδυσσέας Μιχαηλίδης τόνισε ότι τη Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου, η υπηρεσία του θα διαβιβάσει στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, επιστολή με την αναλυτική θέση του Γενικού Ελεγκτή για το θέμα. Όπως ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης, η επιστολή θα απαντά στα επιχειρήματα της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου, παραθέτοντας στοιχεία από διεθνή πρότυπα, τα οποία δεικνύουν ότι σε κάθε σύστημα ελέγχου, ένας και μόνο πρέπει να είναι ο εξωτερικός ελεγκτής ενός οργανισμού. «Στην περίπτωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αυτός ο εξωτερικός ελεγκτής θα πρέπει να είναι η Ελεγκτική Υπηρεσία», τόνισε με έμφαση. 

Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης θεωρεί, μεταξύ άλλων, ότι ενδεχόμενη εμπλοκή της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου στη διαδικασία εσωτερικού ελέγχου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θα επιφέρει σύγκρουση αρμοδιοτήτων μεταξύ της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η οποία, όπως υπέδειξε, είναι η μόνη υπηρεσία εξωτερικού ελέγχου.

Η πρόταση της Εφόρου
Σε γενικές γραμμές, η πρόταση της Εφόρου Εσωτερικού Ελέγχου της Δημοκρατίας προβλέπει ότι οι εσωτερικοί ελεγκτές των Δήμων, θα υπάγονται στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου και συνεπώς δεν θα εξαρτώνται από τους τοπικούς αξιωματούχους. Πιο συγκεκριμένα, προτείνει τη σύσταση μιας κοινής υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου για όλες τις τοπικές Αρχές, η οποία θα λογοδοτεί στο Συμβούλιο Εσωτερικού Ελέγχου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο οποίο δεν θα μπορούν να συμμετέχουν αξιωματούχοι των τοπικών αρχών με εκτελεστικές αρμοδιότητες. Η κα Χριστοφόρου υποδεικνύει και σειρά πλεονεκτημάτων που θα προκύψουν από υιοθέτηση του εν λόγω μοντέλου. Όπως εκτιμά, με αυτό τον τρόπο, ο εσωτερικός έλεγχος των τοπικών Αρχών θα είναι ανεξάρτητος, αφού δεν θα υπάγεται απευθείας στις ίδιες τις τοπικές Αρχές.

Τα επιχειρήματα του Γενικού Ελεγκτή
Εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η άποψη του Γενικού Ελεγκτή, ο οποίος θεωρεί εντελώς εσφαλμένη την εμπλοκή της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου στον έλεγχο των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης υποστηρίζει ότι μια ξένη προς τους Δήμους υπηρεσία, όπως αυτή του Εσωτερικού Ελέγχου, δεν μπορεί να διενεργεί έλεγχο στο εσωτερικά τους. Πιο αναλυτικά, δεν γίνεται ένα εξωτερικό όργανο θα ενεργεί ως εσωτερικός ελεγκτής. «Μέσα από την επιστολή μου προς τη Βουλή, παραθέτω στοιχεία από διεθνή πρότυπα που ενισχύουν της θέση μου» ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης.  

Πρόσθεσε επίσης ότι, βάσει των αποτελεσμάτων μελέτης που έγινε από την ίδια την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, «ο εσωτερικός έλεγχος κάθε οργανισμού αποτελεί  εσωτερικό του όργανο και η αρχή της ανεξαρτησίας του εσωτερικού ελέγχου διασφαλίζεται με ασφαλιστικές δικλίδες, χωρίς όμως να καθίσταται  το όργανο αυτό ξένο σώμα προς τον οργανισμό». Το δεδομένα αυτό, πρόσθεσε ο Γενικός Ελεγκτής έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πρόταση της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου, για διενέργεια εσωτερικού ελέγχου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από εξωτερικό όργανο.  

Στη βουλή ο τελικός λόγος
Το μόνο σημείο, στο οποίο φαίνεται πως συμφωνούν Οδυσσέας Μιχαηλίδης και Άννα Ζαβού Χριστοφόρου, είναι στο γεγονός ότι αν στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την τοπική αυτοδιοίκηση παραμείνει η πρόνοια για εξαρτώμενο εσωτερικό έλεγχο από τους αξιωματούχους των τοπικών αρχών, θα ξαναγίνουμε μάρτυρες κρουσμάτων διαφθοράς, διασπάθισης χρήματος και κακοδιαχείρισης. Ωστόσο, τον τελικό λόγο για το ποιος τελικά θα ασκεί τον έλεγχο στις τοπικές αρχές, το έχει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών και στο τελικό στάδιο η Ολομέλεια της Βουλής. 

Δειτε Επισης

Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός
Κέρδη κατέγραψε την Τρίτη το ΧΑΚ
Ζήτησε 152, εκταμίευσε 115 εκατ. από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης η Κύπρος-Το ορόσημο που δεν εκπληρώθηκε ικανοποιητικά
Πρόταση Αννίτας για τις ουσιώδεις υπηρεσίες-Θεσμοθέτηση ελάχιστων επιπέδων λειτουργίας
Τορπιλίζουν κάθε προσπάθεια για γεφύρωση των διαφορών στο έτοιμο σκυρόδεμα οι συντεχνίες-Αισοδοξία για τα ξενοδοχεία
Νέα μηνύματα στους απεργούς από τον…Λόφο-«Οι πάντες να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων»
Ψήφος εμπιστοσύνης και από Fitch στην κυπριακή οικονομία-«Πιο αξιόπιστη για τους επενδυτές η χώρα μας»
Tροποποίηση μέτρου έκτακτης κρατικής βοήθειας για στήριξη μελισσοκόμων-Οι αλλαγές
Παράταση περιόδου υποβολής αιτήσεων για επενδυτικές παρεμβάσεις στη γεωργία-Η νέα ημερομηνία