Supply chain & Logistics: Οι πάντες σε εγρήγορση
10:40 - 24 Οκτωβρίου 2016
H εφοδιαστική αλυσίδα αλλάζει και κανείς δεν μπορεί να μένει αμέτοχος. Οι προκλήσεις διαδέχονται η μια την άλλη. Η ομαλή λειτουργία του κλάδου και η περαιτέρω ανάπτυξή του απαιτεί τη συμβολή όλων.
Παραγωγοί, προμηθευτές, αντιπρόσωποι, λιανεμπόροι, 3PL και άλλοι πάροχοι υπηρεσιών οφείλουν να βρίσκονται σε εγρήγορση, καθώς έχουν από ένα ή περισσότερα λιθαράκια να βάλουν σε μια αγορά που είναι σήμερα πιο απαιτητική από ποτέ. Για τις αλλαγές που ήλθαν και για όσες θα ακολουθήσουν μιλούν ο partner, Performance Improvement, Supply Chain & Operations, South Cluster Head EY Greece, Θάνος Μαύρος και ο manager, Performance Improvement, Supply Chain & Operations, EY Cyprus, Γιώργος Λοϊζίδης.
Σε τρεις βασικούς πυλώνες - οικονομία, εταιρικοί στρατηγικοί στόχοι και πελάτες - στηρίζονται οι αλλαγές που είτε βιώνει ήδη είτε αναμένει η αγορά, στο πλαίσιο των εργασιών του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτές έχουν άμεση σχέση με την ίδια τη λειτουργία των επιχειρήσεων, στων οποίων την ανάπτυξη στοχεύει ο τομέας, βελτιώνοντας διαδικασίες, μεθόδους, προϊόντα και υπηρεσίες.
Οικονομία
Τα προηγούμενα επτά έτη οι εταιρείες αντιμετώπισαν μία σειρά από προκλήσεις σε κάθε κλάδο. Ο κατασκευαστικός τομέας ήταν ο πρώτος που χτυπήθηκε από την κρίση και μετά το 2013 στο λιανεμπόριο οι εταιρείες είδαν πρωτοφανείς πτώσεις τζίρου, που κυμαινόταν, ανάλογα με την κατηγορία, από 10% έως και 40%.
Σήμερα, καταγράφονται θετικοί δείκτες στην οικονομία, αφού σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία, το ΑΕΠ τους πρώτους τρεις μήνες του 2016, σε σχέση με τους αντίστοιχους του 2015, παρουσιάζει αύξηση 2,9%. Επιπρόσθετα, παρατηρούμε κίνηση στην αναζήτηση στελεχών, ενώ άρχισαν να γίνονται και συζητήσεις για αυξήσεις σε ενοίκια αποθηκευτικών χώρων. Το γεγονός αυτό ενδέχεται να αυξήσει το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistic στο άμεσο μέλλον και αποτελεί την πρώτη πρόκληση που θα έχουν να αντιμετωπίσουν οι διευθυντές και τα άλλα στελέχη τους. Συνεπώς, είναι εύλογο το ακόλουθο ερώτημα για όλα τα μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας: Με ποιο τρόπο θα συγκρατηθεί το κόστος αυτό στην περίπτωση που δεν θα υπάρχει ανάπτυξη κύκλου εργασιών και κερδοφορίας;
Εταιρικοί στόχοι
Πολλές εταιρείες και οργανισμοί πήραν δύσκολες αποφάσεις την περίοδο της κρίσης και έφεραν σημαντικές αλλαγές στις επιχειρηματικές και επιχειρησιακές τους λειτουργίες για να προσαρμοστούν στα τότε δεδομένα της αγοράς. Ενδεικτική αναφορά γίνεται στη μείωση σημαντικού σταθερού και μεταβλητού λειτουργικού κόστους, για παράδειγμα, μισθολογικές μειώσεις 10% - 30%, εξαγορές και συγχωνεύσεις και ένταση στη σύναψη συμφωνιών outsourcing. Αυτές οι εταιρείες και οργανισμοί έχουν αλλάξει πορεία πλεύσης και βλέπουν πως η περαιτέρω μείωση του κόστους μπορεί να επέλθει, πλέον, μέσα από την εμπορική ανάπτυξη και την αύξηση της εξυπηρέτησης των πελατών τους.
Συνεπώς, όλοι οι κρίκοι στην εφοδιαστική αλυσίδα (παραγωγοί, προμηθευτές, αντιπρόσωποι, λιανεμπόροι, 3PL και άλλοι πάροχοι υπηρεσιών) καλούνται να εργαστούν ακόμη πιο παραγωγικά κι αποτελεσματικά, κατανοώντας περισσότερο τις ανάγκες των πελατών τους. Πόσο καλά, όμως, τις γνωρίζουν και πώς θα καταφέρουν να τις μάθουν καλύτερα;
Πελάτες
Η κρίση αδιαμφισβήτητα έχει δημιουργήσει ένα νέο προφίλ πελατών, που είναι πιο έξυπνοι, λιγότερο πιστοί, ενώ τους απασχολεί πολύ η τιμή των αγαθών και υπηρεσιών που αγοράζουν. Το προφίλ αυτό, πλέον, γίνεται πιο σύνθετο και πολύπλοκο. Αν παρατηρήσει κανείς τη διαδρομή ενός καταναλωτή από το σημείο αναζήτησης προϊόντων και υπηρεσιών μέχρι την απόκτησή τους, θα διαπιστώσει ότι κάποιος μπορεί να ψάξει ένα προϊόν από κάποιο κατάλογο, να το επεξεργαστεί στο κατάστημα, να το αγοράσει online και να το παραλάβει ο ίδιος από το μαγαζί ή από άλλο σημείο (ΕΥ-CGF global omni-channel supply chain survey). Στην Κύπρο εκτιμάται ότι το φαινόμενο αυτό θα αυξηθεί περισσότερο στο μέλλον.
Ως εκ τούτου, θα πρωτοστατήσουν στην ανάπτυξη οι εταιρείες που θα είναι ικανές, σε κάθε στάδιο και κανάλι της αγοραστικής διαδικασίας, να προσφέρουν μοναδική εμπειρία στους πελάτες τους. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται ευελιξία στην εφοδιαστική αλυσίδα με εξυπηρέτηση πολλαπλών καναλιών και η δυνατότητα εξαγωγής καίριων αποτελεσμάτων μέσα από αναλύσεις πολλών και πολύπλοκων δεδομένων (big data & retail analytics).
Η πολυπλοκότητα αυτή θα είναι έντονη στο νέο περιβάλλον των κρίκων της εφοδιαστικής αλυσίδας και σαφώς επιφέρει μαζί της και μία σειρά από ρίσκα που πρέπει να τύχουν διαχείρισης: Ανταγωνισμός, συγκράτηση κόστους, απόδοση και υποδομές, ικανότητες στελεχών κ.ά. Άρα, τα βασικά ερωτήματα που τίθενται είναι:
• Είμαστε έτοιμοι για τις αλλαγές;
• Η εφοδιαστική αλυσίδα μας είναι στημένη για το μέλλον ή το παρελθόν;
• Ποια είναι τα ρίσκα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε σε όλο της το μήκος;
• Πώς μπορεί η τεχνολογία να μας βοηθήσει να συγκρατήσουμε το κόστος;
• Πόσο καλά γνωρίζουμε τους πελάτες μας;
• Αναλύσαμε σε ικανοποιητικό βαθμό τα στοιχεία των πελατών μας και τι αποφάσεις θα πάρουμε με βάση τα αποτελέσματα;
Αυτά και άλλα ενδιαφέροντα για τον τομέα των Logistics θα συζητηθούν στο 8th Supply Chain and Logistics Conference, που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 25 Οκτωβρίου, στο ξενοδοχείο Hilton Park.