«Γερασμένος» αλλά και ανασφάλιστος ο κυβερνητικός στόλος
15:15 - 27 Ιουλίου 2015
Ο υπεύθυνος της μελέτης, Στέλιος Κυθρεώτης, παρουσίασε τα συμπεράσματα της δειγματοληπτικής καταγραφής του τρόπου με τον οποίο διαχειρίζονται σήμερα τα οχήματα τους διάφορες κρατικές υπηρεσίες, αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ημικρατικοί οργανισμοί και άλλες οντότητες του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Από τη μελέτη βγήκαν ξεκάθαρα συμπεράσματα και η βεβαιότητα ότι με τις σωστές κινήσεις σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μπορούν να εξοικονομηθούν τεράστια ποσά από τη χρήση και τη συντήρηση των κρατικών οχημάτων.
Αποκλίσεις στη συντήρηση
Η συντήρηση των οχημάτων ημικρατικών οργανισμών και αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ένα τεράστιο θέμα λόγω των διαφορετικών τρόπων τους οποίους το κάθε τμήμα / οργανισμός χρησιμοποιεί. Για παράδειγμα, ο προϋπολογισμός εξόδων συντήρησης στην περίπτωση κάποιου Δήμου για συντήρηση το 2013 ήταν 343,000€ για 108 οχήματα (μέσο κόστος 3,182€ ανά όχημα), ενώ σε περίπτωση κρατικής υπηρεσίας τα αντίστοιχα ποσά στα έξοδα συντήρησης ήταν 780,000€ για 1,249 οχήματα (μέσο κόστος 624€ ανά όχημα), αριθμοί που σίγουρα αν συγκριθούν χρήζουν περαιτέρω μελέτης αφού υπάρχει τεράστια διαφορά σε μέσο κόστος συντήρησης ανά όχημα (έστω κι αν οι στόλοι αποτελούνται από διαφορετικές αναλογίες στις διάφορες ομάδες οχημάτων).
Αντίστοιχες διαφορές βρίσκει κανείς και σε συγκρίσεις κόστους χρήσης οχημάτων, όπου σε κρατικό τμήμα για 314 οχήματα το κόστος για έξοδα κίνησης ήταν 647,000€ (μέσος όρος 2,060€ ανά όχημα) ενώ σε Δήμο για 108 οχήματα ήταν 701,000€ (μέσος όρος 6,490€ ανά όχημα).
Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι τα ακόλουθα:
- Δεν υπάρχει γενική καταγραφή όλων των οχημάτων κρατικών, Ημικρατικών Οργανισμών και Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία θα πρέπει να δρομολογηθεί. Αφού ετοιμαστεί το «Μητρώο κρατικών οχημάτων», επιβάλλεται να υπάρχει ενιαία λίστα ελέγχου μεταξύ όλων των υπηρεσιών (πχ. λειτουργικό κόστος ανά χιλιόμετρο, ή ταυτοποίηση χιλιομετρικών αποστάσεων με συνολικό κόστος συντήρησης και διάφοροι άλλοι συγκρίσιμοι δείκτες).
- Υπάρχουν τεράστια περιθώρια μείωσης του κόστους διαχείρισης στόλου κρατικών και λοιπών οχημάτων σε κάποιες υπηρεσίες που ελέγχθηκαν έστω και δειγματοληπτικά. Θα πρέπει να ετοιμαστεί ένα πλάνο από ιδιωτική εταιρεία σε συνεργασία με την ΗΜΥ για να τεθούν οι δείκτες ελέγχου του στόλου οχημάτων για λιγότερο δαπανηρή διαχείριση στόλου βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
- Να επιβληθεί η χρήση συστήματος GPS - που έχει ήδη δρομολογηθεί για μέρος των κρατικών οχημάτων - και στους ημικρατικούς οργανισμούς και στις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με την εισαγωγή GPS θα υπάρχει έλεγχος στα δρομολόγια, στο κόστος ανά χιλιόμετρο, θα υπάρχει σύστημα εντοπισμού, στατιστικά κατά όχημα και οδηγό, ανάλυση διάρκειας, ταχύτητας και διαδρομής ταξιδίου και πολλά άλλα.
- Η δυνατότητα χρήσης αδιαφανών μεθόδων σε διάφορα στάδια της διαδικασίας σε κάποιους οργανισμούς είναι μεγάλη. Έχουν καταγραφεί αρκετά τέτοια συμπτώματα. Μόνο με τη διενέργεια συστηματικών ελέγχων ή την εφαρμογή ενιαίου συστήματος ανεξάρτητων παρατηρητών θα μπορεί να μειωθεί σημαντικά το κόστος διαχείρισης στόλου.
- Το κράτος δεν έχει ασφαλιστική κάλυψη για τα οχήματα του, κάτι που θα πρέπει να μελετηθεί.
- Ο στόλος είναι σε πολλές περιπτώσεις «γερασμένος». Θα πρέπει σε ορισμένες περιπτώσεις και ανάλογα με τη χρήση και το είδος οχήματος, να μελετηθεί η περίπτωση leasing.
- Υπάρχει περιθώριο διαπραγμάτευσης με τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, οι οποίες θα ήταν έτοιμες να κάνουν συμφωνίες με το κράτος υπό συγκεκριμένους όρους.
- Να γίνουν μελέτες και προτάσεις για πιθανό συμψηφισμό δρομολογίων, όπου είναι δυνατό, σε διάφορες υπηρεσίες.
- Να ετοιμαστεί πρόγραμμα για σταδιακή απόσυρση των μεγάλου κυβισμού και μεγάλης ηλικίας οχημάτων (εξοικονόμηση στη συντήρηση και στη χρήση των οχημάτων).