Β. Θεοδότου: Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μικρών-μεγάλων

Τις νέες τάσεις που επικρατούν στο χώρο του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει στο InBusinessNews o Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου Βάσος Θεοδότου. O κ. Θεοδότου υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα του κλάδου, δύο χρόνια μετά το σοκ που βίωσε η κυπριακή οικονομία και κοινωνία. Αποκαλύπτει τις τάσεις των καταναλωτών προς τις ιδιωτικές ετικέτες, ενώ θα συμβούλευε κάποιο νέο που θέλει να ανοίξει ένα κατάστημα να εξειδικευτεί επαρκώς στο αντικείμενο.

Eρ. Ποια είναι η σημερινή εικόνα στο λιανικό εμπόριο;

Απ. Το λιανεμπόριο έδειξε ισχυρές αντιστάσεις με μια πολύ θετική εικόνα τα τελευταία δύο χρόνια. Θα λέγαμε ότι επηρεάστηκε σχετικά λιγότερο από τους υπόλοιπους κλάδους και αυτό επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας. Κατά το 2014 ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο παρουσίασε αύξηση του 3% σε σχέση με το 2013, ενώ η ίδια τάση συνεχίζεται και την πρώτη τριμηνία του 2015, όπου καταγράφεται η ίδια αύξηση στον κύκλο εργασίας σε σχέση με την τριμηνία του 2014. Σε αυτή την αύξηση συνέβαλε τα μέγιστα η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και ιδίως της Κυριακής. 

Τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι ο κλάδος του λιανεμπορίου είναι πολύ σημαντικός για την οικονομία, εφόσον αποτελεί το 14% του ΑΕΠ και το 17% της απασχόλησης. Συνεπώς, έχουμε όλοι καθήκον να προσέχουμε ιδιαίτερα τον τομέα του λιανεμπορίου και να μην δημιουργούμε προβλήματα με βεβιασμένες αποφάσεις.

Ερ. Ποιοι κλάδοι πάνε καλά και ποιοι υποφέρουν;

Απ. Πέραν του τομέα του λιανεμπορίου ο τομέας των αυτοκινήτων φαίνεται να αναθερμαίνεται, αφού κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με το περσινό οι εγγραφές των μηχανοκίνητων οχημάτων παρουσίασαν αύξηση του 13.2%. Από εκεί και πέρα, ο τομέας των  κατασκευών και της οικοδομικής βιομηχανίας συνεχίζει την πτωτική πορεία, όπως και ο τομέας της γεωργίας. 

Ερ. Ποια είναι η τάση των καταναλωτών σήμερα: Private labels ή επώνυμες;

Απ. Με την ύφεση και την κρίση ο καταναλωτής έχει γίνει πιο συνειδητοποιημένος και ψάχνει τις πιο οικονομικές επιλογές. Συνεπώς, παρατηρείται μια αυξητική τάση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας λόγω τιμής, και ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως χαρτικά και είδη καθαρισμού. Πρέπει να αναφερθεί όμως ότι υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών που παραμένουν απόλυτα πιστοί στα επώνυμα προϊόντα, και συγκεκριμένα σε κατηγορίες προϊόντων όπως είναι ο καφές, τα δημητριακά και τα αναψυκτικά.

Ερ. Τι θα συμβουλεύατε κάποιο νέο που θέλει να ανοίξει νέο κατάστημα. Ίσως πρέπει να στραφεί προς τα ειδικά καταστήματα;

Απ. Η αγορά της Κύπρου είναι μικρή και θα συμβούλευα κάποιο νέο να εξειδικευτεί σε συγκεκριμένο τομέα. Μπορεί τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα να έχουν σχετικά τα πάντα. Υπάρχουν ωστόσο κατηγορίες προϊόντων οι οποίες απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις. Δεν είναι θέμα μεγάλου ή μικρού καταστήματος. Πρέπει να εξειδικευτεί κάποιος που επιθυμεί να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση και να κάνει σοβαρή μελέτη ώστε να δει τι πραγματικά χρειάζεται η αγορά.  Είναι θέμα καινοτομίας και να λαμβάνει κανείς τα μηνύματα της εποχής.

Ερ. Οι καταναλωτές προτιμούν να τα βρίσκουν σε ένα χώρο όλα μαζεμένα. Ήδη κάποιες υπεραγορές στρέφονται σε έτοιμα γεύματα, είδη κήπου, παιχνίδια, ρούχα κλπ. Ποια η άποψη σας επί τούτου;

Απ. Σκοπός των Υπεραγορών είναι να διευκολύνουν τον καταναλωτή και τον πελάτη ώστε να προμηθευτεί τα πάντα από ένα χώρο εξοικονομώντας χρόνο και έχοντας την δυνατότητα της επιλογής. Οι Υπεραγορές δεν βλέπουν ανταγωνιστικά κανένα εξειδικευμένο κατάστημα. 

Ερ. Ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν σε επιχειρήσεις των κέντρων των πόλεων που έχουν απολέσει κίνηση λόγω των εμπορικών κέντρων;

Απ. Επιβάλλεται  να γίνει μια συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να δοθούν τα απαραίτητα κίνητρα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στην εξεύρεση χώρου στάθμευσης και αυτό αποθαρρύνει τους καταναλωτές ώστε να επισκέπτονται τα κέντρα των πόλεων. Πέραν τούτου, σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις ο χώρος στάθμευσης τα Σαββατοκυρίακα είναι δωρεάν. Θα μπορούσαν επίσης να διοργανώνονται τα Σαββατοκυρίακα διάφορες εκδηλώσεις ώστε να προσελκύσουν κόσμο. Με αυτές τις απλές κινήσεις θα τονωθεί η κίνηση και ευρύτερα η αγορά.
                        
Ερ. Πως βλέπετε να διαμορφώνεται η αντιπαράθεση στο Ανώτατο για το ωράριο των καταστημάτων;

Όπως γνωρίζετε, θα γίνει συνεκδίκαση των δύο υποθέσεων που αφορούν την συνταγματικότητα του Νόμου που ψήφισε η Βουλή, αλλά και προσφυγή του Νόμου που κατέθεσε η Βουλή των Αντιπροσώπων σε σχέση με το τελευταίο διάταγμα που εκδόθηκε. Συνεπώς, αναμένουμε την απόφαση του δικαστηρίου. 

Σε περίπτωση αντισυνταγματικότητας του Νόμου που ψηφίστηκε από την Βουλή, το αρμόδιο Υπουργείο θα πρέπει να ετοιμάσει και να καταθέσει εκ νέου κανονισμούς στην Βουλή των Αντιπροσώπων, όπου και θα ξεκινήσει νέος κύκλος διαβούλευσης μεταξύ των εμπλεκομένων.

Δειτε Επισης

Όμιλος CTC: Η αναδιάρθρωση, η πώληση περιουσιακών στοιχείων διαχρονικά και το focus σε κερδοφόρες δραστηριότητες
Οι κολοσσοί του ελληνικού λιανεμπορίου που επενδύουν στα πολυκαταστήματα ERA-Η νέα εποχή μετά την εξαγορά
Μεγάλη πτώση στις εγγραφές οχημάτων το τετράμηνο-«Βουτιά» 20,2% στα σαλούν τον Απρίλιο
Στρατηγική απόφαση του Ομίλου CTC για διάθεση των δραστηριοτήτων των πολυκαταστημάτων ERA
Πώλησε και τα πολυκαταστήματα ERA η Ermes-Στην Gencom που αναλαμβάνει όλες τις υποχρεώσεις έναντι του τυπικού ποσού του €1,00
15 χρόνια Lidl Κύπρου με 15 επιχειρηματικά ορόσημα που καθόρισαν την πορεία της
Κραυγή αγωνίας από τους εισαγωγείς για τα ηλεκτρικά οχήματα-«Επιδεινώνεται η οικονομική μας θέση»
22ο Cyprus Grocery Retail Conference: Οι νέες τάσεις και η τεχνητή νοημοσύνη-Τι δήλωσαν χορηγοί και ομιλητές (vid)
Toyota: Καμπανάκι για τα κέρδη, αυξάνονται οι πιέσεις λόγω δασμών Τραμπ
Kiabi: Σε διαδικασία προσλήψεων για το κατάστημα στο Mall of Cyprus-Πότε αναμένεται το grand opening