Πως επιτυγχάνουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις

Οι πιο επιτυχημένες οικογενειακές επιχειρήσεις στον κόσμο, είναι αυτές που μπορούν να συνδυάζουν πρακτικές λύσεις με καινοτομία και χάραξη στρατηγικής με εμπορική οξυδέρκεια, την ίδια ώρα που φροντίζουν τις οικογένειες τους. 

Όσες οικογενειακές επιχειρήσεις εφαρμόζουν τα πιο πάνω, δημιουργούν μία διαχρονική κληρονομιά επιχειρηματικής επιτυχίας, μακροπρόθεσμη επιχειρησιακή ανάπτυξη και οικογενειακή ενότητα. Αυτά τα συμπεράσματα προκύπτουν από τη νέα έκθεση που παρουσίασε η ΕΥ και το Κέντρο Οικογενειακών Επιχειρήσεων Cox του Πανεπιστημίου του   Kennesaw State, ΗΠΑ. 

Η έκθεση έχει τίτλο Staying power: how do family businesses create lasting success? (Αντοχές: Πώς οι οικογενειακές επιχειρήσεις δημιουργούν μόνιμη επιτυχία;). Στη μελέτη συμμετείχαν 25 από τις μεγαλύτερες οικογενειακές επιχειρήσεις από 21 διεθνείς αγορές Πρόκειται για επιχειρήσεις παγκόσμιας εμβέλειας οι οποίες ανήκουν και διευθύνονται από μια οικογένεια.

Η έκθεση παρέχει λεπτομερείς γνώσεις σε σχέση με τις οικογενειακές επιχειρήσεις διεθνώς και επικεντρώνεται σε επτά παράγοντες επιτυχίας των οικογενειακών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, όπως προέκυψαν από τα ευρήματα: διαδοχή, γυναίκες στην ηγεσία, διακυβέρνηση,  ενδοοικογενειακή επικοινωνία, branding, εταιρική κοινωνική ευθύνη,  φιλανθρωπία και αειφόρος ανάπτυξη, και ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Την ίδια ώρα, η μελέτη καταγράφει τις πιο αξιοσημείωτες πρακτικές και τα κύρια χαρακτηριστικά που κάνουν αυτές τις οικογενειακές επιχειρήσεις να αντέχουν διαχρονικά και να είναι πετυχημένες.
    
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις
είναι εύρωστες και ισχυρές

Τα ευρήματα της έκθεσης καταδεικνύουν πως οι επιτυχημένες  οικογενειακές επιχειρήσεις διατηρούν το επιχειρηματικό τους πνεύμα και παραμένουν δεσμευμένες στην καινοτομία, ακόμα κι αν βρίσκονται στη δεύτερη γενιά ή και πιο πέρα. Ταυτόχρονα, δεν εφησυχάζουν αλλά επικεντρώνονται στην ανάπτυξη επενδύοντας σε νέα ταλέντα, σε αύξηση της παραγωγικότητας και σε βελτίωση συστημάτων.     

Ο επικεφαλής του Κέντρου Αριστείας Οικογενειακών Επιχειρήσεων της ΕΥ σε παγκόσμιο επίπεδο Peter Englisch,  σημειώνει: «Οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι καθοριστικές για την παγκόσμια οικονομία. Αποτελούν περισσότερο από τα δύο τρίτα όλων των εταιρειών παγκοσμίως και στις τάξεις τους συγκαταλέγονται πολλά γνωστά, κορυφαία ονόματα επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικό είναι πως παρέχουν το 50-80% της συνολικής απασχόλησης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν συνοχή σε σχέση με τον τρόπο που οι κορυφαίες οικογενειακές επιχειρήσεις διοικούνται:
-87% έχουν προσδιορίσει ποιος έχει την ευθύνη διαδοχής.
-70% προσανατολίζονται να διορίσουν γυναίκα ως τον επόμενο ανώτερο εκτελεστικό διευθυντή τους.
-90% έχουν διοικητικό συμβούλιο.
-90% πραγματοποιούν συχνά οικογενειακές συναντήσεις ή μετοχικές για να συζητήσουν θέματα της επιχείρησης .
-76% υιοθετούν τον όρο οικογενειακή επιχείρηση στη στρατηγική προώθησης του brand τους.
-81% έχουν εμπλοκή σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες.
-83% αναμένει τα έξοδα που σχετίζονται με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο να αυξηθούν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥ Κύπρου Αντρέας Δημητρίου σημειώνει «Στην κυπριακή αγορά, οι οικογένειες είναι η ραχοκοκαλιά του επιχειρείν. Αποτελούν πέραν των 90% των επιχειρήσεων και  απασχολούν μέχρι και 80% του εργαζόμενου πληθυσμού. Με αυτό το δεδομένο, η κατανόηση του τι τις κάνει επιτυχημένες είναι ζωτικής σημασίας».

Κλειδιά επιτυχίας
Οι επιτυχημένες οικογενειακές επιχειρήσεις δίδουν σημασία στη διαδικασία διαδοχής: 87% των συμμετεχόντων απάντησαν πως έχουν αναγνωρίσει ξεκάθαρα ποιος είναι υπεύθυνος για θέματα διαδοχής. Αυτό σημαίνει πως οι διαδικασίες για μετάβαση της επιχείρησης στην επόμενη γενιά και για χειρισμό δυνητικών συνεργειών που μπορεί να προκύψουν, έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή.  

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις δείχνουν τον δρόμο διορίζοντας γυναίκες σε ηγετικές θέσεις: Το 70% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα εξετάζουν το ενδεχόμενο ο επόμενος CEO της εταιρείας να είναι γυναίκα. Κατά μέσο όρο διαθέτουν πέντε γυναίκες σε εκτελεστικές θέσεις ενώ ακόμα τέσσερις κατά μέσο όρο προωθούνται για ηγετικές θέσεις. Περαιτέρω, το 55% διαθέτουν τουλάχιστον μία γυναίκα στο διοικητικό τους συμβούλιο.  

Οικογενειακή υπόθεση η διακυβέρνηση: Το 90% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα, διαθέτουν λειτουργικό διοικητικό συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό μέλη της οικογένειας. Για το 48.6% από αυτές, το Συμβούλιο αποτελείται από μέλη της οικογένειας. Μόνο το 28% έχουν ίσο αριθμό ή περισσότερους συμβούλους που δεν ανήκουν στην οικογένεια.  
 
Υγιής επικοινωνία και υγιής εσωτερικός ανταγωνισμός οδηγούν σε υγιείς επιχειρήσεις: Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ανέφεραν πως ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα μέλη της οικογένειάς τους. Το 90% δήλωσε πως συνέρχονται συχνά σε οικογενειακά ή μετοχικά συμβούλια ώστε να συζητήσουν επιχειρησιακά θέματα. Το 70% απάντησαν πως συνέρχονται συχνά σε οικογενειακά συμβούλια για να συζητήσουν οικογενειακά θέματα ενώ 64% των εταιρειών που συμμετείχαν έχουν οικογενειακά συμβούλια που συνέρχονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.   

Το brand της οικογενειακής επιχείρησης δημιουργεί εμπιστοσύνη: Το 76% των συμμετεχόντων ανέφεραν πως τονίζουν στις προωθητικές τους ενέργειες το γεγονός πως είναι οικογενειακές επιχειρήσεις. Αυτό γίνεται σε περιπτώσεις διαφημίσεων, στις εταιρικές ιστοσελίδες, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε δελτία τύπου και σε άλλες προωθητικές ενέργειες.
 
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις δίδουν έμφαση στην αειφόρο ανάπτυξη: Πέραν του 50% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν πως δίδουν ιδιαίτερη έμφαση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και στην Αειφόρο Ανάπτυξη εφαρμόζοντας σχετικές πρακτικές Το 81% δήλωσε πως εμπλέκεται σε φιλανθρωπίες. Επιπρόσθετα, 85% των εταιρειών λειτουργούν στη βάση Κώδικα Δεοντολογίας, 47% έχουν δημιουργήσει κοινωφελές οικογενειακό ίδρυμα και 37% αναφέρουν πως εντός του 2015 θα αυξήσουν τις φιλανθρωπικές τους δραστηριότητες.  

Το φάσμα του κινδύνου στον κυβερνοχώρο προσλαμβάνει επικίνδυνες διαστάσεις: Το 75% των συμμετεχόντων δηλώνουν σίγουροι ή πολύ σίγουροι πως οι επιχειρήσεις τους χειρίζονται ικανοποιητικά τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο. Το 83% από τους συμμετέχοντες αναμένουν πως τα έξοδα τους για τον συγκεκριμένο τομέα θα αυξηθούν. Από την άλλη, το 25% δεν γνωρίζει με ποιο τρόπο τέτοιου είδους κίνδυνοι μπορεί να επηρεάσουν τις επιχειρήσεις τους. Ανάμεσα σε όσους γνωρίζουν τους κινδύνους, το 55% πιστεύει πως το ρίσκο είναι από μέτριο έως ψηλό.  

 

Δειτε Επισης

Στο τεύχος Μαΐου του περιοδικού IN Business: IN Business Awards-16 χρόνια επιβραβεύουμε το επιχειρείν
Στην Medicover Genetics ο Δ. Σκουρίδης-Ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις και ενημερώθηκε για το έργο της εταιρείας
Πάνω κατά 5,2% σε ετήσια βάση ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη βιομηχανία
ΙδΕΚ: Νέες προσκλήσεις €16,3 εκατ. για στήριξη του ερευνητικού συστήματος
Εκτοξεύθηκε η εξυπηρέτηση οχηματαγωγών πλοίων στο λιμάνι Λεμεσού-Η ανακοίνωση της DP World Limassol
CBN Young Dragon Awards: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη υποβολής υποψηφιοτήτων
Βιωματικά εργαστήρια Οργανισμού Νεολαίας κατά του σχολικού εκφοβισμού
Μήνυμα από ΟΝΕΚ για ένα Πάσχα χωρίς κροτίδες-«Δεν είναι μαγκιά, ούτε έθιμο»
Ενώνοντας δυνάμεις για προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω της επιχειρηματικότητας
Η Stoiximan έπαιξε μπάλα και έστειλε το δικό της μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Γης