Κυπριακές: Προετοιμάζονται για το κακό και το χειρότερο
06:17 - 17 Ιουλίου 2014
Με τις πληροφορίες να θέλουν την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ για το κατά πόσο δόθηκε κρατική ενίσχυση στις Κυπριακές Αερογραμμές παράνομα ή όχι, να εκδίδεται το φθινόπωρο, οι εμπλεκόμενοι τρέχουν να προλάβουν τα χειρότερα που συνοψίζονται λίγο πολύ σε λουκέτο της εταιρείας.
Εάν η εταιρεία κληθεί να επιστρέψει τα χρήματα που έλαβε από το κράτος, τότε καθίσταται ξεκάθαρο πως θα πρέπει να βάλει λουκέτο. Η κατάθεση στις Ευρωπαϊκές Αρχές στοιχείων ότι υπάρχει πραγματικό και σοβαρό ενδιαφέρον για την εταιρεία μπορεί να της δώσει παράταση ζωής ώστε να μεταβεί στο επόμενο στάδιο που δεν είναι άλλο από την πώληση των περιουσιακών στοιχείων που της έχουν απομείνει και τα οποία είναι κατά κύριο λόγω άυλα με εξαίρεση ένα αεροπλάνο και κάποια ακίνητα. Θα εφαρμοστεί δηλαδή κάτι παρόμοιο με την περίπτωση της Ολυμπιακής στην Ελλάδα, στην οποία οι Ευρωπαϊκές Αρχές εμφανίστηκαν ιδιαίτερα ελαστικές.
Ο πρόεδρος της εταιρείας Τώνης Αντωνίου παραδέχθηκε πως προς πώληση έχουν απομείνει λίγα πράγματα. “Αυτά όλα συνιστούν ένα goodwill που θα εκτιμήσει ο καθένας ανάλογα με τα προγράμματα τα οποία έχει”, σημείωσε.
Πάντως φαίνεται πως τα δεδομένα δεν έχουν αλλάξει και θα είναι μεγάλη έκπληξη εάν η πανίσχυρη επιτροπή Αλμούνια κάνει αποδεκτές τις κυπριακές θέσεις. «…θα ήταν άτοπο η Επιτροπή να βιαστεί να δώσει μια απάντηση από τη στιγμή που έχουμε αυτές τις θετικές εξελίξεις στις ΚΑ», σχολίασε ο Τώνης Αντωνίου σε μία απέλπιδα προσπάθεια να προλάβει τις εξελίξεις.
Οι κυπριακές αρχές υποστήριξαν ότι υπάρχουν “εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις για τις οποίες δεν είναι υπεύθυνη η εταιρεία”, οι οποίες επιτρέπουν τη λήψη πρόσθετης ενίσχυσης αναδιάρθρωσης από τη Cyprus Airways.
Συγκεκριμένα, οι εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις που τέθηκαν ήταν οι εξής:
α. Η επίδραση της ελληνικής και της κυπριακής κρίσης ως απρόβλεπτες περιστάσεις. Για να τεκμηριώσουν το επιχείρημά τους, οι αρχές υπέβαλαν στοιχεία που δείχνουν ότι σημειώθηκε 3 % πτώση στον αριθμό επιβατών από την Ελλάδα σε σύγκριση με το 2008, ενώ υπήρξε σημαντική μείωση της μέσης τιμής εισιτηρίου για τους ελληνικούς προορισμούς (μέση τιμή 80 ευρώ περίπου το 2008 έναντι 50 ευρώ το 2012).
β. Η απαγόρευση που έχει επιβάλει η Τουρκία στις πτήσεις κυπριακών αεροσκαφών στον εναέριο χώρο της από το 1974. Η απαγόρευση επηρεάζει κυρίως πτήσεις από την Κύπρο προς τις σημαντικές αγορές της Ρωσίας (αυξάνοντας τη διάρκεια της πτήσης) και της Ουκρανίας, Αρμενίας και Ρουμανίας (καθιστώντας τις πτήσεις εντελώς μη ανταγωνιστικές).
γ. Η λειτουργία “παράνομου” αεροδρομίου στο κατεχόμενο βόρειο τμήμα της Κύπρου, τον οποίο υποτίθεται ότι χρησιμοποιούν οι τουρκικές αεροπορικές εταιρείες για τη μεταφορά τουριστών από ευρωπαϊκούς προορισμούς στην Κύπρο.
δ. Οι αναταραχές σε διάφορες χώρες-προορισμούς της Μεσογείου (Αραβική Άνοιξη).
Τέλος, επικαλέστηκαν την πάγια πρακτική και άλλα νομικά επιχειρήματα που, κατά τη γνώμη τους, καταδεικνύουν ότι η παραβίαση της αρχής της εφάπαξ ενίσχυσης δεν αποτελεί επαρκή λόγο για να θεωρηθεί η περαιτέρω ενίσχυση αναδιάρθρωσης προς την εταιρεία μη συμβατή.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έθεσε στο μικροσκόπιο τρία μέτρα που θέσπισαν οι κυπριακές αρχές υπέρ της Cyprus Airways:
α. Μια μη κοινοποιηθείσα “προκαταβολή” του δημοσίου για τη σχεδιαζόμενη αύξηση κεφαλαίου ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ της εταιρείας.
β. Ένα μη κοινοποιηθέν δάνειο του δημοσίου στο πλαίσιο της ενίσχυσης διάσωσης ύψους 73 εκατομμυρίων ευρώ. Η πρώτη δόση του ποσού στο πλαίσιο του μέτρου αυτού εκταμιεύθηκε στις 22 Ιανουαρίου 2013.
γ. Η σχεδιαζόμενη χορήγηση χαριστικής αποζημίωσης από το δημόσιο στο προσωπικό της Cyprus Airways, το οποίο θα θεωρηθεί πλεονάζον στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της εταιρείας.
Σε περίπτωση που η εταιρεία βάλει λουκέτο τότε προβλέπεται να δημιουργηθεί έντονο πρόβλημα ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες αφού το νησί δεν θα συνδέεται με σημαντικούς προορισμούς.