Powered by

ΥΠΟΙΚ: Κοντά σε έξοδο από την κρίση

Συγκρατημένα αισιόδοξος ότι η επιστροφή σε ρυθμούς ανάπτυξης μπορεί να επιτευχθεί μέσα στο 2015, εμφανίστηκε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, επισημαίνοντας παράλληλα ότι “έχουμε πλέον φτάσει κοντά στο σημείο εξόδου από την ύφεση, μετά από αλλεπάλληλα τρίμηνα επιδείνωσης κατά το 2012 και τις αρχές του 2013”.

Σε ομιλία του για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2015 ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι “η εφαρμογή του πολιτικά δύσκολου αλλά απολύτως αναγκαίου προγράμματος για τη μεταρρύθμιση και εξυγίανση της οικονομίας μας φέρνει αποτελέσματα”, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι “η κυπριακή οικονομία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες και προκλήσεις, αλλά είναι πολύ πιο καλή η κατάσταση σήμερα, από αυτή που η κυβέρνηση Αναστασιάδη παρέλαβε πριν από 20-21 μήνες”.

“Είχαμε, μια οικονομία υπό κατάρρευση, ενώ σήμερα έχουμε μια οικονομία που ανακάμπτει”, είπε ο κ. Γεωργιάδης, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι “παραμένουμε συγκρατημένοι και επιφυλακτικοί και παρακολουθούμε, προσεκτικά και κάποιες εξωγενείς εξελίξεις, που ίσως μας επηρεάσουν”.

“Βασική προϋπόθεση, για την ανάπτυξη είναι να παραμείνουμε προσηλωμένοι στην προσπάθεια που έχουμε ξεκινήσει”, τόνισε ο ΥΠΟΙΚ, καλώντας σε αυτό το σημείο τους τη Βουλή σε “μια έντιμη συνεργασία μεταξύ της εκτελεστικής και της νομοθετικής εξουσίας” και “μεταξύ Κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για το καλό του τόπου μας”.

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, “διαφορετικές απόψεις και διαφωνίες βεβαίως και θα έχουμε”, αλλά πρέπει, και αυτές τις διαφωνίες να τις διαχειριζόμαστε υπεύθυνα.

“Πρέπει η λογική και η υπευθυνότητα να πρυτανεύσει στα θέματα της οικονομίας, αλλά και σε όλα τα άλλα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τον τόπο μας” γιατί παρά την πρόοδο, όπως είπε, έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε.

Το κυριότερο, σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, που πρέπει να αντιληφθούμε, είναι πως η προσπάθεια για τη μεταρρύθμιση, την εξυγίανση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μιας οικονομίας πρέπει να είναι διαρκής.

Μόνο έτσι είναι που θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μακροχρόνια και βιώσιμη ανάπτυξη. Μόνο έτσι θα δημιουργήσουμε ευκαιρίες και νέες θέσεις εργασίας, ανέφερε, διαβεβαιώνοντας τη Βουλή ότι η Κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθεια για τη μεταρρύθμιση και εξυγίανση της οικονομίας, ειδικά τώρα που έχουν αρχίσει να καταγράφονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα.

Ανέφερε ότι η προσπάθεια έχει αρχίσει να φέρνει θετικά αποτελέσματα ακόμη και για την πιο ευαίσθητη πτυχή της οικονομικής κρίσης που είναι η ανεργία και πρόσθεσε ότι “σήμερα και παρόλο που παραμένει σε απαράδεκτα ψηλά επίπεδα, η ανεργία καταγράφει πτώση, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια και είναι ήδη σε χαμηλότερο σημείο σε σχέση με την προ-μνημονίου περίοδο”.

Σε σχέση με τον προτεινόμενο προϋπολογισμό για το 2015, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι οι εκτιμήσεις παραμένουν συντηρητικές και ρεαλιστικές, προσθέτοντας ότι “θα παραμείνουμε με ασφάλεια εντός στόχων, χωρίς να προκύπτει ανάγκη για νέους φόρους και νέες περικοπές”, ενώ προτείνουμε μια μικρή αύξηση, όπως είπε, “στις δημόσιες δαπάνες, ύψους 60 εκατομμυρίων περίπου”.

“Ο προτεινόμενος κρατικός προϋπολογισμός, πέραν από τα νούμερα και τους αριθμούς, θα μας επιτρέψει να συνεχίσουμε, με αποφασιστικότητα και αυτοπεποίθηση, την μεγάλη προσπάθεια”, επισήμανε.

“Λάβαμε δύσκολες αποφάσεις την προηγούμενη χρονιά” και “αποφασίσαμε πως αυτό το κράτος θα πρέπει πλέον να λειτουργεί μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων του, χωρίς να χρειάζεται συνεχώς να επιβαρύνει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις με νέους φόρους και χωρίς να οδηγεί το δημόσιο χρέος σε πορεία διόγκωσης με τρόπο επιβαρυντικό για την ανάπτυξη και τις επερχόμενες γενιές”, είπε.

Ο Υπουργός τόνισε πως “έχουμε υπερκαλύψει, όλους τους στόχους που σχετίζονται με τα δημόσια οικονομικά” και “από τη φετινή χρονιά, αναμένουμε πως το δημοσιονομικό έλλειμμα θα είναι κάτω από το όριο του 3%, που είναι το ευρωπαϊκό όριο του υπερβολικού ελλείμματος”, προσθέτοντας ότι το “μικρό έστω, πρωτογενές πλεόνασμα, που αναμένουμε σημαίνει πως δεν θα δημιουργούμε πλέον νέο χρέος, αλλά σταδιακά θα το μειώνουμε”.

Αναφέρθηκε επίσης στις μόνιμες, διαρθρωτικές ρυθμίσεις που έχουμε προωθήσει κατά τη διάρκεια της χρονιάς, φέρνοντας ως παράδειγμα, τόσο τις πρόνοιες του νέου Νόμου για τη Δημοσιονομική Ευθύνη και το Δημοσιονομικό Πλαίσιο, που έχει εφαρμοστεί και που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την λειτουργία ανεξάρτητου Δημοσιονομικού Συμβουλίου όσο και την αναδόμηση του κρατικού προϋπολογισμού και τον καταρτισμό τριετούς Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου.

Όλα αυτά, αντανακλούν θετικά στο συνολικό δημόσιο χρέος, ανέφερε και πρόσθεσε ότι “η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, σε συνάρτηση με το θετικό αποτέλεσμα των stress test και το γεγονός ότι δεν θα απαιτηθεί περαιτέρω κεφαλαιοποίηση της Συνεργατικής Τράπεζας με δημόσιο χρήμα, αλλά και η στατιστική διόρθωση του μεγέθους του ΑΕΠ από την Eurostat, έχουν διασφαλίσει την αποκλιμάκωση και τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους”.

“Και με αυτό τον τρόπο έχουν διαψευστεί και κάποιες ανακοινώσεις που είχαν εκδοθεί προ ολίγων μηνών και οι οποίες αναφέρονταν σε συνεχιζόμενη και ανεξέλεγκτη αύξηση του χρέους”, πρόσθεσε.

Το συμπέρασμα που εξάγεται, σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, είναι πως η ανάκαμψη και η ανάπτυξη μιας οικονομίας δεν προϋποθέτει συνεχώς αυξανόμενες δημόσιες δαπάνες, διόγκωση των ελλειμμάτων και του χρέους, αλλά υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μεταρρύθμισης και εξυγίανσης, συγκρατώντας μεταξύ άλλων και τις δημόσιες δαπάνες και αποφεύγοντας την επιβολή νέων φόρων, έχουμε πετύχει τη διόρθωση.

Είπε ακόμη ότι η συγκράτηση της ύφεσης και οι προοπτικές ανάκαμψης έχουν επιτευχθεί κυρίως μέσα από τις αντοχές και τις προοπτικές βασικών παραγωγικών τομέων της οικονομίας μας, όπως είναι ο τουρισμός, οι επιχειρηματικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και η ναυτιλία, προσθέτοντας ότι “είναι γι’ αυτό που η διαφύλαξη του φορολογικού μας καθεστώτος και της φορολογικής σταθερότητας αποκτά ιδιαίτερη σημασία, γιατί είναι βασικός πυλώνας μιας ευρύτερης προσπάθειας για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις”.

Ανέφερε επίσης ότι η εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών είναι επίσης σημαντική για την αποκατάσταση της διεθνούς εμπιστοσύνης προς την κυπριακή οικονομία, κάτι που επιβεβαιώνεται από τις διαδοχικές αναβαθμίσεις από οίκους αξιολόγησης, την εντυπωσιακή βελτίωση της απόδοσης των κυπριακών ομολόγων και το γεγονός ότι καταφέραμε, στις αρχές του καλοκαιριού, να δανειστούμε για πρώτη φορά από τις διεθνείς αγορές μετά από 3 χρόνια αποκλεισμού.

Χρονιά μεταρρυθμίσεων το 2015
Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι το 2015 πρέπει να εστιάσουμε τις προσπάθειες μας και να συνεργαστούμε για να προωθήσουμε και άλλες σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και την οικονομία μας, προσθέτοντας ότι “το 2015, εκτός από χρονιά της ανάκαμψης, πρέπει να είναι η χρονιά των μεταρρυθμίσεων και των αλλαγών”.

Στόχος της κυβέρνησης για το 2015 είναι η ουσιαστική πρόοδος στην Μεταρρύθμιση της Δημόσιας υπηρεσίας, με τρόπο που θα καλύπτει, μεταξύ άλλων, και τον τρόπο απόδοσης μισθολογικών αυξήσεων στο μέλλον, ενώ σχετική είναι και η Μεταρρύθμιση για την Ανάπτυξη.

Επίσης, ο ΥΠΟΙΚ τόνισε ότι πρέπει να τολμήσουμε και να ξεπεράσουμε αναστολές και δογματισμούς σε σχέση με τις αποκρατικοποιήσεις και πρόσθεσε ότι πρέπει να μας διδάξει κάτι η κατάληξη της Eurocypria και η πολύ δύσκολη θέση στην οποία οι Κυπριακές Αερογραμμές έχουν περιέλθει.

“Οι αποκρατικοποιήσεις, όταν γίνονται με τρόπο στοχευόμενο και συγκεκριμένο, όταν γίνονται έγκαιρα, εκεί που η δραστηριότητα είναι εμπορική και επιχειρηματική, τότε μπορεί να αποτελέσουν μια εξόχως διαρθρωτική αλλαγή που θα φέρει ξένες επενδύσεις και θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας, όπως είναι οι τηλεπικοινωνίες και τα λιμάνια”, πρόσθεσε.

Αναφέρθηκε επίσης σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με πτυχές της οικονομίας, όπως είναι μεταξύ άλλων, οι αλλαγές που το Υπουργείο Υγείας προωθεί σε σχέση με τα δημόσια νοσοκομεία και την εφαρμογή ΓΕΣΥ, το Υπουργείο Παιδείας που επεξεργάζεται σε σχέση με την αλλαγή στον τρόπο διορισμού και τα υπόλοιπα υπουργεία.

Εκτίμηση προς την Βουλή
Επιπλέον, ο Υπουργός εξέφρασε την εκτίμηση και το σεβασμό του προς τη Βουλή των Αντιπροσώπων, αλλά και την ικανοποίησή του για τη συνεργασία μεταξύ της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας, επισημαίνοντας ότι “παρά την ύπαρξη διαφορετικών απόψεων, παρά τις διαφωνίες που είναι απόλυτα θεμιτές σε ένα πλουραλιστικό δημοκρατικό πολίτευμα”, θεωρεί πως οι δύο εξουσίες έχουν καταφέρει στη χρονιά που πέρασε να λειτουργήσουν “με τρόπο που έχει συμβάλει στην αποσόβηση κινδύνων και στη δημιουργία προοπτικών για την οικονομία και τους πολίτες”.

“Και έτσι ακριβώς πρέπει να λειτουργήσουμε και στο επόμενο διάστημα, όταν θα κριθεί οριστικά το στοίχημα της ανάκαμψης και της ανάπτυξης”, πρόσθεσε ο κ. Γεωργιάδης, έτσι ώστε “να επιβεβαιώσουμε με αυτό τον τρόπο”, όπως είπε, “τη διεθνή αντίληψη, που καταγράφεται και που αξιολογείται ως σημαντική για τη χώρα μας και που είναι αντίληψη πολιτικής σταθερότητας, συναίνεσης και αποφυγής ακραίων πολιτικών συμπεριφορών”.

Κρατικό μισθολόγιο και δημόσια υπηρεσία
Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι στόχος της διακυβέρνησης είναι να καταστεί η πρώτη στην ιστορία της Δημοκρατίας που, ολοκληρώνοντας την θητεία της, θα παραδώσει μια αριθμητικά μικρότερη δημόσια υπηρεσία, η οποία να είναι “πιο ορθολογικά δομημένη, πιο αποτελεσματική, που να αξιοποιεί δίκαια και σωστά το εξαιρετικό στελεχιακό δυναμικό που διαθέτει”.

Αναφορικά με το δημόσιο μισθολόγιο, ο Υπουργός ανέφερε ότι διαχρονικά ακολουθούσε μια πορεία προβληματική και μη-βιώσιμη, η οποία οφειλόταν στις υπερβολικές, σε σχέση με την επίδοση της οικονομίας, πολλαπλές και ως επί το πλείστον αυτοματοποιημένες μισθολογικές αυξήσεις, αλλά και στη συνεχή, διαχρονική αύξηση της απασχόλησης στο δημόσιο τομέα, προσθέτοντας ότι η “πολιτική των μηδενικών αυξήσεων και των μηδενικών προσλήψεων έχει φέρει αποτελέσματα, παρά τις πρόσκαιρες δυσκολίες που δημιουργούνται στη στελέχωση κάποιων τμημάτων”.

Παράδειγμα για την Κύπρο η Ιρλανδία
Ο Υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στην ανάμεικτη εικόνα που χαρακτηρίζει την ευρωπαϊκή και τη διεθνή οικονομία και σε σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, σημειώνοντας την αναιμική ανάκαμψη που παρουσιάζει η Ευρώπη, το γεγονός ότι η ρωσική οικονομία οδηγείται σε ύφεση, αλλά και το ότι η Κίνα, παρά τους ψηλούς, ακόμη, ρυθμούς ανάπτυξης, καταγράφει οικονομική επιβράδυνση.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Υπουργός έφερε ως παράδειγμα προς μίμηση την εντυπωσιακή οικονομική ανάκαμψη πέρα του 4,5% της Ιρλανδίας, η οποία ολοκλήρωσε, όπως επισήμανε, το μνημονιακό της πρόγραμμα και είναι η χώρα με τον ψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, με την ανεργία, να παρουσιάζει σημαντική αποκλιμάκωση.

“Είναι ακριβώς από τέτοια παραδείγματα, όπως της Ιρλανδίας, που πρέπει και εμείς να αντλήσουμε συμπεράσματα που θα καθοδηγήσουν τις δικές μας επιλογές”, τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.

Αναφέρθηκε επίσης στην οικονομία των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία για άλλη μια χρονιά, όπως είπε, καταγράφει ισχυρή ανάπτυξη, κοντά στο 4% και αναμένεται να συνεχιστεί και στην επόμενη χρονιά.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη μείωση της ανεργίας στις ΗΠΑ γύρω στο 5,5%, διαψεύδοντας έτσι όσους μιλούσαν, πριν από μερικά χρόνια, όπως είπε ο κ. Γεωργιάδης, για την κατάρρευση του αμερικανικού καπιταλισμού.

“Αντιθέτως, αυτό που έχει επιβεβαιωθεί είναι η δυνατότητα των πιο ανοικτών και ανταγωνιστικών οικονομιών να προσαρμόζονται και να ανακάμπτουν, ακόμη και μετά από σοβαρές κρίσεις”, πρόσθεσε.

Τραπεζικός τομέας
Ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι με νομοθετικές ρυθμίσεις έχει ενισχυθεί ο έλεγχος και η εποπτεία των τραπεζών, ενώ έχουν αρθεί όλοι οι εσωτερικοί περιορισμοί στη διακίνηση κεφαλαίων ενώ έχει ξεκινήσει και η διαδικασία άρσης των τελευταίων περιορισμών που αφορούν συναλλαγές και μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό.

“Η σημαντικότερη εξέλιξη που αποτελεί επιβεβαίωση της σταθεροποίησης του τραπεζικού μας συστήματος ήταν η επιτυχής έκβαση των πανευρωπαϊκών ασκήσεων αντοχής και η ένταξη των μεγάλων τραπεζών του τόπου κάτω από την άμεση εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας”, πρόσθεσε.

Επίσης, αναφέρθηκε και σε σημαντικές προκλήσεις του τραπεζικού τομέα, σημειώνοντας ότι τα επιτόκια, τόσο τα δανειστικά όσο και τα καταθετικά, είναι μεν σήμερα στο χαμηλότερο σημείο που υπήρξαν ποτέ, παραμένουν όμως πολύ ψηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ακόμη ότι άλλη πρόκληση είναι η διαχείριση του προβλήματος των μη εξυπηρετουμένων δανείων και πρόσθεσε ότι “είμαστε κοντά και μπορούμε σύντομα να λάβουμε εκείνες τις αποφάσεις που θα συμπληρώνουν το νομοθετικό μας πλαίσιο με τρόπο που θα ενθαρρύνονται οι βιώσιμες αναδιαρθρώσεις, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τα δικαιώματα τόσο των καταθετών όσο και των δανειζομένων”.

Δειτε Επισης

«Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει πειθαρχημένη οικονομική πολιτική-Στόχος η συνέχιση των αναβαθμίσεων»
Ικανοποίηση Μάκη Κεραυνού για την διπλή αναβάθμιση από Moody’s-«Αποτέλεσμα συνετούς πολιτικής»
Ν. Χριστοδουλίδης: Ανοίγει τον δρόμο για σημαντικές προοπτικές και πιο δυναμική ανάπτυξη η νέα αναβάθμιση(vid)
Διπλή αναβάθμιση και σε επενδυτική βαθμίδα Α από Moody's μετά από 13 χρόνια η Κύπρος-Τι αντανακλά η αξιολόγηση
Προβληματική η εναλλαξιμότητα του διοικητικού και γραμματειακού προσωπικού στο δημόσιο-Αναζητούνται λύσεις
Οριακή πτώση κατέγραψε την Παρασκευή το Χρηματιστήριο
ΟΕΒ: Αχρείαστη, ατελέσφορη και αυτοτραυματική η απεργία στα δημόσια νοσηλευτήρια
Συνεχίζει για νομικά πρόσωπα–εταιρείες η υποβολή αιτήσεων για αντισταθμιστικά Ακάμα
Κωνσταντίνος Ιωάννου: Πέραν του 50% η αύξηση στα εγκεκριμένα ευρωπαϊκά κονδύλια για την Κύπρο
Επισκέφθηκε το Παν. Κύπρου η πρόεδρος της ΕΤΕπ-Τόνισε την στρατηγική σημασία της χώρας μας στην περιοχή