Περί τα μέσα Νοεμβρίου το πρώτο πλοίο στο τερματικό της VTTV
14:15 - 09 Οκτωβρίου 2014
Περί τα μέσα Νοεμβρίου αναμένεται να εισέλθει το πρώτο πλοίο στο τερματικό αποθήκευσης καυσίμων της VTT Vasiliko Ltd, σηματοδοτώντας την έναρξη της λειτουργίας ενός έργου, το οποίο θα βάλει την Κύπρο στο χάρτη των μεταφορών καυσίμων, εκτιμά ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της εταιρείας Γιώργος Παπαναστασίου.
Η πρώτη φάση του έργου, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί, στοίχισε €300 εκατομμύρια, ενώ το κόστος ανέγερσης της προγραμματισμένης δεύτερης φάσης του έργου θα ανέλθει στα €105 εκ, σε μια από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις των τελευταίων χρόνων.
«Το τερματικό βάζει την Κύπρο στον ενεργειακό χάρτη στη διακίνηση πετρελαιοειδών. Η Κύπρος γεωγραφικά βρίσκεται σε μια πάρα πολύ καλή στρατηγική θέση μπροστά από τη διώρυγα του Σουέζ από την οποία πραγματοποιούνται τεράστιες ροές καυσίμων από και προς την Ευρώπη», ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου μιλώντας στο ΚΥΠΕ, προσθέτοντας ότι θα προκύψουν πολλαπλά οφέλη για την Κύπρο.
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει 28 δεξαμενές κύριων πετρελαϊκών προϊόντων (βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, πετρέλαιο πλοίων, κηροζίνη, καθώς και αιθανόλη), χωρητικότητας 543.000 κυβικών μέτρων.
Στο έργο περιλαμβάνεται και μια δεύτερη φάση, η οποία περιλαμβάνει 13 δεξαμενές αποθήκευσης αργού πετρελαίου και μαζούτ χωρητικότητας 305.000 κυβ. μέτρων, οι οποίες θα ανεγερθούν σε χώρο που θα προκύψει από επιχωμάτωση θαλάσσιου χώρου 54.000 έκτασης τετραγωνικών μέτρων. Η ανέγερση της δεύτερης φάσης αναμένεται να αρχίσει στα μέσα του 2015.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο του όλου έργου αποτελεί η προβλήτα, τύπου Τ, η οποία εκτείνεται 1,5 χιλιόμετρο στη θάλασσα, έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί πλοία με μεγάλο βύθισμα.
Στο τμήμα 1 και 2 της προβλήτας μπορούν να εξυπηρετηθούν πλοία χωρητικότητας μέχρι 165.000 τόνων, τα αποκαλούμενα πλοία Suez Max (τα μεγαλύτερα που μπορούν να περάσουν από την ομώνυμη αιγυπτιακή διώρυγα), ενώ τα μικρότερα πλοία, από 5.000 μέχρι 50.000 τόνους, μπορούν να δέσουν στο τμήμα 3 και 4 που αποτελούν τη ρηχή πλευρά της προβλήτας.
Η προβλήτα διαθέτει επίσης υποδομές για να διευκολύνει πολλές εμπορικές δραστηριότητες, όπως φόρτωση προϊόντος από μεγαλύτερο πλοίο (mother vessel) σε άλλο μικρότερο, μέσω σωληνώσεων, ή ακόμη και δραστηριότητες φόρτωσης board to board (το ένα πλοίο δεμένο στην προβλήτα και το άλλο δεμένο σε αυτό).
Από την προβλήτα μπορεί ένα πλοίο να μεταγγίσει καύσιμα στις δεξαμενές και αντίστροφα, ενώ το τερματικό διαθέτει την υποδομή για τροποποίηση ενός προϊόντος έτσι ώστε να πληροί τις προδιαγραφές.
Στο τερματικό υπάρχει επίσης το φορτωτήριο βυτιοφόρων, το οποίο διαθέτει τεχνολογία, που να του επιτρέπει, με το πέρασμα μιας κάρτας από τον οδηγό του βυτιοφόρου, να αναγνωρίζει σε ποια εταιρεία ανήκει το καύσιμο αυτό και να προσθέτει στα καύσιμα και τα απαιτούμενα πρόσθετα στη βάση των προδιαγραφών της κάθε εταιρείας.
Η Κύπρος στο χάρτη των μεταφορών καυσίμων
Ο κ. Παπαναστασίου εκτιμά πως το τερματικό σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση του νησιού «βάζει την Κύπρο στον ενεργειακό χάρτη της διακίνησης πετρελαιοειδών».
Η Κύπρος γεωγραφικά βρίσκεται σε πάρα πολύ στρατηγικό σημείο μπροστά από τη διώρυγα του Σουέζ από την οποία πραγματοποιούνται ροές καυσίμων με αμφίδρομη κατεύθυνση. «Από τον Αραβικό Κόλπο και την Ερυθρά θάλασσα απ` όπου εξορύσσονται πετρέλαιο και κηροζίνη με κατεύθυνση την Ευρώπη όπου υπάρχει υπερκατανάλωση σε τέτοια προϊόντα, ενώ υπάρχει ροή βενζίνης από την Ευρώπη προς τον Αραβικό Κόλπο και την Ασία», εξηγεί.
Παράλληλα, με την ολοκλήρωση της δεύτερη φάσης, το τερματικό θα είναι σε θέση να αξιοποιήσει και την αγορά της διακίνησης μαζούτ από τη μαύρη θάλασσα προς τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας (Κίνα και Ινδία). Όπως εξηγεί, η διακίνηση από τη Μαύρη Θάλασσα γίνεται με μικρά πλοία διότι ο Βόσπορος δεν μπορεί να δεχθεί πλοία με μεγάλο βύθισμα, κάτι που αναγκάζει τις εταιρείες να μεταφέρουν τα καύσιμα με μικρότερα πλοία.
«Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες συγκεντρώνουν το προϊόν σε μεγάλες δεξαμενές μέχρι την έλευση ενός μεγάλου τάνκερ για μεταφορά του μαζούτ στις αγορές της Ασίας», είπε, προσθέτοντας ότι το μαζούτ θα μπορούσε να αποθηκευτεί στο τερματικό της VTT Vasiliko μέχρι τη φόρτωσή του σε μεγαλύτερο τάνκερ και τη μεταφορά του στις αγορές της Ασίας.
Επιπλέον, όπως εκτιμά ο κ. Παπαναστασίου, η λειτουργία του τερματικού ανοίγει νέους δρόμους στην εγχώρια αγορά, καθώς θα μπορούν να εισέλθουν νέες εταιρείες που δεν είναι ιδιοκτήτριες τερματικών αποθήκευσης και να εμπορεύονται πετρελαιοειδή. Ανοίγοντας αυτό το περιβάλλον θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός και πιθανόν να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων που καταναλώνονται στην εγχώρια αγορά, συμπληρώνει.
Η ανέγερση του τερματικού, θεωρεί, παρέχει επίσης τεχνογνωσία για την ανέγερση τερματικού φυσικού αερίου, αφού η φιλοσοφία και αρχιτεκτονική είναι παραπλήσιες, καθώς και γνώση στους Κύπριους γύρω από αυτά τα μεγάλα έργα. Εξάλλου, γύρω από το τερματικό έχουν αναπτυχθεί άλλες υπηρεσίες για σκοπούς υποστήριξης.
Στόχος η εξυπηρέτηση 500 πλοίων ετησίως
Όσον αφορά τις προοπτικές του έργου αυτού, ο κ. Παπαναστασίου δηλώνει ότι υπάρχει πολύ ενδιαφέρον, προσθέτοντας ότι ήδη έχουν υπογραφεί μερικά συμβόλαια με τρίτες εταιρείες.
«Στόχος στην κορύφωσή της ά φάσης, το τερματικό να μπορεί να εξυπηρετεί 500 πλοία το χρόνο, που αντιστοιχεί στην εμπορική δραστηριότητα του λιμένα της Λεμεσού», σημειώνει.
Μπορεί η ανάπτυξη της αγοράς να είναι αργή λόγω της παγκόσμιας ύφεσης, ωστόσο ο κ. Παπαναστασίου εκτιμά πως «στις επόμενες μέρες θα έχουμε γεμίσει το τερματικό κατά 80%».
Εξάλλου, ο κ. Παπαναστασίου θεωρεί πως το τερματικό από μόνο του μπορεί να δημιουργήσει την αγορά. «Επειδή τα τερματικά αυτά δημιουργούν την αγορά, παρά η αγορά να δημιουργεί τα τερματικά, πιστεύουμε ότι μέσα σε ένα χρόνο από σήμερα θα έχουμε γεμίσει όλους τους χώρους του τερματικού», σημείωσε.
Παράλληλα, όπως είπε, η εταιρεία προσφέρθηκε να φιλοξενήσει προσωρινά για δύο με τρία χρόνια τα στρατηγικά αποθέματα καυσίμων της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα οποία είναι αποθηκευμένα στη Λάρνακα και στην Ελλάδα, καθώς και τα καύσιμα των εταιρειών που βρίσκονται στους χώρους αποθήκευσης καυσίμων στη Λάρνακα, δεδομένης της οδηγίας Δικαστηρίου για μετακίνηση των αποθηκευτικών χώρων από την πόλη μέχρι το 2016.
Ερωτηθείς για τις θέσεις εργασίας που δημιούργησε η ανέγερση του έργου, ο κ. Παπαναστασίου λέει ότι κατά την περίοδο της ανέγερσης εργοδοτούνταν μέχρι και 800 άτομα, εκ των οποίων το 65% ήταν Κύπριοι, ενώ το υπόλοιπο ήταν ξένοι λόγω της έλλειψης ντόπιων με την απαιτούμενη εξειδίκευση.
Μέχρι σήμερα η εταιρεία εργοδοτεί 32 πρόσωπα, κατά το πλείστον τεχνικούς. Τα άτομα αυτά έχουν εκπαιδευτεί σε τερματικά της εταιρείας στο εξωτερικό, ενώ αυτή τη στιγμή γίνονται προσομοιώσεις για τη σωστή λειτουργία του τερματικού.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ