Μετά από έξι μήνες έντασης και δασμολογικού «πολέμου χαρακωμάτων», Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα αποφάσισαν να κάνουν ένα βήμα πίσω, συμφωνώντας σε μια ετήσια ανακωχή που αναστέλλει τους περιορισμούς εξαγωγής σπάνιων γαιών από την Κίνα, μειώνει τον δασμό φεντανύλης των ΗΠΑ από 20% σε 10% και παγώνει τα λιμενικά τέλη για τις βιομηχανίες ναυτιλίας και ναυπηγείων των δύο χωρών.
Σύμφωνα με την έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, «είναι μια τακτική αποκλιμάκωση με περιορισμένες γραπτές λεπτομέρειες, αλλά με ισχυρό συμβολικό βάρος», επισημαίνοντας ότι η κίνηση σηματοδοτεί την πρόθεση και των δύο πλευρών να σταθεροποιήσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες και να μειώσουν τον πληθωρισμό.
Η γεωργία έχει κερδίσει την πρωτοκαθεδρία. Η Κίνα επιβεβαίωσε την επιστροφή της στην αγορά σόγιας των ΗΠΑ, με τις πρώτες αγορές ήδη σε διαπραγμάτευση και ένα ευρύτερο πλαίσιο που αναμένεται να καλύψει δεκάδες εκατομμύρια τόνους μέσα στον επόμενο χρόνο. Όπως αναφέρει η έκθεση: «Οι αποστολές αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα, αποκαθιστώντας μια ροή που είχε παραμείνει σε μεγάλο βαθμό παγωμένη από την άνοιξη».
Για τη ναυτιλία, η συμφωνία αυτή έρχεται την πιο κατάλληλη στιγμή. Η επανεκκίνηση των μακρινών μεταφορών σόγιας από τις ΗΠΑ προς την Κίνα αναζωογονεί άμεσα μια κρίσιμη «μηχανή» τόνων-μιλίων για τα πλοία Panamax. Η απουσία αυτής της διαδρομής τους προηγούμενους μήνες είχε ακυρώσει σχεδόν 200 ταξίδια και είχε περιορίσει σημαντικά την απασχόληση στο τέταρτο τρίμηνο.
Οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers σημειώνουν: «Ακόμη κι αν οι όγκοι ανακάμψουν μόνο στο δύο τρίτα ενός κανονικού έτους, ο αντίκτυπος στην απασχόληση πλοίων και το κλίμα της αγοράς θα είναι εμφανής». Η ζήτηση για άμεσες φορτώσεις ήδη επηρεάζει τις τιμές FFA για τις πρώτες διαδρομές του 2026, προσθέτουν οι ειδικοί.
Παρά τα θετικά σημεία, υπάρχουν και επιφυλάξεις. Η Κίνα έχει διαφοροποιήσει τις πηγές προμήθειας σόγιας, και η βραζιλιάνικη λογιστική υποδομή συνεχίζει να βελτιώνεται, γεγονός που σημαίνει ότι τα κέρδη των ΗΠΑ μπορεί να είναι προσωρινά. Η ανακωχή είναι χρονικά περιορισμένη και υπόκειται σε ετήσια αναθεώρηση, με τον κίνδυνο επαναφοράς δασμών ή λιμενικών τελών αν οι διαπραγματεύσεις σταματήσουν.
Η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers καταλήγει ότι «ακόμη και μια βραχυπρόθεσμη κανονικότητα σταθεροποιεί τις εμπορικές ροές, ομαλοποιεί τις προσδοκίες ναύλων και δίνει οξυγόνο σε μια αγορά bulk που είχε αρχίσει να χάνει δυναμική μετά το ισχυρό καλοκαίρι».
Στο ευρύτερο πλαίσιο, η αναστολή λιμενικών τελών μειώνει το κόστος για liner και tanker operators, ενώ η μείωση δασμών βελτιώνει οριακά τα οικονομικά των ταξιδιών σε όλα τα φορτία. Η συμφωνία δεν περιλαμβάνει chips και προηγμένη τεχνολογία, αλλά η γενική ατμόσφαιρα σηματοδοτεί την πιο ήρεμη φάση στις σχέσεις ΗΠΑ–Κίνας από τις αρχές του 2024.
Στο μεταξύ, όπως επισημαίνει η Xclusiv Shipbrokers, «οι αγορές τώρα ξανασυναλλάσσονται φορτία αντί για τίτλους – και για τη ναυτιλία, αυτή η αλλαγή αρκεί για να αλλάξει το κλίμα».
Πηγή: newmoney







