Αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας υπηρεσίας
16:04 - 25 Σεπτεμβρίου 2013
Στις κορυφαίες προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι η εκσυγχρόνιση της δημόσιας υπηρεσίας, τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης κατά την παρουσίαση της διεθνούς μελέτης «Το Μέλλον της Δημόσιας Διοίκησης», της PwC, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, στο Υπουργείο Οικονομικών. Ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε το γεγονός ότι την πρωτοβουλία για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης ημερίδας, ανέλαβε μια ιδιωτική εταιρεία.
Στόχος της κυβέρνησης όπως είπε, είναι η καλύτερη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών που θα προσφέρει ταχύτερες υπηρεσίες και θα διευκολύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία. «Αυτό θα συμβάλει στην ανάπτυξη και για να μπορεί να διαδραματίσει αποτελεσματικό ρόλο θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί», σημείωσε. Τόνισε ότι το κράτος θα πρέπει να αξιοποιήσει τις σύγχρονες μεθόδους διοίκησης, ώστε να ανταποκριθεί στα σύγχρονα δεδομένα. Επανέλαβε μάλιστα, την καθοριστική προσφορά της δημόσιας διοίκησης, τονίζοντας ότι είναι η ώρα της αλλαγής και του εκσυγχρονισμού. «Η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να κάνει πολλά κι αυτή η προσπάθεια είναι κοινή, από τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα. Είναι κάτι που ήδη, ξεκίνησε η κυβέρνηση κι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει και να ολοκληρώσει αυτή την προσπάθεια, ανεξάρτητα από δυσκολίες και προσκόμματα», πρόσθεσε.
Η διεθνής μελέτη που παρουσίασε η PwC εστιάζει στην προσπάθεια των κυβερνήσεων να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες των πολιτών και στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, σε μια περίοδο λιτότητας και περικοπών. Τέθηκαν επί τάπητος τα θέματα που εξετάζει η διεθνής έρευνα για τα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο δημόσιος τομέας και για τις πιθανές λύσεις που μπορεί να εξεύρει.
Χαιρετίζοντας την ημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της PwC Ευγένιος Ευγενίου ανέφερε ότι η μεταρρύθμιση και η αλλαγή δεν αναιρεί την επιτυχία και πέραν από τις απαιτήσεις του μνημονίου πρέπει να δούμε το μέλλον. «Ο δημόσιος τομέας πρέπει να αναπροσαρμοστεί», τόνισε, «για να συνεχίσει να είναι πετυχημένος και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μέλλοντος». Όπως είπε, η μελέτη δεν αφορά συγκεκριμένα την Κύπρο, αλλά υπάρχουν σημεία που μπορεί να συνάδουν με το σύστημά της. Εξέφρασε μάλιστα, την ελπίδα ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα κι ότι ημερίδα αυτή, που τέθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομικών, θα κάνει την αρχή.
Τη διεθνή μελέτη παρουσίασε ο επικεφαλής παγκόσμιων εργασιών κρατικού και δημόσιου τομέα της PwC Jan Sturesson, ο οποίος σημείωσε πως χρειάζεται καινούργιος χάρτης για την κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της πρέπει να προωθήσει τα ταλέντα και τον καλό ανταγωνισμό με στόχο την ανάπτυξη. Ανέφερε ότι παγκόσμια πρέπει να υπάρξει μια καινούργια δημόσια διαχείριση κι ότι στο μέλλον όλα θα μιλούν για καινοτομία, ταλέντο κι ευκινησία στο δημόσιο τομέα. «Πρέπει να δουλέψουν μαζί, πρέπει να αναδομήσουμε τη δημοσία υπηρεσία, να ξεχωρίσουμε ηγετικές μορφές που να ηγούνται των ομάδων και να βοηθήσουμε στις προσδοκίες του προσωπικού, ώστε να δουλεύει καλύτερα και να σκέφτεται καινοτόμες λύσεις», επισήμανε.
Η οικονομική κρίση μάς υποχρέωσε να αλλάξουμε εδώ και τώρα, ανέφερε η Επίτροπος για τη Μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας Εμμανουέλα Λαμπριανίδου στην παρουσίασή της για τις αλλαγές που σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση στη δημόσια υπηρεσία. «Οι διαδικασίες πρέπει να απλουστευθούν, να γίνει σωστή χρήση των τεχνολογιών και με τη συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα να ανοικοδομήσουμε τον τομέα», υπογράμμισε. Σημείωσε, τη σημασία του να εμπλακεί η καινοτομία μέσα στο όλο γραφειοκρατικό σύστημα, που θα βοηθήσει στην αναβάθμισή του.
Όπως είπε, η Δημόσια Υπηρεσία χρήζει αναδόμησης κι αυτό γιατί πρέπει να εκσυγχρονιστεί, καθώς λειτουργεί ακόμα με τις πεπαλαιωμένες δομές, που είχαν δημιουργηθεί για να καλύψουν τις ανάγκες της δεκαετίας του '60, αλλά και για παρέχει γρηγορότερα τις υπηρεσίες της. «Είναι πολλά τα προβλήματα που δημιουργούνται, όπως η επανάληψη των υπηρεσιών, ανεπάρκειες, καθυστερήσεις, υψηλό λειτουργικό κόστος, αλλά και μη ξεκάθαρο όραμα σε αρκετές υπηρεσίες», τόνισε η κ. Λαμπριανίδου.
Επισήμανε ότι τώρα περισσότερο από ποτέ είναι επιτακτική η ανάγκη για εκσυγχρονισμό κι αυτό δεν είναι κάτι το οποίο έχει πιέσει μόνο η οικονομική κρίση. «Τίθενται υπό αμφισβήτηση πολλές παραδοσιακές θεωρίες της Δημόσιας Διοίκησης, ενώ αντικαθιστώνται από νέες. Παράλληλα, θα πρέπει να καταργηθούν πολλά “κλειστά επαγγέλματα” και να προωθηθεί η συνεργασία και η δικτύωση και να δοθούν κίνητρα για τη χρήση των νέων τεχνικών», σημείωσε.
Το όραμα για την αναδόμηση μιλά για τη «δημιουργία μιας εξαιρετικής δημόσιας υπηρεσίας», που στόχο έχει την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών για τους πολίτες, καλύτερη χρήση των διαφόρων πόρων, αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και λογοδοσία. Οι τομείς που θα πρέπει να μεταρρυθμιστούν είναι: Κυβερνητικά όργανα, Υπουργεία και αρμόδιες αρχές/ υπηρεσίες, το Υπουργείο Οικονομικών, η Δημόσια Διοίκηση και το προσωπικό, αλλά και η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας.
Η μεταρρύθμιση ξεκίνησε φέτος και το 2013 – 2014 αποτελούν τις χρονιές της αλλαγής, με σχεδιασμό/ εγκατάσταση και η αναδιάρθρωση του πρώτου κύματος τομέων και θα ακολουθήσει το 2014 και το 2015 – οι χρονιές βελτίωσης, που θα περιλαμβάνουν την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και της προσαρμογής και το 2016 που θα φανεί το τελικό αποτέλεσμα, παρέχοντας μια καλύτερη Δημόσια Διοίκηση, γρήγορη, υπεύθυνη και αποτελεσματική.
Παρουσιάζοντας το σχέδιο δράση, η κ. Λαμπριανίδου τόνισε ότι μεταξύ άλλων αφορά:
• Τη χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού, πολιτικής και συντονισμού της δομής και λειτουργίας της υπηρεσίας.
• Τη δημιουργία μηχανισμού για τον προγραμματισμό και το συντονισμό του έργου της κυβέρνησης.
• Την προετοιμασία των Υπουργείων των ετήσιων σχεδίων για την υλοποίηση του κυβερνητικού προγράμματος.
• Τον προσδιορισμό και υιοθέτηση των δεικτών απόδοσης με βάση τα ετήσια σχέδια.
• Την αξιολόγηση της απόδοσης των Υπουργείων με βάση τους δείκτες.
• Τη δημιουργία πολιτικής και συντονισμό με τις ομάδες στα Υπουργεία.
• Την απλούστευση των διαδικασιών.
• Τη χρησιμοποίηση μοντέρνας τεχνολογίας και επέκταση του e-government.
• Τη δημιουργία κομβικού σημείου για πληροφορίες σχετικά με όλα τα προγράμματα της ΕΕ.
• Τη διαχείριση Ανθρωπίνου Δυναμικού.
• Την αναθεώρηση του συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης για τους δημοσίους υπαλλήλους.
• Την ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας και πολιτικής ικανότητας λήψης των διευθυντικών στελεχών.
• Την ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης του έργου των δημοσίων υπαλλήλων.
• Την αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς.
• Την επέκταση του θεσμού των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών.
• Τη δημιουργία τηλεφωνικού κέντρου για τα ερωτήματα των πολιτών.
• Την επέκταση των παρεχόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
• Την εφαρμογή της ηλεκτρονικής πύλης ΑΡΙΑΔΝΗ.