H ανάγκη για e-marketing
11:34 - 13 Μαρτίου 2013
Αν και η Κύπρος άργησε να ακολουθήσει άλλες χώρες, τον τελευταίο καιρό παρατηρείται μια έντονη αύξηση των αγορών μέσω του διαδικτύου, όπως επιβεβαιώνεται και από στοιχεία της JCC για τη χρήση πιστωτικών καρτών για αγορές από το εξωτερικό. Λογικά, το επόμενο βήμα θα είναι η δημιουργία και λειτουργία όλο και περισσότερων e-shops στην Κύπρο, όπου οι πωλητές θα προσφέρουν τα προϊόντα (ή υπηρεσίες) τους σε πελάτες τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Με το “digitalization” όμως κάποιου καταστήματος, νέα στοιχεία στρατηγικής, αυτής μέσω διαδικτύου, πρέπει πλέον να λαμβάνονται υπόψη και να εφαρμόζονται. Εάν ο στόχος του μάρκετινγκ είναι να δημιουργεί απαιτήσεις, στόχος του ηλεκτρονικού μάρκετινγκ είναι να δημιουργεί απαιτήσεις χρησιμοποιώντας τη δύναμη του διαδικτύου. Το διαδίκτυο έχει αλλάξει πάρα πολύ τον τρόπο που γίνονται οι πωλήσεις, προσφέροντας ένα νέο τρόπο επικοινωνίας των καταναλωτών με τις εταιρείες και τα προϊόντα τους αλλά και απευθείας μεταξύ καταναλωτών. Κάποιες απαραίτητες γνώσεις όσον αφορά στο e-marketing και τις σχέσεις που αυτό δημιουργεί με πιθανούς πελάτες μπορούν να βοηθήσουν τον καθένα.
Συνοπτικά, η στρατηγική περιστρέφεται γύρω από τέσσερις κύριους τομείς:
ΣΚΕΨΟΥ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ – ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΟΥ – ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕ
Ο κάθε τομέας χαρακτηρίζεται από κάποια κύρια στοιχεία:
ΣΚΕΨΟΥ: Το αναγκαίο πρώτο βήμα για τη δημιουργία στρατηγικής. Ερεύνα, προγραμμάτισε και σχεδίασε τη στρατηγική που θα ακολουθήσεις. Εκμεταλλεύσου τις ευκαιρίες του ψηφιακού κόσμου για να αντιμετωπίσεις τις επικοινωνιακές προκλήσεις και αυτές της αγοράς. Προγραμμάτισε τις οικονομικές ανάγκες και τις εκστρατείες που θα αναλάβεις.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ: Χτίσε όμορφες ιστοσελίδες, λογότυπα, εφαρμογές, βίντεο. Η ιστοσελίδα σου πρέπει να είναι ευκολόχρηστη, οι χρήστες να μπορούν να βρουν καθαρά τις διάφορες κατηγορίες προϊόντων ή υπηρεσιών και φρόντισε να ξεχωρίζουν καθαρά τα στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία, ενώ βοηθητική θα είναι η επιλογή για «chat» με τους πελάτες. Τέλος, η ιστοσελίδα θα πρέπει να λειτουργεί σαν γέφυρα επικοινωνίας με τα υπόλοιπα μέσα στα οποία έχει παρουσία το κατάστημα.
ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΟΥ: Χρησιμοποίησε τις διάφορες πλατφόρμες για να κινήσεις το ενδιαφέρον στην ιστοσελίδα σου και να χτίσεις μακροχρόνιες σχέσεις με τους πελάτες σου. Πρέπει να γίνει περισσότερη προσπάθεια για να γίνει η σχέση μεταξύ πωλητή και πελάτη πιο προσωπική αφού αναγκαστικά απουσιάζει το στοιχείο της επικοινωνίας πρόσωπο με πρόσωπο. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί τόσο με την εκμετάλλευση των social media (Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest), τα οποία σήμερα είναι πιο δυναμικά από ποτέ, όσο και του mobile marketing. Η επικοινωνία με τους πελάτες πρέπει να είναι συνεχής και αμφίδρομη. Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και πιο παραδοσιακές μέθοδοι όπως το e-mail marketing (όπου στέλνονται κουπόνια και πληροφορίες για νέα προϊόντα). Τα καλόπιστα σχόλια των πελατών για την εταιρεία και τα προϊόντα της πάντα πρέπει να μετρούν, για αυτό θα ήταν καλά να υπάρχει κάποιος χώρος στην ιστοσελίδα όπου οι πελάτες θα εκφράζουν τις απόψεις τους. Είναι γνωστόν ότι οι νέοι πελάτες είναι πιο πιθανόν να επηρεαστούν από προηγούμενους πελάτες παρά από μια διαφήμιση. Επίσης, σε περίπτωση αρνητικών σχολίων, τα σχόλια αυτά δεν πρέπει να αφαιρούνται από την ιστοσελίδα, αφού έτσι οι πελάτες θα βλέπουν πως δεν κρύβεις τα λάθη σου αλλά ότι τα ακούς και προσπαθείς να τα διορθώσεις.
ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕ: Μέτρησε και ανάλυσε τα αποτελέσματα της προσπάθειας σου σε σχέση με τους στόχους σου για τη συγκεκριμένη περίοδο και κάνε τις απαραίτητες αλλαγές. Όσον αφορά στις μηχανές αναζήτησης όπως το Google, το κατάστημα θα πρέπει να είναι από τα πρώτα αποτελέσματα στην αναζήτηση του πελάτη, αφού αυτό επιτρέπει περισσότερη προβολή και αναγνωσιμότητα. Χρησιμοποίησε το «crowdsourcing» για να ζητήσεις τις απόψεις των καταναλωτών για διάφορα θέματα. Εκτός από το ότι είναι οικονομικό, αυτή η μορφή μοντέλου βελτίωσης κάποιου e-shop σου επιτρέπει να ανακαλύψεις νέες ιδέες οι οποίες να μην παρουσιάστηκαν από τα άτομα που δουλεύουν για σένα. Γνωρίζεις από πρώτο χέρι πώς σκέφτονται οι πελάτες σου και έτσι κάνεις ότι πρέπει και είναι εφικτό για να τους ικανοποιήσεις. Παράλληλα, οι πελάτες αποκτούν μια πιο στενή και οικεία σχέση με την εταιρεία, αφού νιώθουν πως συνεισφέρουν για τη λειτουργία της.
Ένα στοιχείo ζωτικής σημασίας του e-marketing είναι το μήνυμα που βγάζει προς τα έξω το brand να είναι το ίδιο σε όλες της μορφές άμεσης ή έμμεσης επικοινωνίας με τον καταναλωτή, όποιες και να είναι αυτές (κοινωνική δικτύωση, λογότυπο, ιστοσελίδα). Αυτό όμως που κάνει τη διαφορά είναι όταν δείχνεις στους πελάτες πως έχουν κι εκείνοι λόγο και δύναμη. Το κλειδί είναι να «ακούς» τις συζητήσεις τους γύρω από το brand όπως παρουσιάζονται στα μέσα και να τις λαμβάνεις σοβαρά υπόψη, κάνοντας αλλαγές όπου είναι εφικτό. Η στρατηγική δηλαδή του e-marketing πρέπει να είναι κυρίως «πελατοκεντρική».