Κ.Α.: Κούρεμα του δέντρου από ρίζας, ή κλάδεμα και πότισμα
08:32 - 28 Ιανουαρίου 2013
Σεβαστές οι απόψεις των πιλότων, που όπως έχουμε πληροφορηθεί στον τύπο, πάνω-κάτω στοχεύουν στην μεταμόρφωση των Κυπριακών Αερογραμμών σε εταιρεία που βασικά θα εργοδοτεί μόνο πτητικές και διοικητικές υπηρεσίες, ενώ οι υπόλοιπες δραστηριότητες θα πρέπει λίγο ή πολύ να ανατεθούν σε τρίτους.
Μήπως όμως θα έπρεπε να εξετάσουν το θέμα και από μιά διαφορετική γωνία, ίσως με μια πιο μακρόπνοη, πιο δημιουργική και περισσότερο "εταιρική" προοπτική που θα είχε σαν αποτέλεσμα συνέργειες και τελικά μεγαλύτερα ωφέλη για όλες τις πλευρές;
Βέβαια, σωστά τα μαθηματικά ότι όσες περισσότερες υπηρεσίες αποξενωθούν και όσοι περισσότεροι υπαλλήλοι αποχωρήσουν, τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι εξοικονομίσεις. Βραχυχρόνια όμως, αφού ταυτόχρονα θα αποξενωθούν για πάντα απο την εταιρεία γνώσεις και δεξιότητες που απαίτησαν χρόνια για να αποκτηθούν. Γνώσεις και δεξιότητες που τώρα χρειάζονται όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν και η απώλεια των οποίων θα περιόριζε σημαντικά τις προοπτικές ανάκαμψης και ανάπτυξης της εταιρείας.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, το σκηνικό των αερομεταφορών έχει αλλάξει ριζικά και ανεπιστρεπτί. Δεν αρκεί πλέον να πετάς αεροσκάφη με την ελπίδα ότι θα γεμίσουν από μόνα τους ή ότι τα έσοδα θα μεγιστοποιηθούν με παραδοσιακές μεθόδους. Η επιβίωση σε ένα αμείλικτα ανταγωνιστικό περιβάλον απαιτεί πλέον εξελιγμένες και τεχνολογικά άρτιες προσεγγίσεις που αφορούν την τιμολόγηση, την διανομή, την προώθηση και την πώληση του προϊόντος καθώς και την άμεση πληροφόρηση, εξυπηρέτηση και υποστήριξη των πελατών, οπουδήποτε, οποιανδήποτε ώρα και με οποιονδήποτε μέσο επικοινωνίας αυτοί επιλέξουν.
Το μέλλον σαφώς ανήκει σε αυτούς που μπορούν έγκαιρα να κατανοούν και να λειτουργούν αποτελεσματικά στο νέο αυτό περιβάλλον καθώς και να επενδύουν συνειδητά στην τεχνολογία και στους ανθρώπους, οι οποίοι με γνώσεις, δέσμευση και αυτοπεποίθηση θα μπορούν όχι μόνο να ακολουθούν αλλά και να προηγούνται των ανταγωνιστών τους.
Αν και δεν θα ήταν σωστό να παραγνωρίζει κανείς την πρωταρχική σημασία της ασφάλειας και του σημαντικού έργου του πτητικού προσωπικού των Κ.Α. δεν θα ήταν επίσης καθόλου συνετό να εστιάζει κανείς τις προσπάθειες του για την επιβίωση της εταιρείας αποκλειστικά στον άξονα αυτό, παραγνωρίζοντας ή υποβαθμίζοντας άλλους πρωτογενείς και σημαντικότατους τομείς, διαφορετικά η αποτυχία, αργά ή γρήγορα, θα είναι δεδομένη.
Ασφαλώς και η συνεχής μείωση κόστων είναι επιβεβλημένη, αλλά σίγουρα αυτό δεν σημαίνει και την ριζική εξάρθρωση της εταιρείας ή την μειωπική αντιμετώπιση ίσως πιο επιβεβλημένων προσπαθειών για την αύξηση των εσόδων, ενός τομέα που η εταιρεία πραγματικά θα μπορούσε να εστιάσει την προσοχή της για να πετύχει αρκετά καλύτερα αποτελέσματα από ότι έχει πετύχει μέχρι τώρα.
Επιγραμματικά, πιο κάτω παραθέτονται μερικές απόψεις που σίγουρα δεν αμφισβητούν ή αντικαθιστούν τις μελέτες των ειδικών αλλά συνοψίζουν κάποιες εποικοδομητικές και πρακτικές εισηγήσεις ενός απλού αναλυτή που ενδιαφέρεται επίσης για το μέλλον των Κ.Α.:
ΝΑΙ:
1. Στον επαναπροσδιορισμό της αποστολής και της ταυτότητας της εταιρείας έτσι ώστε να συνάδουν με το σύγχρονο περιβάλλον αερομεταφορών.
2. Στην συνεχή μείωση κόστων με την αφαίρεση "περιττού λίπους" εκεί όπου χρειάζεται, αλλά κυρίως με περαιτέρω αυτοματοποιήσεις και τεχνολογικές αναβαθμίσεις.
3. Στην εκ των πραγμάτων αναγκαία προσαρμογή υπερβολικά ψηλών μισθών και επιδομάτων.
4. Στην περαιτέρω επένδυση στο έμπειρο προσωπικό της εταιρείας.
5. Στην περαιτέρω επένδυση στην τεχνολογία και σε εξειδικευμένα συστήματα σαν εργαλεία για τη μείωση κόστων, αύξηση εσόδων και αναβάθμισης της εξυπηρέτησης.
6. Στην αύξηση της βαρύτητας στο σύγχρονο, επιθετικό, πολυ-καναλικό μάρκετινκ (παραδοσιακό και ψηφιακό).
7. Στην υιοθέτηση ανανεωμένης εμπορικής πολιτικής που να στοχεύει στην επέκταση και στην δημιουργική αύξηση των εσόδων.
8. Στην έμπρακτη ενθάρυνση και υποκίνηση του προσωπικού.
9. Στην συνεργασία και τις συνέργειες.
10. Στην αισιοδοξία για το μέλλον.
ΟΧΙ:
1. Στην απαισιοδοξία.
2. Στην υποχώρηση και συνεχή συρρίκνωση.
3. Στην αποξένωση σημαντικών τμημάτων της εταιρείας.
4. Στην απομάκρυνση έμπειρων στελεχών.
5. Σε όλες τις περιττές ενέργειες και μέτρα που ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά το απαιτούμενο κλίμα συνεργασίας, εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας.