Μάριος Λουκαΐδης: Δεν θα καταθέσω τα όπλα

Ένας κύκλος 25 χρονών κλείνει για έναν μάνατζερ που γνωρίζει όσο λίγοι το λιανεμπόριο, τον Μάριο Λουκαΐδη, ο οποίος αποχωρεί από τη CTC στο τέλος Ιούνιου.

Μιλώντας στο InBusinessNews, περιγράφει τις εμπειρίες και τις αναμνήσεις του από την 25ετή καριέρα στη CTC. Όσον αφορά τα επόμενά του πλάνα, ξεκαθαρίζει ότι δεν σκοπεύει να καταθέσει τα όπλα, αλλά να παραμείνει μάχιμος, δηλώνοντας έτοιμος για νέες προκλήσεις.

Ταυτόχρονα, εκφράζει την ανησυχία του για την επέκταση του λιανεμπορίου και ειδικότερα των υπεραγορών, προειδοποιώντας ότι αν δεν βρεθεί ο τρόπος ανάπτυξης και αναβάθμισης του τομέα σε κοινή προσπάθεια βιομηχανιών τροφίμων και υπεραγορών, τότε ο τομέας θα βρεθεί αντιμέτωπος με άσχημες εξελίξεις.

Διαβάστε ακόμα: Οι top προορισμοί για τους κατοίκους Κύπρου

Την ίδια ώρα, οι βασικοί παράγοντες του λιανεμπορίου και συνεργάτες του χαρακτηρίζουν απώλεια για την αγορά την ολοκλήρωση του κύκλου του στη CTC.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Μάριος Λουκαΐδης είχε προβλέψει κάποιες από τις αρνητικές εξελίξεις στο λιανεμπόριο και το κλείσιμο ορισμένων επιχειρήσεων.

Διαβάστε ακόμα: Admiral sport shops: Νέο κατάστημα στη Λεμεσό

Η ζωή και η καριέρα του
Οι παιδικές του αναμνήσεις μοιράζονται ανάμεσα στον Βόρειο Πόλο (Καϊμακλί) και στον Κάμπο της Τσακκίστρας, όπου θυμάται πως η διανομή ψωμιού από τον φούρνο του παππού γινόταν με γαϊδούρι.

Μαθητής του English School, μετά τον στρατό, σπούδασε Φυσικομαθηματική στο UCL Αγγλίας, ενώ το μεταπτυχιακό του στη Μαθηματική Λογική έγινε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Στη συνέχεια, εργάστηκε δυο χρόνια ως καθηγητής σε κολλέγιο, συνεχίζοντας αργότερα την καριέρα του στην πληροφορική για 12 χρόνια, από το 1982 μέχρι το 1994.

Η μεγάλη στροφή 
Στα 29 του ανέλαβε διευθυντής της Demstar Computers, κάτι για το οποίο πάντα θα ευγνωμονεί τον Αλέξη Δημητρίου, ο οποίος του εμπιστεύτηκε σε νεαρή ηλικία μία καινούργια εταιρεία. «Εκεί γνώρισα την αγαπημένη μου εταιρεία, Hewlett-Packard που αποτέλεσε σχολείο για μένα», δηλώνει σχετικά.

Το 1994 έκανε τη μεγάλη στροφή, εισερχόμενος στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών, αναλαμβάνοντας θέση γενικού διευθυντή στην Argosy ως γενικός διευθυντής. Στη συνέχεια, πέρασε από διάφορες θέσεις στη CTC στη διάρκεια 25 ετών, σε τομείς όπως ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά, αναλώσιμα, τσιγάρα, καλλυντικά, αεροδρόμια, εστιατόρια και λιανεμπόριο.
 

 

«Να ρωτάς, να μαθαίνεις»
Ερωτηθείς για τον αγαπημένο του επαγγελματικό τομέα, σημειώνει ότι δεν ξεχωρίζει κάποιο, θεωρώντας ότι η αλλαγή τομέων κάνει τη ζωή πιο ενδιαφέρουσα, καθώς στην πορεία μαθαίνεις καινούργια πράγματα. «Ο κάθε τομέας έχει κοινά και διαφορετικά πράγματα από τον προηγούμενο. Πρέπει να έχεις ανοιχτά τα μάτια για να δεις τα διαφορετικά και τα κοινά. Στο τέλος της ημέρας τα πάντα κινούνται από ανθρώπους και είναι σημαντικό να δεις πώς τους χειρίζεσαι για να φέρουν αποτελέσματα», τονίζει ο κ. Λουκαΐδης, εξηγώντας ότι «δεν πρέπει να φοβάσαι να δείξεις ότι δεν γνωρίζεις κάτι, αλλά να ρωτάς για να μαθαίνεις».

Στα τελευταία χρόνια της καριέρας του διαπίστωσε τη σημασία που έχει ο άνθρωπος και τα συναισθήματά του, αναγνωρίζοντας ότι στην αρχή της πορείας του ήταν επικεντρωμένος στο έργο και το αποτέλεσμα, αγνοώντας πολλές φορές τα συναισθήματα. «Πρέπει να διαχειριστούμε τα συναισθήματα και τα προβλήματα των ανθρώπων, καθώς για να αποδώσουν οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι χαρούμενοι, να έχουν χώρο, ευθύνη και ιδιοκτησία αυτού που κάνουν. Με την επίδειξη υπομονής και τον σωστό χειρισμό των εργαζομένων προκύπτουν καλύτερα αποτελέσματα από τη γνωστή μέθοδο της πίεσης», αναφέρει ο κ. Λουκαΐδης.


Η ανησυχία για την επέκταση των υπεραγορών
Ως ένας από τους γνώστες του λιανεμπορίου δεν θα μπορούσε να μην ρωτηθεί για την ραγδαία επέκταση των υπεραγορών, για την οποία εκφράζει ανησυχία, εξηγώντας ότι αφενός η κατηγορία από μόνη της μεγαλώνει ελαφρώς με ρυθμό 3-4%, ακολουθώντας τον ρυθμό του κυπριακού ΑΕΠ, αφετέρου τα τετραγωνικά μέτρα αυξάνονται πιο γρήγορα. «Από τη μία καλώς ήρθε το διευρυμένο ωράριο των καταστημάτων, με τις υπεραγορές να προσθέτουν 16-17 επιπλέον ώρες την εβδομάδα, ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους (σημεία self-check outs), από την άλλη, όμως, επεκτάθηκαν με καινούργια καταστήματα και πρόσθεσαν τ.μ.», σημειώνει ο Μάριος Λουκαΐδης. 


«Μπαίνει το e commerce στη ζωή μας, ενώ φέτος ανοίγουν περίπου πέντε νέες υπεραγορές. Αν δεν μεγαλώσει η κατηγορία θα υπάρχει θέμα, θα έχουμε κακά αποτελέσματα», προειδοποιεί ο Μάριος Λουκαΐδης.
 

 

Πώς θα μεγαλώσει η αγορά
Ερωτηθείς πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο κλάδος των υπεραγορών, τονίζει: «Σε μια ώριμη αγορά όπως είναι η αγορά της Κύπρου οι καταναλωτές ξοδεύουν όλο και λιγότερο ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος τους για ψώνια από υπεραγορές. Τρώνε περισσότερο έξω, το take away έγινε εναλλακτική λύση, αλλά και άλλοι τομείς όπως ταξίδια υγεία και παιδεία παίρνουν περισσότερο μερίδιο του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο είχε ελαφρές βελτιώσεις τα τελευταία χρόνια. Αν δεν αντιστραφεί γρήγορα η τάση αυτή απαντώντας στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και συνεχίσουμε να οδηγούμε την αγορά σε μια μάχη τιμών και προσφορών τότε έχουμε χάσει το παιχνίδι».

Δύσκολο το έργο των διανομέων
Πιο περίπλοκος κι από το λιανεμπόριο φαίνεται να είναι ο τομέας της διανομής, νοουμένου ότι ο διανομέας στην Κύπρο αποτελεί τον μεσάζοντα για να φτάσει το προϊόν στις υπεραγορές και στον καταναλωτή, την ώρα που στο εξωτερικό οι λιανέμποροι διαθέτουν τα δικά τους κέντρα διανομής. «Φοβάμαι ότι από τη στιγμή που οι ίδιοι οι λιανέμποροι θα φτιάξουν δικά τους κέντρα διανομής, λαμβανομένης υπόψη της σχέσης που έχει χτίσει το λιανεμπόριο με την Ελλάδα, το καθήκον και η δουλειά των διανομέων θα καταστεί ακόμα πιο δύσκολο. Ας λάβουμε υπόψη ότι το μικρό λιανεμπόριο σιγά σιγά χάνεται, καθώς αριθμός περιπτέρων και μικρών μπακάλικων που τη δεκαετία του 1990 κουβαλούσαν μεγάλο όγκο του λιανεμπορίου, πλέον δεν αποτελούν καν το 20% της αγοράς», επισημαίνει σχετικά.


Έτοιμος για νέες προκλήσεις, δεν καταθέτει τα όπλα
Ξεκαθαρίζοντας ότι δεν προτίθεται να καταθέσει τα όπλα, αλλά να παραμείνει μάχιμος, ο Μάριος Λουκαΐδης δηλώνει έτοιμος για νέες προκλήσεις, οι οποίες, όπως λέει, θα τον κρατήσουν ζωντανό. «Σίγουρα δεν σκοπεύω να δουλέψω πλέον στη λογική της εργασίας επί 24 ώρες και επτά μέρες την εβδομάδα. Έχω μαζέψει πολλές γνώσεις και εμπειρίες και ιδανικά θα ήθελα να βρω τρόπο να τις διοχετεύσω πρώτα απ’ όλα σε νεαρούς επαγγελματίες και επιχειρήσεις που θέλουν να τις μοιραστούν», τονίζει, διευκρινίζοντας ότι θα χρησιμοποιήσει τους τρεις μήνες που απομένουν μέχρι το τέλος Ιουνίου για να αποφασίσει ποια θα είναι τα επόμενα του βήματα, χωρίς να βάζει κανένα περιθώριο για τον τομέα που θα επιλέξει να δραστηριοποιηθεί, λέγοντας ότι «υπάρχουν πράγματα που δεν περνούν από το μυαλό μας».

 



Προέβλεπε την αγορά
Ως σταθερός συνεργάτης της IMH, ο Μάριος Λουκαΐδης χαιρέτισε όλα αυτά τα χρόνια ως προεδρεύων ή ως βασικός ομιλητής τα συνέδρια λιανικού εμπορίου.

Η πρώτη του παρουσία στο IN Business ήταν στο τεύχος 4 – Ιούνιος 2006, Θέμα «Ανατροπές στο λιανεμπόριο – Οι προβλέψεις 5 ειδικών», στο πλαίσιο ανάδειξης του 3ου Συνεδρίου Λιανικού Εμπορίου, στο οποίο ήταν προεδρεύων.  

Μίλησε για οκτώ προκλήσεις του λιανικού εμπορίου και είχε προβλέψει μάλιστα ότι αρκετές επιχειρήσεις θα κλείσουν. Όπως είχε πει «ο καταναλωτής είναι ο οδηγός της κούρσας των εξελίξεων κι αυτό που αποφασίζει για το τι μέλλει γενέσθαι».

Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 16 Συνέδρια Λιανικού Εμπορίου στα περισσότερα από τα οποία ο κ. Λουκαΐδης προέδρευε.  

Πιο κάτω ακολουθούν δηλώσεις από τους σημαντικότερους συνεργάτες του Μάριου Λουκαΐδη, οι οποίοι αποτελούν βασικούς παράγοντες του λιανεμπορίου:

Πάμπος Παπαντωνίου, managing director Υπεραγορών Παπαντωνίου
«Ήταν ένας πάρα πολύ καλός συνεργάτης και πολύ καλός επαγγελματίας, δίκαιος και σωστός. Δεν έχω κάτι κακό ή κάποιο μειονέκτημα να πω. Πάντοτε ήταν σοβαρός κι έντιμος συνεργάτης. Είναι απώλεια που φεύγει από τον χώρου του λιανεμπορίου».

Γιώργος Θεοδότου, director and marketing manager, Υπεραγορές ΑΛΦΑΜΕΓΑ            
«Με λύπη ενημερωθήκαμε ότι αποχωρεί ο Μάριος. Ήταν πολύ στενός συνεργάτης, από τους πιο καταξιωμένους που ανέδειξε το λιανικό εμπόριο, άξιος επαγγελματίας, άνθρωπος με ήθος, διορατικός και πάντα διακρινόταν για τον επαγγελματισμό του».  

Ολύμπιος Τουμάζου, εκτελεστικός πρόεδρος, RAI Consultants
«Ο Μάριος Λουκαϊδης είναι ένας από τους πιο σημαντικές προσωπικότητες στον τομέα των προμηθευτών FMCGs. Εκτός από το εξαιρετικό έργο που έκανε ως γενικός διευθυντής της Argosy και των άλλων εταιρειών του ομίλου, έχει να επιδείξει και σημαντικό έργο στον τομέα του επιχειρείν ως πρόεδρος σημαντικών οργανισμών όπως, ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων και ο ECR Cyprus. Εκτός από εξαιρετικός στην διεκπεραίωση των καθηκόντων του είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος, ένας πολύ καλός φίλος, σημαντικός συνεργάτης και πρωτοπόρος σε όλες τις εξελίξεις που έχουν σηματοδοτήσει την πορεία του τομέα τα τελευταία 20 χρόνια. Για παρά πολλούς από μας υπήρξε δάσκαλος στον τομέα του επιχειρείν και είμαι σίγουρος ότι θα συνεχίσει την τεράστια προσφορά του».

Δειτε Επισης

Global Chief Transformation Officer της Ogilvy ο Αντώνης Κόχειλας-Ποια τα νέα του καθήκοντα
Paul Sies: Μετά την αποχώρηση από Cyprus Airways, αναλαμβάνει CEO στην Journey Mentor
Με τον Σταυρό του Τάγματος Αξίας της Γερμανίας τιμήθηκε ο Καθηγητής Νικόλαος Ζαμπόγλου
Παρασημοφόρηση του επίτιμου Προξένου του Βελγίου Μάριου Ε. Λανίτη από το βελγικό κράτος
Danos Group: Νέος Chief Marketing Officer ο Κυριάκος Κοιλιάρης
Δρ. Τριαντάφυλλος Στυλιανόπουλος: Ο Κύπριος ερευνητής που εξασφάλισε €2,5 εκ. επιχορήγηση από την Ε.Ε.
Μάριος Γιωργούδης: Η επόμενη μέρα της αποχώρησης από τη θέση του γενικού διευθυντή του TechIsland
Ξάνθος Σαρρής: Ένας μεγάλος επιχειρηματίας, ηγέτης, και άνθρωπος
Ο Κύπριος Hassabis που διαπρέπει στον τομέα του AI και έγινε... ιππότης στο Ηνωμένο Βασίλειο
Φεύγει από τη NAGA μετά από δέκα χρόνια o Ben Bilski-Προχωρά σε νέα εγχειρήματα