Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει

Αναμφίβολα, τα βλέμματα της κοινής γνώμης αλλά και η προσοχή των κυβερνήσεων, για περισσότερο από ένα χρόνο τώρα είναι στραμμένα στην πανδημία COVID-19. Οι διαδικασίες εμβολιασμού του πληθυσμού στις περισσότερες χώρες είναι σε εξέλιξη και θεωρητικά σύντομα θα μπορούμε να δηλώσουμε ότι έχουμε ξεπεράσει την απειλή αυτή.

Την σκυτάλη, ως επερχόμενη απειλή την οποία η ανθρωπότητα θα κληθεί να αντιμετωπίσει συλλογικά, θα πάρει η βιωσιμότητα του πλανήτη μας. Ήδη, εδώ και αρκετό καιρό έχουν υπάρξει συζητήσεις και δεσμεύσεις παρόλα αυτά, η σοβαρότητα της πανδημίας είχε αφήσει στο περιθώριο ενέργειες προς την κατεύθυνση αυτή.

Κορυφαία δέσμευση, η οποία αποτελεί και οδηγό προς την προσπάθεια κλιματικής αλλαγής και προστασίας του πλανήτη, είναι η συμφωνία στο Παρίσι (Paris Agreement) η οποία υπογράφτηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2015 και μπήκε σε εφαρμογή στις 4 Νοεμβρίου 2016. Ανάμεσα στους κύριους στόχους της συμφωνίας είναι η ελάττωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη (global warming) και η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (greenhouse gas emissions). Η Συμφωνία του Παρισιού είναι ορόσημο στη διαδικασία κλιματικής αλλαγής καθώς για πρώτη φορά όλα τα έθνη δεσμεύονται προς ένα κοινό στόχο. Η σημασία της συμφωνίας αυτής φαίνεται επίσης από το γεγονός ότι η υπογραφή της ήταν ανάμεσα στις πρώτες ενέργειες του νέου προέδρου των Ηνωμένων Πολιτείων Αμερικής μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μεταφορές δημιουργούν περίπου το 1/4 των εκπομπών αερίων και είναι ο κύριος παράγοντας αέριας μόλυνσης στης πόλεις. Με στόχο την δραστική μείωση των αερίων αυτών, η Ευρώπη έχει συγκροτήσει ξεκάθαρη πολιτική η οποία επικεντρώνεται σε 3 κυρίως τομείς:  

1)την αύξηση της αποτελεσματικότητας στα μέσα μεταφοράς.

2)την ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών ενέργειας χαμηλών εκπομπών για τις μεταφορές.

3)την επιτάχυνση της μετάβασης προς οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αναμφισβήτητα μια εγγυημένη και ώριμη πλέον επιλογή για την επίτευξη των πιο πάνω. Ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, η προσαρμογή ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει φτάσει σε πολύ ψηλά επίπεδα. Οι εγγραφές καινούργιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχώς αυξάνονται ενώ την ίδια ώρα οι εγγραφές συμβατικών αυτοκινήτων και κυρίως πετρελαίου μειώνονται. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη δεσμευτεί με χρονοδιαγράμματα κατά τα οποία η παραγωγή αυτοκινήτων πετρελαίου θα σταματήσει και έμφαση δίνεται στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.  

Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι αποδεδειγμένα ανώτερα από τα συμβατικά σε αρκετούς τομείς τους οποίους καταγραφούμε πιο κάτω. Στα αρνητικά, αυτή τη στιγμή το κόστος αγοράς είναι πιο ψηλό σε σχέση με τα αντίστοιχα οχήματα εσωτερικής καύσης (internal combustion engine). Παρόλα αυτά οι τιμές αναμένεται να κατέβουν καθώς ο ανταγωνισμός αυξάνεται και καθώς δημιουργούνται οικονομίες κλίμακος στην παραγωγή.

Συγκρίνοντας την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος με την τιμή της βενζίνης ή πετρελαίου καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι κάνοντας την αλλαγή προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο υπάρχει άμεση εξοικονόμηση καθώς η τιμή ρεύματος είναι πιο χαμηλή αλλά και πιο σταθερή. Επιπλέον ηλεκτρικό ρεύμα υπάρχει ήδη στο σπίτι μας και δεν χρειάζεται να οδηγήσουμε οποιαδήποτε απόσταση για ανεφοδιασμό. Δεν υπάρχει επίσης επιπλέον ενδιάμεσο κόστος και αύξηση τιμής από μεσάζοντες όπως πρατήριο και εταιρία μεταφοράς καυσίμου. Ακόμη ένα σπίτι με εγκατεστημένο σύστημα φωτοβολταϊκών, παράγει ήδη ηλεκτρική ενέργεια με αποτέλεσμα το κόστος φόρτισης του οχήματος να μειώνεται ακόμη πιο πολύ.

Από περιβαλλοντικής άποψης είναι ξεκάθαρο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο «καθαρά» αφού δεν εκπέμπουν κανένα αέριο προς την ατμόσφαιρα. Εδώ σημειώνουμε ότι κατά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα χρησιμοποιηθεί για την φόρτιση του οχήματος και ειδικά στην Κύπρο υπάρχουν εκπομπές αερίων. Η παραγωγή ενέργειας στη χώρα μας χρήζει αναθεώρησης εδώ και πολλά χρόνια. Μόνο με ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα μπορούμε να μιλάμε για μηδενικούς συντελεστές ρύπανσης στις μεταφορές.

Αναφερόμαστε πολλές φορές στην ρύπανση του αέρα ξεχνώντας την ηχορύπανση, στην οποία αποδεδειγμένα οφείλονται πολλές γνωστές ασθένειες όπως καρδιοπάθειες, υπέρταση κατάθλιψη, έλλειψη συγκέντρωσης και άλλες. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όχι μόνο δεν εκπέμπουν επιβλαβή αέρια αλλά είναι και σχεδόν αθόρυβα σε αντίθεση με τις θορυβώδεις μηχανές των αντιστοίχων μηχανών εσωτερικής καύσης.

Αρκετοί ανησυχούν για το τρόπο φόρτισης. Αυτή τη στιγμή με ένα συμβατικό όχημα παρακολουθούμε το δείκτη καυσίμου και αναλόγως ανεφοδιάζουμε όποτε κρίνουμε απαραίτητο. Στη περίπτωση του ηλεκτρικού αυτοκίνητου θα έχουμε την «αντλία καυσίμου» στο σπίτι μας. Τι πιο απλό και εύκολο αν κάθε βράδυ το αυτοκίνητο μας ανεφοδιάζεται καθώς είναι σταθμευμένο έτσι ώστε το πρωί να ξεκινάμε με ένα πλήρως φορτισμένο όχημα. Σημειώνουμε επίσης ότι με την ανάπτυξη στην τεχνολογία των μπαταριών στα ηλεκτρικά οχήματα αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερα μικρές αποστάσεις στο νησί μας, δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία ανησυχία για το αν θα μπορέσουμε να πάμε στο προορισμό μας. Θα είναι επίσης πολύ λίγες οι φορές που θα χρειαστεί να φορτίσουμε το αυτοκίνητο μας σε σημεία εκτός από το σπίτι μας. Σε κάθε περίπτωση σημεία φόρτισης θα εγκατασταθούν τόσο σε δημόσιους χώρους αλλά και ιδιωτικούς, όπως εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία, χώρους στάθμευσης κτλ για διευκόλυνση των οδηγών.

Από πλευράς συντήρησης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά υπεραίρουν και πάλι. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι κλειστός και δεν χρήζει ιδιαίτερης συντήρησης εκτός από ένα έλεγχο ρουτίνας. Καθώς δεν υπάρχουν μηχανικά αντικείμενα που κινούνται δεν υπάρχει η ανάγκη αλλαγής λαδιού με αποτέλεσμα πιο λίγες επισκέψεις στο μηχανικό. Όσο αφορά τις μπαταρίες, οι κατασκευαστές δίνουν ένα χρονικό περιθώριο εγγύησης από 8 έως και 10 χρόνια και την επιλογή αντικατάστασης μέρους της μπαταρίας σε περίπτωση που διαπιστωθεί σοβαρή βλάβη. Το συνολικό κόστος συντήρησης ενός συμβατικού οχήματος είναι κατά πολύ πιο ψηλό από το αντίστοιχο κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Λανθασμένα έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν εύκολα να πιάσουν φωτιά λόγο υπερθέρμανσης της μπαταρίας. Το πιο πάνω είναι εντελώς αβάσιμο. Κατά ακρίβεια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν λιγότερη πιθανότητα να πιάσουν φωτιά σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα. Όλα τα αυτοκίνητα, συμβατικά αλλά και ηλεκτρικά, περνούν από τους ίδιους ελέγχους και δοκιμές ασφάλειας. Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα κατατάσσονται γενικά πιο ψηλά σε δείκτη ασφάλειας από τα αντίστοιχα συμβατικά.

Η ηλεκτροκίνηση ήρθε εδώ για να μείνει. Μπορεί να μην είναι εμφανές ακόμη αλλά ζούμε μια επανάσταση στη αυτοκινητοβιομηχανία. Θα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες γιατί θα ζήσουμε ιστορικές αλλαγές. Τα επόμενα 10 χρόνια θα είμαστε όλοι μάρτυρες σημαντικών εξελίξεων στις μεταφορές. Όσο πιο γρήγορα το αποδεχτούμε τόσο πιο όμορφη θα είναι η μετάβαση και η εμπειρίες που θα ζήσουμε.

B.E Engineering, M.Sc. Management

Director, EVMOTION CYPRUS LTD

 

Δειτε Επισης

Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό