Μπαζούκας 3.5 δισ. ευρώ για άκρατο λαϊκισμό

Έχοντας εισέλθει στον μήνα των εκλογών, η αντιπαράθεση μεταξύ των κομμάτων, και κυρίως ΔΗΣΥ και αντιπολίτευσης, έχει εκτοξευθεί. Μαζί έχει εκτοξευθεί και η προσπάθεια άντλησης ψήφων όποιο κι αν είναι το τίμημα. Τέτοιες περίοδοι είναι που προκαλούν τη μεγαλύτερη ανησυχία ότι για χάρη των ποσοστών μπορεί να ληφθούν αποφάσεις οι οποίες να είναι επιζήμιες για το σύνολο των πολιτών.

Ένα ζήτημα το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, έστω κι αν από τους πολίτες δεν κρίνεται ως τέτοιο, είναι αυτό του δημόσιου χρέους. Πάμε να δούμε κάποια δεδομένα:

  1. Σύμφωνα με το Γραφείο Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΓΔΔΧ), το 2020 το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 6.3 δισ. ευρώ ή 24% (13% λόγω αύξησης του δανεισμού, 6% λόγω μείωσης του ΑΕΠ και 5% λόγω ταμειακών ελλειμμάτων).  

    Με απλά λόγια, εκεί που το δημόσιο χρέος ήταν κάτω από 100% πριν από την πανδημία, εκτοξεύτηκε στο 118%. Θεωρητικά, το 2021 με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, λιγότερο δανεισμό από τις αγορές και καλύτερες ταμειακές ροές, θα μειωθεί κάπως. Ωστόσο, έστω κι αν μειωθεί το ποσοστό, η Κυπριακή Δημοκρατία θα εξακολουθεί να χρωστά ένα ποσό, περίπου, της τάξης των 25 δισ. ευρώ. Σημειώνουμε πως καλά έκανε το ΓΔΔΧ και υπερδανείστηκε το 2020, καθώς παρά να σου λείψουν τα χρήματα εν μέσω μία πρωτοφανούς κατάστασης, καλύτερα να χρωστάς μερικά δισεκατομμύρια περισσότερα.                                                               

    Κάτι αντιδράσεις και συστάσεις ακαδημαϊκών για τον τρόπο διαχείρισης του διεθνούς δανεισμού, του τύπου «δεξιότερα Κουροπάτκιν», μας κάνουν να σκεφτόμαστε πως όντας έξω του χορού, ξέρουν πολλά τραγούδια. Τα στοιχεία, που αναφέρονται πιο πάνω, προκύπτουν από έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΔΔΧ.
     
  2. Την ίδια ακριβώς μέρα, με τα πιο πάνω στοιχεία δόθηκε στη δημοσιότητα ακόμα μία έκθεση. Αυτή της ΚΕΔΙΠΕΣ, της κρατικής εταιρείας που διαχειρίζεται τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια του μακαρίτη του Συνεργατισμού.                                              

    Ο πρόεδρος της ΚΕΔΙΠΕΣ, Λάμπρος Παπαδόπουλος, ανέφερε διάφορα ενδιαφέροντα στη σχετική του δήλωση. Μας είπε πως το 2020 η ΚΕΔΙΠΕΣ κατέβαλε 200 εκατ. ευρώ στο κράτος, στο πλαίσιο της αποπληρωμής της κρατικής βοήθειας των 3.54 δισ. ευρώ που δόθηκε το 2018 για να αποφευχθεί το κούρεμα των καταθέσεων στον Συνεργατισμό. Άλλα 80 εκατ. ευρώ παραχωρήθηκαν στο κράτος φέτος τον Απρίλιο.

Ωστόσο, η πιο σημαντική αναφορά του Λάμπρου Παπαδόπουλου ήταν άλλη. Σχολίασε πως στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τη διαχειρίστρια εταιρεία των δανείων, Altamira, υπήρξε συμφωνία και επί του επιχειρηματικού πλάνου ανακτήσεων, το οποίο στοχεύει πλέον στη σταδιακή αλλά πλήρη αποπληρωμή του ποσού της κρατικής βοήθειας, ύψους 3.54 δισ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, ο πρόεδρος της ΚΕΔΙΠΕΣ ανέφερε πως μέσα από τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων του πρώην Συνεργατισμού, μπορούν να προκύψουν έσοδα για τη Δημοκρατία της τάξης των 3.5 δισ. ευρώ. Μπορείτε να κάνετε τα μαθηματικά σας και να υπολογίσετε πόσο θα μειωθεί το δημόσιο χρέος ή με πόσες εκατοντάδες τρόπους μπορεί ένα σοβαρό κράτος να αξιοποιήσει αυτά τα χρήματα. Να υπενθυμίσουμε πως την περίοδο που έτρεχαν οι εξελίξεις για διάσωση των καταθέσεων του Συνεργατισμού, ο τότε Υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, εκτιμούσε πως το κράτος θα μπορούσε να λάβει πίσω περίπου το μισό ποσό που έβαλε για να στηρίξει τον Συνεργατισμό, δηλαδή γύρω στα 2 δισ. ευρώ.

Βέβαια, στις αναφορές του Λάμπρου Παπαδόπουλου υπήρχαν και δύο άλλα σημεία, τα οποία αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες ώστε να υλοποιηθεί ο στόχος για επιστροφή των 3.5 δισ. ευρώ στο κράτος.                                                                                  
Το ένα σημείο αφορούσε στη λειτουργία ενός σταθερού και αποτελεσματικού νομικού πλαισίου εκποιήσεων, που θα διέπει τη λειτουργία των φυσικών και ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. «…αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την εκπλήρωση του επιχειρηματικού πλάνου ανακτήσεων, ειδικά για τις περιπτώσεις των στρατηγικών κακοπληρωτών. Σε περίπτωση αρνητικών (για την ΚΕΔΙΠΕΣ) αλλαγών στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο εκποιήσεων, θα επηρεαστεί η αποπληρωμή της κρατικής βοήθειας», ήταν η χαρακτηριστική του δήλωση.                                  

Προφανώς απευθύνεται στα κοινοβουλευτικά κόμματα, κυρίως της αντιπολίτευσης, τα οποία θεωρούν πως το νομοθετικό τους έργο για να είναι επιτυχημένο θα πρέπει να αποδυναμώνει τις διαδικασίες των εκποιήσεων.

Η δεύτερη αναφορά του προέδρου της ΚΕΔΙΠΕΣ αφορά κυρίως στην Κυβέρνηση και την πρόθεσή της να μετατρέψει την εταιρεία σε λεγόμενη bad bank. Στο σχόλιό του ξεκαθαρίζει πως «η περαιτέρω αποπληρωμή κρατικής βοήθειας το 2021 είναι άμεσα συνυφασμένη με την ενδεχόμενη μετεξέλιξη της ΚΕΔΙΠΕΣ σε εθνική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με τις σχετικές εξαγγελίες του Υπουργείου Οικονομικών. Η ΚΕΔΙΠΕΣ είναι έτοιμη να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση και μέχρι τη λήψη σχετικών αποφάσεων και εγκρίσεων παραμένουμε προσηλωμένοι στην αποστολή μας».                                                                 

Με άλλα λόγια, η μετατροπή της ΚΕΔΙΠΕΣ σε bad bank προφανώς θα επηρεάσει την, με τα σημερινά δεδομένα, εφικτή προσπάθεια επιστροφής 3.5 δισ. ευρώ στο κράτος.                         

Το πόσο θα την επηρεάσει, εξαρτάται από την τελική μορφή και τον ρόλο της ΚΕΔΙΠΕΣ ως bad bank και το πόσο μεγάλη στροφή θα επιχειρήσει να κάνει η Κυβέρνηση προς τέρψη των λαϊκών στρωμάτων. Βέβαια, όποτε η Κυβέρνηση τη βλέπει… λαϊκά, άμεσα η αντιπολίτευση τη βλέπει λαϊκότερα. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πως ο εφικτός στόχος για ενίσχυση των κρατικών ταμείων με συνολικά 3.5 δισ. ευρώ μεσοπρόθεσμα, εύκολα μπορεί να γίνει αέρας κουπανιστός, στο πλαίσια του μπλε, ενδιάμεσου και κόκκινου κομμουνισμού.  

 

Δειτε Επισης

Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες