Ευέλικτοι και προσαρμοστικοί στα νέα δεδομένα οι καταναλωτές

Η παγκόσμια έρευνα της PwC για τις απόψεις των καταναλωτών, που διενεργήθηκε την άνοιξη του 2022, καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές συνεχίζουν να προσαρμόζονται στις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και στον αυξανόμενο πληθωρισμό. Η έρευνα καταγράφει τις απόψεις 9,069 καταναλωτών σε 25 χώρες και εδάφη.

Μεγάλος αριθμός καταναλωτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα σε σχέση με την εφοδιαστική αλυσίδα - όπως η έλλειψη διαθεσιμότητας προϊόντων ή οι καθυστερήσεις στον αναμενόμενο χρόνο παράδοσης - δηλώνουν ότι δεν διστάζουν να προβούν σε αλλαγές, προκειμένου να διαχειριστούν την κατάσταση.

Συγκεκριμένα, πέραν του ενός τρίτου των ερωτηθέντων (37%) δήλωσαν ότι θα ήταν διατεθειμένοι να αποταθούν σε άλλους εμπόρους λιανικής πώλησης για να καλύψουν τις ανάγκες τους ή - στην περίπτωση που συνηθίζουν να επισκέπτονται τα καταστήματα - ότι θα στρέφονταν στο διαδίκτυο. Το ένα τρίτο σχεδόν (29%) των καταναλωτών που κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά δήλωσαν ότι θα έδιναν μια ευκαιρία στα καταστήματα λιανικού εμπορίου, ώστε να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες τους, ενώ το 40% εμφανίστηκε πρόθυμο να καταφύγει σε ιστοσελίδες σύγκρισης για να ελέγξει τη διαθεσιμότητα προϊόντων.

Η αβεβαιότητα και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα ανά το παγκόσμιο έχουν επίσης ως επακόλουθο τη στροφή σημαντικού αριθμού καταναλωτών προς τις εγχώριες αγορές. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οκτώ στους δέκα ερωτηθέντες εμφανίζονται πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο από τη μέση τιμή για προϊόντα τοπικής ή εγχώριας παραγωγής.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν βιώσει αύξηση του πληθωρισμού. Πέραν του 75% των ερωτηθέντων αναμένουν ότι θα διατηρήσουν ή θα αυξήσουν τα σημερινά επίπεδα δαπανών στις περισσότερες κατηγορίες τους επόμενους έξι μήνες.

Ειδικότερα, το 47% αναμένει ότι θα ξοδέψει περισσότερα σε είδη διατροφής. Ωστόσο, το γεγονός ότι πάνω από το ένα τέταρτο των καταναλωτών σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες τους σε διάφορες κατηγορίες, όπως αγαθά πολυτελείας/ανώτερης ποιότητας (37% των ερωτηθέντων), έξοδοι για φαγητό (34%), τέχνες, πολιτισμός και αθλητισμός (30%) και μόδα (25%), ενδεχομένως να αποτελεί ένδειξη για το τι έπεται.

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζουν και την αγοραστική εμπειρία, σε ό,τι αφορά κυρίως τη δυνατότητα αγοράς τις προϊόντος λόγω έλλειψης αποθεμάτων (43% διαδικτυακά, 37% στα καταστήματα). Οι καταναλωτές αναφέρουν ακόμη μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης στις διαδικτυακές αγορές (42%) και μεγαλύτερες ουρές ή περισσότερη πολυκοσμία στα καταστήματα (36%).

Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες κερδίζουν έδαφος

Η πανδημία της COVID-19 επέφερε αλλαγές στον τρόπο ζωής των καταναλωτών και στις αγοραστικές τους συνήθειες, πολλές από τις οποίες όχι μόνο φαίνεται να έχουν εδραιωθεί, αλλά αναμένεται να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο στους επόμενους έξι μήνες.

Ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το 63% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν ήδη αυξήσει τις διαδικτυακές αγορές τους, ενώ ποσοστό 42% μείωσε τις αγορές σε φυσικά καταστήματα. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες μαγείρευαν περισσότερο στο σπίτι, ενώ το 50% αύξησε τις δραστηριότητες αναψυχής/ψυχαγωγίας εντός του σπιτιού.

Εμπιστοσύνη στα brands

Οι παράγοντες Περιβάλλον-Κοινωνία-Διακυβέρνηση (ESG) εξακολουθούν να επηρεάζουν τις αντιλήψεις των καταναλωτών. Για τους μισούς περίπου καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, οι δράσεις μιας εταιρείας που σχετίζονται με το τρίπτυχο ESG επηρεάζουν, συχνά ή πάντοτε, την εμπιστοσύνη τους στην εταιρεία ή την πιθανότητα να συστήσουν τη συγκεκριμένη εταιρεία ή το brand.

Η διακυβέρνηση (41%) και η κοινωνική διάσταση (40%) έχουν μεγαλύτερη επιρροή στη λήψη απόφασης για μια αγορά από την περιβαλλοντική δέσμευση της εταιρείας (30%). Οι παράγοντες ESG έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα για τη γενιά Z και τους νεαρότερους millennials που συμμετείχαν στην παγκόσμια έρευνα της PwC και μικρότερη για τη γενιά X και τους baby boomers.

Οι σημαντικότεροι παράγοντες οι οποίοι, σύμφωνα με την έρευνα, ενισχύουν την εμπιστοσύνη σ’ ένα brand σχετίζονται με την ασφάλεια των δεδομένων και την εμπειρία του πελάτη. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι ο παράγοντας με τη μεγαλύτερη επιρροή όσον αφορά την εμπιστοσύνη που επιδεικνύεται σ’ ένα brand, καθώς αναφέρεται από το 58% των ερωτηθέντων. Το συγκεκριμένο ποσοστό καταγράφει αύξηση 11 μονάδων τους τελευταίους έξι μήνες.

Αισθητός ο αντίκτυπος της εικονικής πραγματικότητας

Ο αντίκτυπος της εικονικής πραγματικότητας (EΠ) και του metaverse (μετασύμπαν) ως καναλιού κατανάλωσης μόλις αρχίζει να διαφαίνεται, ωστόσο οι επιπτώσεις για τις εταιρείες και το λιανικό εμπόριο είναι τεράστιες. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 32% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν χρησιμοποιήσει ΕΠ τους τελευταίους έξι μήνες (τα ποσοστά είναι υψηλότερα στην Κίνα (56%), στην Ινδία (46%) και στο Κατάρ (45%), αλλά και στη γενιά Z και τους νεαρότερους millennials, με 39% και στις δύο αυτές κατηγορίες). Επιπλέον, το 45% αναμένει ότι θα αυξήσει στο μέλλον τις δαπάνες μέσω της ΕΠ σε έξι κατηγορίες.

Δειτε Επισης

Ανακαλούνται 10.850 HONDA λόγω Τakata-Η ανακοίνωση του ΤΟΜ με όλα τα αυτοκίνητα με προβληματικούς αερόσακους
Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού μέσα από έρευνα του Συνδέσμου Καταναλωτών-Πού κινούνται οι τιμές
Ξεκινά έρευνα για τα καύσιμα η ΕΠΑ...Διαμορφώνει εικόνα διετίας και ελέγχει χονδρικές και λιανικές τιμές πώλησης
Nissan: Ράλι με άνοδο 24% για τη μετοχή στον απόηχο της είδησης για πιθανή συγχώνευση με τη Honda
H Euroblinds στην καρδιά των εξελίξεων της ενεργειακής σκίασης και αναβάθμισης κτιρίων
Νέα σύγχρονα πρατήρια καυσίμων Shell στη Λεωφόρο Αθαλάσσας στη Λευκωσία και στο Κολόσσι της Λεμεσού
Coca-Cola HBC Κύπρου: Στηρίζει με πράξεις αγάπης και φροντίδας με τη δράση «Πακέτα Αγάπης» του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού
Έδωσαν το... τιμόνι στον Βαφεάδη για τις ανακλήσεις οχημάτων και φόρτωσαν την ευθύνη στους εισαγωγείς
Αλέξανδρος Γαβριηλίδης: Η σημασία του packaging και η ανάγκη για ψηφιοποίηση
Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία και καθυστερήσεις οι γενικοί διανομείς