Κυρώσεις στη Ρωσία: Μεγάλες φουρτούνες και για την κυπριακή ναυτιλία

Σε τρεις άξονες αναμένεται να κινηθούν επιπτώσεις στην κυπριακή ναυτιλία από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, και κυρίως από τις -υπό διαμόρφωση-κυρώσεις που ετοιμάζει η Ευρώπη, φέρνοντας και στη θαλάσσια βιομηχανία… τρικυμίες.

Στον ορίζοντα, ξεχωρίζουν τα ενδεχόμενα μείωσης του στόλου των πλοίων που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο από την έξοδο ρωσικών συμφερόντων πλοίων, φυγής εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο νησί και μείωσης της δυναμικής που αυτή τη στιγμή έχει η κυπριακή ναυτιλία.

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, μιλώντας στο InBusinessNews, μετέφερε τα δεδομένα της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί από τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας στην ναυτιλία και ποιες, όπως υπολογίζεται, θα είναι οι επιπτώσεις.

«Για τις αερομεταφορές έχουμε δει ήδη τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν. Για τις θαλάσσιες μεταφορές οι κυρώσεις βρίσκονται υπό διαμόρφωση. Εξετάζεται για τα ρωσικά πλοία να υπάρχουν απαγορεύσεις σε ευρωπαϊκούς λιμένες. Είμαστε σε αναμονή. Θα πρέπει να δούμε το εύρος των κυρώσεων. Αν δηλαδή θα είναι μόνο για πλοία με ρωσικές σημαίες, ή και εταιρειών ρωσικής ιδιοκτησίας ή ελέγχου, ή και πλοία που έχουν ναυλώσει ρωσικές εταιρείες», τόνισε.

Το Υφυπουργείο εξετάζει κάθε μέρος των πιο πάνω σεναρίων, λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχει περίπτωση να ισχύσουν όλα μαζί. «Αναμένουμε να δούμε το εύρος των κυρώσεων. Δουλεύουμε με το χειρότερο σενάριο, δηλαδή οι κυρώσεις να έχουν ένα πολύ μεγάλο εύρος. Τότε η ναυτιλία θα δεχτεί ένα σημαντικό πλήγμα. Μιλούμε υποθετικά, αλλά ήδη έχουμε κάνει την προεργασία μας», υπογράμμισε.

Όπως ανέφερε στο νηολόγιο της κυπριακής ναυτιλίας, υπάρχουν 110 πλοία ρωσικών συμφερόντων και αναλόγως των κυρώσεων, θα επηρεαστούν. Πρόκειται για πλοία της τάξεως του 1,5 εκατ. ολικής χωρητικότητας και αποτελούν ποσοστό του 6-7% του στόλου.

Ωστόσο, διευκρινίζει ο κ. Δημητριάδης, «δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι αυτά τα πλοία θα διαγραφούν από την Κύπρο την επόμενη μέρα των κυρώσεων».

Επιπρόσθετα, ένα νέο κύμα κυρώσεων με αποδέκτη τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, αναμένεται να έχει επιπτώσεις και στις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο ή έχουν την έδρα τους στο νησί. «Υπάρχει μια βεβαιότητα ότι θα είναι μεγάλο το εύρος των κυρώσεων. Αν προσθέσουμε επίσης και τις εταιρείες που είναι στην Κύπρο, για το αν θα σκεφτούν να μετακινήσουν την έδρα τους από το νησί ή να μειώσουν τις εργασίες τους, τότε αντιλαμβάνεστε την κατάσταση που δημιουργείται».

Επίσπευση δράσεων

Όποιες και να είναι οι κυρώσεις, η ναυτιλία γενικότερα θα δεχτεί κάποια χτυπήματα και ας μην ξεχνάμε ότι ήδη έχει πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, ωστόσο, έχοντας ψηλά στην ατζέντα την Εθνική Στρατηγική για την Κυπριακή Ναυτιλία – «SEA Change 2030», η οποία παρουσιάστηκε τον περασμένο Οκτώβριο, επισπεύδει δράσεις, ώστε να αντιμετωπιστούν οι όποιες αρνητικές συνέπειες.

«Θεωρώ ότι η ναυτιλία θα επηρεαστεί, ίσως όχι στο βαθμό όπως η βιομηχανία του τουρισμού, αλλά είναι μία βιομηχανία που είναι πολύ πιο δύσκολο να ανακτηθεί», σχολιάζει ο κ. Δημητριάδης. Και προσθέτει σχετικά ότι «τον Οκτώβριο είχαμε παρουσιάσει την στρατηγική με δράσεις που επιδίωκαν την ενίσχυση της ναυτιλίας έτσι ώστε να είμαστε σε ετοιμότητα. Κάποιες από τις δράσεις θα επισπευσθούν. Είναι πράγματα που προσθέτουν στην ανταγωνιστικότητα και να βγούμε σε νέες αγορές για να αντισταθμίσουμε τις οποιεσδήποτε συνέπειες».  

Οι αγορές αυτές αφορούν την Ιαπωνία και γενικότερα την Άπω και Μέση Ανατολή, με τον Υφυπουργό να έχει ήδη επισκεφθεί αξιωματούχους και εταιρείες στη Σαουδική Αραβία.  

Έρχονται αυξήσεις

Ο πόλεμος από μόνος του δημιουργεί πληθωριστικές τάσεις και ήδη αντικατοπτρίζεται στις τιμές της ενέργειας και των αγαθών, με την εφοδιαστική αλυσίδα να παίρνει σειρά.  

«Το φαινόμενο του πολέμου δημιουργεί άλλους συνειρμούς και επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Ευρώπη δεν θα εισάγει φυσικό αέριο πλέον από τη Ρωσία και θα πρέπει να αποταθεί σε αγορές που είναι σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Αυτό σημαίνει περισσότερο κόστος στα ναύλα. Ήδη καταγράφεται αύξηση της τάξεως του 25-30% στη ναυλαγορά. Αυτό δημιουργεί αύξηση της τιμής του μεταφορικού σε όλες τις αγορές και ήδη επηρεάζει τις τιμές πετρελαίου και των σιτηρών», εξηγεί.  

Και καταλήγει λέγοντας πως «αναμένεται επιδείνωση της κατάστασης της εφοδιαστικής αλυσίδας η οποία είχε ήδη πληγεί λόγω της πανδημίας. Η ναυλαγορά παρουσιάζει πρώτη φορά αύξηση από την πανδημία και θα επηρεάσει την εφοδιαστική αλυσίδα».

Σταθερές οι κρουαζιέρες

Η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος είναι προ των πυλών, με τις κρουαζιέρες να ετοιμάζονται να σαλπάρουν και όπως όλα δείχνουν, με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, το ρωσοουκρανικό δεν επηρεάζει τα ταξίδια.

Όπως μας μεταφέρει ο κ. Δημητριάδης, «έχω μιλήσει με τους διοργανωτές κρουαζιέρας, προς το παρόν δεν φαίνεται να τους επηρεάζει. Δεν έχουν ανατραπεί τα σχέδια τους από την κατάσταση. Ούτε το κύριο επιβατικό κοινό τους ήταν από Ρώσους. Οι περισσότεροι πελάτες τους ήταν από Ηνωμένο Βασίλειο, Αμερική και χώρες της κεντρικής Ευρώπης».

Συσκέψεις και σε ετοιμότητα

Στο Προεδρικό πραγματοποιείται σήμερα ευρεία σύσκεψη για την ουκρανική κρίση, όπου εκεί θα γίνει η καταγραφή των επιπτώσεων με προσεγγίσεις σε εθνικό επίπεδο. Όσον αφορά την ναυτιλία, θα είναι κυρίως για την επίσπευση εφαρμογής των δράσεων που θα ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Κύπρου στη θάλασσα.

Διαβάστε ακόμη: Τέσσερα χρόνια Υφυπουργείο Ναυτιλίας

Επίσης, το Υφυπουργείο βρίσκεται σε ετοιμότητα σε περίπτωση που Ευρωπαϊκή Ένωση, ανακοινώσει πακέτα στήριξης στα μικρά κράτη μέλη που έχουν πληγεί από τις οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου ή τις κυρώσεις. Χωρίς ωστόσο να υπάρχει μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο στο τραπέζι των ευρωπαϊκών συζητήσεων.

«Εμείς θα είμαστε έτοιμοι να πούμε πόσο ήταν το κόστος για εμάς στη ναυτιλίας», σχολίασε ο κ. Δημητριάδης. «Είμαστε σε εγρήγορση για τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις δημιουργηθούν να τις αντιμετωπίσουμε», υπογράμμισε. 

Δειτε Επισης

Ένωση Πλοιοκτητών: Έμπρακτη συμμετοχή στην προσπάθεια «Αμάλθεια»-Προσέφερε τρόφιμα αξίας €300.000
Στα €6,76 δισ. η αξία των κυπριακών ομολόγων στον ισολογισμό του Ευρωσυστήματος
Μέχρι τις 27 Μαΐου οι πρώτοι προϋπολογισμοί των Επ. Οργανισμών Αυτοδιοίκησης
Παρέμβαση ΥΠΟΙΚ για καταβολή συντάξεων ζητούν πρώην στελέχη του ΡΙΚ
Υπ. Γεωργίας: Θα δοθεί αποζημίωση αν χρειάζεται για ζημιές από χαλάζι
Κωνσταντίνος Πετρίδης: Η ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε., η οικονομική ασφάλεια και αυτά που πρέπει ν’ αλλάξουν
Αναθεώρηση Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης για μεγαλύτερη ευελιξία-Οι νέοι κανόνες
Νίκος Χριστοδουλίδης: Σε αναπτυξιακή τροχιά με ακόμη πιο θετικές προοπτικές για το μέλλον η οικονομία της Κύπρου
Eurostat: Παραμένει κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης η ανεργία στην Κύπρο
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Ψήφος εμπιστοσύνης στο θεσμικό πλαίσιο της Κύπρου η έκθεση της MONEYVAL