Χάρης: Γιατί πρέπει να αυξηθεί ο εταιρικός φόρος στο 15%

Για το ενδεχόμενο αύξησης του εταιρικού φόρου προχώρησε στις απαραίτητες διευκρινίσεις ο υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, επιβεβαιώνοντας ότι ήταν ένα σενάριο που ετοίμασε το Υπουργείο Οικονομικών και τέθηκε σε διαβούλευση. 

Διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει κάποια απόφαση ή κάτι τελεσίδικο, ανέφερε ότι το Υοπυργείο λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια, πραγματοποιώντας συνάντηση με τους εμπλεκόμενους φορείς και ζητώντας τους να προβούν σε μία αξιολόγηση για να έρθουν πίσω με τις απόψεις τους. 

«Θέλουμε τη γνώμη τους γι’ αυτό το ζήτημα», είπε σχετικά ξεκαθαρίζοντας, όμως, ότι οι λόγοι δεν είναι φοροεισπρακτικοί, καθώς, όπως είπε, δεν έχει καμιά σχέση μ’ αυτό που συνέβαινε πριν από το 2013 όταν μετά από κάθε εξάμηνο έρχονταν μέτρα για φορόεπιβαρύνσεις. 

«Αν έχει δημιουργηθεί η αντίληψη ότι πρόκειται για μια εξωτερική απαίτηση, επισημαίνω ότι δεν είναι. Άρα δεν είναι ούτε για λόγους φοροεισπρακτικούς, ούτε μια υποχρέωση που πρέπει να εκπληρώσουμε είτε μας αρέσει είτε όχι», επεσήμανε σχετικά σε δηλώσεις του στο Τρίτο.

«Κίνηση προς το συμφέρον μας»
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, η συγκεκριμένη κίνηση μπορεί να είναι προς το συμφέρον μας. «Έχοντας ακριβώς υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις σε θέματα φορολογικής πολιτικής τα τελευταία 3-4 χρόνια και πώς έχουν διαμορφωθεί τα φορολογικά ζητήματα σε διεθνές επίπεδο, έχουμε την άποψη ότι πιθανόν ένας χαμηλός συντελεστής εταιρικού φόρου μπορεί να είναι και μειονέκτημα», τόνισε ο ΥΠΟΙΚ.

Για παράδειγμα, ακυρώνει ή περιορίζει τις συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολογίας, που είναι και το πιο σημαντικό εργαλείο για ανάπτυξη και διατήρηση αυτού του σημαντικού τομέα των υπηρεσιών, πρόσθεσε. 

Αναφερόμενος στα περιστατικά ένταξης της χώρας μας στις λεγόμενες μαύρες λίστες λόγω ενός φορολογικού συντελεστή που είναι αρκετά χαμηλός, ο Χάρης Γεωργιάδης ανέφερε ότι το σενάριο που τίθεται σε διάλογο και η εισήγηση είναι μια προσεκτική αύξηση στο 15%, καθώς αυτό θα περιόριζε δραστικά αυτά τα προβλήματα.

Μείωση φορολογίας για την άμυνα
Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών προωθεί ταυτόχρονα τη μείωση της φορολογίας για την άμυνα. Όπως είπε ο κ. Γεωργιάδης, αν αυξηθεί ο συντελεστής του εταιρικού φόρου για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις παρενέργειες που πλέον προκύπτουν ίσως μετατραπεί σε πλεονέκτημα.

«Δηλαδή, αντί να χάσουμε επενδύσεις και προσέλκυση εταιριών, μπορεί να καταστεί ευκολότερη η προσπάθεια να τις προσελκύσουμε. Αν για παράδειγμα ανοίξει ο δρόμος για να διευρυνθεί το δίκτυο των συμφωνιών αποφυγής διπλής φορολογίας ή αν πρόνοιες σε τέτοιες συμφωνίες εξουδετερωθούν, τότε ως χώρα δεν θα χάσουμε από τον τομέα των υπηρεσιών, αλλά θα κερδίσουμε», εξήγησε σχετικά ο υπουργός. 

Θα επιστραφούν και με το παραπάνω
Επανέλαβε επίσης ότι το ζήτημα σε κάθε περίπτωση δεν είναι φοροεισπρακτικό και επειδή θα προκύψει ένα όφελος της τάξης των €170 εκατομμυρίων, το σενάριο είναι στο σύνολό του και με το παραπάνω να επιστραφεί με μειώσεις ή καταργήσεις φορολογίας συμπεριλαμβανομένης και της λεγόμενης έκτακτης εισφοράς για την άμυνα πάνω στα μερίσματα και πάνω στους τόκους.

Δηλαδή, όπως είπε, προτείνεται μείωση της έκτακτης αμυντικής εισφοράς από το 17% στο 15%, στους τόκους από το 30% στο 15%, μείωση του φόρου κεφαλαιουχικών κερδών από το 20% στο 15%, πλήρη κατάργηση του γνωστού τέλους των 350 ευρώ που πληρώνει η κάθε εταιρία ετησίως, πλήρης κατάργηση του τέλους χαρτοσήμων και αύξηση του ποσοστού έκπτωσης για κάθε φυσικό πρόσωπο για εισφορές σε ταμεία συντάξεων, ταμεία κοινωνικών ασφαλίσεων και ασφαλιστικά ταμεία από το 1/6 στο 1/5.

«Δηλαδή δίνουμε πίσω περίπου €200.000.000 με τις μειώσεις, κυρίως στην έκτακτη αμυντική εισφορά και τις καταργήσεις που έχω επισημαίνει υπερκαλύπτοντας το αυξημένο έσοδο διότι δεν είναι σε καμιά περίπτωση ζήτημα φοροεισπρακτικό», ανέφερε σχετικά ο υπουργός Οικονομικών.

Αναμένοντας τη θέση του ιδιωτικού τομέα
Εξήγησε, όμως, ότι θα ήθελε να ακούσει πρώτα την άποψη του ιδιωτικού τομέα στην όποια απόφαση, σημειώνοντας ότι αν η άποψη του ιδιωτικού τομέα είναι ότι θα κάνουμε κακό αντί καλό και θα απωλέσουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα, τότε δεν θα προχωρήσει αυτό το σενάριο.

Εισήγησή μας, είπε ο κ. Γεωργιάδης, είναι «να κοιτάξουμε λίγο πιο μπροστά και όχι μόνο στο σήμερα. Να διαφυλάξουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, αλλά να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε και τις προϋποθέσεις για μια πιο βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών». 

Υπενθυμίζοντας ότι ο θεσμός των «εταιριών-κέλυφος», δηλαδή εταιρίες που δεν είχαν φυσική παρουσία, που ήταν μόνο μια εγγεγραμμένη εταιρία, δεν υπάρχει πλέον, ούτε μπορεί να έχει θέση στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον, τόνισε ότι «συνεπώς, πρέπει να δούμε και αυτά τα ζητήματα και να αξιολογήσουμε αυτό το ενδεχόμενο μιας αναπροσαρμογής/αναδιάταξης του φορολογικού μας συστήματος χωρίς την παραμικρή πρόσθετη επιβάρυνση και να το κάνουμε πιο προσαρμοσμένο σε σύγχρονα δεδομένα».

Επεσήμανε ακόμα ότι κυρίως τα ¾ του οφέλους επιστρέφουν πίσω σε εταιρείες, αλλά επωφελούνται όχι μόνο εταιρείες ,αλλά και φυσικά πρόσωπα, κυρίως με την αύξηση της έκπτωσης για τις συνεισφορές (από το 1/6 στο 1/5).

Δηλαδή, πρόσθεσε, θα υπάρξει ουσιαστικά μ’ αυτό τον τρόπο μείωση του φόρου εισοδήματος για τον κάθε μισθωτό που πληρώνει φόρο, αλλά και για φυσικά πρόσωπα που έχουν καταθέσεις και θα προβούν σε μια αγοραπωλησία ακινήτου από την οποία θα προκύψει φόρος κεφαλαιουχικών κερδών και σε κάποια άλλα σενάρια που είναι σενάρια εργασίας. 

Ο χρονικός ορίζοντας
Ερωτηθείς αν υπάρχει χρονικός ορίζοντας για αυτό το θέμα, ο Χάρης Γεωργιάδης ανέφερε στο Τρίτο ότι οι εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα είπαν ότι θέλουν να μελετήσουν προσεκτικά το σενάριο. «Θέλουμε να μας δώσουν αξιόπιστες συμβουλές. Αυτή τη στιγμή δεν είναι δημοσιονομικό ζήτημα με τη στενή έννοια, αλλά μια μεταρρύθμιση του φορολογικού μας συστήματος για σκοπούς ώθησης αυτού του τομέα. Βασιζόμαστε στην άποψη του ιδιωτικού τομέα», είπε σχετικά. 

Μέχρι το τέλος Αυγούστου αναμένεται ότι οι εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα θα είναι σε θέση να καταθέσουν στο Υπουργείο Οικονομικών τις απόψεις, τις εισηγήσεις, τις διαφωνίες τους, τις παρατηρήσεις τους και τις εναλλακτικές τους εισηγήσεις για να διαμορφωθεί,ενδεχομένως, μια άποψη για το αν αυτό το σενάριο θα προχωρήσει ή όχι.

Δειτε Επισης

Από πού αντλεί τουρίστες η Κύπρος-Οι κύριες αγορές, οι ανακατατάξεις και το... Ισραήλ
ΟΕΒ: Η γενική συνέλευση, οι προκλήσεις για το επιχειρείν και η σημασία της συνεργασίας με το ΚΕΒΕ
DORA: Ο κανονισμός που έρχεται να θωρακίσει τράπεζες, fintech και επενδυτικές από κυβερνοαπειλές
Paul Sies: Μετά την αποχώρηση από Cyprus Airways, αναλαμβάνει CEO στην Journey Mentor
Ανοίγει ο δρόμος για απασχόληση ξένων εργαζομένων-Συμφωνούν οι κοινωνικοί εταίροι με πρόταση Παναγιώτου
Γ. Παπαναστασίου για Great Sea Interconnector: Όχι επιβάρυνση του καταναλωτή πριν τη λειτουργία του καλωδίου
ΕΥ: Το Υπουργικό να εξετάσει ενδεχόμενη αμέλεια καθηκόντων Εφόρου Εσωτερικού Ελέγχου
Το στίγμα πορείας του Χριστόδουλου Πατσαλίδη-Η συνεργασία με Κεραυνό και το πρώτιστο μέλημα του Διοικητή
Προβληματισμοί για άρση ορίων στις αποσπάσεις δημοσίων υπαλλήλων
Στα ταμεία του κράτους €608 εκ. από ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Τμήμα Φορολογίας