Αυτές είναι οι αλλαγές στο πρόγραμμα πολιτογραφήσεων

Πράσινο φως άναψε το μεσημέρι το υπουργικό Συμβούλιου στους νέους κανονισμούς που διέπουν το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα. 
 
Οι τροποποιήσεις, είναι οι ακόλουθες:
 
(α) Yποχρεωτική δωρεά ύψους €75.000 στο Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (μετονομασία του Ιδρύματος Προώθησης Έρευνας) για προώθηση της δημιουργίας ενός οικοσυστήματος επιχειρηματικής καινοτομίας. Η υποχρέωση για συνεισφορά στο Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας, αίρεται σε περίπτωση που ο αιτών θα πραγματοποιήσει επένδυση τουλάχιστον €75.000 σε πιστοποιημένη καινοτόμο επιχείρηση (η οποία έχει εξασφαλίσει σχετικό πιστοποιητικό από το Υπουργείο Οικονομικών) ή σε πιστοποιημένη κοινωνική εταιρεία. Επιπρόσθετα, η συγκεκριμένη υποχρέωση αίρεται σε περίπτωση που ο αιτών έχει πραγματοποιήσει επένδυση στα πλαίσια του κριτήριου «Αγορά ή Σύσταση ή Συμμετοχή σε Κυπριακές Επιχειρήσεις και Εταιρείες», συνολικού ύψους ισόποσου με τουλάχιστον το 20% του απαιτούμενου κόστους επένδυσης του αναφερόμενου κριτηρίου (δηλαδή €400.000) σε εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στον πρωτογενή τομέα της οικονομίας ή στον δευτερογενή τομέα της οικονομίας, ή σε ένα από τους τομείς της έρευνας και τεχνολογίας, εκπαίδευσης, υγείας, και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
 
Διαβάστε ακόμα: ΥΠΟΙΚ: Έσοδα €6,6 δις από το 2013 λόγω διαβατηρίων
 
(β) Υποχρεωτική δωρεά ύψους €75.000 στον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης, με στόχο τη συμβολή του Προγράμματος στη νέα ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική, και συγκεκριμένα για σκοπούς υλοποίησης σχεδίων προσιτής κατοικίας αλλά και υλοποίηση άλλων στεγαστικών σχεδίων/μέτρων.
 
(γ) Περίληψη επενδύσεων στον τομέα της ναυτιλίας στις επιλέξιμες επενδύσεις, στη βάση συγκεκριμένων μετρήσιμων κριτήριων που θα αφορούν στη συνεισφορά στην οικονομία, τα οποία θα καθοριστούν από κοινού από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υφυπουργείο Ναυτιλίας.
 
(δ) Περίληψη επένδυσης σε Καταχωρημένους Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΚΟΕΕ) στις επιλέξιμες επενδύσεις, πέραν της Επένδυσης σε Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ), καθώς και δυνατότητα οι Οργανισμοί αυτοί να επενδύουν μέχρι €200.000 σε χρηματιστηριακές αξίες της δευτερογενούς αγοράς του ΧΑΚ.
 
(ε) Σε περιπτώσεις οικιστικών μονάδων που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για σκοπούς του ΚΕΠ και θα επαναχρησιμοποιηθούν στα πλαίσια του ίδιου Προγράμματος, η πρόνοια η οποία προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο αιτών έχει προβεί σε επενδύσεις σε οικιστική/ές μονάδα/ες στη βάση του κριτηρίου «Επενδύσεις σε Ακίνητα, Αναπτύξεις και Έργα Υποδομής», δεν απαιτείται να προβεί σε αγορά άλλης μόνιμης ιδιόκτητης κατοικίας στην Κυπριακή Δημοκρατία, εάν τουλάχιστον μία από αυτές τις οικιστικές μονάδες είναι αξίας τουλάχιστον €500.000, θα ισχύει νοουμένου ότι οι
3 συνολικές επενδύσεις, περιλαμβανομένης της ιδιόκτητης κατοικίας, ανέρχονται τουλάχιστον στα €2,5 εκ.
 
(στ) Υποχρέωση για διατήρηση των απαιτούμενων επενδύσεων για περίοδο τουλάχιστο 5 ετών από την ημερομηνία πολιτογράφησης, αντί 3 ετών που ισχύει σήμερα.
 
(ζ) Ο αιτών/αιτούσα να έχει το δικαίωμα να αντικαταστήσει την επένδυση που έχει πραγματοποιήσει εντός της περιόδου των πέντε ετών, νοουμένου ότι θα εξασφαλίσει εκ των προτέρων έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών.
 
(η) Πλήρης κατάργηση της επένδυσης σε κρατικά ομόλογα ως αποδεκτής επένδυσης στα πλαίσια του ΚΕΠ.
 
Παράλληλα, για σκοπούς καλύτερης λειτουργίας και διαφάνειας του ΚΕΠ και λαμβάνοντας υπόψη θέματα ασφάλειας και ελέγχου, προτείνεται η εισαγωγή πρόσθετων μέτρων και ρυθμίσεων ως ακολούθως:
 
θ) Στις περιπτώσεις που η επένδυση αφορά στην αγορά ακινήτου ή ακινήτων όπως επίσης και στις περιπτώσεις της μόνιμης ιδιόκτητης κατοικία θα απαιτείται:
 
I. Πολεοδομική άδεια, στις περιπτώσεις που προνοείται από τον Περί Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμο.
II. Πιστοποιητικό ολοκλήρωσης έργου (completion certificate) υπογεγραμμένο από τον αρχιτέκτονα του έργου. Σε περίπτωση υπό ανέγερση ακινήτου απαιτείται η διατήρηση ποσού αντίστοιχο με το 5% της αξίας σε ειδικό λογαριασμό ή η έκδοση ισόποσης τραπεζικής εγγύησης από τον πωλητή του ακινήτου προς τον αγοραστή (Performance Bank Guarantee).
 
ΙΙΙ. Βεβαίωση από τον ενυπόθηκο δανειστή προς όφελος του οποίου το εν λόγω ακίνητο δυνατόν να είναι υποθηκευμένο ότι αναλαμβάνει να προβεί σε πλήρη άρση της αντίστοιχης υποθήκης νοουμένου ότι ο επενδυτής ή ο πωλητής θα καταβάλουν στο δανειστή το ποσό το οποίο θα αναγράφεται στην εν λόγω βεβαίωση (bank waiver).
 
(ι) Ο αιτών/αιτούσα πρέπει να είναι κάτοχος θεώρησης Schengen, η οποία να είναι σε ισχύ, για να μπορεί να υποβάλει αίτηση πολιτογράφησης.
 
(κ) Αιτών/ αιτούσα που έχει υποβάλει αίτηση για απόκτηση της υπηκοότητας σε οποιαδήποτε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσής και η οποία έχει απορριφθεί, δεν θα δικαιούται να αποκτήσει την κυπριακή υπηκοότητα στα πλαίσια του ΚΕΠ.
 
(λ) Ο αιτών/αιτούσα θα πρέπει να είναι κάτοχος άδειας παραμονής στην Κυπριακή Δημοκρατία για περίοδο έξι (6) μηνών τουλάχιστον, πριν την πολιτογράφηση ως Κύπριος πολίτης.
 
Σε περίπτωση που ο αιτών/αιτούσα δεν είναι ήδη κάτοχος άδειας παραμονής θα μπορεί να υποβάλει αίτηση για χορήγηση άδειας μετανάστευσης, στη βάση του Κανονισμού 6(2) των περί Αλλοδαπών και Μετανάστευσης Νόμων, ταυτοχρόνως με την υποβολή της αίτησης για Πολιτογράφηση, θα πρέπει όμως να είναι κάτοχος άδειας
μετανάστευσης για περίοδο έξι (6) μηνών τουλάχιστον, πριν την πολιτογράφηση ως Κύπριος πολίτης.
 
(μ) Για σκοπούς διαφάνειας και σωστής πληροφόρησης, ετοιμασία Ετήσιας Έκθεσης Εφαρμογής η οποία να περιλαμβάνει τον αριθμό των πολιτογραφήσεων, εθνικότητα των αιτητών και τομέα στον οποίο έγιναν οι επενδύσεις.
 
(ν) Επαναβεβαίωση της απαγόρευση της διαφήμισης του ΚΕΠ σε δημόσιους χώρους και στο διαδίκτυο, με ιδιαίτερη αυστηρότητα σε ότι αφορά στην προβολή εικόνας του κυπριακού διαβατηρίου και των συμβόλων της Δημοκρατίας και της ΕΕ. 
 
(ξ) Προκήρυξη εντός δύο μηνών των προσφορών για αγορά υπηρεσιών για διεξαγωγή ενδελεχούς ελέγχου (enhanced due diligence) των αιτητών πολιτογράφησης από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Τα σημεία 3 (α), (β), (ε), και (θ) θα εφαρμόζονται για αιτήσεις που θα υποβληθούν από την 15.5.2019 και εντεύθεν.
 
Ο αντίκτυπος στην οικονομία
Όπως σημειώνεται, οι τροποποιήσεις προέκυψαν κατόπιν αποτελεσμάτων  της μελέτης οικονομικού αντικτύπου την επίδραση της εφαρμογής του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος (ΚΕΠ) στην οικονομία. H μελέτη, η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2019, επικεντρώθηκε κυρίως στις επιπτώσεις του ΚΕΠ στον τομέα των ακινήτων/κατασκευών, οι οποίες αποτελούν το 50% περίπου των συνολικών επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος. Οι υπόλοιπες επενδύσεις (μετοχές, ομόλογα, καταθέσεις) που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο του ΚΕΠ δεν έχουν εξετασθεί εφόσον κρίθηκε ότι η συνεισφορά τους τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε ποσοστά είναι αισθητά χαμηλότερη. Από τα ευρήματα της μελέτης προκύπτουν τα ακόλουθα κύρια συμπεράσματα: 
  • Η βελτίωση του τομέα των ακινήτων/κατασκευών είναι διάχυτη και αναδεικνύεται από όλα τα στατιστικά στοιχεία όπως τις άδειες οικοδομής, τα έσοδα από το ΦΠΑ, τις πωλήσεις ακινήτων που καταχωρούνται στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, τις τιμές των ακινήτων και την απασχόληση και οφείλεται εν μέρει στο ΚΕΠ.
  •  Συγκεκριμένα, η απασχόληση στον τομέα των κατασκευών παρουσιάζει σταδιακή ανάκαμψη από το 2015, μέρος της οποίας επίσης οφείλεται στις επενδύσεις που διενεργούνται στα πλαίσια του ΚΕΠ. Συνολικά για την περίοδο 2016-2018, οι επενδύσεις που διενεργήθηκαν για αξιοποίηση των προνοιών του ΚΕΠ οδήγησαν στη δημιουργία 2 χιλιάδων θέσεων εργασίας.
  • Όσον αφορά τις τιμές των ακινήτων, η επίδραση εντοπίζεται κυρίως στις τιμές των διαμερισμάτων στη Λεμεσό οι οποίες παρουσιάζουν υψηλότερη αύξηση από άλλες επαρχίες και αύξηση πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο.
  • Η επίδραση αθροιστικά των επενδύσεων στον τομέα των ακινήτων/κατασκευών που έχουν πραγματοποιηθεί μέσω του Προγράμματος κατά τα έτη 2016-2018 υπολογίζεται στο 1,2% του ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι, κατά τα έτη 2016-2018 καταγράφτηκε μεγέθυνση του ΑΕΠ γύρω στο 13% σωρευτικά.
  • Συμπερασματικά, η επίδραση του ΚΕΠ είναι θετική αλλά σχετικά μικρή στο σύνολο της οικονομίας και αρκετά σημαντική στον τομέα των ακινήτων/κατασκευών. Παρόλο που δεν τεκμηριώνεται υπερθέρμανση στον συγκεκριμένο τομέα, επιβάλλεται η συστηματική παρακολούθηση.

Δειτε Επισης

Έτσι θα λειτουργήσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη τη Μεγάλη Πέμπτη
Το παζλ της απασχόλησης στο Δημόσιο-Οι μόνιμοι, οι αορίστου και ορισμένου χρόνου και πόσοι οι ωρομίσθιοι
Οι νέοι κανόνες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για καταπολέμηση του ξεπλύματος
Επ. Θεσμών: 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις-όριο συνταξιοδότησης κρατικών αξιωματούχων
Σε αναμονή για κατεπείγουσα εξέταση του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ η Βουλή
Η Ευρωβουλή ενέκρινε την οδηγία για την εργασία σε διαδικτυακές πλατφόρμες
Παρατείνεται για ακόμη ένα χρόνο η χρηματοδότηση των ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ-Ο λόγος της απόφασης
Αυξάνεται στα €250 το πασχαλινό επίδομα για χαμηλοσυνταξιούχους
Βουλή: Ζητά επαναπροκήρυξη Σχεδίου ρύθμισης οφειλών προσφύγων
Θετικά τα αποτελέσματα ελέγχου της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή σε περίπτερα