DBRS: Εμπόδιο η μη πλειοψηφία στη Βουλή για Αναστασιάδη

Ισχυρή εντολή για δεύτερη συνεχή θητεία χαρακτηρίζει ο οίκος αξιολόγησης DBRS το εκλογικό αποτέλεσμα της 4ης Φεβρουαρίου, ενώ θεωρεί την επανεκλογή Νίκου Αναστασιάδη ως θετική ψήφο για τις προσπάθειες της διακυβέρνησης του για ανάκαμψη της οικονομίας ενώ το εκλογικό σώμα φαίνεται να θεωρεί ακόμη υπαίτιο το ΑΚΕΛ για τις ανισορροπίες που συσσωρεύτηκαν και οδήγησαν στην κρίση του 2013.

Παράλληλα, ο Οίκος επισημαίνει πως το εκλογικό αποτέλεσμα εξασφαλίζει τη συνέχεια της πολιτικής Αναστασιάδη για την αντιμετώπιση των προκλήσεων οι οποίες αφορούν τη μείωση των υψηλών μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών και με το υψηλό δημόσιο χρέος, καθώς και με τη διατήρηση των προοπτικών υγιούς ανάπτυξης των δημόσιων οικονομικών. 

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Οίκος αναφέρει πως η επανάληψη των συνομιλιών για επανένωση της Κύπρου είναι πιθανό να τεθεί στο προσκήνιο, καθώς, όπως υπογραμμίζει, η επανένωση της Κύπρου ήταν ένα από τα σημαντικότερα θέματα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «φαίνεται να έχει διαδραματίσει αποφασιστικό παράγοντα κατά τον πρώτο κύκλο των εκλογών, με τους Αναστασιάδη και Μάλα να είναι υπέρ των συνομιλιών επανένωσης, σε αντίθεση με τον Παπαδόπουλο».

Το DBRS θεωρεί το εκλογικό αποτέλεσμα ως μείωση της αβεβαιότητας σχετικά με την κατεύθυνση των οικονομικών πολιτικών. Αναμένει συνέχιση της δημοσιονομικής πολιτικής και της στρατηγικής διαχείρισης του χρέους και μεγαλύτερη πρόοδο στις προσπάθειες αντιμετώπισης των τρωτών σημείων του τραπεζικού τομέα, μετά από καθυστερήσεις στις αναμενόμενες μεταρρυθμίσεις  που βρίσκονται ενώπιον της Βουλής, λόγω εκλογών.
 
Την ίδια ώρα, αξιολογεί ευνοϊκά τις μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια, οι οποίες, όπως αναφέρει, έθεσαν την Κύπρο σε καλύτερη θέση. Οι περισσότερες από αυτές τις μεταρρυθμίσεις εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του τριετούς προγράμματος οικονομικής προσαρμογής που έληξε τον Μάρτιο του 2016. 
 
Ενώ το πρόγραμμα επέτρεψε στην Κύπρο να εδραιώσει τα δημόσια οικονομικά της και να αναδιαρθρώσει τον τραπεζικό της τομέα, τα μέτρα συνέβαλαν στην ενίσχυση των εγχώριων θεσμών. Δημιουργήθηκε ένα Δημοσιονομικό Συμβούλιο με καθήκον την παρακολούθηση των δημόσιων οικονομικών και ενισχύθηκε η τραπεζική εποπτεία. Μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, η κυβέρνηση παρέμεινε αποφασισμένη να διατηρήσει μια υγιή δημοσιονομική θέση και να προχωρήσει με τις μεταρρυθμίσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις.

Όπως καταγράφεται στην έκθεση του DBRS προβλέπονται κι άλλες μεταρρυθμίσεις οι οποίες παραμένουν ακόμη υπό μορφή κυβερνητικών νομοσχεδιών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, το δικαστικό σύστημα και οι ταχείες διαδικασίες ιδιωτικών επενδύσεων. Το νομικό πλαίσιο για τη μερική ιδιωτικοποίηση της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας CYTA βρίσκεται επίσης στο Κοινοβούλιο. Οι μεταρρυθμίσεις αποσκοπούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και στην άρση των εμποδίων για μελλοντικά επενδυτικά σχέδια. Αυτές οι βελτιώσεις θα υποστηρίξουν την ικανότητα της Κύπρου να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη. Επιπλέον, ο εκσυγχρονισμός του δικαστικού συστήματος θα πρέπει να συμβάλει στην επιτάχυνση των διαδικασιών αφερεγγυότητας και αποκλεισμού. Αυτό θα συνέβαλλε θετικά στις προσπάθειες για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Πρόκληση η έλλειψη πλειοψηφίας στη Βουλή
Ωστόσο, σύμφωνα με τον οίκο η κυβέρνηση στερείται πλειοψηφίας στη Βουλή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην υιοθέτηση πρόσθετων μεταρρυθμίσεων και είναι πιθανό να παραμείνει πρόκληση για το κυβερνητικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Επιπλέον, η ολοκλήρωση των πρόσθετων ιδιωτικοποιήσεων είναι πιθανό να αποτελέσει σημαντική δοκιμασία για την νεοεκλεγείσα κυβέρνηση. Αν όμως ολοκληρωθεί, οι ιδιωτικοποιήσεις θα μπορούσαν να συμβάλουν σε μια ταχύτερη από την αναμενόμενη μείωση του δημόσιου χρέους.

Η τάση των αξιολογήσεων παραμένει θετική
Τον Δεκέμβριο του 2017, η DBRS άλλαξε την τάση στις ΒΒ βαθμολογίες για την Κύπρο από σταθερό σε θετικό. Η αλλαγή αυτή αντικατοπτρίζει την άποψη της DBRS ότι οι σταθερές δημοσιονομικές και οικονομικές επιδόσεις της Κύπρου είναι πιθανό να διατηρηθούν, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ: Μετά τα καλύτερα αποτελέσματα από το αναμενόμενο για το μεγαλύτερο μέρος του 2017, που υπολογίζεται σε 3,8% για ολόκληρο το έτος, σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις κάτω του 3%. Η μελλοντική ανάπτυξη προβλέπεται τώρα να υπερβεί το 3% τόσο το 2018 όσο και το 2019. 
 
Παρομοίως, η πρόβλεψη για το δημοσιονομικό πλεόνασμα του 2017 αναθεωρήθηκε προς τα πάνω στο 1,0% του ΑΕΠ. Είναι σημαντικό ότι αναμένεται να ξεπεράσει το 1,3% τα επόμενα δύο χρόνια. Λόγω αυτών των εξελίξεων και της μερικής πρόωρης εξόφλησης του χρέους, ο δείκτης δημόσιου χρέους εκτιμάται ότι μειώθηκε κάτω από το 100% το 2017, ένα χρόνο νωρίτερα από ό, τι είχε αρχικά εκτιμηθεί στο κυβερνητικό πρόγραμμα σταθερότητας τον Απρίλιο του 2017.
 
Θετικά αποτιμάται και το γεγονός ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των τραπεζών (NPL) συνεχίζουν να μειώνονται. Η DBRS θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις οικονομικές, χρηματοοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις πριν από την επόμενη προγραμματισμένη αναθεώρηση της Κύπρου.

Δειτε Επισης

Πτώση, μετά από το τριήμερο ανοδικό σερί, παρουσίασε το ΧΑΚ
ΚΟΕ: Στο 2,6% το 2024 και στο 3,3% το 2025 ο ρυθμός ανάπτυξης
Ζημιές καταγράφει την Πέμπτη το ΧΑΚ
Ρεκόρ συμμετοχών στον Γύρο της Πάφου 2024 (video)
Παρουσίαση κοινοβουλευτικού έργου του ευρωβουλευτή του ΕΛΚ Λουκά Φουρλά
Έτσι θα λειτουργήσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη τη Μεγάλη Πέμπτη
Το παζλ της απασχόλησης στο Δημόσιο-Οι μόνιμοι, οι αορίστου και ορισμένου χρόνου και πόσοι οι ωρομίσθιοι
Οι νέοι κανόνες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για καταπολέμηση του ξεπλύματος
Επ. Θεσμών: 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις-όριο συνταξιοδότησης κρατικών αξιωματούχων
Σε αναμονή για κατεπείγουσα εξέταση του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ η Βουλή