Ν. Πηλείδου: Στόχος τα 10 μεγαλύτερα Νηολόγια του κόσμου

Μανίκια σηκώνει η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, η οποία, σε πρώτη φάση, επικεντρώνει τις ενέργειες της στην αναδιάρθρωση των υφιστάμενων δομών του Υφυπουργείου και στην ενίσχυση του προσωπικού.

Σε συνέντευξη της στο InBusinessNews, η κ. Πηλείδου αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στις ανάγκες εξεύρεσης κτηρίου που θα στεγάσει το Υφυπουργείο, στα σχέδια για δημιουργία ναυτιλιακού γραφείου στην Ασία, καθώς επίσης και στους στόχους για επιστροφή της Κύπρου στα 10 μεγαλύτερα Νηολόγια του κόσμου. Αξιοσημείωτη και η αναφορά της κ. Πηλείδου στην εντυπωσιακή αύξηση του κυπριακού στόχου τα τελευταία χρόνια: Από τις 35 εταιρείες το 2009, σήμερα φορολογούνται με το Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας περί των 180 εταιρειών

Διαβάστε ακόμα: Marr: Ο νέος οικιστικός πύργος των 110 μέτρων


Ποιες οι προτεραιότητες αυτή τη στιγμή για το στήσιμο του Υφυπουργείου;  Ποιες οι ανάγκες του Υφυπουργείου, σε προσωπικό και σε άλλους τομείς;

Σε πρώτη φάση θα πρέπει να εξετάσουμε το θέμα της αναδιάρθρωσης της υφιστάμενης δομής του Υφυπουργείου και να ενισχύσουμε το προσωπικό ούτως ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις αυξανόμενες απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας, έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας τον τρόπο λειτουργίας και τις υπηρεσίες που παρέχονται από τα ανταγωνιστικά νηολόγια. 

Η ανάγκη για αναδιάρθρωση της υφιστάμενης δομής και την ενίσχυση του τότε Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας με επιπρόσθετο προσωπικό είχε εντοπιστεί και καταγραφεί σε ανεξάρτητη μελέτη που έχει διεξαχθεί από ιδιωτικό οίκο το Φεβρουάριο 2017. Με βάση τα πορίσματα της μελέτης αυτής εξετάζεται ήδη πρόταση για αναδιάρθρωση και ενίσχυση του Υφυπουργείου με επιπρόσθετο προσωπικό και ευελπιστούμε ότι θα έχουμε σύντομα εξελίξεις.

Παράλληλα θα πρέπει να εξετάσουμε και το θέμα των κτηριακών εγκαταστάσεων του Υφυπουργείου, το οποίο αυτή τη στιγμή στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτήρια.  Η ανάγκη για εξεύρεση ενιαίου κτηρίου είναι επιτακτική για την ομαλή λειτουργεία των εργασιών του Υφυπουργείου, τη μείωση των λειτουργικών εξόδων και την αποφυγή ταλαιπωρίας του κοινού.
 
Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο ενίσχυσης της παρουσίας του Υφυπουργείου στο εξωτερικό με τη δημιουργία ναυτιλιακού γραφείου στην Ασία.  Όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, το Υφυπουργείο έχει δυνατή παρουσία στα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα και κέντρα λήψεως αποφάσεων στο εξωτερικό με γραφεία στο Λονδίνο, Πειραιά, Αμβούργο, Άμστερνταμ και Νέα Υόρκη, τα οποία στελεχώνονται από Λειτουργούς του Υφυπουργείου.  
Επίσης θα πρέπει να αναβαθμιστούν και επεκταθούν οι υφιστάμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχονται μέσω διαδικτύου για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και του ναυτιλιακού συμπλέγματος γενικότερα.

Ποιες αλλαγές θα φέρει στον τομέα της ναυτιλίας η λειτουργία του Υφυπουργείου; 

Ευελπιστούμε ότι με την δημιουργία του Υφυπουργείου, την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ορθολογιστική στελέχωσή του, θα βελτιώσουμε και θα επιταχύνουμε την λήψη αποφάσεων και θα γίνουμε πιο αποτελεσματικοί στην άσκηση όλων των αρμοδιοτήτων του Υφυπουργείου.

Διαχρονικός στόχος του Υφυπουργείου θα είναι η συνεχής ποιοτική και ποσοτική ανάπτυξη της ναυτιλίας μας, τόσο του Κυπριακού Νηολογίου, όσο και του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος. Άμεσος στόχος αναφορικά με το Νηολόγιο μας είναι η επιστροφή της Κύπρου στα 10 μεγαλύτερα νηολόγια του κόσμου σε πρώτη φάση και η περαιτέρω ανάπτυξη του Νηολογίου μας σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Παρά το συνεχιζόμενο τουρκικό εμπάργκο σε Κυπριακά πλοία, πιστεύουμε ότι υπάρχουν περιθώρια για να επιτύχουμε τους στόχους μας. 

Από την άλλη, μεγάλος μας στόχος είναι ο συνεχής εμπλουτισμός του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος με νέες εταιρείες αλλά και νέες δραστηριότητες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια διαρκής εμβάθυνση και επέκταση των υπηρεσιών που προσφέρονται  από ναυτιλιακές εταιρείες στην Κύπρο, με ασφαλιστικές και επενδυτικές υπηρεσίες καθώς και με την δημιουργία των πρώτων ναυτιλιακών ακαδημιών στην Κύπρο. Στόχος μας είναι η Κύπρος να καταστεί ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα που δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα του εξωτερικού.   

Ποιά το προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της κυπριακής ναυτιλίας  σήμερα;

Η συνεχιζόμενη επιβολή περιοριστικών μέτρων στα κυπριακά πλοία και στην κυπριακή ναυτιλία γενικότερα, από την Τουρκία, αποτελεί το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Κυπριακή ναυτιλία. Τα περιοριστικά μέτρα που έχουν υιοθετηθεί από την Τουρκία (από το 1987) επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής ναυτιλίας αλλά και την ελκυστικότητα της Κύπρου σαν βάση για διεθνείς  ναυτιλιακές δραστηριότητες.

Όπως γνωρίζετε, με βάση το διεθνές δίκαιο, οι απαγορεύσεις που επιβάλλει η Τουρκία στην προσέγγιση και ελλιμενισμό πλοίων υπό Κυπριακή σημαία στα τουρκικά λιμάνια είναι παράνομες και παραβιάζουν τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου (GATT), σαν μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO). Επίσης, παραβιάζουν το Κοινοτικό κεκτημένο και με βάση το Πρωτόκολλο της Άγκυρας, η άρση των απαγορεύσεων αυτών αποτελεί συμβατική υποχρέωση της Τουρκίας προς την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι μόνο προς την Κύπρο. 

Διαχρονικά, οι εκάστοτε Κυβερνήσεις της ΚΔ προβαίνουν σε συνεχή διαβήματα για την άρση των απαγορεύσεων σε όλα τα σώματα της Ε.Ε., στον Διεθνή  Ναυτιλιακό Οργανισμό αλλά και σε άλλους διεθνείς και περιφερειακούς οργανισμούς που έχουν σχέση με τη ναυτιλία. Οι προσπάθειες θα συνεχιστούν και θα εντατικοποιηθούν μέχρις ότου η Τουρκία υλοποιήσει τις υποχρεώσεις της και ανοίξει τα λιμάνια της προς τα κυπριακά πλοία. Με την άρση των Τουρκικών περιοριστικών μέτρων αναμένεται αύξηση του αριθμού των πλοίων στο Κυπριακό νηολόγιο.  Παράλληλα, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πλοία τρίτων χωρών που η διαχείριση τους γίνεται από την Κύπρο, όταν αυτά προσεγγίσουν τουρκικά λιμάνια, θα εκλείψουν.  Συνεπώς, θα δημιουργηθεί νέα δυναμική για τη περαιτέρω αύξηση των πλοίων που η διαχείριση τους γίνεται από τη Κύπρο.

Πόσο εύκολη είναι για την Κύπρο η προσέλκυση επενδύσεων στη ναυτιλία; Βλέπετε ενδιαφέρον; 

Η αξιοπιστία της Κύπρου ως επιχειρηματικό κέντρο σε πληθώρα τομέων, ανάμεσά τους και η ναυτιλία η οποία αποτελεί διαχρονικά στυλοβάτη της κυπριακής οικονομίας, ενισχύεται συνεχώς, γεγονός που φαίνεται ξεκάθαρα από το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον που παρατηρείται.

Η Κύπρος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο και ανταγωνιστικό πλέγμα φορολογικών κινήτρων για την Κυπριακή Ναυτιλία.  Κορωνίδα των φορολογικών κινήτρων που προσφέρει η Κύπρος είναι το ναυτιλιακό φορολογικό μας σύστημα το οποίο έχει αποδειχτεί στην πράξη πολύ ανταγωνιστικό και άκρως πετυχημένο στα 7 χρόνια λειτουργίας του. Το Κυπριακό Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, όπως ονομάζεται, έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως συμβατό με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού κεκτημένου και σύμφωνο με τις κατευθυντήριες γραμμές του 2004 για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές.

Από το 2010 που έχει τεθεί σε ισχύ το συγκεκριμένο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, ο Κυπριακός στόλος αναπτύσσεται με μικρό αλλά σταθερό ρυθμό ενώ εντυπωσιακή είναι η αύξηση των εταιρειών του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος (διαχειριστές πλοίων, ναυλωτές και ιδιοκτήτες ξένων πλοίων) που  το αξιοποιούν. Από τις 35 εταιρείες που φορολογούνταν το 2009 με το προηγούμενο σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, σήμερα φορολογούνται με το Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας περί των 180 εταιρειών. Η αύξηση των εταιρειών αυτών αποδίδεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στη λειτουργία του συγκεκριμένου φορολογικού μας συστήματος.  

Πέραν του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος η Κύπρος προσφέρει ένα μεγάλο αριθμό άλλων κινήτρων που συμβάλλουν στην προσέλκυση επενδύσεων στη ναυτιλία όπως: το χαμηλό κόστος λειτουργείας της επιχείρησης, το άρτια εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό σε θέματα ναυτιλίας, το νομικό πλαίσιο το οποίο είναι βασισμένο στο αγγλικό δίκαιο και η πρόσβαση σε διεθνείς αγορές λόγω της γεωγραφικής θέσης της Κύπρου. Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα καθιστούν την Κύπρο ένα προηγμένο, διεθνούς εμβέλειας ναυτιλιακό σύμπλεγμα στο οποίο οι επενδυτές έχουν πλήρη και αποτελεσματική εξυπηρέτηση σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων τους.  

Η Κύπρος διαθέτει ήδη ένα ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο για ναυτιλιακές εταιρείες. Προτίθεστε να κάνετε εισηγήσεις για βελτίωση του; 

Όπως σωστά αναφέρατε το φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου συμβάλλει τα μέγιστα στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας και στη δημιουργία κλίματος σταθερότητας προσελκύοντας ολοένα και περισσότερες εταιρίες να εγκατασταθούν στην Κύπρο. 

Μέσα στα πλαίσια επανέγκρισης του φορολογικού πλαισίου της ναυτιλίας και στο βαθμό που μας επιτρέπουν οι κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, θα προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε, ενισχύσουμε και βελτιώσουμε το ήδη ανταγωνιστικό και ελκυστικό φορολογικό μας συστήματος με απώτερο σκοπό την περαιτέρω προσέλκυση εταιρειών στην Κύπρο.  

Μέσω της εμπειρίας που έχουμε αποκτήσει τα τελευταία χρόνια σε συνδυασμό με την άψογη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και την μελέτη άλλων ευρωπαϊκών φορολογικών συστημάτων είμαστε σε θέση να αφουγκραστούμε τις ανάγκες και απαιτήσεις της Κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας και να ελιχθούμε ανάλογα. 

Οι τουρκικές προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ θα επηρεάσουν δυσμενώς τον τομέα της κυπριακής ναυτιλίας;  

Οι εξελίξεις στον τομέα των υδρογονανθράκων και της ανακάλυψης φυσικού αερίου τα τελευταία χρόνια στην κυπριακή ΑΟΖ και στη γύρω περιοχή, δημιουργούν μια θετική συγκυρία για την Κυπριακή ναυτιλία και έχουν άμεση συσχέτισή με τη Ναυτιλιακή Βιομηχανία. Οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της Κυπριακής Ναυτιλίας είναι ορατές και υπάρχουν αναδυόμενες ευκαιρίες στην προσέλκυση περισσοτέρων ποιοτικών πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών στο νησί παρά τις πρόσφατες τουρκικές προκλήσεις στη κυπριακή ΑΟΖ, οι οποίες απλά καθυστερούν την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων. 

Πόσο κοντά βρισκόμαστε στη χάραξη ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής ναυτιλίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του Κυπριακού Νηολογίου;

Οι προσπάθειες για χάραξη ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής έχουν αρχίσει με τη διεξαγωγή μελέτης ιδιωτικού οίκου το 2015, μέσω της οποίας προσδιορίζονταν και τεκμηριώνονταν ειδικά στρατηγικά μέτρα, προκειμένου να ενισχυθεί ο εμπορικός στόλος της Κύπρου και να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής ναυτιλίας.
Για την μελέτη, ανάλυση και υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων έχουν συσταθεί Ομάδες Εργασίες στις οποίες συμμετείχαν κρατικοί αξιωματούχοι και αντιπρόσωποι οργανωμένων συνόλων του ιδιωτικού τομέα (ΚΕΠ, ΚΝΕ, ΣΕΛΚ και Δικηγορικός Σύλλογος). Τις εργασίες των Ομάδων Εργασίας επόπτευε η καθοδηγητική επιτροπή της οποίας προέδρευε ο Υπουργός Μεταφορών. 
Στόχος του Υφυπουργείου είναι η επανεξέταση των προτεινόμενων δράσεων και προτάσεων στρατηγικής για επανακαθορισμό ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής σε συνεργασία πάντα με τον ιδιωτικό τομέα.  
Πιστεύω ότι το μυστικό της επιτυχίας της Κυπριακής ναυτιλιακής βρίσκεται στην διαχρονικά άριστη και στενή συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα και στις συντονισμένες προσπάθειες για βελτίωση και αναβάθμιση της ναυτιλιακής μας βιομηχανίας . 


Διαβάστε ακόμα: Μεταφέρουν εκτός Βρετανίας την εφοδιαστική τους αλυσίδα

Δειτε Επισης

Επίτροποι ΚΟΑΠ και Ορεινών Κοινοτήτων σε κοινή προσπάθεια στήριξης αγροτικής οικονομίας
Χαμός στην Βουλή για το ΡΙΚ... Βολές για σκοπιμότητες, προσωπικές ατζέντες και μαύρες λίστες
Καταργείται η φορολόγηση εισοδήματος στο φιλοδώρημα υπαλλήλων με σύμβαση στη Δημόσια Υπηρεσία
«Αυτή η Κυβέρνηση δεν θα ακολουθήσει πολιτικές που οδήγησαν την Κύπρο στα κοινωνικά παντοπωλεία»
Με κέρδη έκλεισε το ΧΑΚ την Πέμπτη
Ελεγκτική Υπηρεσία: Μη διενέργεια ελέγχου σε όλες τις περιπτώσεις εσόδων της Γ.Δ. Ανάπτυξης
Συμψηφισμός ποσού ύψους €551,8 εκατομμυρίων από την Κυβέρνηση μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2024
Κεραυνός... on fire: «Πολιτικές που άφησαν καμένη γη και κούρεμα-Δεν είναι κανείς σε θέση να μας δώσει μαθήματα»
Δεσμεύτηκαν οι τραπεζικοί λογαριασμοί του ΡΙΚ-Τι διαμηνύει για τους μισθούς των υπαλλήλων ο Κεραυνός
Ετήσια αύξηση 4,2% στη βιομηχανική παραγωγή τον Ιανουάριο-Οι σημαντικότερες θετικές μεταβολές