Online κρατήσεις τραπεζιών και πάσο ελευθερίας στη διασκέδαση στα δύσκολα επόμενα χρόνια

Δύσκολο προδιαγράφεται το 2021 για τον κλάδο της φιλοξενίας, με την οποιαδήποτε ανάκαμψη στην εστίαση να μην αναμένεται πριν από το 2022.

Επιχειρηματίες επισιτιστικών επιχειρήσεων έθεσαν επί τάπητος στο πλαίσιο του «2nd Food & Beverage, HORECA Business Conference» τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η βιομηχανία για τα επόμενα πέντε χρόνια, αποτυπώνοντας τις επιπτώσεις που προκάλεσε η πανδημία, αλλά και καταθέτοντας τις προτάσεις τους για επάνοδο στην κανονικότητα.

Οι νέες τεχνολογίες, με την εισαγωγή των διαδικτυακών κρατήσεων, η αναμενόμενη μείωση της δυναμικής του delivery με την επαναλειτουργία των εστιατορίων, η χάραξη νέας στρατηγικής στον τομέα της εστίασης με εκπαίδευση προσωπικού, το πάντρεμα εστίασης και διασκέδασης με νέο νομοθετικό πλαίσιο, η εφαρμογή liberty pass, καθώς και η έλλειψη προσωπικού είναι μόνο μερικές από τις προκλήσεις για τη βιομηχανία.

Κρατήσεις τραπεζιών online
Το σοβαρό πλήγμα στον κλάδο της εστίασης αποτύπωσε ο Γιώργος Ιωάννου, CEO, Lanitis Entertainment, τονίζοντας ότι η τελευταία χρόνια ήταν αρκετά δύσκολη, ενώ η φετινή αναμένεται να είναι ακόμα πιο δύσκολη.

Καταλήγοντας σε συγκεκριμένες και όχι πολλές, όπως είπε, προκλήσεις, θα καταστεί προ εύκολη η αντιμετώπισή τους την επόμενη πενταετία.

Ανάμεσά τους, οι νέες συνθήκες αγοράς με μέτρα ασφαλείας και υγιεινής που προϋποθέτουν επιπρόσθετο κόστος και ταυτόχρονα αποτελούν προτεραιότητα, η ανάγκη δημιουργίας νέων προϊόντων ή ενδυνάμωση των υφισταμένων με delivery και take away, αλλά και η επερχόμενη εποχή των online κρατήσεων και των ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης των εστιατορίων.

Η πιο μεγάλη πρόκληση, σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, είναι η οικονομική διαχείριση, για την οποία χρειάζεται αποτελεσματικότητα και επικέντρωση στην ορθή διαχείριση των πόρων. «Η εξερεύνηση νέων τρόπων και μεθόδων, η συνεχής εγρήγορση, η ευελιξία και παράλληλα η κοινωνικοποίηση, καθώς πρέπει να είμαστε επικεντρωμένοι στον άνθρωπο πελάτη», ανέφερε σχετικά.

Ξεκαθαρίζοντας ότι το 2021 δεν θεωρείται χρονιά ανάκαμψης και ότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις, μιας και παραμένει μεγάλη η εξάρτηση από τον τουρισμό, ο οποίος είναι άγνωστό το πώς θα κινηθεί, ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στα νέα δεδομένα στον τομέα της εστίασης.

«Το κομμάτι του delivery που έχει αυξηθεί κατακόρυφα, με το άνοιγμα των εστιατορίων θα δεχθεί μία μείωση και θα σταθεροποιηθεί. Οι online κρατήσεις γίνονται ήδη στην Ευρώπη, θα έρθουν και στην Κύπρο, βοηθώντας πελάτες και ιδιοκτήτες εστιατορίων να διαχειριστούν τους χώρους τους», επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Εκπαίδευση, μοντέλα Αμερικής και συνεργασία με ντόπιους
Την ανάγκη χάραξης νέας πολιτικής στον τομέα της φιλοξενίας, με νέες σχολές εκπαίδευσης, εισαγωγή νέων μοντέλων Αμερικής, με πρόσληψη προσωπικού από τρίτες χώρες, όπως επίσης ανάπτυξης της συνεργασίας με ντόπιους παραγωγούς για τη δημιουργία καλύτερων προϊόντων, επεσήμανε ο Μάριος Νικολάου, CEO, PNS Restaurants Ltd.

«Προέρχομαι από μία ρομαντική σχολή εστιατόρων, η οποία θεωρεί ότι πρέπει να βγεις έξω, να περάσεις καλά, όχι να έρθει το φαγητό στο σπίτι σου ή να πας να το παραλάβεις», τόνισε ο κ. Νικολάου, εξηγώντας ότι τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο επικεντρώνονται στο ανθρώπινο δυναμικό και στην ανάγκη εκπαίδευσής του.

Καταθέτοντας τις δικές του εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά, τόνισε ότι αν και η εγχώρια αγορά θα κινηθεί, εντούτοις, ως μικρό νησί η Κύπρος εξαρτάται από τον τουρισμό. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι αυτές που θα καταδείξουν τον βαθμό μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.

«Το delivery ήρθε, θα μείνει, αλλά θα δεχθεί διόρθωση με την επαναλειτουργία των εστιατορίων, τα οποία θα πρέπει να αλλάξουν τη μορφή τους με online κρατήσεις και διπλά sittings», είπε, μεταξύ άλλων.

Liberty pass και πάντρεμα εστίασης και διασκέδασης
Τα κέντρα διασκέδασης αποτελούν τον κλάδο που για 11 ολόκληρους μήνες παραμένει κλειστός, έχοντας παράλληλα στοχοποιηθεί ως ο κλάδος που θα μπορούσε να δημιουργήσει περισσότερες αλυσίδες μετάδοσης.

Σύμφωνα με τον Νίκο Βασιλείου, Πρόεδρο του Παγκύπριου Σύνδεσμου Κέντρων Διασκέδασης, η αναρχία, ο μη εξορθολογισμός, «ο μεγάλος αθέμιτος ανταγωνισμός που δημιουργείται με την υφιστάμενη νομοθεσία, που δεν διαχωρίζει την εστίαση από τη διασκέδαση, με το απεριόριστο του ωραρίου αφήνει τους κακούς επαγγελματίες της εστίασης να κανιβαλίζουν τον χώρο της διασκέδασης», είναι μερικά από τα προβλήματα του κλάδου.

Υπογραμμίζοντας ότι αυτές οι τακτικές θα πρέπει να σταματήσουν και ίσως να αποτέλεσαν την αιτία που ολόκληρος ο κλάδος παραμένει κλειστός, ο Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΥ.ΚΕ.Δ ανέφερε ότι κατατέθηκαν εισηγήσεις όπως σε χώρους με μαζική σύναξη (εστίαση, σεμινάρια, κογκρέσα) λειτουργήσει ένα καινούργιο app, το liberty pass, που είναι σε θέση να εφαρμοστεί από το Υφυπουργείο Καινοτομίας.

Μέσω της εν λόγω εφαρμογής, θα δίνεται η ευκαιρία σε πελάτες να έρθουν σε χώρους διασκέδασης με την ένδειξη ότι ούτε οι ίδιοι ούτε οι υπόλοιποι θαμώνες νοσούν από κορωνοϊό.

«Είναι μία κάρτα, μία ταυτότητα υγιεινής του κάθε πολίτη, στην οποία θα καταγράφεται το αρνητικό τεστ, μοριακό ή rapid και μετέπειτα ο εμβολιασμός. Έχοντας στη διάθεσή του αρνητικό τεστ, σε 72 ώρες ο πολίτης θα μπορεί να επιλέξει το κλαμπ, το κέντρο εστίασης ή ψυχαγωγίας της επιλογής του», σημείωσε ο κ. Βασιλείου, τονίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα ανοίξει ξανά ο κλάδος της διασκέδασης.

Επεσήμανε ακόμα την ανάγκη επαναλειτουργίας του τομέα της διασκέδασης, τηρουμένων πάντα των αυστηρών μέτρων υγιεινής, καθαρισμού και εξαερισμού.

Με την τεχνολογία και τις συνήθειες του κόσμου συντρέχουν με τη νυχτερινή διασκέδαση και την ψυχαγωγία, η συνεργασία της εστίασης και της διασκέδασης σε βασικά θέματα που ρυθμίζουν το παρόν και δημιουργούν προοπτικές για το αύριο καθίσταται επιβεβλημένη. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΠΑ.ΣΥ.ΚΕ.Δ, ένας από τους εξελίξιμους κλάδους είναι, μέσω του νέου νομοθετικού πλαισίου, το πάντρεμα εστίασης και διασκέδασης.

Η δύσκολη τριετία για τον κλάδο
Την ώρα που αναμένεται σύντομα η επαναλειτουργία του κλάδου της εστίασης, η έλλειψη εμβολίων και η παραμονή του ιού στην κοινότητα, μεταθέτει κι άλλο τα πλάνα για κανονική επαναλειτουργία του τομέα το 2022.

Ο Λύσανδρος Ιωάννου, CEO, PHC Franchised Restaurants Public Ltd εξέφρασε την ελπίδα ότι το γεγονός πως θα μάθουμε να ζούμε με την πανδημία για μεγάλο διάστημα, ίσως δώσει την ευκαιρία σε κυβέρνηση και Βουλή να δουν τα θέματα στήριξης της εστίασης, καθώς, όπως είπε, αναγκαία είναι η στήριξη τόσο των επιχειρήσεων όσο και των εργαζομένων.

«Ελλάδα και Γερμανία αναγνωρίζουν ότι όταν παίρνεις τη γη του άλλου για να κάνεις δρόμο, θα πρέπει να τον αποζημιώσεις πλήρως. Συνεπώς, όταν κλείνεις ένα εστιατόριο, κέντρο ή καφετέρια, για το καλώς νοούμενο συμφέρον, υποχρέωση του κράτους είναι η πλήρης αποζημίωση της ζημιάς που έχει υποστεί η επιχείρηση», εξήγησε σχετικά.

Παράλληλα, όπως επεσήμανε, με τον Covid-19 κλείνει ένας κύκλος εικοσαετίας, με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης, εισαγωγής στην Κύπρο μεγάλων brands, άλλων επιτυχημένων και άλλων όχι τόσο, καθώς και σημαντικά επίπεδα υγιούς κερδοφορίας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

«Το εργατικό κόστος στην Κύπρο ήταν μέχρι και 10 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη, οι φόροι παρέμειναν χαμηλοί μέχρι το 2013, ενώ το κατασκευαστικό κόστος είναι χαμηλότερο έως και 30%, πρόσθεσε.

Αναγνωρίζοντας ως μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου την έλλειψη προσωπικού, διευκρίνισε ότι με την επαναλειτουργία των εστιατορίων και όταν επέρθει η ανάκαμψη, το πρόβλημα θα ενταθεί.

Την ίδια στιγμή, ανατρέπεται μία καλή βάση για την επιτυχία του κλάδου λόγω της αύξησης του εργατικού κόστους και της αύξησης των ενοικίων.

Σύμφωνα με τον Λύσανδρο Ιωάννου, ο κλάδος έχει μπροστά του 2-3 πολύ δύσκολα χρόνια, ισορροπώντας από τη μία με τις επιδράσεις της πανδημίας και από την άλλη με την ανάπτυξη, με τα δύο νέα malls και τις μαρίνες που ανεγείρονται.

Εκφράζοντας την εκτίμηση ότι η εστίαση μακροπρόθεσμα θα εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την πορεία της οικονομίας, προέβλεψε ότι το 2021 θα κινηθεί αναλόγως των αλλαγών στην στρατηγική που θα ακολουθηθεί. «Είμαστε σε ελεγχόμενη οικονομία, με το κράτος να αποφασίζει ποια επιχείρηση θα λειτουργήσει και ποια όχι», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι όλα θα εξαρτηθούν από το κατά πόσο θα αναγνωριστεί ότι υπάρχει πρόβλημα με το πρόγραμμα εμβολιασμού, μάθουμε να ζούμε με τον ιό και αφεθεί ο κλάδος της εστίασης να εργαστεί κανονικά.

Όσον αφορά τους νέους παίχτες που θα επιχειρήσουν να δραστηριοποιηθούν στην εστίαση μετά το τέλος της πανδημίας, ο CEO της PHC Franchised Restaurants Public Ltd εξήγησε ότι το θέμα είναι να γνωρίζουν το αντικείμενο, καθώς με βάση στατιστικές, 3 έως 5 στους δέκα νέους επιχειρηματίες του κλάδου αποτυγχάνουν.

Δειτε Επισης

Πέραν των 10.000 επισκεπτών στην Έκθεση Τουρισμού Travel Expo Cyprus
Lanitis Entertainment: Ανεβάζει το επίπεδο γαστρονομικής απόλαυσης στην πλατεία του Trilogy
Ελληνικός τουρισμός: Αυξημένες κρατήσεις από Ολλανδία και Βέλγιο
Από πού αντλεί τουρίστες η Κύπρος-Οι κύριες αγορές, οι ανακατατάξεις και το... Ισραήλ
«Dragon Game»: Το ψηφιακό παιγνίδι του υφυπουργείου Τουρισμού για προώθηση 20 χωριών της Κύπρου
The Art of Asian Cuisine: Επιτυχές το 2ο Masterclass από Laiko Cosmos Trading & ISK Far East Food
Αυτά είναι τα καλύτερα αεροδρόμια στον κόσμο
«Τροχοδρομεί» σε επενδύσεις για μακρινούς προορισμούς η Aegean
H σημασία της προβολής της Κύπρου ως προορισμού που προσφέρει καλό και φρέσκο ψάρι
Με άνοδο της τάξης του 5,4% οι αφίξεις το πρώτο τρίμηνο-«Ευελπιστούμε ότι θα έχουμε ακόμη μια καλή επίδοση»