Powered by

Γ. Μαυρόκωστας: Σε survival mode οι μικρές αεροπορικές εταιρείες

«Για εμάς η καλύτερη στρατηγική αυτή τη στιγμή είναι η διατήρηση της ρευστότητας», αναφέρει  ο Chief Operations Officer της Cyprus Airways, Γιώργος Μαυρόκωστας, περιγράφοντας την κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή η εταιρεία λόγω της δραματικής μείωσης των ταξιδιών που έφερε ο κορωνοϊός.
 
Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, ο κ. Μαυρόκωστας τονίζει ότι η συνεχής ακύρωση πτήσεων από πλευράς επιβατών την τελευταία στιγμή δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη ρευστότητα και τη λειτουργία της εταιρείας. «Το ρίσκο», υπογραμμίζει ο κ Μαυρώστας, είναι μεγαλύτερο για τις μικρότερες αεροπορικές που δεν έχουν τους ίδιους πόρους για να ανταγωνιστούν τις μεγάλες, και άρα βρίσκονται σε αυτό που λέμε survival mode». Εκφράζει, δε, την εκτίμηση ότι τα πράγματα θα επανέλθουν στα προ κορωνοϊού δεδομένα περίπου το 2022-2023.
 

Διαβάστε ακόμα: For sale φιλέτα στη δυτική Λάρνακα (photos)
 

Η φετινή χρονιά ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τις αερομεταφορές σε διεθνές επίπεδο. Ποιες προκλήσεις και δυσκολίες αντιμετωπίσατε ως Cyprus Airways όλη αυτή την περίοδο από τον Μάρτιο μέχρι και σήμερα;
Η φετινή χρονιά ήταν πρωτόγνωρη για τον τομέα μας αφού κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τρομερά εμπόδια που μας ανάγκαζαν να μειώσουμε έως και να σταματήσουμε εξολοκλήρου τη δραστηριότητά μας σαν επιχείρηση. Αρχικά, ακυρώσαμε ορισμένες προγραμματισμένες πτήσεις προληπτικά, ενώ περί τα μέσα Μαρτίου αναγκαστήκαμε με το κλείσιμο των αεροδρομίων να διακόψουμε όλο μας το πτητικό πρόγραμμα, χωρίς να έχουμε στην πραγματικότητα ξεκάθαρη εικόνα για το πότε θα μπορούσαμε να επανέλθουμε. Τα μέτρα απαγόρευσης ταξιδιών και το κλείσιμο συνόρων ανά το παγκόσμιο για την αποτροπή εξάπλωσης του ιού ήταν ασφαλώς αναγκαία και κατανοητά, αφήνοντας αεροπορικές εταιρείες εκτεθειμένες σε σοβαρές οικονομικές πιέσεις με σημαντική μείωση εσόδων και ταμειακών ροών. Η κατάσταση αυτή όπως αντιλαμβάνεστε προκάλεσε τρομερή αβεβαιότητα, όχι μόνο σε εμάς σαν εταιρεία, αλλά και για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα του τουρισμού ευρύτερα, που έψαχναν και ψάχνουν ακόμα τρόπους να επιβιώσουν.
Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, ως η μοναδική εν ενεργεία κυπριακή αεροπορική εταιρεία, θεωρήσαμε καθήκον μας να αξιοποιήσουμε τα αεροσκάφη μας για βοηθήσουμε τους Κύπριους που αποκλείστηκαν στο εξωτερικό να επιστρέψουν σπίτι τους. Σε πολύ δύσκολες συνθήκες καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας αυτό το άκρως απαιτητικό εγχείρημα, που χρειάστηκε σκληρή δουλειά, αποδοτικότητα από άποψη χρόνου και άριστο συντονισμό μεταξύ των διαφόρων εμπλεκόμενων φορέων, και είμαστε περήφανοι για το προσωπικό μας που διαχειρίστηκε την κατάσταση με ύψιστο επαγγελματισμό και πνεύμα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης.
Με το άνοιγμα των αεροδρομίων, η επιστροφή στις προγραμματισμένες πτήσεις ήταν επίσης δύσκολο εγχείρημα αφού πλέον λειτουργούσαμε με νέα δεδομένα. Η εταιρεία μας προσαρμόστηκε γρήγορα στη νέα κατάσταση πραγμάτων, εφαρμόζοντας τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα υγιεινής σύμφωνα με βάση τις συστάσεις της κυπριακής κυβέρνησης, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων(ECDC).
Παρόλ’ αυτά, αντιλαμβάνεστε ότι ο φόβος και η ανησυχία που κυριαρχούσε, και κυριαρχεί, έκαναν ακόμα πιο δύσκολη τη λειτουργία μας και τις οποιεσδήποτε προσπάθειες ανάκαμψης. Αυτή τη στιγμή, η ζήτηση για ταξίδια είναι δραματικά μειωμένη και με τις συνεχιζόμενες αλλαγές στα προαπαιτούμενα για να ταξιδέψει κανείς, οι επιβάτες αλλάζουν ή ακυρώνουν τις πτήσεις τους τελευταία στιγμή. Αυτό είναι πολύ ζημιογόνο για τη ρευστότητα μιας αερογραμμής, δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο τη λειτουργία της.
 
Διαβάστε ακόμα: Τα πλαστικά που θα απαγορευθούν το 2021
 
Ποιο είναι μέχρι στιγμής το μέγεθος της ζημιάς της εταιρείας λόγω της πανδημίας;  Πως βλέπετε την εικόνα μέχρι το τέλος της χρονιάς;
Όταν μια επιχείρηση αναγκάζεται να διακόψει κάθε λειτουργία σίγουρα το μέγεθος της ζημιάς είναι μεγάλο, αφού σημαντικό μέρος των λειτουργικών εξόδων συνεχίζουν να τρέχουν χωρίς να υπάρχουν έσοδα. Από πλευράς μας, εφαρμόσαμε ένα πλάνο διαχείρισης μέσω του οποίου προσπαθήσαμε να μετριάσουμε τις ζημιές χωρίς να χρειαστεί να φτάσουμε σε ακραία μέτρα, π.χ. απολύσεις προσωπικού.
Αν σκεφτεί κανείς ότι για μια αεροπορική, οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος είναι οι πιο σημαντικοί από άποψη κερδοφορίας, σίγουρα με βάση τα φετινά αποτελέσματα, στους επόμενους μήνες προμηνύεται μια ιδιαίτερη περίοδος που θα χρειαστεί ευέλικτο προγραμματισμό, καθημερινή παρακολούθηση κι αξιολόγηση των εξελίξεων και άμεση αναθεώρηση όταν και εφόσον χρειάζεται. Εφόσον τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς, για εμάς η καλύτερη στρατηγική αυτή τη στιγμή είναι η διατήρηση της ρευστότητας, και το να είμαστε σε εγρήγορση για να μπορούμε να ανταποκριθούμε σε οποιεσδήποτε νέες ευκαιρίες προκύψουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. 
 
Πως διαμορφώθηκε το πτητικό σας πρόγραμμα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και πως θα διαμορφωθεί για την υπόλοιπη χρονιά; (προορισμοί, αριθμοί πτήσεων κτλ- σύγκριση με πέρυσι).
Για το καλοκαίρι αρχικά επικεντρωθήκαμε σε ελληνικούς και ελβετικούς προορισμούς, όπου είδαμε περισσότερο ενδιαφέρον τόσο από Κύπριους όσο και από τουριστικούς πράκτορες για εισερχόμενο τουρισμό, χάρη στην καλή επιδημιολογική κατάσταση των δύο χωρών αλλά και της Κύπρου. Ωστόσο, τα σχέδιά μας για διεύρυνση του πλάνου με πτήσεις από και προς Τελ Αβίβ και Βηρυτό ανατράπηκαν λόγω των εξελίξεων σε Ισραήλ και Λίβανο, ενώ αρχές Αυγούστου αναγκαστήκαμε να μειώσουμε τις πτήσεις από και προς Ελλάδα μετά την ανακατηγοριοποίηση της χώρας.
Σίγουρα οι φετινοί αριθμοί δεν μπορούν να συγκριθούν με προηγούμενες χρονιές, καθώς μιλάμε για εντελώς διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας. Για να καταλάβετε, με βάση τα στατιστικά της Hermes Airports, κατά την περσινή χρονιά πέρασαν από τα αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου συνολικά 11 εκ. επιβάτες. Φέτος, από τον Ιανουάριο μέχρι το τέλος Αυγούστου είχαμε μόνο 1.6 εκ. επιβάτες. Αν επικεντρωθούμε μάλιστα μόνο στην καλοκαιρινή σεζόν, που είναι περίοδος αιχμής για τον τουρισμό στην Κύπρο, τα τελευταία χρόνια ο μέσος όρος των επιβατών μεταξύ Ιούνιο και Αύγουστο ήταν περίπου στα 4 εκ., ενώ φέτος φτάσαμε μόλις τις 500 χιλιάδες.
Η κατάσταση γενικότερα είναι δυστυχώς απρόβλεπτη. Επομένως, αυτή τη στιγμή η ομάδα μας μελετά τα διάφορα ενδεχόμενα μέχρι και το τέλος της χρονιάς, αλλά όπως είπα και πριν τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς και όχι προς το καλύτερο.  
 
Ποιες οι εκτιμήσεις για τον τουρισμό και τις αερομεταφορές το επόμενο διάστημα;  Ποια προβλήματα βλέπετε να ανακύπτουν και πως βλέπετε να εξελίσσεται η κατάσταση το 2021;
Σίγουρα η κυπριακή κυβέρνηση κινήθηκε γρήγορα και μέχρι σήμερα έχει λάβει σημαντικά μέτρα για μετριασμό των επιπτώσεων όχι μόνο για τις αερομεταφορές και τον τουρισμό αλλά για την τοπική οικονομία γενικότερα. Όμως, ας μη ξεχνάμε ότι παλεύουμε με έναν αόρατο και απρόβλεπτο εχθρό, ο αντίκτυπος του οποίου δεν εξαρτάται μόνο από εμάς και τα μέτρα που θα λάβουμε ως Κύπρος για να αντιμετωπιστεί. Για παράδειγμα, η Κύπρος σε ό,τι αφορά τον τουρισμό εξαρτάται σημαντικά από παραδοσιακές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελλάδα και η Ρωσία, των οποίων η επιδημιολογική κατάσταση είχε σοβαρές επιπτώσεις στη φετινή αεροπορική κίνηση μεταξύ αυτών και της Κύπρου. Είναι σαφές ότι η προσέλκυση τουρισμού στο νησί εξαρτάται πλέον όχι μόνο από τις δικές μας προσπάθειες, αλλά και από την επιδημιολογική κατάσταση των εκάστοτε χωρών και τα μέτρα που λαμβάνουν οι ίδιες οι χώρες σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές.
Επιπλέον, οι αερομεταφορές είναι έτσι κι αλλιώς ένας δύσκολος τομέας με πολλές προκλήσεις, αλλά η όλη κατάσταση δημιουργεί μια νέα δυναμική. Παρατηρούνται τρομερές ζημιές για όλες τις αεροπορικές γενικότερα, όμως το ρίσκο είναι μεγαλύτερο για τις μικρότερες από αυτές που δεν έχουν τους ίδιους πόρους για να ανταγωνιστούν τις μεγάλες, και άρα βρίσκονται σε αυτό που λέμε survival mode. Αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο και απρόβλεπτο περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει σε αλυσιδωτές επιπτώσεις που θέτουν τον κυπριακό τουρισμό και τη συνδεσιμότητα του νησιού σε κίνδυνο.
 
Πότε εκτιμάτε ότι θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε στα προ κορωνοϊού δεδομένα, σε ότι αφορά τις αερομεταφορές και τον τουρισμό;
Η αλήθεια είναι πως αυτό είναι δύσκολο να το πούμε. Όλα εξαρτώνται από το πώς θα εξελιχθεί η εξάπλωση του ιού ανά το παγκόσμιο και το πότε θα υπάρχει αποτελεσματικό εμβόλιο στην αγορά.  Αναμφίβολα, θα υπάρξει ανάκαμψη, αλλά δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν θα επιστρέψουμε στα προ κορωνοϊού δεδομένα. Αυτό από την άποψη ότι η πανδημία έχει δημιουργήσει νέες απαιτήσεις και νέα δεδομένα που θα διαμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε από εδώ και στο εξής. Μπορεί να μην ταξιδεύουμε μια ζωή με μάσκα, όμως όπως είναι λογικό θα αναθεωρηθούν τα πρότυπα υγιεινής και οι καλές πρακτικές, πράγμα που πιθανότατα να αυξήσει τα έξοδα για τις αεροπορικές και ως εκ τούτου και το κόστος των ναύλων. Από άποψη αεροπορικής και τουριστικής κίνησης, η πιο ασφαλής εκτίμηση είναι ότι τα πράγματα θα επανέλθουν στα προ κορωνοϊού δεδομένα περίπου το 2022-2023.
 
 

Δειτε Επισης

Στα 3,2 δισ. ευρώ οι ξένες επενδύσεις στην Κύπρο το 2023-Δημιουργήθηκαν 2.500 νέες θέσεις εργασίας
Ο Πολύβιος Λεμονάρης νέος πρόεδρος της ΡΑΕΚ-Αυξάνονται σε πέντε τα μέλη της ανώτατης διοίκησης
Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους €109,5 εκατ.-Σε τι αφορούν οι σημαντικότερες δαπάνες
Αυξήσεις, αλλά και μειώσεις στις μέσες τιμές πώλησης καινούργιων κατοικιών-Η ανάλυση της Landbank Analytics
E.V.H. Investments: Αύξησε στο 83,93% το ποσοστό συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της Salamis Tours
Πώς το κέντρο της Λευκωσίας γίνεται επίκεντρο της πολιτιστικής ζωής της Κύπρου
Οι προτάσεις του ΕΒΕΛ για οικονομία, κυκλοφοριακό και ανάπτυξη Λευκωσίας-«Να διασφαλίσουμε την ευημερία της χώρας»
Μιχάλης Πέτρου: Στρατηγική επέκταση με το γάλα «ΜΟΟ» σοκολάτας-Προσεχώς εμπλουτισμός με νέους κωδικούς
Ένωσαν δυνάμεις Χρίστος Πατσαλίδης ΔΕΠΕ και Κάκκουρας και Παναγίδης ΔΕΠΕ-Οι λόγοι και οι στόχοι της σύμπτυξης
Το…restart της Alpha Bank Κύπρου-Αναπτυξιακό πλάνο σε πλήρη εξέλιξη για να μεγαλώσει στην κυπριακή αγορά