Ο Country Manager της Mastercard ξεδιπλώνει τα πλάνα της εταιρείας
06:40 - 09 Δεκεμβρίου 2022
Προοπτική με αρκετό βάθος, ισχυρή αγορά και ολοένα αυξανόμενη διείσδυση των πληρωμών με κάρτα βλέπει για τη χώρα μας ο νέος Country Manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, Παναγιώτης Πολύδωρος.
Ο κ. Πολύδωρος, σε εκδήλωση γνωριμίας, ανέλυσε ενώπιον δημοσιογράφων την εξέλιξη των πληρωμών με κάρτα τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα, βάσει στοιχείων που διαθέτει η Mastercard και των συνεργατών της.
Διαβάστε ακόμα:
- Οι εξοχικές κατοικίες βρήκαν τη χαμένη τους αίγλη
- Swissquote: Κάθοδος στην Κύπρο για τον ελβετικό όμιλο online banking
Τα στοιχεία
Η παρουσίαση χωρίστηκε σε δύο μέρη, όπου το πρώτο αφορούσε τα δεδομένα της αγοράς και των συναλλαγών, και το δεύτερο στα πλάνα και τη στρατηγική της Mastercard για την κυπριακή αγορά.
Με βάση τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, η κυπριακή αγορά τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται με έναν υγιή τρόπο. Συγκεκριμένα, οι κάρτες κυπριακής έκδοσης, κατά το 2020 με 2021 αναπτύχθηκαν 10% και κατά το 2021 με 2022 αναπτύχθηκαν 19%.
Παράλληλα, ο αριθμός συναλλαγών μεταξύ 2020 και 2021 αναπτύχθηκαν κατά 29% και από το 2021 στο 2022 κατά 23%. «Η ιδιαιτερότητα είναι η εξής: Ο αριθμός των συναλλαγών αναπτύσσεται με μεγαλύτερο ρυθμό από τον όγκο των συναλλαγών. Δεν είναι περίεργο αυτό, διότι φαίνεται πως οι πληρωμές μπαίνουν όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα των Κυπρίων. Οπότε φεύγει το στίγμα του να πληρώσω με κάρτα ακόμα και πολύ μικρές συναλλαγές», εξήγησε.
Για το 2021, σύμφωνα με ευρωπαϊκά στοιχεία το 53% των συναλλαγών στην Κύπρο έγιναν με κάρτες, την ώρα που ο μέσος όρος της ευρωζώνης βρίσκεται στο 37%. «Η προσωπική μου άποψη είναι ότι το 53% είναι υψηλό. Μας λέει ότι περίπου οι μισές συναλλαγές γίνεται με πιστωτική κάρτα. Αυτό, ως κυπριακή αγορά μας κατατάσσει στα ψηλά στρώματα και γενικά η κάρτα έχει διεισδύσει αρκετά. Έχουν γίνει σημαντικά βήματα μπροστά», τόνισε.
Όπως εξήγησε, αυτό ερμηνεύεται στο ότι πλέον ο Κύπριος καταναλωτής πληρώνει φόρους και υποχρεώσεις/λογαριασμούς. Παράλληλα, έγιναν σημαντικά βήματα προόδου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αφού έγινε υγειονομική ανάγκη πλέον. Αυτό οδήγησε στο να γίνει η κάρτα μέρος της καθημερινότητας του καταναλωτή.
Αναφέρθηκε επίσης και υιοθέτηση νομοθεσιών στην Ελλάδα που έδινε κίνητρα για τη χρήση κάρτας στις συναλλαγές, παρομοίως με την κυπριακή νομοθεσία, που εν τέλει απέφερε στην ελληνική κυβέρνηση έσοδα ύψους σχεδόν 300 εκατ. ευρώ σε ένα χρόνο, χωρίς την αύξηση φόρων. «Αυτό ήταν το κύριο που έκανε δύο διαφορετικές κυβερνήσεις (ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ) να έχουν την κάρτα σαν κοινό παρονομαστή ως το μέτρο που μπορεί να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή», είπε.
Σχετικά με τον αριθμό των τερματικών, ανέφερε ότι κατά το 2021, η Mastercard είχε περίπου 41 χιλιάδες για περίπου 60 χιλιάδες εμπόρους στην Κύπρο, ωστόσο, αναμένεται βελτίωση ως απόρροια της πρόσφατης νομοθεσίας. «Σε επίπεδο αποδοχής καρτών, μάλλον θα είστε η πρώτη αγορά που για όλους τους εμπόρους της, θα δίνει την επιλογή στον καταναλωτή να πληρώσει με κάρτα. Είναι απίστευτα σημαντικό αυτό», τόνισε. Το γεγονός αυτό, όπως είπε, είναι μέρος του τουριστικού προϊόντος και η αύξηση της αποδοχής καρτών είναι καίρια για την ενίσχυσή του.
Αναφορικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, υπάρχουν θετικά και αρνητικά μηνύματα. Το 2022 περίπου ο μισός όγκος των συναλλαγών (45%) για την Κύπρο έγινε σε κανάλια ηλεκτρονικού εμπορίου και ο υπόλοιπος στο φυσικό κόσμο.
Το επόμενο βήμα όπως δείχνουν οι τάσεις, είναι οι πληρωμές μέσω κινητού και η Κύπρος πάει πολύ καλά, καθώς υπάρχουν πλατφόρμες μέσω Apple Pay και πιο πρόσφατα με την Google Pay που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες.
Σχολιάζοντας ο κ. Πολύδωρος, είπε ότι «το θετικό είναι πως υπάρχουν υποδομές. Οι μεγάλες τράπεζες προσφέρουν τουλάχιστον τρεις διαφορετικές επιλογές ηλεκτρονικών πορτοφολιών. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία, όπου δίνεις την επιλογή στον κύπριο καταναλωτή ανάλογα με την τράπεζα που συνεργάζεται, να μπορεί είτε με το κινητό του, είτε με άλλη συσκευή να κάνει τη συναλλαγή χωρίς την κάρτα του».
Δεν είναι μόνο κάρτες
Η Mastercard για τον καταναλωτή είναι γνωστή για τις κάρτες πληρωμών, ωστόσο, ο κ. Πολύδωρος τόνισε ότι είναι κάτι περισσότερο από αυτό, καθώς λειτουργεί στην Ευρώπη και ως συμβουλευτικός κόμβος, με βάσεις σε Ελλάδα, Ουγγαρία και Πορτογαλία.
«Ένα βασικό κομμάτι που προσφέρουμε, είναι συμβουλευτικές υπηρεσίες. Κι αυτό γίνεται μέσω του συμβουλευτικού μας βραχίονα, τον οποίο ονομάζουμε Mastercard Advisors», ανέφερε, και πρόσθεσε πως είναι από τις πιο αναπτυσσόμενες υπηρεσίες συμβουλών στον τομέα των πληρωμών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
Το φάσμα των πελατών της Mastercard περιλαμβάνει εκτός από τους καταναλωτές, και επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και τοπική αυτοδιοίκηση. «Κάνουμε projects τα οποία αφορούν στην ανάλυση δεδομένων, στη διαμόρφωση στρατηγικής, στην ανάπτυξη νέων προϊόντων για τη βελτίωση των προτάσεων αξίας των τραπεζών, έργα που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη μάρκετινγκ και σε προγράμματα ανταμοιβής», εξήγησε.
Οι στόχοι της
Για την Mastercard το όραμα είναι η διευκόλυνση μίας βιώσιμης ψηφιακής οικονομίας (sustainable digital economy). Αυτό θα επιτευχθεί με συγκεκριμένες δράσεις όπως να δίνεται η επιλογή πληρωμών με κάρτες παντού και επιπρόσθετα να διασφαλιστεί ότι θα συνεχιστεί η επένδυση στο δίκτυο καρτών, επαυξάνοντας την ποιότητα του. «Αυτό σημαίνει ότι θα δίνεται η δυνατότητα να πληρώσεις από κινητό σε κινητό, σημαίνει ότι ο στόλος των τερματικών θα ανανεώνεται και θα είναι πιο οικονομικά αποδοτικό και καινοτόμο», είπε.
Ακόμη ένα σημείο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη σημασία είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός όπου η Mastercard προσφέρει υπηρεσίες που κάνουν πιο θελκτική την εμπειρία του πελάτη, προσφέρεται συμβουλευτική υπηρεσία και εργαλεία που αφορούν την κυβερνοασφάλεια.
Τρίτο είναι η ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος, καθώς όπως σημείωσε ο κ. Πολύδωρος, για την Κύπρο θα έπρεπε να είναι εθνική υπόθεση. Με την βοήθεια των δεδομένων και τη συνεργασία των τοπικών αρχών, ο κ. Πολύδωρος αναφερόμενος με το παράδειγμα της Ελλάδας, δημιουργήθηκαν καμπάνιες για περαιτέρω προσέλκυση τουριστών, κάτι που ευελπιστεί να γίνει και την Κύπρο.
Τέταρτο σημείο είναι η βιωσιμότητα και η εταιρική κοινωνική ευθύνη, ενισχύοντας το κομμάτι του περιβάλλοντος, όπως επίσης και ο οικονομικός αναλφαβητισμός και η ισότητα των δύο φύλων.
Τέλος, η Mastercard δεν είναι μόνο εταιρεία καρτών αλλά και εταιρεία τεχνολογίας, έχοντας μία ισχυρή παρουσία στον τομέα του fintech. «Όλα αυτά θέλουμε να είναι υπό το πρίσμα ότι η Mastercard είναι και θέλουμε να παραμείνει ο πιο εύκολος, γρήγορος και ασφαλές τρόπος πληρωμών», τόνισε καταλήγοντας.