Πιερής Μάρκου: Έτσι Θα συνεχίσω το όραμα

Ο νέος CEO της Deloitte Κύπρου, Πιερής Μάρκου, συστήνεται στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού IN Business, μιλά για τη συνέχιση του οράματος από την κορυφή της εταιρείας και για όλα τα καυτά ζητήματα του κυπριακού τομέα των υπηρεσιών και της οικονομίας, όπως, η φορολογική μεταρρύθμιση, η στόχευση αγορών και η μετατροπή της χώρας μας σε ελκυστικό επιχειρηματικό κέντρο.

O τομέας των επαγγελματικών υπηρεσιών αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, επισημαίνει ο κ. Μάρκου. «Αυτές αφορούν κυρίως στην αναστάτωση που δημιούργησε η πανδημία στην κυπριακή και την παγκόσμια οικονομία, στη δυσφήμιση της Κύπρου στο εξωτερικό με τις πολιτογραφήσεις και στις επιπτώσεις στον τομέα των επενδύσεων λόγω της κατάργησης του επενδυτικού προγράμματος» εξηγεί, συμπληρώνοντας πως τα τρία αυτά θέματα επιβάλλουν άμεση διαχείριση. «Έτσι η Κύπρος θα ξαναβρεθεί στον επενδυτικό χάρτη, που θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των επαγγελματικών υπηρεσιών, αλλά και της οικονομίας ως συνόλου».

Επιπλέον, ο τομέας αντιμετωπίζει προκλήσεις εξαιτίας των συνεχών αλλαγών στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων με την παγκοσμιοποίησή τους, καθώς και τροποποιήσεων στη νομοθεσία. «Οι επιχειρήσεις στον τομέα μας θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και να βελτιώνουν διαρκώς τις υπηρεσίες τους, για να παραμείνουν ανταγωνιστικές ακόμη και εκτός Κύπρου».

«Παρόλα αυτά», ομολογεί, «είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε όλοι ότι ο τομέας των επαγγελματικών υπηρεσιών δεν σταμάτησε να εξυπηρετεί ξένες επιχειρήσεις και να συμβάλλει στη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τους ξένους που επέλεξαν την Κύπρο για έδρα των επιχειρήσεών τους κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου». 

Η επόμενη δεκαετία

Ο κ. Μάρκου, σχετικά με το νέο μοντέλο ανάπτυξης του τομέα, δηλώνει πως οι προοπτικές είναι πολύ θετικές, ειδικά στην μετά την πανδημία περίοδο. «Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει σημαντική άνοδος εργασιών, αφού οι επιχειρήσεις θα επανέλθουν πιο δυναμικά με τα σχέδια και τις επεκτάσεις τους. Την επόμενη δεκαετία πιστεύω ότι θα σημειωθεί μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στους τομείς της τεχνολογίας, της καινοτομίας και της αειφόρου ανάπτυξης κι εκεί θα πρέπει να επικεντρωθεί ο κλάδος. Το μέλλον του τομέα των επαγγελματικών υπηρεσιών θα βασιστεί στην ικανότητά μας να είμαστε ευέλικτοι στις καινούργιες ανάγκες της αγοράς, να εκμεταλλευτούμε τη νέα τεχνολογία και να συνεχίσουμε να προσφέρουμε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας».

Σημαντικά πλεονεκτήματα 

Ο τομέας επαγγελματικών υπηρεσιών έχει μεγάλη και επιτυχή προϊστορία στην εξυπηρέτηση διεθνών επιχειρήσεων, στις δραστηριότητες των ξένων επενδυτών και high net worth individuals, ειδικότερα αφού η Κύπρος διαθέτει πολλά και σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. «Γεωγραφικά είμαστε στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, είμαστε χώρα - μέλος της ΕΕ και της Ευρωζώνης, έχουμε ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τις ξένες επιχειρήσεις, διαθέτουμε υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων εργατικό δυναμικό, σύγχρονα αεροδρόμια και λιμάνια και πολύ καλές υποδομές στις τηλεπικοινωνίες και σε άλλους τομείς. Τώρα, με την εφαρμογή του θεσμού της οικονομικής διπλωματίας, αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας θα προβληθούν ακόμη περισσότερο», εκτιμά, υποστηρίζοντας πως όλα αυτά λειτουργούν θετικά στην προσέλκυση ξένων επιχειρήσεων και επενδύσεων, όπου βασίζεται σε μεγάλο βαθμό ο τομέας των υπηρεσιών.

Φορολογική μεταρρύθμιση

Ωστόσο, έχουμε καθυστερήσει, επισημαίνει, στο κεφάλαιο της φορολογικής μεταρρύθμισης: «Η τελευταία φορολογική μεταρρύθμιση έγινε το 2003 και από τότε έχουν αλλάξει πολύ τα δεδομένα, όπως και οι τάσεις της οικονομίας. Άρα, η ανάγκη να προχωρήσουμε στο θέμα αυτό είναι πέρα από επιβεβλημένη. Σ’ αυτό συμφωνούν όλοι σχεδόν οι επαγγελματίες, ο ΣΕΛΚ, αλλά και το Τμήμα Φορολογίας. Κατά την άποψή μου το φορολογικό πλαίσιο χρειάζεται σημαντικές μεταρρυθμίσεις για να γίνει πιο σύγχρονο, λειτουργικό και φιλικό για τους φορολογούμενους».

Ενιαία εταιρική φορολογία

Θέματα όπως οι κατά καιρούς σχεδιασμοί σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για εισαγωγή ενιαίας εταιρικής φορολογίας συζητούνται για πολλά χρόνια χωρίς κατάληξη, διαπιστώνει: «Και αυτό, λόγω των αντιδράσεων των διαφόρων χωρών, οι οποίες έχουν τους δικούς τους φορολογικούς σχεδιασμούς. Τόσο η προσπάθεια της ΕΕ για ένα κοινό ευρωπαϊκό συντελεστή φόρου για τις εταιρείες όσο και η πρόταση του Τζο Μπάιντεν για ένα παγκόσμιο κοινό φόρο εταιρειών συναντούν δυσκολίες». Σχετικά με την αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών, ο κ. Μάρκου εκτιμά ότι η συζήτηση θα πάρει χρόνο και δεν θα μπορέσει να καταλήξει εύκολα. «Ως Κύπρος, έχουμε διατυπώσει επανειλημμένα τις ενστάσεις μας, γιατί επηρεάζεται το δικό μας ευνοϊκό καθεστώς φορολόγησης για τις ξένες εταιρείες. Η θέση μας αυτή συνεχίζει να υπάρχει και είναι καταγεγραμμένη στην ΕΕ», προσθέτει.

Στόχευση αγορών

«Η Κύπρος είναι μια μικρή χώρα που προσπαθεί μέσω του τομέα των υπηρεσιών, o οποίος αντιπροσωπεύει το 85% του ΑΕΠ, να επιβιώσει και να αναπτυχθεί περισσότερο», εξηγεί και προσθέτει πως, στο πλαίσιο αυτό είναι λογικό να επιζητούμε την προσέλκυση τουριστών είτε επενδυτών είτε επιχειρήσεων απ’ όλο τον κόσμο. «Ταυτόχρονα, υπάρχει τρομερή πίεση από πολλές κατευθύνσεις - ΕΕ, ΟΟΣΑ και κοινή γνώμη - για τις εταιρείες, που τους επιβάλλει να δικαιολογούν την παρουσία τους σε μια χώρα και ότι αυτή βασίζεται σε πραγματικούς επιχειρηματικούς λόγους και δεν έχει ως κύριο σκοπό τη μείωση της φορολογικής τους βάσης». Κατ’ επέκταση, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να στοχεύουμε σε εταιρείες από χώρες που σκοπεύουν να επενδύσουν στην περιοχή μας και επιθυμούν να ιδρύσουν περιφερειακή παρουσία στην περιοχή. Επίσης, θα πρέπει να προσελκύσουμε εταιρείες που ασχολούνται με την τεχνολογία για τη δημιουργία ερευνητικών και καινοτόμων κέντρων.     

Ελκυστική Κύπρος

Για να καταστεί η Κύπρος πιο σύγχρονο και πιο ελκυστικό διεθνές επιχειρηματικό κέντρο, σύμφωνα με τον κ. Μάρκου, επιβάλλεται να γίνουν συγκεκριμένα διαβήματα.

Πρέπει να εγκριθούν από τη Βουλή τα νομοσχέδια για τις μεταρρυθμίσεις στη δημόσια υπηρεσία, στη δικαιοσύνη και στην τοπική αυτοδιοίκηση. «Ήδη, έχουμε καθυστερήσει πολύ γι’ αυτές τις μεταρρυθμίσεις», επισημαίνει. «Το κράτος θα πρέπει επίσης να εκσυγχρονιστεί, να πατάξει τη γραφειοκρατία, να γίνει πιο φιλικό και εξυπηρετικό προς τους πολίτες, να δώσει έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών του και γενικά να γίνει πιο σύγχρονο και πιο ευέλικτο», προσθέτει.

Μοντέλο ανάπτυξης

Ο νέος CEO της Deloitte Κύπρου πιστεύει στη βελτίωση του μοντέλου ανάπτυξης της Κύπρου και όχι στη δημιουργία νέου: «Δεν θα έπρεπε να αφαιρέσουμε από το μοντέλο ανάπτυξής μας τους παραδοσιακούς ζωτικούς τομείς, όπως τον τουρισμό, τα ακίνητα και τις επενδύσεις. Κάθε χώρα πρέπει να επικεντρώνεται στα δικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα. Μπορούμε να βελτιώσουμε τους πιο πάνω τομείς, για να καλύπτουν νέες τάσεις και ανάγκες».

Επιπλέον, σύμφωνα με τον ίδιο, οφείλουμε να εμπλουτίσουμε και να αξιοποιήσουμε περισσότερο και νέους τομείς, όπως, ενέργεια, τεχνολογία, καινοτομία, ιδιωτική εκπαίδευση, πράσινη και γαλάζια ανάπτυξη. «Αναβαθμίζοντας τους παραδοσιακούς τομείς και προωθώντας περισσότερο τους αναδυόμενους, θα δημιουργήσουμε το ιδανικό μοντέλο ανάπτυξης για την Κύπρο».

Management και leadership

Ο κ. Μάρκου ήταν επικεφαλής των φορολογικών και νομικών υπηρεσιών της Deloitte Κύπρου για αρκετά έτη, μέχρι την 1η Ιουνίου που ανέλαβε τη θέση του ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή. «Έχω πλήρη επίγνωση των μεγάλων ευθυνών που αναλαμβάνω τόσο για το μέλλον της Deloitte όσο και για την ευημερία και επαγγελματική ανέλιξη των ανθρώπων μας. Με τη στενή και εποικοδομητική συνεργασία όλων των στελεχών μας και την εκτενή τεχνογνωσία του διεθνούς δικτύου μας, πιστεύω ότι θα συνεχίσουμε να πρωταγωνιστούμε στην ανάπτυξη της αγοράς της Κύπρου και της περιφέρειάς μας», δηλώνει. 

Όσον αφορά τη διαχείριση ευθυνών και το πλάνο management, εξηγεί πως σε ένα μεγάλο οργανισμό όπως η Deloitte, χρειάζεται μία ομάδα ανθρώπων για τη διαχείριση αλλά και την επίτευξη των στόχων. «Μαζί, λοιπόν, με τους συνεταίρους και τα διευθυντικά μας στελέχη, λειτουργούμε συλλογικά με όλες τις υπηρεσίες και τα υποστηρικτικά μας τμήματα, για να καθορίζουμε τους επιχειρηματικούς μας στόχους. Το πλάνο μας στοχεύει στην ενδυνάμωση της θέσης της Deloitte στην αγορά, στη διατήρησή της στην κορυφή των εργοδοτών προτίμησης και στην ενίσχυση της υποστήριξής μας στην κοινωνία μας».

Διαχείριση άγχους            

Ο νέος CEO της Deloitte παραδέχεται πως το εργασιακό stress υπάρχει από τη στιγμή που ξεκίνησε την καριέρα του. «Ωστόσο, είναι κάτι που εκμεταλλεύομαι για σκοπούς δημιουργικότητας, αφού παθιάζομαι με τη δουλειά μου», συμπληρώνει. «Σίγουρα, όσο αναλαμβάνεις υψηλότερα πόστα και θέσεις ευθύνης η πίεση αυξάνεται, όμως είναι κάτι που έμαθα να διαχειρίζομαι και να εκμεταλλεύομαι». Στην αποσυμπίεση από το άγχος της βδομάδας συμβάλλει ο ποιοτικός χρόνος που περνά με την οικογένειά του, στο σπίτι ή το εξοχικό, οι έξοδοι με φίλους για ένα καλό δείπνο, το διάβασμα ή ένα καλό ματς του αγγλικού πρωταθλήματος.

Λήψη αποφάσεων

Στην ερώτηση ποια ήταν η δυσκολότερη απόφαση που έχει πάρει, ο κ. Μάρκου παραδέχεται πως ως μάνατζερ πήρε πολλές δύσκολες αποφάσεις: «Αυτό απαιτούσαν οι συνθήκες και ο ρεαλισμός. Είμαι ορθολογικός άνθρωπος, ψάχνω τις καλύτερες λύσεις και όταν έρθει η ώρα των αποφάσεων δεν διστάζω να πράξω το σωστό».

Employer of choice

«Είμαστε μια απαιτητική εταιρεία που επιδιώκει υψηλούς στόχους, άρα θέλουμε και τους καλύτερους επαγγελματίες μαζί μας», απαντά ο κ. Μάρκου, όταν ερωτάται σχετικά με την ποιότητα της εταιρείας ως εργοδότη προτίμησης. Και παρατηρεί:

«Πολύ σημαντικό είναι να βελτιώνουμε συνεχώς το εργασιακό μας περιβάλλον, με βάση τα νέα δεδομένα στον χώρο εργασίας που εξελίσσονται ραγδαία, και ειδικότερα το μέλλον της εργασίας (future of work). Στην Deloitte είμαστε περήφανοι για την κουλτούρα μας και επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα εργασιακό περιβάλλον όχι απλώς χωρίς διακρίσεις, αλλά που να αναδεικνύει τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα του κάθε επαγγελματία μας».

Εξάλλου, τις ίδιες αξίες και κουλτούρα του έχει μεταλαμπαδεύσει ο απερχόμενος CEO της Deloitte, Χρίστης Χριστοφόρου, θυμάται: «Στην κοινή μας πορεία τόσα χρόνια έμαθα να είμαι δίκαιος και να ενεργώ με ήθος και επαγγελματισμό. Με τον Χρίστη συνεργαζόμαστε πάρα πολλά χρόνια, είμαστε φίλοι και κυρίως έχουμε το ίδιο όραμα για την εξέλιξη της Deloitte».

Γνωριμία με τον νέο CEO

Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί; Στις 06:00

Πόσους καφέδες πίνετε τη μέρα; Τουλάχιστον πέντε

Έχετε κάποιο hobby; Είμαι φαν του αγγλικού Premier League

Ποιον CEO διεθνώς θαυμάζετε; Τον Steve Jobs, ο οποίος άλλαξε τον τρόπο ζωής μας

Τι τρώτε, συνήθως, το μεσημέρι; Κάτι ελαφρύ για τη συνέχεια της ημέρας

Samsung ή Apple; Apple: iPhone, Apple Watch, iPad, Apple TV

Whiskey ή gin; Whisky-single malt

Facebook, Twitter, Instagram ή LinkedIn; LinkedIn, Facebook, λιγότερο Twitter και Instagram

Πόσες ώρες εργάζεστε κάθε μέρα; Περίπου 10-12 ώρες

Όταν έχετε ένα 2-minute break σε μια δύσκολη μέρα τι κάνετε, συνήθως; Διαβάζω ειδήσεις από διάφορα Μέσα, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνικής δικτύωσης

Βλέπετε τα e-mails σας αργά το βράδυ; Προσπαθώ να το αποφεύγω

Στέλνετε e-mails αργά το βράδυ; Μόνο αν είναι πολύ επείγον 

Ποια βιβλία διαβάσατε τον τελευταίο χρόνο; Όλα τα βιβλία του Dan Brown με πρωταγωνιστή τον Robert Langdon και πρόσφατα τα τελευταία βιβλία του Jo Nesbo. Επίσης, δεν περνά Σαββατοκύριακο που να μην διαβάσω τουλάχιστον δύο εφημερίδες. 

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των 16ων IN Business Awards
ΙΝ Business Awards: Tιμητικό βραβείο Lifetime Achievement Award στην Άρτεμις Αντωνιάδου
ΙΝ Business Awards: Τιμητικό βραβείο Editor’s Choice στην Τράπεζα Κύπρου
ΙΝ Business Awards: Τιμητικό βραβείο BMW Excellence Award στον Καθηγητή Κύπρο Νικολαΐδη
ΙΝ Business Awards: Στην Bioland Energy Group το βραβείο στην κατηγορία «Επιχείρηση»
ΙΝ Business Awards: Στην Ειρήνη Χριστοδούλου το βραβείο Μάνατζερ-CEO εις μνήμην Άντη Χατζηκωστή
ΙΝ Business Awards: Στην Multimarine Services το βραβείο στην κατηγορία «Επιχειρηματική Καινοτομία»
ΙΝ Business Awards: Στην ΙΚΕΑ το βραβείο στην κατηγορία «Εταιρική Βιωσιμότητα και Υπευθυνότητα (ESG-ΕΚΕ)»
ΙΝ Business Awards: Στην Ν.Psaras Construction Co το βραβείο στην κατηγορία «Ανάπτυξη Γης-Κατασκευές»
ΙΝ Business Awards: Στην ECOMMBX το βραβείο στην κατηγορία «Best Workplace/Εργοδότης Προτίμησης»