Ι. Κασουλίδου: Οι καταναλωτές εγκαταλείπουν brands που είναι απόντα στις εξελίξεις
07:10 - 04 Μαΐου 2021
Παραδοσιακά, σε περιόδους κρίσης το πρώτο πράγμα που δέχεται περικοπές από το ετήσιο εταιρικό budget μιας εταιρείας είναι η διαφήμιση και η επικοινωνία, αναφέρει σε συνέντευξη της η Διευθύντρια Επικοινωνίας της PR Partners, μέλος του group εταιρειών Partners VMLY&R, Ιωάννα Κασουλίδου.
Όπως εξηγεί, αναφερόμενη στις επιπτώσεις που έφερε η πανδημία στον τομέα της επικοινωνίας, το καταναλωτικό κοινό μπορεί εύκολα να εγκαταλείψει ένα brand, το οποίο είναι απόν στις εξελίξεις.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης των γυναικών στην Κύπρο γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στον τομέα της επικοινωνίας;
Στην Κύπρο όλο και πιο πολύ βλέπουμε να αυξάνεται το ποσοστό των γυναικών που έχουν υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα, συγκριτικά με άλλες χώρες. Παρόλα αυτά, η επαγγελματική ανέλιξή τους κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι. Υπάρχει φανερά μια χαμηλή εκπροσώπηση γυναικών σε διοικητικές θέσεις, παρά το υψηλό μορφωτικό επίπεδό τους. Εμείς εδώ βρισκόμαστε πολύ πίσω. Για παράδειγμα, η άδεια μητρότητας που στο εξωτερικό είναι 12 μήνες, εδώ είναι μόνο τέσσερις, κάτι ιδιαίτερα δύσκολο και μιλώ εκ πείρας.
Ο χώρος της επικοινωνίας είναι ως επί το πλείστον γυναικοκρατούμενος, σε όλα τα levels της ιεραρχίας, ίσως λόγω της πολυεπίπεδης διάστασης που απαιτείται στον τρόπο σκέψης και στρατηγικής προσέγγισης, της δημιουργικότητας και του multitasking. Αυτά είναι χαρακτηριστικά που, συνήθως, έχει μια γυναικά. Κάτι τέτοιο είναι πολλές φορές δύσκολο, όταν έρχεσαι αντιμέτωπη με πελάτες ή συμβούλια πελατών που είναι ανδροκρατούμενα και έχουν μισογυνιστικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις μιας άλλης εποχής. Και ναι, αυτό όσο παράξενο και αν ακούγεται, το συναντούμε πολλές φορές, αλλά το καλύτερο όπλο είναι ο επαγγελματισμός, η αυτοπεποίθηση και η σιγουριά σε αυτό που καλείσαι να τους συμβουλέψεις, ώστε να καταφέρεις να σε εμπιστευτούν να αναλάβεις την επικοινωνιακή τους στρατηγική.
Διαβάστε ακόμα:
Zela Jet: Πετάει ιδιωτικά και χωρίς όρια
Από €22.000 τα οικιστικά ακίνητα σε Λεμεσό και Πάφο τον Μάιο
Πόσο έχει πληγεί ο τομέας της επικοινωνίας από την κρίση του κορωνοϊού;
Παραδοσιακά, σε περιόδους κρίσης το πρώτο πράγμα που δέχεται περικοπές από το ετήσιο εταιρικό budget μιας εταιρείας είναι η διαφήμιση και η επικοινωνία. Κάποιες επιχειρήσεις θεωρούν πως, αν κάνουν ένα «break» στον προγραμματισμό της επικοινωνίας τους, οι απώλειες θα είναι μικρές και θα διαφυλάξουν τα budgets τους για την επόμενη χρονιά. Δυστυχώς, όμως, αγνοούν το γεγονός ότι το καταναλωτικό κοινό μπορεί εύκολα να εγκαταλείψει ένα brand που είναι απόν στις εξελίξεις και αποποιείται των ευθυνών που έχει προς το σύνολο της κοινωνίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις η επικοινωνία θα έπρεπε να συνεχίσει αλλά με διαφορετικό scope μηνυμάτων. Οι εταιρείες θα έπρεπε να έχουν επανεξετάσει την επικοινωνιακή τους στρατηγική βάσει των νέων αναγκών και trends και τα brands να εστιάσουν στο καλό του ευρύτερου συνόλου. Να δείχνουν, δηλαδή, έμπρακτη κατανόηση στη σύγχρονη πραγματικότητα και στις ανησυχίες του καταναλωτή, για να διατηρήσουν ισχυρή και αναλλοίωτη στον χρόνο τη σχέση που έχουν χτίσει μαζί με το κοινό τους. Άποψη μου είναι πως αυτές οι εταιρείες είναι που θα βγουν αλώβητες από αυτή τη κρίση. Και ίσως και πιο δυνατές. Αυτή είναι και η δική μας προσπάθεια μέσα από ενέργειες που «τρέχουμε» για τους πελάτες μας τους τελευταίους μήνες. Από την πρώτη κιόλας στιγμή, έχοντας και τη γνώση και την εμπειρία του δικτύου μας, το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν να συμβουλέψουμε τους πελάτες μας να επιδείξουν συναισθηματική και πρακτική στήριξη με ουσιαστικό και σεμνό τρόπο, αποφεύγοντας οπορτουνιστικές πρακτικές. Οι μάρκες έπρεπε να συνεχίσουν να κάνουν τη δουλειά τους για το καλό όλων και της οικονομίας ευρύτερα. Καλούμασταν και καλούμαστε ακόμα να σκεφτόμαστε πιο μετά από το μετά, ώστε να χτίσουμε σωστά πλανά και στρατηγικές και παράλληλα να διαφοροποιήσουμε το offering του κάθε brand, για να μπορέσει να φανεί χρήσιμο στον καταναλωτή μέσα στη κρίση.
Πόσο δύσκολη ήταν στον δικό σας τομέα η υποκατάσταση της φυσικής επαφής από την εξ αποστάσεως επικοινωνία;
Είναι εντυπωσιακό πόσο απρόσκοπτα ενισχύθηκε η παρουσία του διαδικτύου στη ζωή όλων των επαγγελματιών και όχι μόνο. Δραστηριότητες που αυτονόητα θεωρούσαμε ότι απαιτούν φυσική face-to-face επικοινωνία, τώρα διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως. Το e-banking, όπως και τα διαδικτυακά ψώνια, είναι στοιχεία της ζωής μας εδώ και χρόνια. Όμως, μπήκαν για τα καλά στη ζωή μας και πήραν σημαντική έκταση και βελτίωση. Παράλληλα, τα παιδιά κάνουν μαθήματα διαδικτυακά, εμείς εργαζόμαστε με τηλεργασία, άλλοι κάνουν online γιόγκα, γυμνάζονται, βλέπουν θέατρο, κάνουν online dating, τρώνε ή πίνουν μαζί χωρίς να εγκαταλείψουν το σπίτι τους. Ένα φαινόμενο που παρατηρείται σε παγκόσμια κλίμακα και ήταν κάτι περισσότερο από ανάγκη. Διότι, με τα lockdowns του κορωνοϊού η ζωή συνεχίζεται και έπρεπε να βρούμε τρόπους να συνεχίζεται, για να μην τρελαθούμε κιόλας! Η ψηφιακή τεχνολογία μας δίνει τέτοιους τρόπους που γεφυρώνουν τις αποστάσεις που πρέπει να κρατάμε physically ο ένας από τον άλλο. Είναι το trend των ανέπαφων επαφών, κάτι που έπρεπε να υιοθετήσουμε λόγω της πανδημίας. Δεν είμαι σίγουρη αν είναι κάτι που θα μου άρεσε να παραμείνει στην ολότητά του πάντως, γιατί η προσωπική επαφή είτε για επαγγελματικές συναντήσεις είτε για έναν καφέ έχει άλλη χάρη. Κοιτάζοντας ο ένας τον άλλο στα μάτια, δημιουργούμε σχέσεις και προσδοκίες αλληλοσεβασμού, εμπεδώνοντας μια σχέση εμπιστοσύνης.
Για μένα, ως εργαζομένη μητέρα, κάποιες φορές η τηλεργασία με βόλευε πάρα πολύ, αλλά ήταν κι άλλες φορές που ήταν δύσκολο, ειδικά στις συναντήσεις. Με ένα βρέφος αγκαλιά να λαμβάνω μέρος σε σοβαρά skype meetings με πελάτες. Ευτυχώς, έδειχναν απολυτή κατανόηση όταν το μωρό έκλαιγε ή τραγουδούσε την ώρα μιας σοβαρής συζήτησης. Σιγουρά δεν ήταν ό,τι καλύτερο και σιγουρά σε τέτοια meetings, με ή χωρίς το βρέφος αγκαλιά, σου λείπει το βάθος της επικοινωνίας. Να μπορείς να έχεις αυτόματα ανατροφοδότηση από το ύφος και το body language του πελάτη σου, ώστε να μπορείς να προσαρμόζεσαι αντιστοίχως.
Όταν παρέλθει η πανδημία ποια θα είναι τα θετικά που θα αφήσει πίσω της;
Προφανώς η τηλεόραση και το digital είναι στην πρώτη γραμμή των καναλιών και θα πρέπει να παραμείνουν, όμως οι καινοτόμες τεχνολογίες υπήρχαν και προ Covid, απλώς επειδή αναδείχθηκαν τόσο σημαντικές αυτή τη περίοδο, ήρθαν για να μείνουν και γι’ αυτό οι τρόποι επικοινωνίας οφείλουν να αλλάξουν. Οι επιχειρήσεις έπρεπε να βρουν πιο προσοδοφόρους και ουσιαστικούς τρόπους να επικοινωνούν με το καταναλωτικό τους κοινό, με πιο προσωπικό και άμεσο τρόπο. Αυτό είναι κάτι που δεν θα αλλάξει. Οι επιτυχημένες εταιρείες έμαθαν μέσα από την επικοινωνιακή τους στρατηγική πώς θα πρέπει να επικοινωνούν την ανθρωποκεντρική τους στάση σχετικά με το ότι φροντίζουν να εξεύρουν και να εφαρμόσουν νέους κατάλληλους τρόπους οργάνωσης της εργασίας αλλά και να μεριμνούν για τους πελάτες και τους υπαλλήλους τους. Για παράδειγμα, το working from home, κάτι πολύ popular στο εξωτερικό, στην Κύπρο ελάχιστες ήταν οι εταιρείες που το εφάρμοζαν. Τώρα θεωρώ πως ήρθε για να μείνει.
Εμείς, ως σύμβουλοι επικοινωνίας, έχουμε ρόλο και πρέπει να μπορούμε να προσαρμοστούμε ταχύτατα στο περιβάλλον που άλλαξε βίαια από τη μια στιγμή στην άλλη, με γνώμονα το μέλλον που τους επομένους μήνες εξακολουθεί να είναι αβέβαιο. Αυτό αποτελεί και κριτήριο για το ποια γραφεία επικοινωνίας θα επιβιώσουν στο τέλος.
Οι σωστοί χειρισμοί και οι συμβουλές στους πελάτες και τελικά η επιτυχία των πελατών μας έχει αποτέλεσμα τη δική μας επιτυχία. Το μυστικό είναι να έχουμε τα tools να λειτουργούμε ως problem solvers και σύμβουλοι επικοινωνίας. Όχι μόνο διαφημιστές με δημιουργική σκέψη. Με ένα οπλοστάσιο επικοινωνίας ενός σύγχρονου agency, που έχει την πλήρη γκάμα των υπηρεσιών consulting, marketing και advertising, strategic planning, public relations και corporate affairs, είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε custom-made πλανά για τον κάθε πελάτη ξεχωριστά, στα οποία να περιλαμβάνονται ενέργειες για τους βραχυπρόθεσμους και τους μακροπρόθεσμους στόχους τους σε όλη την γκάμα του marketing και της επικοινωνίας.
*Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο Newsletter της ΚΟΓΕΕ «Σ' επαφή»