Πρόταση Παμπορίδη: To Brexit και η ευκαιρία για τις Νομικές Υπηρεσίες
07:30 - 16 Σεπτεμβρίου 2019
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο InBusinessNews, o Δικηγόρος Γιώργος Παμπορίδης αναλύει την εισήγηση του με αφορμή τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη του Brexit, για το πώς μπορούν να επωφεληθούν οι Νομικές Υπηρεσίες της Κύπρου. Συγκεκριμένα ο κ. Παμπορίδης διαβλέπει τη δυνατότητα της Κύπρου να προσελκύσει ένα κομμάτι της βρετανικής νομικής αγοράς, σε ό,τι αφορά στις διαδικασίες έκδοσης διαιτητικών αποφάσεων. Με λίγα λόγια προτείνει να γίνουν ενέργειες από την κυβέρνηση ώστε το London Court of International arbitration να εγκαταστήσει στην κυπριακή Δημοκρατία ένα κυπριακό παράρτημα του, το οποίο θα εκδίδει διαιτητικές αποφάσεις σε διαφορές οι οποίες υποβάλλονται προς αυτό.
Διαβάστε ακόμα: ARC: Έτσι θα είναι το νέο πάρκο εναλλακτικής ψυχαγωγίας στο Παλιομέτοχο! (Photos)
Διαβάστε ακόμα: ONE: Οι αριθμοί ενός πύργου
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Στο Cyprus Legal Conference της περασμένης εβδομάδας διατυπώσατε μια εισήγηση η οποία έκανε μεγάλη αίσθηση στο ακροατήριο. Θέλετε να μας σκιαγραφήσετε τη γενικότερη ιδέα;
Είμαι της άποψης ότι με την συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των δικηγόρων στην πατρίδα μας και στην συνεχιζόμενη μείωση της νομικής αγοράς που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είτε λόγω της σταδιακής συρρίκνωσης της αγοράς των fiduciary services είτε γενικότερα λόγω της αυξημένης εισαγωγής ρυθμίσεων στον κλάδο γενικότερα το over-regulation που λέμε συχνά), δημιουργούνται συνθήκες αρνητικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου νομικών υπηρεσιών στην Κύπρο. Είμαστε «καταδικασμένοι» λοιπόν να αναζητήσουμε ρηξικέλευθες λύσεις για να αυξήσουμε αυτό που αποκαλούμε 'πίτα' της αγοράς. Παράλληλα παρακολουθούμε τους τελευταίους μήνες να εξελίσσεται η διαδικασία της αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση (αυτό που αποκαλούμε Brexit) η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη νομική αγορά στην Ευρώπη, κάτι που από μόνο του προβάλλει ως μια σημαντική ευκαιρία για την Κύπρο να αναδείξει ότι αποτελεί μία από τις εναπομείνασες δικαιοδοσίες κοινoδικαίου στην Ένωση. Αν καταφέρουμε να αποκομίσουμε έστω και ένα ελάχιστο ποσοστό από την δουλειά που διοχετεύεται στη Βρετανία σήμερα μετά τον Brexit το όφελος για την Κύπρο θα είναι τεράστιo. Πρέπει λοιπόν να μελετήσουμε επισταμένα τομείς στους οποίους θα είχαμε δυνατότητα να πετύχουμε την προσέλκυση τέτοιας εργασίας. Το σημείο στο οποίο εγώ εντοπίζω την δυνατότητα της Κύπρου να προσελκύσει ένα κομμάτι της βρετανικής νομικής αγοράς, είναι οι διαδικασίες έκδοσης διαιτητικών αποφάσεων. Μια διαιτητική απόφαση θα μπορούσε να τύχει άμεσης εφαρμογής στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή και ναι εγγραφεί ως δικαστική απόφαση και επομένως να εφαρμοστεί/εκτελεστεί σε άλλη Ευρωπαΐκή δικαιοδοσία ως τέτοια. Σήμερα μια απόφαση που εκδίδεται από διαιτητικό δικαστήριο της Βρετανίας μπορεί να εκτελεστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες χωρίς ιδιαίτερες τυπικότητες. Ακόμη ευκολότερα μια δικαστική απόφαση που θα εκδοθεί στη Βρετανία μπορεί να εκτελεστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με περίσσεια ευκολία. Αυτό το σημαντικό πλεονέκτημα η Βρετανία θα το απωλέσει αμέσως μετά το Brexit. Σκεφθείτε λοιπόν εάν ένα διαιτητικό δικαστήριο όπως για παράδειγμα το London Court of International arbitration προτίθετο να εγκαταστήσει στην κυπριακή Δημοκρατία ένα κυπριακό παράρτημα του, το οποίο θα εκδίδει διαιτητικές αποφάσεις σε διαφορές οι οποίες υποβάλλονται προς αυτό. Αυτόματα οι διαιτητικές αυτές αποφάσεις θα αποτελούν αποφάσεις που εκδόθηκαν εντός ευρωπαϊκής ένωσης. Ακόμα δε καλύτερα εάν οι εν λόγω διαιτητικές αποφάσεις εγγράφονται ως δικαστικές αποφάσεις σε ένα εμπορικό κυπριακό δικαστήριο, τότε θα μπορούσαν να εκτελεστούν με περισσή ευκολία στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές δικαιοδοσίες.
Τι κατά τη γνώμη σας χρειάζεται για να γίνεται πράξη αυτή σας η ιδέα;
Πρωτίστως απαιτείται πολιτική βούληση για την υλοποίηση τέτοιων προτάσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό το εγχείρημα απαιτεί νομοθετικές παρεμβάσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν τάχιστα προκειμένου να προλάβουμε τις εξελίξεις με το Brexit. Αν υπάρχει πολιτική βούληση τότε πρέπει οι αρμόδιες αρχές χωρίς τις συνήθεις καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες να κινηθούν ερχόμενες σε επαφή με οργανισμούς όπως για παράδειγμα το Διαιτητικό Δικαστήριο που ανέφερα νωρίτερα προκειμένου να διαβουλευτούν για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να δοθούν οι απαραίτητες διευκολύνσεις για την εγκατάσταση ενός διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου στην Κύπρο. Προσωπικά θα ανέθετα ως κυβέρνηση το όλο έργο σε ένα διεθνή νομικό οίκο ο οποίος θα έχει την υποχρέωση αφού κάνει τις σχετικές επαφές με όλους τους πιθανούς ενδιαφερόμενους, να συντάξει το σχετικό νομοσχέδιο ή νομοσχέδια προκειμένου να προωθηθούν προς άμεση ψήφιση στη Βουλή.
Γιατί δεν προχωρούμε μόνοι μας στη δημιουργία αυτού του πλαισίου; Γιατί χρειαζόμαστε τους Βρετανούς σ' αυτή την προσπάθεια;
Ο λόγος είναι απλός: οι Βρετανοί έχουν τους πελάτες και αυτοί απολαύουν της εμπιστοσύνης της διεθνούς εμπορικής κοινότητας για την εκδίκαση διαφόρων σε διαιτησίες. Οι ανθρώποι αυτοί είναι επαγγελματίες και είμαι βέβαιος ότι αναζητούν τρόπους για να περισώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα ενόψει του Brexit. Πρώτοι από όλους αυτοί αντιλαμβάνονται τις τραγικές συνέπειες που θα επιφέρει η έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είμαι βέβαιος ότι ήδη ψάχνουν λύσεις εναλλακτικές. Σ' αυτούς λοιπόν πρέπει να απευθυνθούμε και να του ζητήσουμε να μας δώσει την ευκαιρία να δημιουργήσουμε μαζί το κατάλληλο νομικό υπόβαθρο στην Κυπριακή Δημοκρατία προκειμένου να μπορούν αυτοί να κάνουν τη δουλειά τους όπως ξέρουν ενώ παράλληλα η Κυπριακή νομική αγορά θα επωφελείται από την εισδοχή ενός εντελώς νέου τομέα στην εγχώρια αγορά τον οποίο υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαμε καμία ελπίδα να προσελκύσουμε στην Κύπρο.
Καλά γιατί δεν το κάνουν αυτό χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία ή ακόμα και η Ολλανδία;
Οι χώρες οι οποίες αναφέρατε δεν είναι χώρες με κοινοδίκαιο αλλά χώρες που εφαρμόζουν το ηπειρωτικό δίκαιο. Οι ανταγωνιστές μας σε μια τέτοια προσπάθεια θα ήταν οι άλλες δύο δικαιοδοσίες της Ευρωπαΐκής Ένωσης οι οποίες εφαρμόζουν το κοινοδίκαιο δηλαδή η Ιρλανδία και η Μάλτα. Πιστεύω ακράδαντα ότι η Κύπρος ως προορισμός θα αποτελούσε μια πολύ ελκυστική πρόταση τόσο για τους εμπορευόμενους όσο και για τους επαγγελματίες οι οποίοι θα υποστηρίζουν τις εν λόγω εργασίες. Το κλίμα και οι υποδομές σε συνάρτηση με το πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό που βρίσκεται στην Κύπρο και δραστηριοποιείται στη νομική αγορά, θεωρώ ότι θα μας καθιστούσε την ελκυστικότερη επιλογή τόσο για τους Βρετανούς όσο και για όλους τους πελάτες τους από τη διεθνή αγορά. Παράλληλα η δημιουργία μιας τέτοιας υποδομής στην Κύπρο θα μπορούσε άμεσα να είχε ως αποτέλεσμα την προσέλκυση μιας εντελώς νέας αγοράς για επίλυση σημαντικών νομικών διαφόρων από την περιφέρεια όπου βρίσκεται η Κύπρος δηλαδή την ανατολική Μεσόγειο τη μέση Ανατολή και τη βόρειο Αφρική.
Πως σκοπεύετε να κινηθείτε για να υλοποιήσατε αυτό το ομολογουμένως σημαντικό όραμα;
Τέτοιες κινήσεις οι οποίες απαιτούν την αλλαγή θεσμικού πλαισίου δυστυχώς δεν μπορούν ούτε να προωθηθούν και ούτε να υλοποιηθούν από άτομα ή οργανισμούς του ιδιωτικού τομέα. Εδώ απαιτείται να επιδειχθεί ηγετική πρωτοβουλία από τις αρμόδιες κρατικές αρχές οι οποίες θα αναλάβουν και θα τρέξουν το όλο project αδιαφορώντας για τα διάφορα επιμέρους συμφέροντα. Χρειάζεται αποφασιστικότητα από την πολιτεία και τίποτε άλλο.
Διαβάστε ακόμα: ARC: Έτσι θα είναι το νέο πάρκο εναλλακτικής ψυχαγωγίας στο Παλιομέτοχο! (Photos)
Διαβάστε ακόμα: ONE: Οι αριθμοί ενός πύργου
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Στο Cyprus Legal Conference της περασμένης εβδομάδας διατυπώσατε μια εισήγηση η οποία έκανε μεγάλη αίσθηση στο ακροατήριο. Θέλετε να μας σκιαγραφήσετε τη γενικότερη ιδέα;
Είμαι της άποψης ότι με την συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των δικηγόρων στην πατρίδα μας και στην συνεχιζόμενη μείωση της νομικής αγοράς που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είτε λόγω της σταδιακής συρρίκνωσης της αγοράς των fiduciary services είτε γενικότερα λόγω της αυξημένης εισαγωγής ρυθμίσεων στον κλάδο γενικότερα το over-regulation που λέμε συχνά), δημιουργούνται συνθήκες αρνητικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου νομικών υπηρεσιών στην Κύπρο. Είμαστε «καταδικασμένοι» λοιπόν να αναζητήσουμε ρηξικέλευθες λύσεις για να αυξήσουμε αυτό που αποκαλούμε 'πίτα' της αγοράς. Παράλληλα παρακολουθούμε τους τελευταίους μήνες να εξελίσσεται η διαδικασία της αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση (αυτό που αποκαλούμε Brexit) η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη νομική αγορά στην Ευρώπη, κάτι που από μόνο του προβάλλει ως μια σημαντική ευκαιρία για την Κύπρο να αναδείξει ότι αποτελεί μία από τις εναπομείνασες δικαιοδοσίες κοινoδικαίου στην Ένωση. Αν καταφέρουμε να αποκομίσουμε έστω και ένα ελάχιστο ποσοστό από την δουλειά που διοχετεύεται στη Βρετανία σήμερα μετά τον Brexit το όφελος για την Κύπρο θα είναι τεράστιo. Πρέπει λοιπόν να μελετήσουμε επισταμένα τομείς στους οποίους θα είχαμε δυνατότητα να πετύχουμε την προσέλκυση τέτοιας εργασίας. Το σημείο στο οποίο εγώ εντοπίζω την δυνατότητα της Κύπρου να προσελκύσει ένα κομμάτι της βρετανικής νομικής αγοράς, είναι οι διαδικασίες έκδοσης διαιτητικών αποφάσεων. Μια διαιτητική απόφαση θα μπορούσε να τύχει άμεσης εφαρμογής στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή και ναι εγγραφεί ως δικαστική απόφαση και επομένως να εφαρμοστεί/εκτελεστεί σε άλλη Ευρωπαΐκή δικαιοδοσία ως τέτοια. Σήμερα μια απόφαση που εκδίδεται από διαιτητικό δικαστήριο της Βρετανίας μπορεί να εκτελεστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες χωρίς ιδιαίτερες τυπικότητες. Ακόμη ευκολότερα μια δικαστική απόφαση που θα εκδοθεί στη Βρετανία μπορεί να εκτελεστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με περίσσεια ευκολία. Αυτό το σημαντικό πλεονέκτημα η Βρετανία θα το απωλέσει αμέσως μετά το Brexit. Σκεφθείτε λοιπόν εάν ένα διαιτητικό δικαστήριο όπως για παράδειγμα το London Court of International arbitration προτίθετο να εγκαταστήσει στην κυπριακή Δημοκρατία ένα κυπριακό παράρτημα του, το οποίο θα εκδίδει διαιτητικές αποφάσεις σε διαφορές οι οποίες υποβάλλονται προς αυτό. Αυτόματα οι διαιτητικές αυτές αποφάσεις θα αποτελούν αποφάσεις που εκδόθηκαν εντός ευρωπαϊκής ένωσης. Ακόμα δε καλύτερα εάν οι εν λόγω διαιτητικές αποφάσεις εγγράφονται ως δικαστικές αποφάσεις σε ένα εμπορικό κυπριακό δικαστήριο, τότε θα μπορούσαν να εκτελεστούν με περισσή ευκολία στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές δικαιοδοσίες.
Τι κατά τη γνώμη σας χρειάζεται για να γίνεται πράξη αυτή σας η ιδέα;
Πρωτίστως απαιτείται πολιτική βούληση για την υλοποίηση τέτοιων προτάσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό το εγχείρημα απαιτεί νομοθετικές παρεμβάσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν τάχιστα προκειμένου να προλάβουμε τις εξελίξεις με το Brexit. Αν υπάρχει πολιτική βούληση τότε πρέπει οι αρμόδιες αρχές χωρίς τις συνήθεις καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες να κινηθούν ερχόμενες σε επαφή με οργανισμούς όπως για παράδειγμα το Διαιτητικό Δικαστήριο που ανέφερα νωρίτερα προκειμένου να διαβουλευτούν για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να δοθούν οι απαραίτητες διευκολύνσεις για την εγκατάσταση ενός διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου στην Κύπρο. Προσωπικά θα ανέθετα ως κυβέρνηση το όλο έργο σε ένα διεθνή νομικό οίκο ο οποίος θα έχει την υποχρέωση αφού κάνει τις σχετικές επαφές με όλους τους πιθανούς ενδιαφερόμενους, να συντάξει το σχετικό νομοσχέδιο ή νομοσχέδια προκειμένου να προωθηθούν προς άμεση ψήφιση στη Βουλή.
Γιατί δεν προχωρούμε μόνοι μας στη δημιουργία αυτού του πλαισίου; Γιατί χρειαζόμαστε τους Βρετανούς σ' αυτή την προσπάθεια;
Ο λόγος είναι απλός: οι Βρετανοί έχουν τους πελάτες και αυτοί απολαύουν της εμπιστοσύνης της διεθνούς εμπορικής κοινότητας για την εκδίκαση διαφόρων σε διαιτησίες. Οι ανθρώποι αυτοί είναι επαγγελματίες και είμαι βέβαιος ότι αναζητούν τρόπους για να περισώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα ενόψει του Brexit. Πρώτοι από όλους αυτοί αντιλαμβάνονται τις τραγικές συνέπειες που θα επιφέρει η έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είμαι βέβαιος ότι ήδη ψάχνουν λύσεις εναλλακτικές. Σ' αυτούς λοιπόν πρέπει να απευθυνθούμε και να του ζητήσουμε να μας δώσει την ευκαιρία να δημιουργήσουμε μαζί το κατάλληλο νομικό υπόβαθρο στην Κυπριακή Δημοκρατία προκειμένου να μπορούν αυτοί να κάνουν τη δουλειά τους όπως ξέρουν ενώ παράλληλα η Κυπριακή νομική αγορά θα επωφελείται από την εισδοχή ενός εντελώς νέου τομέα στην εγχώρια αγορά τον οποίο υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαμε καμία ελπίδα να προσελκύσουμε στην Κύπρο.
Καλά γιατί δεν το κάνουν αυτό χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία ή ακόμα και η Ολλανδία;
Οι χώρες οι οποίες αναφέρατε δεν είναι χώρες με κοινοδίκαιο αλλά χώρες που εφαρμόζουν το ηπειρωτικό δίκαιο. Οι ανταγωνιστές μας σε μια τέτοια προσπάθεια θα ήταν οι άλλες δύο δικαιοδοσίες της Ευρωπαΐκής Ένωσης οι οποίες εφαρμόζουν το κοινοδίκαιο δηλαδή η Ιρλανδία και η Μάλτα. Πιστεύω ακράδαντα ότι η Κύπρος ως προορισμός θα αποτελούσε μια πολύ ελκυστική πρόταση τόσο για τους εμπορευόμενους όσο και για τους επαγγελματίες οι οποίοι θα υποστηρίζουν τις εν λόγω εργασίες. Το κλίμα και οι υποδομές σε συνάρτηση με το πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό που βρίσκεται στην Κύπρο και δραστηριοποιείται στη νομική αγορά, θεωρώ ότι θα μας καθιστούσε την ελκυστικότερη επιλογή τόσο για τους Βρετανούς όσο και για όλους τους πελάτες τους από τη διεθνή αγορά. Παράλληλα η δημιουργία μιας τέτοιας υποδομής στην Κύπρο θα μπορούσε άμεσα να είχε ως αποτέλεσμα την προσέλκυση μιας εντελώς νέας αγοράς για επίλυση σημαντικών νομικών διαφόρων από την περιφέρεια όπου βρίσκεται η Κύπρος δηλαδή την ανατολική Μεσόγειο τη μέση Ανατολή και τη βόρειο Αφρική.
Πως σκοπεύετε να κινηθείτε για να υλοποιήσατε αυτό το ομολογουμένως σημαντικό όραμα;
Τέτοιες κινήσεις οι οποίες απαιτούν την αλλαγή θεσμικού πλαισίου δυστυχώς δεν μπορούν ούτε να προωθηθούν και ούτε να υλοποιηθούν από άτομα ή οργανισμούς του ιδιωτικού τομέα. Εδώ απαιτείται να επιδειχθεί ηγετική πρωτοβουλία από τις αρμόδιες κρατικές αρχές οι οποίες θα αναλάβουν και θα τρέξουν το όλο project αδιαφορώντας για τα διάφορα επιμέρους συμφέροντα. Χρειάζεται αποφασιστικότητα από την πολιτεία και τίποτε άλλο.