Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης: Μαθαίνω να αλλάζω

Με την αποστολή διαχείρισης της μάθησης στο δημόσιο είναι επιφορτισμένη η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης. Απευθυνόμενη στα στελέχη εντοπίζει τις ανάγκες, προχωρά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και στο τέλος σε αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους.

Ο προϊστάμενος της Ακαδημίας και ανώτερος λειτουργός επιμόρφωσης, Μάριος Μιχαηλίδης, μιλά για το έργο που επιτελείται σε ένα γενικότερο περιβάλλον προκλήσεων, αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. 

Η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης ιδρύθηκε το 1991, αποτελώντας πρωτοβουλία της Κυβέρνησης του Γιώργου Βασιλείου, ως ένας σημαντικός βραχίονας εκσυγχρονισμού της δημόσιας υπηρεσίας. 

Πρόκειται για ένα μικρό και ευέλικτο οργανισμό, που αποτελείται από 21 συνολικά στελέχη με επιστημονικά και γραμματειακά καθήκοντα, ενώ υποστηρίζεται από ένα ευρύ δίκτυο εσωτερικών και εξωτερικών συνεργατών από την Κύπρο και την υπόλοιπη Ευρώπη. 

Οι λειτουργοί επιμόρφωσης της Ακαδημίας αποτελούν μια δυναμική ομάδα στελεχών με εξειδικευμένες γνώσεις σε θέματα μάθησης και ανάπτυξης, οι οποίοι είναι πιστοποιημένοι επαγγελματίες από το Chartered Institute of Personnel and Development του Ηνωμένου Βασιλείου.  

Κάθε ένας από αυτούς είναι υπεύθυνος για την παροχή μαθησιακής υποστήριξης σε συγκεκριμένους οργανισμούς της δημόσιας διοίκησης, ώστε να ενισχυθούν οι δυνατότητες ανταπόκρισής τους στις θεσμικές υποχρεώσεις τους, στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού τους και στη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών τους. 

Η παρεχόμενη μαθησιακή υποστήριξη εντάσσεται στο πλαίσιο του αποκεντρωμένου συστήματος διαχείρισης της μάθησης, το οποίο βασίζεται στην αποκέντρωση της διαχείρισης της μάθησης με τη λειτουργία πυρήνων στα τμήματα, στις υπηρεσίες και στις διευθύνσεις της δημόσιας υπηρεσίας, τα μέλη των οποίων εκπαιδεύονται και υποστηρίζονται από την Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης.

Εκσυγχρονισμός και αλλαγές
Όπως τόνισε ο κ. Μιχαηλίδης, στόχος της Ακαδημίας είναι να συνεισφέρει στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας μέσα από την υλοποίηση πολύπλευρων και πολυεπίπεδων μαθησιακών παρεμβάσεων, που βασίζονται σε σύγχρονες μαθησιακές μεθοδολογίες, εργαλεία και προσεγγίσεις. «Για να μπορέσει να αλλάξει η δημόσια διοίκηση είναι σημαντικό να μάθει να μαθαίνει και να μάθει να αλλάζει», ανέφερε. Και πρόσθεσε: «Χάρη στην εξαιρετικά επίκαιρη θεματολογία και αντικείμενα μάθησης που προσφέρονται, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης παρέχει τη δυνατότητα στους δημόσιους οργανισμούς να διαχειριστούν, αλλά και να εκμεταλλευτούν την εκάστοτε συγκυρία κατά τον βέλτιστο τρόπο, προς όφελός τους και προς όφελος των πολιτών». 

Σε περιβάλλον αβεβαιότητας η δημόσια υπηρεσία συνήθως αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό, ενώ την ίδια στιγμή εναποτίθενται σε αυτήν όλες οι ελπίδες για εκσυγχρονιστικές, βελτιωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις. Η συσσωρευμένη εμπειρία της Κυπριακής Ακαδημίας Δημόσιας Διοίκησης διδάσκει ότι για να επέλθει πραγματική βελτίωση χρειάζεται προσπάθεια για δομικές και συστημικές αλλαγές υποστηριζόμενες από θεσμοθετημένες διαδικασίες διά βίου μάθησης. Μάλιστα, η Ακαδημία έχει κληθεί να υποστηρίξει μαθησιακά τη δημόσια υπηρεσία σε διάφορες και έντονες περιόδους, με πιο πρόσφατο παράδειγμα τις οικονομικές και δημοσιονομικές προκλήσεις που αντιμετώπισε η κυπριακή κοινωνία και συνακόλουθα το δημόσιο μετά την οικονομική κρίση. 

Στρατηγικοί  στόχοι και δράσεις 
Όπως εξήγησε ο κ. Μιχαηλίδης, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης υπάγεται στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών. Σ’ αυτό το πλαίσιο είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του στρατηγικού στόχου με τίτλο: Διαμόρφωση και εφαρμογή πολιτικής μάθησης για την ανάπτυξη οργανισμών και στελεχών του δημόσιου τομέα, ο οποίος υποδιαιρείται σε τέσσερις διακριτές δραστηριότητες, για τις οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία του 2018 υλοποιήθηκαν συγκεκριμένες δράσεις:
• Aποκεντρωμένο σύστημα διαχείρισης της μάθησης: Υλοποιήθηκαν 178 εκπαιδευτικά προγράμματα με 2.860 συμμετοχές, ενώ η έμφαση δόθηκε στη μαθησιακή υποστήριξη των οργανισμών της δημόσιας υπηρεσίας με σκοπό τη διαμόρφωση των μαθησιακών πλάνων των υπουργείων. 
• Μαθησιακή και συμβουλευτική υποστήριξη μεταρρυθμίσεων και αλλαγών: Διεξήχθησαν 25 εκπαιδευτικά προγράμματα με 361 συμμετοχές και οι δράσεις αφορούσαν κυρίως στην παροχή υποστήριξης στη μεταρρύθμιση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Να σημειώσουμε ότι η Ακαδημία υποστηρίζει την προώθηση του e-government.
• Οριζόντιες μαθησιακές παρεμβάσεις και προγράμματα βασικής κατάρτισης: Έχουν γίνει 44 μαθησιακές παρεμβάσεις με 1.000 συμμετοχές. Αυτές προέκυψαν είτε από διαχρονικές επαναλαμβανόμενες δεσμεύσεις της Κυπριακής Ακαδημίας Δημόσιας Διοίκησης - για παράδειγμα, εκπαίδευση εναλλάξιμου προσωπικού - είτε από πρωτοβουλίες της, για παράδειγμα σε θέματα ΕΕ. Σημαντικός αριθμός παρεμβάσεων έγινε για θέματα ισότητας, καταπολέμησης της βίας και των διακρίσεων.
• Στρατηγική ανάπτυξη Κυπριακής Ακαδημίας Δημόσιας Διοίκησης, εγχώρια και διεθνής δικτύωση και υποστηρικτικές διαδικασίες για διαχείριση της μάθησης: Για τη δραστηριότητα αυτή πραγματοποιήθηκαν τέσσερις μαθησιακές παρεμβάσεις με 30 συμμετοχές. Η δραστηριοποίηση της Ακαδημίας στον τομέα αυτό στοχεύει στη δικτύωσή της με άλλους αντίστοιχους οργανισμούς της Κύπρου και του εξωτερικού, στην εκπροσώπηση της χώρας μας σε διεθνή φόρα, όπως και στην ενδυνάμωση και την αποτελεσματική λειτουργία της.  

Όταν η αλλαγή έγινε ανάγκη  
Η ανάγκη για μεταρρύθμιση αναδείχθηκε ως σημαντική προτεραιότητα μετά την κρίση του 2013, όταν αναδύθηκαν σημαντικές δομικές αδυναμίες και παθογένειες του δημόσιου τομέα. «Η εκπαίδευση είναι σημαντική, αλλά για να έχει την αναμενόμενη προστιθέμενη αξία είναι απαραίτητο να συνυπάρχει με την πολιτική βούληση για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, οι οποίες να είναι ορθολογικές, ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες», υπογράμμισε ο κ. Μιχαηλίδης. Και πρόσθεσε: «Τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης διαθέτουν εξαιρετικά ακαδημαϊκά προσόντα και εκτενή επαγγελματική εμπειρία, όμως διαπιστώνεται ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο για βελτίωση της παραγωγικότητας και της προσαρμοστικότητάς τους, ώστε να ανταποκρίνονται ουσιαστικότερα στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου. Σε αυτή τη βάση, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης έχει σχεδιάσει ένα στρατηγικής σημασία έργο, το οποίο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 2.5 εκατομμυρίων ευρώ, με τίτλο: Μαθησιακή υποστήριξη της εφαρμογής διοικητικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση.
 
Η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης έχει σχεδιάσει το έργο: Μαθησιακή υποστήριξη της εφαρμογής διοικητικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση, που συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 2.5 εκατ. Ευρώ

Για να μπορέσει να αλλάξει η δημόσια διοίκηση είναι σημαντικό να μάθει να μαθαίνει και να μάθει να αλλάζει.

Δειτε Επισης

ΚΝΕ: Χαιρετίζει την έγκριση του νόμου Net-Zero Industry από την Ευρωβουλή
Τα πρώτα στιγμιότυπα από τα 16α IΝ Business Awards(vid)
Πανίκος Νικολάου: Αυτό το βραβείο ανήκει στους 2722 συναδέλφους στην Τράπεζα Κύπρου (vid)
Άρτεμις Αντωνιάδου: Αναγνωρίση της πορείας και της προσπάθειάς μου το βραβείο στα ΙΝ Business Awards (vid)
Η CNP Ασφαλιστική τίμησε την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας και Υγείας
Χορηγός του αγώνα Duathlon η CNP ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ
Το ευ επιχειρείν στο βάθρο... Πραγματοποιήθηκαν τα 16α IN Business Awards(photos)
Πώς αξιολογούν τα ΚΕΠ οι πολίτες-Τα ευρήματα έρευνας του Υπουργείου Οικονομικών
Συνεργασία Ablebook-Buyway365 που προωθεί την προσβασιμότητα
Influencer marketing: Πώς λειτουργεί ως εργαλείο ενδυνάμωσης των brands