Ένα βήμα πριν την απογείωση του fund industry
07:36 - 04 Ιουνίου 2018
Στην Ολομέλεια της Βουλής προς ψήφιση οδηγούνται τις επόμενες μέρες τα νομοσχέδια για εναλλακτικές επενδύσεις που με την υπερψήφιση τους αναμένεται να απογειώσουν το fund industry της Κύπρου. Συγκεκριμένα, ανοίγει ο δρόμος για εγγραφή και διαφορετικού είδους και τύπου funds στην Κύπρο που δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα, ενώ είναι διαθέσιμες όλες οι επιλογές που υπάρχουν και σε όλες τις δικαιοδοσίες για επενδυτικά ταμεία.
Παράλληλα, δίδεται η ευχέρεια στην Κύπρο να καταστεί επενδυτικό κέντρο καθώς θα υπάρχει ευέλικτη νομοθεσία και ένα καλό καθεστώς με όλες τις διαθέσιμες επιλογές. Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, θερμό ενδιαφέρον για εγγραφή οργανισμών εναλλακτικών επενδύσεων στην Κύπρο υπάρχει από Ινδία, Κίνα και Ισραήλ.
Παράλληλα, δίδεται η ευχέρεια στην Κύπρο να καταστεί επενδυτικό κέντρο καθώς θα υπάρχει ευέλικτη νομοθεσία και ένα καλό καθεστώς με όλες τις διαθέσιμες επιλογές. Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, θερμό ενδιαφέρον για εγγραφή οργανισμών εναλλακτικών επενδύσεων στην Κύπρο υπάρχει από Ινδία, Κίνα και Ισραήλ.
Διαβάστε ακόμα: Αγορά Ακινήτων: Το 1/3 του τζίρου από επαύλεις
Νομοσχέδια
Τα τρία τροποιητικά νομοσχέδια που βρίσκονται ενώπιον της Ολομέλειας αφορούν τον περί φορολογίας εισοδήματος νόμου, τον περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμους και τον περί Εκτάκτου Εισφοράς για Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμο.Με βάση το πρώτο τροποιητικό νομοσχέδιο δεν αποδίδεται μόνιμη εγκατάσταση σε επενδυτές για την επένδυσή τους σε διαφανείς οντότητες (common funds και partnerships) που δημιουργούνται με βάση τον περί Ανοικτού Τύπου Συλλογικών Επενδύσεων Νόμο και τον περί των Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων Νόμο.
Παράλληλα, καθορίζεται ειδικό φορολογικό καθεστώς για τη φορολόγηση αμοιβής ατόμου από εργοδότηση που ασκείται στη Δημοκρατία προς Διαχειριστή Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΔΟΕΕ) ή προς εταιρεία στην οποία ο ΔΟΕΕ έχει αναθέσει δραστηριότητες διαχείρισης χαρτοφυλακίου ή κινδύνων του Οργανισμού Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) που διαχειρίζεται, και η οποία συνιστά συμμετοχή επί της δημιουργίας υπεραξίας του ΟΕΕ να υπόκειται σε φορολογία με συντελεστή δέκα τοις εκατό (8%) και με ελάχιστο ποσό καταβλητέου φόρου €10.000 ετησίως.
Παράλληλα, καθορίζεται ειδικό φορολογικό καθεστώς για τη φορολόγηση αμοιβής ατόμου από εργοδότηση που ασκείται στη Δημοκρατία προς Διαχειριστή Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΔΟΕΕ) ή προς εταιρεία στην οποία ο ΔΟΕΕ έχει αναθέσει δραστηριότητες διαχείρισης χαρτοφυλακίου ή κινδύνων του Οργανισμού Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) που διαχειρίζεται, και η οποία συνιστά συμμετοχή επί της δημιουργίας υπεραξίας του ΟΕΕ να υπόκειται σε φορολογία με συντελεστή δέκα τοις εκατό (8%) και με ελάχιστο ποσό καταβλητέου φόρου €10.000 ετησίως.
Διαβάστε ακόμα: Ζορπάς By The Sea: Άνοιξε στην καρδιά του Πρωταρά
Το carried interest καταβάλλεται σε ανώτερα στελέχη διαχειριστών των AIFs, και δικαιούχων του ειδικού φορολογικού καθεστώτος είναι άτομα που πριν την έναρξη της ισχύς του τροποποιητικού νόμου δεν ήταν κάτοικοι της Δημοκρατίας, ξεκινούν εργοδότηση μετά την έναρξη της ισχύς του νόμου και ταυτόχρονα γίνονται κάτοικοι της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση τo προτεινόμενο πλαίσιο κρίνεται πως θα προσελκύσει ανώτερα διοικητικά στελέχη διαχειριστών ΟΕΕ να μετακινηθούν και να γίνουν φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου, με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα για την οικονομία.
Δεν εκτιμάται ότι η πρόταση θα έχει αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις, ούτε δύναται να επηρεάσει της μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να επιφέρει θετικές αλλαγές στο μακροοικονομικό περιβάλλον της χώρας, μέσω προσέλκυσης νέων φορολογικών κατοίκων στην Κύπρου από άλλες δικαιοδοσίες.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο νομοσχέδιο τροποποιείται η νομοθεσία έτσι ώστε να καταστεί υποχρεωτική η υποβολή δήλωσης από τους διαχειριστές Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, των Εταιρειών Διαχείρισης Ανοικτού Τύπου Συλλογικών Επενδύσεων και των γενικών συνεταίρων στην περίπτωση αυτοδιαχειριζόμενου Οργανισμού Εναλλακτικών Επενδύσεων, ως διαφανές (αμοιβαία κεφάλαια ή συνεταιρισμοί) για σκοπούς φορολόγησης των δικαιούχων των εισοδημάτων που κτώνται από τέτοιους οργανισμούς.
Επίσης, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η διαφάνεια στην παροχή πληροφόρησης και υποβοήθεια της εργασίας του Τμήματος Φορολογίας.
Στο τρίτο τροποιητικό νομοσχέδιο διαγράφεται η πρόνοια για λογιζόμενη διανομή προς 3% των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων (ΟΣΕΚΑ) ή που υπόκεινται σε άλλη νομοθεσία, με αποτέλεσμα να υπόκεινται σε 17% στις περιπτώσεις όπου οι μέτοχοί τους είναι φορολογικοί κάτοικοι της Δημοκρατίας. Στόχος, η ευθυγράμμιση της φορολογικής επιβάρυνσης σε περίπτωση λογιζόμενης διανομής. Ο μειωμένος συντελεστής (3% έναντι 17%) που χρησιμοποιείτο αποτελεί άμεση κρατική ενίσχυση.
Δεν εκτιμάται ότι η πρόταση θα έχει αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις, ούτε δύναται να επηρεάσει της μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να επιφέρει θετικές αλλαγές στο μακροοικονομικό περιβάλλον της χώρας, μέσω προσέλκυσης νέων φορολογικών κατοίκων στην Κύπρου από άλλες δικαιοδοσίες.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο νομοσχέδιο τροποποιείται η νομοθεσία έτσι ώστε να καταστεί υποχρεωτική η υποβολή δήλωσης από τους διαχειριστές Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, των Εταιρειών Διαχείρισης Ανοικτού Τύπου Συλλογικών Επενδύσεων και των γενικών συνεταίρων στην περίπτωση αυτοδιαχειριζόμενου Οργανισμού Εναλλακτικών Επενδύσεων, ως διαφανές (αμοιβαία κεφάλαια ή συνεταιρισμοί) για σκοπούς φορολόγησης των δικαιούχων των εισοδημάτων που κτώνται από τέτοιους οργανισμούς.
Επίσης, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η διαφάνεια στην παροχή πληροφόρησης και υποβοήθεια της εργασίας του Τμήματος Φορολογίας.
Στο τρίτο τροποιητικό νομοσχέδιο διαγράφεται η πρόνοια για λογιζόμενη διανομή προς 3% των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων (ΟΣΕΚΑ) ή που υπόκεινται σε άλλη νομοθεσία, με αποτέλεσμα να υπόκεινται σε 17% στις περιπτώσεις όπου οι μέτοχοί τους είναι φορολογικοί κάτοικοι της Δημοκρατίας. Στόχος, η ευθυγράμμιση της φορολογικής επιβάρυνσης σε περίπτωση λογιζόμενης διανομής. Ο μειωμένος συντελεστής (3% έναντι 17%) που χρησιμοποιείτο αποτελεί άμεση κρατική ενίσχυση.