Γ. Μηνά: Τεράστια η αλλαγή στην Φώτος Φωτιάδης Διανομείς
07:45 - 11 Δεκεμβρίου 2017
Καθόλου εύκολη υπόθεση δεν αποτελεί η οικονομική διαχείριση μιας εταιρείας και ιδιαίτερα όταν αυτή τα τελευταία δέκα χρόνια ανοίγει φτερά εκτός Κύπρου και επεκτείνει τις δραστηριότητες της σε αγορές όπως της Ρουμανίας, Σλοβενίας και Κροατίας. Ο Chief Financial Officer (CFO) της Φώτος Φωτιάδης Διανομείς, Γιάννης Μηνά μιλά στο InBusinessNews για την οργάνωση των οικονομικών τμημάτων στις χώρες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος, ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας, για τις κυριότερες προκλήσεις καθώς και για το πώς έχει αλλάξει ο Όμιλος από το 1998.
Είστε ο Οικονομικός Διευθυντής των τεσσάρων εταιρειών διανομής του Ομίλου: Πως είναι οργανωμένο το οικονομικό τμήμα των χωρών αυτών;
Με στόχο τον αποδοτικότερο συντονισμό και την εύρυθμη λειτουργία των καθημερινών συναλλαγών της κάθε εταιρείας, η κάθε χώρα, πλην της Σλοβενίας, διαθέτει το δικό της Οικονομικό Τμήμα. Το Οικονομικό Τμήμα της Κροατίας καλύπτει τις ανάγκες και της Σλοβενίας. Ο Οικονομικός Διευθυντής της κάθε εταιρείας υπάγεται ιεραρχικά στον τοπικό Γενικό Διευθυντή και λειτουργικά στον Οικονομικό Διευθυντή του Ομίλου PPD. Στο πλαίσιο της ευρύτερης αναδιάρθρωσης μας, στα Οικονομικά Τμήματα της Κύπρου, Ρουμανίας και Κροατίας, καθώς επίσης και σε επίπεδο Ομίλου PPD, έχει ενταχθεί τον τελευταίο χρόνο ο ρόλος του FP&A (Financial Planning and Analysis).
Ποιες προκλήσεις είχατε να αντιμετωπίσετε τα τελευταία χρόνια;
Αναμφίβολα οι προκλήσεις των τελευταίων ετών με την ταχεία ανάπτυξη και επέκταση του Ομίλου στο εξωτερικό ήταν πολυάριθμες και είχαν κυρίως να κάνουν με την σύσταση, στελέχωση, οργάνωση και αποτελεσματική λειτουργία των εταιρειών μας. Η μεγαλύτερη όμως πρόκληση ήταν η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην Κύπρο, η οποία επηρέασε σημαντικά όλους τους τομείς της οικονομίας. Επίσης λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ανταγωνισμός είναι οξύς σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε, ένας ρόλος του οικονομικού τμήματος είναι η συνεχής διερεύνηση οικονομιών κλίμακας, η μείωση των εξόδων και η ανάπτυξη των κερδοφόρων τμημάτων.
Σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό ποιος είναι ο ρόλος που η ψηφιακή τεχνολογία διαδραματίζει στις δραστηριότητες του Ομίλου;
Ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας στις σύγχρονες επιχειρήσεις είναι πάρα πολύ σημαντικός, καθώς αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για όλες τις δραστηριότητες της κάθε εταιρείας.
Επιπλέον, η τεχνολογία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την επικοινωνία με τους πελάτες, καθώς και με τους προμηθευτές και συνεργάτες. Αξιοποιώντας την κατάλληλη τεχνολογία, η επικοινωνία αυτή μπορεί να καταστεί άμεση και ακριβής.
Η τεχνολογία έχει επίσης τεράστια επίδραση στην αποδοτικότητα μιας επιχείρησης. Τα συστήματα πληροφορικής που υπάρχουν σήμερα για όλες τις δραστηριότητες μιας επιχείρησης συμβάλλουν στην εξοικονόμηση πόρων, μειώνοντας ταυτόχρονα κόστος και χρόνο.
Ταυτόχρονα, η τεχνολογία έχει ένα θετικό αντίκτυπο στην κουλτούρα και στις εργασιακές σχέσεις ιδιαίτερα σε οργανισμούς που λειτουργούν σε διαφορετικές χώρες. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για έναν οργανισμό, που δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες.
Ο Όμιλος μας, κατανοώντας την σημασία της ψηφιακής τεχνολογίας επενδύει σημαντικά στον τομέα αυτό. Όλες οι εταιρείες μας λειτουργούν με το ίδιο ERP και η ενημέρωση των οικονομικών αποτελεσμάτων και δεικτών γίνεται άμεσα για όλες τις χώρες. Τον τελευταίο χρόνο έχουμε επενδύσει σε SFA (Sales Force Automation) και σε Reporting and Forecasting συστήματα. Οι επενδύσεις θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια για να καλύψουν άλλες ανάγκες του Ομίλου.
Πόσο σημαντική είναι η συμβολή των εταιρειών του Ομίλου στο εξωτερικό στα οικονομικά αποτελέσματα;
Η συμβολή των εταιρειών του εξωτερικού είναι μεγάλη και σημαντική στα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου. Συγκεκριμένα η κερδοφορία των εταιρειών αυτών το 2016 είχε ξεπεράσει το 45% της συνολικής κερδοφορίας του Ομίλου.
Είστε οικονομικός διευθυντής της ΦΦΔ από το 1998 που ιδρύθηκε η εταιρεία αυτή. Πόσο έχει αλλάξει η εταιρεία;
Η αλλαγή είναι τεράστια. Ο αριθμός των μαρκών και SKUs που εμπορευόμαστε, καθώς και ο όγκος διανομής έχει πολλαπλασιαστεί. Ξεκίνησα το 1998 όταν η εταιρεία εμπορευόταν μόνο 3 μάρκες: τις Carlsberg, Φυσικό Μεταλλικό Νερό ΑΓΡΟΣ και Χυμός ΕΝΑ. Σήμερα εμπορευόμαστε πάνω από 50 brands και γύρω στα 600 SKUs, ενώ παράλληλα έχουμε δημιουργήσει το Οινοποιείο Κυπερούντας ως θυγατρική εταιρεία της ΦΦΔ.
Η συνεργασία με μεγάλες παγκοσμίου φήμης εταιρείες ποτών σίγουρα εμβολίασε τον τρόπο λειτουργίας μας, ιδιαίτερα στον τομέα πωλήσεων και Marketing.
Η μεγαλύτερη αλλαγή όμως έγκειται στο γεγονός ότι το 1998 υπήρχε μόνο η Φώτος Φωτιάδης Διανομείς Κύπρου, ενώ σήμερα υπάρχει ένας Όμιλος PPD με δραστηριότητα σε τέσσερις χώρες. Η ανάπτυξη αυτή και ιδιαίτερα των τελευταίων 10 χρόνων έχει πραγματικά αλλάξει την κλίμακα της εταιρείας. Όπως λέει πάντα ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας μας, Αλέξης Φωτιάδης, καμιά χρονιά μέχρι τώρα δεν ήταν «ανιαρή».