Σε ισχύ το χαμηλότερο όριο περιεκτικότητας θείου στα καύσιμα πλοίων
14:48 - 03 Ιανουαρίου 2020
Σε ισχύ τέθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2020, ο νέος κανονισμός που προβλέπει μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων στο 0,5% (από 3,5%) παγκοσμίως - μειώνοντας την ατμοσφαιρική ρύπανση και προστατεύοντας την υγεία και το περιβάλλον, ανακοίνωσε σήμερα η Κομισιόν.
Η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι οι εκπομπές οξειδίων του θείου (SOx) από τις μηχανές καύσης των πλοίων προκαλούν όξινη βροχή και δημιουργούν λεπτή σκόνη που μπορεί να οδηγήσει σε αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις, καθώς και μειωμένο προσδόκιμο ζωής. Από το 2012, η ΕΕ έχει αναλάβει αποφασιστική δράση για τη μείωση της περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων πλοίων μέσω της οδηγίας για το θείο. Το 2016, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) όρισε το 2020 ως ημερομηνία έναρξης ισχύος του παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου 0,5%.
Η Κομισιόν σημειώνει ότι οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα σε πολλές ευρωπαϊκές παράκτιες πόλεις. Τονίζει δε ότι τα καυσαέρια από τα πλοία αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών οξειδίων του θείου που προκύπτουν από την καύση πετρελαίου.
Σημειώνεται ότι ήδη η περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων που χρησιμοποιούνται σε φορτηγά ή επιβατικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 0,001%. Η οδηγία για το θείο του 2012, η οποία αναθεωρήθηκε το 2016, μείωσε τις εκπομπές SOx καθορίζοντας τα μέγιστα επίπεδα περιεκτικότητας σε θείο για τα καύσιμα πλοίων και ενσωμάτωσε νέα πρότυπα που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στο κοινοτικό δίκαιο τόσο εντός των προστατευόμενων περιοχών όσο και εκτός αυτών.
Επιπλέον, σε ορισμένα πολύ εύθραυστα οικοσυστήματα, όπως η Βαλτική Θάλασσα και η Βόρεια Θάλασσα, τα οποία ορίζονται ως περιοχές ελέγχου των εκπομπών οξειδίων του θείου (SECA), η μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο μειώθηκε στο 0,10% ήδη από το 2015.
Με βάση την επιτυχή εφαρμογή των ορίων του χώρου ελέγχου των εκπομπών (ECA), η εισαγωγή του παγκόσμιου ορίου για το θείο αναμένεται να επιφέρει παρόμοια αποτελέσματα.
Η ΕΕ έχει επιδιώξει ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση των θαλάσσιων εκπομπών γενικότερα, τόσο στο εσωτερικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2018, ο ΔΝΟ συμφώνησε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050. Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στη διαμεσολάβηση και στην εξασφάλιση της συμφωνίας για τον τομέα, ο οποίος αντιπροσωπεύει σήμερα το 2-3% Εκπομπές CO2.
Σημειώνεται ακόμη ότι για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από πλαστικά στους ωκεανούς, η ΕΕ υιοθέτησε νέους κανόνες σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής, διασφαλίζοντας ότι τα απόβλητα που παράγονται επί των πλοίων ή αλιεύονται στη θάλασσα συλλέγονται και υφίστανται επεξεργασία σε λιμένες.
Η ΕΕ συνεργάζεται επίσης με τον ΔΝΟ για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με τα απόβλητα από τα συστήματα μετεπεξεργασίας που χρησιμοποιούνται από τα πλοία. Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί η πλήρης βιωσιμότητα αυτών των συστημάτων, ενδεχομένως με τη θέσπιση αυστηρότερων και ομοιόμορφων νομοθετικών απαιτήσεων.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
Η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι οι εκπομπές οξειδίων του θείου (SOx) από τις μηχανές καύσης των πλοίων προκαλούν όξινη βροχή και δημιουργούν λεπτή σκόνη που μπορεί να οδηγήσει σε αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις, καθώς και μειωμένο προσδόκιμο ζωής. Από το 2012, η ΕΕ έχει αναλάβει αποφασιστική δράση για τη μείωση της περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων πλοίων μέσω της οδηγίας για το θείο. Το 2016, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) όρισε το 2020 ως ημερομηνία έναρξης ισχύος του παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου 0,5%.
Η Κομισιόν σημειώνει ότι οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα σε πολλές ευρωπαϊκές παράκτιες πόλεις. Τονίζει δε ότι τα καυσαέρια από τα πλοία αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών οξειδίων του θείου που προκύπτουν από την καύση πετρελαίου.
Σημειώνεται ότι ήδη η περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων που χρησιμοποιούνται σε φορτηγά ή επιβατικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 0,001%. Η οδηγία για το θείο του 2012, η οποία αναθεωρήθηκε το 2016, μείωσε τις εκπομπές SOx καθορίζοντας τα μέγιστα επίπεδα περιεκτικότητας σε θείο για τα καύσιμα πλοίων και ενσωμάτωσε νέα πρότυπα που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στο κοινοτικό δίκαιο τόσο εντός των προστατευόμενων περιοχών όσο και εκτός αυτών.
Επιπλέον, σε ορισμένα πολύ εύθραυστα οικοσυστήματα, όπως η Βαλτική Θάλασσα και η Βόρεια Θάλασσα, τα οποία ορίζονται ως περιοχές ελέγχου των εκπομπών οξειδίων του θείου (SECA), η μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο μειώθηκε στο 0,10% ήδη από το 2015.
Με βάση την επιτυχή εφαρμογή των ορίων του χώρου ελέγχου των εκπομπών (ECA), η εισαγωγή του παγκόσμιου ορίου για το θείο αναμένεται να επιφέρει παρόμοια αποτελέσματα.
Η ΕΕ έχει επιδιώξει ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση των θαλάσσιων εκπομπών γενικότερα, τόσο στο εσωτερικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2018, ο ΔΝΟ συμφώνησε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050. Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στη διαμεσολάβηση και στην εξασφάλιση της συμφωνίας για τον τομέα, ο οποίος αντιπροσωπεύει σήμερα το 2-3% Εκπομπές CO2.
Σημειώνεται ακόμη ότι για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από πλαστικά στους ωκεανούς, η ΕΕ υιοθέτησε νέους κανόνες σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής, διασφαλίζοντας ότι τα απόβλητα που παράγονται επί των πλοίων ή αλιεύονται στη θάλασσα συλλέγονται και υφίστανται επεξεργασία σε λιμένες.
Η ΕΕ συνεργάζεται επίσης με τον ΔΝΟ για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με τα απόβλητα από τα συστήματα μετεπεξεργασίας που χρησιμοποιούνται από τα πλοία. Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί η πλήρης βιωσιμότητα αυτών των συστημάτων, ενδεχομένως με τη θέσπιση αυστηρότερων και ομοιόμορφων νομοθετικών απαιτήσεων.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ