Μακρύς ο δρόμος για μια εθνική bad bank (;)

Η δημιουργία εθνικού φορέα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (bad bank) δεν αποτελεί έκπληξη καθώς το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργαζόταν εδώ και μήνες το εν λόγω σενάριο προβαίνοντας στις δέουσες προεργασίες, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο από το 2018 έχουν τεθεί οι διάφοροι παράμετροι για το πως μπορεί να συσταθεί ένας εθνικός φορέας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, καθώς επίσης και τα βασικά κριτήρια τα οποία θα πρέπει να ακολουθηθούν.

Διαβάστε ακόμα: Hudson: Ο νέος μαλτέζικος όμιλος που έρχεται Κύπρο

Μάλιστα στην εκπνοή του 2020 και με γνώμονα τη λήξη του μορατόριουμ καταβολής δόσεων από πολλά κράτη μέλη της ευρωζώνης, Κομισιόν, ΕΚΤ και Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) ζήτησαν από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν ή να εξετάσουν το μοντέλο των «κακών τραπεζών», παρουσιάζοντας τις θετικές επιπτώσεις και την αποτελεσματικότητα τέτοιων μηχανισμών στη μείωση των κόκκινων δανείων. Έθεσαν ως βασικές προϋποθέσεις ότι οι εθνικές κακές τράπεζες θα πρέπει να είναι ιδιωτικές ή συνδυασμός ιδιωτικής και κρατικής συμμετοχής, αλλά αυτοχρηματοδοτούμενες.

Διαβάστε ακόμα: Plum: «Επενδύει» στην Κύπρο και αλλάζει την FinTech σκηνή

Διαβάστε ακόμα: Γαλλικός κολοσσός μεταφέρει στην Κύπρο περιφερειακή του έδρα

Τονίστηκε, επίσης, η ανάγκη να μην τεθεί ζήτημα κρατικών ενισχύσεων και να λειτουργήσουν αυτές οι τράπεζες με τρόπο που να εξυπηρετούν τα χαρακτηριστικά του τραπεζικού συστήματος κάθε χώρας, να επικοινωνούν και να ελέγχονται κάτω από έναν πανευρωπαϊκό κόμβο δεδομένων από ΕΚΤ και SSM και να υπάρχει διαφάνεια μεταξύ τραπεζών, επενδυτών, μετόχων και δανειοληπτών. Επίσης, αποκλείστηκε το ενδεχόμενο πανευρωπαϊκής «κακής τράπεζας», κυρίως λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών κάθε τραπεζικού συστήματος και των προβλημάτων στις αποτιμήσεις. 

Πετρίδης υπέδειξε ΚΕΔΙΠΕΣ
Την περιρρέουσα ατμόσφαιρα για δημιουργία εθνικού φορέα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και τις ενέργειες της Κεντρικής Τράπεζας για την διεξαγωγή μελέτης επί του θέματος, επιβεβαίωσε ο υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης σε συνέντευξή του στον «Φιλελεύθερο» επισημαίνοντας πως τον ρόλο του φορέα θα αναλάβει η ΚΕΔΙΠΕΣ η οποία θα προβαίνει σε αγορά χαρτοφυλακίου ΜΕΔ των Τραπεζών - ιδιαίτερα αυτών που αφορούν δάνεια σε φυσικά πρόσωπα με εξασφάλιση την πρώτη κατοικία ή την 1η επαγγελματική στέγη.

Παράλληλα, ο κ. Πετρίδης υπέδειξε πως η ΚΕΔΙΠΕΣ θα υλοποιήσει ειδικά σχέδια για αυτές τις κατηγορίες πολιτών, ούτως ώστε είτε να διατηρήσουν την πρώτη κατοικία και την επαγγελματική τους στέγη με αυξημένη κρατική συνεισφορά, είτε να καταστούν δικαιούχοι του σχεδίου mortgage to rent με βάση το οποίο θα γίνεται και σημαντική επιχορήγηση του ενοικίου στις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, με δικαίωμα επαναγοράς τις κατοικίας τους στο μέλλον σε μειωμένη τιμή.

Υλοποίηση
Για την μετατροπή της ΚΕΔΙΠΕΣ σε κρατικό φορέα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ τόσο των τοπικών όσο και των ευρωπαϊκών αρχών. Δηλαδή, υπάρχει ακόμη μπροστά μας αρκετός δρόμος για να γίνει η υλοποίηση, ενώ απαιτείται σίγουρα και η έγκριση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων η οποία έχει ήδη μπει σε προεκλογικούς ρυθμούς καθιστώντας αβέβαιη την έγκριση ενός τέτοιου εγχειρήματος πριν από την εκλογή της νέας Βουλής.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία με την Γενική Διεύθυνση για την αλλαγή των όρων εντολής και της λίστας δεσμεύσεων της ΚΕΔΙΠΕΣ. Συγκεκριμένα, με την σύσταση της ΚΕΔΙΠΕΣ της παραχωρήθηκε κρατική βοήθεια ύψους €3,55 δις που η μεγιστοποίηση της αποπληρωμής αποτελεί και η αποστολή της ΚΕΔΙΠΕΣ. Θα πρέπει επίσης να υπάρξει διαβούλευση με την ΚΕΔΙΠΕΣ αναλόγως των ταμειακών της ροών (πέρσι οι ακάθαρτες ροές της ΚΕΔΙΠΕΣ ανήλθαν στα €300 εκατ.) και τα κεφάλαια που μπορεί να συσσωρεύει ώστε να καθοριστούν οι τεχνικές λεπτομέρειες για το πως θα δραστηριοποιηθεί η ΚΕΔΙΠΕΣ ως κρατικός φορέας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, χωρίς να αποκλείεται η έκδοση ομολόγου εκ μέρους της ΚΕΔΙΠΕΣ για την άντληση κεφαλαίων.

Στα €5,6 δις τα κόκκινα δάνεια
Αξίζει να σημειωθεί πως βάσει των στατιστικών στοιχείων της Κεντρικής Τράπεζας, τον Σεπτέμβριο του 2020 οι συνολικές Μη Εξυπηρετούμενες Χορηγήσεις ανέρχονταν στα €6,3 δις εκ των οποίων τα €3,2 δις αφορούσαν μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις προς τα νοικοκυριά και €2,4 δις μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σημειώνεται επίσης πως η αναστολή δόσεων, σύμφωνα με τις πρόνοιες του Διατάγματος αναστολής δόσεων του Υπουργού Οικονομικών, αφορούσε δάνεια ύψους €10,5 δισ.

 

Δειτε Επισης

DORA: Ο κανονισμός που έρχεται να θωρακίσει τράπεζες, fintech και επενδυτικές από κυβερνοαπειλές
Το στίγμα πορείας του Χριστόδουλου Πατσαλίδη-Η συνεργασία με Κεραυνό και το πρώτιστο μέλημα του Διοικητή
Ξεκίνησε το buyback μετοχών η Τράπεζα Κύπρου
Π. Χριστοδούλου: Επιτυγχάνεται η πολυπόθητη εναρμόνιση των όρων εργοδότησης του προσωπικού
Συμφωνία σταθμός ανάμεσα σε Ελληνική και ΕΤΥΚ για ανανέωση της συλλογικής σύμβασης
Τράπεζα Κύπρου: Ξεκινά το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών-Όλες οι πληροφορίες
Κριστίν Λαγκάρντ: Δεν εξαρτόμαστε από τη Fed για την μείωση των επιτοκίων
Εισαγωγή δύο νέων σειρών ομολόγων της Astrobank στη Νέα Αγορά του ΧΑΚ
Κάποια επιδείνωση των ΜΕΔ σε ευρωπαϊκές τράπεζες αναμένει για το 2024 ο DBRS
Στο κενό έφεση κατά απόφασης Επαρχιακού Δικαστηρίου για υπόθεση αγοράς αξιογράφων και χρεογράφων