Ερευνητική: Ο Διονυσίου, οι €25.000 και το προξενειό με την Altamira

Την μεγάλη εκροή καταθέσεων €3 δις από την ΣΚΤ και την αύξηση των προβλέψεων του τραπεζικού ιδρύματος από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) βλέπει ως αιτία επίσπευσης του οριστικού κλεισίματος της ΣΚΤ, ο Προϊστάμενος της Μονάδας Διαχείρισης της Συμμετοχής της Δημοκρατίας στην Ιδιοκτησιακή Δομή Πιστωτικών Ιδρυμάτων, Διονύσης Διονυσίου. 
 
Καταθέτοντας ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τα αίτια κατάρρευσης του συνεργατικού πιστωτικού συστήματος, ο κ. Διονυσίου τόνισε πως ρόλος του ιδίου στον συνεργατισμό ήταν να αποτελεί τον σύνδεσμο μεταξύ ΣΚΤ και υπουργείου Οικονομικών. Όπως εξήγησε, εκτελούσε τα καθήκοντα που του είχαν δώσει το 2013, στη βάση των σχεδίων υπηρεσίας του ως οικονομικός λειτουργός Α’ του ΥΠΟΙΚ. Τόνισε πως οι αρμοδιότητες του ήταν η παροχή ενημέρωσης και εισηγήσεων προς τον Γενικό Διευθυντή και τον ΥΠΟΙΚ. Κατά τη διάρκεια της τρίωρης κατάθεσής του, ο κ. Διονυσίου βρέθηκε αρκετές φορές σε θέση άμυνας, καθώς κλήθηκε να απαντήσει σε πολλά από τα όσα του είχε καταλογίσει ενώπιον της επιτροπής ο Γενικός Ελεγκτής.
 
Σε αρκετές περιπτώσεις και ειδικά στα θέματα ΜΕΔ και στα προβλήματα εταιρικής διακυβέρνησης, ο κ. Διονυσίου επανέλαβε πως δικός του ρόλο του ήταν να ενημερώνει τον Υπουργό Οικονομικών για τα προβλήματα και τις αδυναμίες στη ΣΚΤ, υπογραμμίζοντας πως απ’ εκεί και πέρα δεν ήταν δική του αρμοδιότητα να λαμβάνει αποφάσεις.
 
Απαντώντας σε ερώτηση για το κατά πόσον ήταν συμφέρουσα η συμφωνία με την Ελληνική Τράπεζα, ο κ. Διονυσίου ανέφερε πως ήταν συμφέρουσα υπό τις περιστάσεις. Από τη στιγμή, πρόσθεσε, που δεν κουρεύτηκαν καταθέσεις και υπήρχε ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς για τους δανειολήπτες «ήταν ένα αναγκαίο κακό να γίνει».
 
Όπως εξήγησε, η επίσπευση των διαδικασιών για κλείσιμο της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (ΣΚΤ) έγινε για λόγους ρευστότητας, αφού υπήρχε εκροή €3 δισεκ. και αν συνέχιζε η Τράπεζα δεν θα μπορούσε να πληρώσει τις καταθέσεις της. Τόνισε πως οι εποπτικές αρχές δύσκολα κλείνουν τράπεζες, αλλά βάζουν εποπτικές απαιτήσεις. «Εκείνος που κλείνει ένα πιστωτικό ίδρυμα είναι ο κόσμος», πρόσθεσε, υπενθυμίζοντας πως υπήρχαν διάφορες φήμες πριν καν ξεκινήσει ο εποπτικός έλεγχος ότι ο Συνεργατισμός θα κατέρρεε.

Ο κ. Διονυσίου σημείωσε ότι ο Υπουργός Οικονομικών είχε αρμοδιότητες για διορισμό και παύση των μελών της Επιτροπείας, ωστόσο ούτε ο ίδιος ούτε ο ΥΠΟΙΚ είχαν τις δυνατότητες ή τις γνώσεις να αξιολογήσουν την καταλληλότητα των ατόμων που είχαν διοριστεί ως εκτελεστικά μέλη.

Υπήρχε πρόβλημα εταιρικής διακυβέρνησης

Ο κ. Διονυσίου παραδέχτηκε ότι υπήρχε πρόβλημα εταιρικής διακυβέρνησης αφού δεν υπήρχε οποιοδήποτε πλαίσιο διαχωρισμού εκτελεστικών και μη εκτελεστικών δραστηριοτήτων μέχρι το καλοκαίρι του 2014.

Όσον αφορά το πρόβλημα που υπήρχε στη συνεργασία Μάριου Κληρίδη και Νικόλα Χατζηγιάννη, είπε ότι μετέφερε την ανησυχία του στον Υπουργό Οικονομικών και εισηγήθηκε να γίνει άμεση καταγραφή κώδικα εταιρικής διακυβέρνησης που θα καταγράφει τα εκτελεστικά και μη εκτελεστικά καθήκοντα.

Ανέφερε ότι στο θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης υπήρχαν κενά και γίνονταν διαρκείς προσπάθειες βελτίωσης και υπήρχε ενημέρωση των εποπτικών αρχών που ήταν αρμόδιες να επέμβουν. Ο ίδιος, ανέφερε, είχε κάνει σημειώματα προς τον ΥΠΟΙΚ για θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, ωστόσο όπως είπε σε περίπτωση που υπάρχουν θέματα ακαταλληλότητας αυτά είναι ευθύνη της ΚΤΚ του ΕΕΜ.

Σε υπόδειξη ότι η πλειοψηφία των μελών του ΔΣ δεν είχαν γνώσεις γύρω από τραπεζικά ζητήματα και ιδιαίτερα περί λιανικής τραπεζικής, ο κ. Διονυσίου συμφώνησε ότι θα έπρεπε να υπάρχουν γνώσεις λιανικής τραπεζικής, ωστόσο ανέφερε ότι το δικαίωμα διορισμού το είχε ο Υπουργός.

Ερωτηθείς κατά πόσο η Επιτροπεία, όπως επεσήμαναν οι επόπτες ασχολείτο στις συνεδριάσεις της με θέματα που δεν άγγιζαν την ουσία, ο κ. Διονυσίου είπε ότι από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι ο Αύγουστο του 2018 η Επιτροπεία συνεδρίασε 600 φορές. Όπως είπε, λόγω της κατάστασης που επικρατούσε και λόγω της μεταφοράς αρμοδιοτήτων από τα ΣΠΙ κεντρικά, υπήρχαν αρκετά θέματα επιχειρησιακής λειτουργίας των 18 οντοτήτων και υποχρεωτικά αφέθηκε πίσω ο κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης.

Ερωτηθείς κατά πόσο οι διορισμοί των μελών της Επιτροπείας γίνονταν με κομματικά κριτήρια ανέφερε ότι τα άτομα επιλέγονταν από τον ΥΠΟΙΚ, περνούσαν τη διαδικασία αξιολόγησης από την ΚΤΚ και στη συνέχει επικυρώνονταν από την Επιτροπή Οικονομικών. Ερωτηθείς από τον κ. Χαραλάμπους κατά πόσο οι διορισμοί είχαν κομματική χροιά είπε χαρακτηριστικά «στην Κύπρο ζούμε, από τη στιγμή που υπάρχει ανάγκη επικύρωσης από τη Βουλή, είναι εύλογο το ερώτημά σας».
 
Το επίδομα €25.000 από τη ΣΚΤ
 
Ο κ. Διονυσίου ερωτήθηκε και για το επίδομα €25.000 το χρόνο που λάμβανε από τη ΣΚΤ, πέραν του μισθού του από το Υπουργείο Οικονομικών, για να το αποδώσει στις 30 – 35 επιπλέον ώρες την εβδομάδα που εργαζόταν για τις ανάγκες της ΣΚΤ. Όπως είπε, το επίδομα του καθορίστηκε κατόπιν διατάγματος του Υπουργού Οικονομικών το 2015. Το διάταγμα ανέφερε ότι ως προϊστάμενος της Μονάδας του Υπουργείου είχε όλα τα δικαιώματα και υποχρεώσεις μέλους της Επιτροπείας. Όπως είπε, σε αυτά τα 3 χρόνια συμμετείχε σε πέραν των 350 συνεδριάσεων της Επιτροπείας και ως αποτέλεσμα χρειαζόταν ακόμα 30-35 ώρες την εβδομάδα, εκτός των ωρών εργασίας του για τη συμμετοχή του στην Επιτροπεία.

Ξεκαθάρισε παράλληλα ότι δεν γνώριζε τον Χάρη Γεωργιάδη πριν από το διορισμό του στη θέση του Υπουργού.

Είπε επίσης ότι αυτή τη στιγμή είναι προσωρινό μέλος του ΔΣ της ΚΕΔΙΠΕΣ και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες μέσω ανεξάρτητου οίκου για την εξεύρεση τεσσάρων μη εκτελεστικών μελών που θα αναλάβουν τη διαχείριση του φορέα.

Η καθυστέρηση στις εκποιήσεις έπληξε κυρίως τη ΣΚΤ

Αναφερόμενος στην ανακεφαλαιοποίηση της Συνεργατικής το 2013 είπε ότι αυτή έγινε με βάση τις παραδοχές της PIMCO ότι σε 5 χρόνια από τη μέρα που ένα δάνειο γίνεται μη εξυπηρετούμενο, μπορεί να ρευστοποιηθεί. Στη συνέχεια είπε, αυτό άλλαξε στα 10 χρόνια.

Είπε ακόμα ότι στο πρώτο μνημόνιο υπήρχε δέσμευση να ψηφιστεί η απαραίτητη νομοθεσία ως το 2014, ώστε ο χρόνος εκποίησης να μειώνεται στο 1,5 έτος και στα 2,5 έτη για πρώτη κατοικία. Ωστόσο, ανέφερε μέχρι σήμερα έχουν γίνει μόνο δύο εκποιήσεις. Τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από κάτι τέτοιο είπε, τις είχε ο Συνεργατισμός λόγω της φύσης του χαρτοφυλακίου του.

Όσον αφορά την ανάγκη μείωσης του κόστους που επισημάνθηκε από τους επόπτες ανέφερε ότι στο όλο κόστος του τομέα υπήρχε μείωση, ενώ το κόστος αυξήθηκε σε επίπεδο κεντρικού φορέα λόγω των συγχωνεύσεων των ΣΠΙ.

Αναφορικά με την αύξηση της αντιμισθίας των μελών της Επιτροπείας είπε ότι αυτό έγινε επειδή τα μέλη χρειάζονταν 30-35 ώρες την εβδομάδα για τις ανάγκες της Επιτροπείας. Εντός του 2015, ανέφερε ότι με απόφαση του Υπουργού ο μισθός του Προέδρου της Επιτροπείας αυξήθηκε από €50 χιλιάδες το χρόνο στις €75 χιλιάδες και του αντιπροέδρου από €38 χιλιάδες σε €55 χιλιάδες εντός, ενώ αυξήθηκε και ο μισθός των υπολοίπων μελών. Αναφορικά με το μισθό του ΓΔ που ήταν €200.000 ετησίως, ανέφερε ότι αυτός καθορίζετο από την τράπεζα.

Εξάλλου, στο τέλος της κατάθεσης του, ανέφερε πως έγιναν απαξιωτικές αναφορές στο πρόσωπό του από τον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, σημειώνοντας πως τα στοιχεία που κατέθεσε ο Ελεγκτής είναι αποσπασματικά. Ο κ. Διονυσίου ανέφερε επίσης πως επιφυλάσσει όλα τα νόμιμα δικαιώματά του σε σχέση με τις αναφορές του Ελεγκτή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατάθεση του κ. Διονυσίου δεν ολοκληρώθηκε σήμερα, αλλά θα συνεχιστεί την Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου.
 
Axia: Εμείς κάναμε το προξενείο με την Altamira
 
Η Axia Ventures Group Ltd ήταν η εταιρεία πίσω από το «προξενείο» της ΣΚΤ με την Altamira. Όπως κατέθεσε ενώπιον της ερευνητικής ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου εταιρειών Axia Ventures Group Ltd, Αντώνιος Αχιλλεούδης, η εταιρεία έπαιξε απλά μεσολαβητή στον να έρθουν σε επαφή η Altamira και η ΣΚΤ. Τόνισε ότι ο ίδιος διευθέτησε συνάντηση μεταξύ του Νικόλα Χατζηγιάννη και της ισπανικής εταιρείας το 2016. «Εμείς βοηθήσαμε την Altamira να αντιληφθεί τον τρόπο λειτουργίας του κυπριακού τραπεζικού συστήματος, ενώ εμείς φέραμε την ισπανική εταιρεία σε επαφή τόσο με την Ελληνική όσο και τη ΣΚΤ», ανέφερε ο κ. Αχιλλεούδης.
 
Μάλιστα, διευκρίνισε ότι η αρχική πρώτη επιλογή της Altamira για συνεργασία ήταν η Ελληνική Τράπεζα, λόγω του προφίλ του χαρτοφυλακίου της. Ωστόσο, πρόσθεσε, στη συνέχεια η ισπανική εταιρεία αποφάσισε πως καλύτερη επιλογή γι αυτήν ήταν η ΣΚΤ. Τόνισε, ωστόσο, ότι η Axia Ventures δεν είχε καμία εμπλοκή στη συνομολόγηση της συμφωνίας με τη Συνεργατική Κεντρική τράπεζα, καθώς, όπως είπε, οι δύο τους τα βρήκαν μεταξύ τους.
 
Σε ερώτηση εάν πριν κάνουν την επαφή με τον κ. Χατζηγιάννη είχαν κάποια επίσημη πληροφόρηση από μέσα από το Συνεργατισμό ότι υπήρχε πρόβλημα, απάντησε αρνητικά.
Εξάλλου, ερωτηθείς εάν ο ίδιος γνώριζε από πριν το Υπουργό Οικονομικών, ανέφερε ότι τον ήξερε από τότε που ήταν βουλευτής, καθώς όταν η Axia συνόδευε επενδυτές από το εξωτερικό, ήταν παρών σε κάποιες συναντήσεις. Σε ότι αφορά τον Νικόλα Χατζηγιάννη, ανέφερε ότι τον ήξερε σε επαγγελματικό επίπεδο.
 
Εξάλλου, ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Αχιλλεούδης διευκρίνισε ο Όμηρος Πισσαρίδης κατέχει διευθυντική θέση στην Axia Ventures.
 
Μιχαηλάς: Αποσύραμε καταθέσεις από ΣΚΤ για επενδύσεις στο εξωτερικό
 

Ενώπιον της επιτροπής κατέθεσε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Δήμητρα Επενδυτική Δημόσια ΛΤΔ, Νίκος Μιχαηλάς. Ο κ. Μιχαηλάς μετέφερε το παρασκήνιο πίσω από τη συμμετοχή της Δήμητρας Επενδυτική στην προτεινόμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικής Τράπεζας, για τις ανάγκες εξαγοράς του καλού κομματιού της ΣΚΤ.
 
Ερωτηθείς για τους λόγους που η εταιρεία αποφάσισε να επενδύσει πέραν των €50 εκατ, μια επενδυτική κίνηση υψηλού ρίσκου, απάντησε ότι επρόκειτο για μια ελκυστική ευκαιρία επένδυσης.
Τόνισε, παράλληλα, πως η Δήμητρα Επενδυτική ήθελε να διασφαλίσει την υφιστάμενη τότε επένδυση της στη Ελληνική τράπεζα. Μέχρι τότε το ποσοστό μετοχών της εταιρείας στην Ελληνική Τράπεζα ανερχόταν περίπου στο 10%.
 
Στην ερώτηση εάν τον Φεβρουάριο του 2018 απέσυραν τις καταθέσεις τους από τη ΣΚΤ, ο κ. Μιχαηλάς είπε ότι «από τα τέλη του 2017 είχαμε αποφασίσει να επενδύσουμε στο εξωτερικό με €25 εκ. Κάποιοι το είδαν ως απόσυρση κεφαλαίων αλλά δεν ήταν έτσι».
 

Δειτε Επισης

Κριστίν Λαγκάρντ: Δεν εξαρτόμαστε από τη Fed για την μείωση των επιτοκίων
Εισαγωγή δύο νέων σειρών ομολόγων της Astrobank στη Νέα Αγορά του ΧΑΚ
Κάποια επιδείνωση των ΜΕΔ σε ευρωπαϊκές τράπεζες αναμένει για το 2024 ο DBRS
Στο κενό έφεση κατά απόφασης Επαρχιακού Δικαστηρίου για υπόθεση αγοράς αξιογράφων και χρεογράφων
Προανήγγειλε μείωση επιτοκίων η Λαγκάρντ-Σε σύντομο χρονικό διάστημα και αν δεν υπάρξει μεγάλο σοκ
Επιτόκια: Γιατί Deutsche Bank και Morgan Stanley «ρίχνουν» τις προβλέψεις
Πώς το ESG παίρνει μορφή μέσα από το διατραπεζικό έργο αξιολόγησης επιχειρήσεων (video)
125 χρόνια ζωής-Στο…σπίτι της Τρ. Κύπρου το παρελθόν συνάντησε το παρόν και έδωσε ραντεβού με το μέλλον(pics)
Hellenic Bank Mobile App: Δάνεια με ηλεκτρονική υπογραφή εύκολα από το κινητό
AstroBank: €39,4 εκατ. κέρδη για το 2023-Στο 23,7% ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας