Έκθεση Ελεγκτή: Ο Συνεργατισμός να αλλάξει επιχειρηματικό μοντέλο

Σοβαρές αδυναμίες και προβλήματα στη διεύθυνση και διαχείριση της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (ΣΚΤ) εντοπίζει ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης και εισηγείται, μεταξύ άλλων, τη λήψη άμεσα διορθωτικών μέτρων, την αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου και την περαιτέρω αναδιάρθρωση του οργανισμού.
 
Η ειδική έκθεση του κ. Μιχαηλίδη με θέμα  τη Συνεργατική δόθηκε την Παρασκευή, 1η Ιουνίου, στη δημοσιότητα εν μέσω διαπραγματεύσεων για το Συνεργατισμό και παρά το γεγονός ότι η αρχική απόφαση του ήταν να μην την δημοσιοποιήσει.
 
Η έκθεση είχε ετοιμαστεί τον Οκτώβριο του 2017 και αφορούσε την περίοδο 1.7.2015 μέχρι 31.12.2016.  Όπως είχε τότε ανακοινωθεί, λόγω της ιδιαίτερα ευαίσθητης πτυχής του θέματος και του ενδεχομένου να τίθετο σε κίνδυνο η αξιοπιστία της τράπεζας, και μετά από διαβούλευση με την Κεντρική Τράπεζα, ο Γενικός Ελεγκτής αποφάσισε ότι η Έκθεση θα δημοσιοποιείτο  την 1η Ιουνίου 2018. Υπενθυμίζεται ότι στους μήνες που ακολούθησαν, η συνεργατική προχώρησε σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης, η οποία ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη. 
 
Αδυναμίες και προβλήματα
Ο Γενικός Ελεγκτής τονίζει στα συμπεράσματα του ότι η ΣΚΤ θα πρέπει να προβεί το συντομότερο σε επανασχεδιασμό του μοντέλου διακυβέρνησης ώστε αυτό να βελτιωθεί σημαντικά. Φαίνεται, προσθέτει ο κ. Μιχαηλίδης, να διαπιστώνονται, τόσο από την διοίκηση του οργανισμού όσο και από τις εποπτικές αρχές, αδυναμίες στη διεύθυνση. «Τούτο αντικατοπτρίζεται σε συνεχείς αποτυχίες υλοποίησης επιχειρηματικών σχεδιασμών και επίτευξης τεθέντων από την ίδια της ΣΚΤ στόχων απόδοσης, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί σε συνεχή διολίσθηση την αξία του οργανισμού με αποτέλεσμα την σταδιακή απώλεια των €1,675εκ. που δόθηκαν από τον κύπριο φορολογούμενο για στήριξη του», τονίζει.
 
Προχωρώντας, ο Γενικός Ελεγκτής σημειώνει ότι «η απαξίωση της ΣΚΤ δυστυχώς επιταχύνεται με την παράνομη απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών, που δυστυχώς στην πορεία υιοθετήθηκε και από το Υπουργικό Συμβούλιο, για δωρεάν παραχώρηση του 25% των μετοχών σε φυσικά πρόσωπα, πελάτες του οργανισμού. Οι ενέργειες του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και της ΣΚΤ στο θέμα αυτό, φαίνεται να σχετίζονται με την προσπάθεια να επιτευχθεί εισαγωγή σε οργανωμένη αγορά προτού οι εποπτικές αρχές διαπιστώσουν τη διαφαινόμενη ανάγκη για πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες. Τούτο είναι απαράδεκτο και ενδεχομένως να συνιστά παραβίαση προνοιών της σχετικής νομοθεσίας, πέραν της ηθικής πτυχής η οποία, ως προς τη συμπεριφορά του Κράτους, των αξιωματούχων και λειτουργών του, θα πρέπει μάλιστα να αντικρίζεται μέσα από ένα ιδιαίτερα αυστηρό φακό». 
 
Παράλληλα, η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπιστώνει ότι, παρά τη ασφυκτική πίεση για μείωση των λειτουργικών εξόδων της τράπεζας και αύξησης της κερδοφορίας της, η ΣΚΤ εξακολουθεί να χειρίζεται θέματα προσλήψεων προσωπικού και παροχής ωφελημάτων, καθώς και θέματα διαγωνισμών για εξασφάλιση υπηρεσιών, κατά τρόπο που δεν συνάδει με τις βέλτιστες εμπορικές πρακτικές.
 
Αιχμές και για Altamira
Ειδικά για το θέμα της δημιουργίας πλατφόρμας διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (MEX) με την εταιρεία Altamira Asset Management, η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί ότι «η διεύθυνση της ΣΚΤ οδήγησε τον οργανισμό σε μία απαράδεκτη κατάσταση να διαπραγματεύεται με μία μόνο εταιρεία, χωρίς να υπάρχουν πλέον προφανείς εναλλακτικές επιλογές. Τούτο θέτει την ΣΚΤ σε μειονεκτική θέση και δίνει στην Altamira τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης από θέση ισχύος». Ταυτόχρονα, προστίθεται, ο όλος χειρισμός θέτει την ΣΚΤ σε σοβαρούς κινδύνους αποτυχίας υλοποίησης στόχων που έχουν τεθεί από την ίδια αλλά και από τους επόπτες της.
 
Συστάσεις 
Ο Γενικός Ελεγκτής προβαίνει σε σειρά συστάσεων, μεταξύ των οποίων η αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου της τράπεζας και η ακύρωση από το Υπουργικό Συμβούλιο της απόφασης για δωρεάν παραχώρηση του 25% των μετοχών σε φυσικά πρόσωπα, πελάτες του οργανισμού.
 
Ειδικότερα, ο κ. Μιχαηλίδης εισηγείται την χωρίς καθυστέρηση λήψη μέτρων για συμμόρφωση με τις συστάσεις των εποπτικών αρχών για αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου και περαιτέρω αναδιάρθρωση του οργανισμού ώστε να βελτιωθεί σημαντικά η διακυβέρνηση και αν αυξηθεί η κερδοφορία του. «Είναι εισήγηση μας πως η ίδια η ΣΚΤ θα πρέπει να ενημερώσει τον βασικό της μέτοχο που είναι το Κράτος πως η απόφαση για δωρεάν παραχώρηση μετοχών, πέραν της παραβίασης αριθμού νομοθεσιών και ενδεχομένως του ίδιου του Συντάγματος, είναι προβληματική και βλάπτει σοβαρά τα συμφέροντα της ΣΚΤ. Ως εκ τούτου η σχετική Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα πρέπει κατά την άποψη μας να ακυρωθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση», τονίζει.
 
Η Ελεγκτική Υπηρεσία τονίζει ότι στην εταιρική διακυβέρνηση υπάρχει η έννοια του Stewardship («επιμελητεία») που σημαίνει το καθήκον επιμέλειας (fiduciary duty) των διοικητικών συμβούλων και διευθυντών προς τους μετόχους να διατηρήσουν και ενισχύσουν την αξία της εταιρείας. «Όπως αναφέρθηκε και σε άλλες εκθέσεις της Υπηρεσίας μας σχετικά με την ευθύνη των διοικητικών συμβούλων ενός οργανισμού, σύμφωνα με το σύγγραμμα του κ. Μιλτιάδη Μιλτιάδους “Οι ασκούντες επιχείρηση οργανισμοί δημοσίου δικαίου” τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου ενός ημικρατικού οργανισμού έχουν ευθύνη για τις πράξεις τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και η ευθύνη τους μπορεί να είναι ποινική ή αστική. Όπως αναφέρεται, τα μέλη μπορεί να υπέχουν ποινική ευθύνη για τη διάπραξη ορισμένων αδικημάτων του Μέρους ΙΙΙ του Ποινικού Κώδικα («Αδικήματα εναντίον της άσκησης νόμιμης εξουσίας») όπως είναι η κατάχρηση εξουσίας. Όσον αφορά στην αστική ευθύνη, στο σύγγραμμα εξηγείται ότι αυτή μπορεί να προκύπτει από ευθύνες των μελών έναντι του ίδιου του Οργανισμού, όπως το καθήκον για επίδειξη δεξιότητας και επιμέλειας για το οποίο τα παραδείγματα που παρατίθενται περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις άφρονες επενδύσεις, την παραγνώριση επαγγελματικών συμβουλών, τις μη εξουσιοδοτημένες πληρωμές, τη συσσώρευση επισφαλών χρεών κλπ. Όπως εξηγείται, σε τέτοιες περιπτώσεις αστικής ευθύνης, ο Οργανισμός έχει δικαίωμα να καταχωρήσει αγωγή εναντίον του αμελούς μέλους του διοικητικού συμβουλίου για να επιδιώξει αποζημίωση. Αυτά αναφέρονται για ημικρατικούς οργανισμούς, φαίνεται όμως να ισχύουν κατ΄αναλογία και για κρατικές επιχειρήσεις”.
 
Συνεπώς, καταλήγει ο Γενικός Ελεγκτής «εισήγηση μας είναι όπως το Υπουργικό Συμβούλιο, ως έχον με βάση το άρθρο 54 του Συντάγματος την εξουσία για την εποπτεία της περιουσίας που ανήκει στην Δημοκρατία, παρέμβει, τηρώντας πάντοτε τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας ως προς τη μορφή παρέμβασης του, ώστε να ληφθούν άμεσα διορθωτικά μέτρα που θα διασφαλίσουν τη χρηστή διαχείριση της ΣΚΤ»
 

Δειτε Επισης

Κριστίν Λαγκάρντ: Δεν εξαρτόμαστε από τη Fed για την μείωση των επιτοκίων
Εισαγωγή δύο νέων σειρών ομολόγων της Astrobank στη Νέα Αγορά του ΧΑΚ
Κάποια επιδείνωση των ΜΕΔ σε ευρωπαϊκές τράπεζες αναμένει για το 2024 ο DBRS
Στο κενό έφεση κατά απόφασης Επαρχιακού Δικαστηρίου για υπόθεση αγοράς αξιογράφων και χρεογράφων
Προανήγγειλε μείωση επιτοκίων η Λαγκάρντ-Σε σύντομο χρονικό διάστημα και αν δεν υπάρξει μεγάλο σοκ
Επιτόκια: Γιατί Deutsche Bank και Morgan Stanley «ρίχνουν» τις προβλέψεις
Πώς το ESG παίρνει μορφή μέσα από το διατραπεζικό έργο αξιολόγησης επιχειρήσεων (video)
125 χρόνια ζωής-Στο…σπίτι της Τρ. Κύπρου το παρελθόν συνάντησε το παρόν και έδωσε ραντεβού με το μέλλον(pics)
Hellenic Bank Mobile App: Δάνεια με ηλεκτρονική υπογραφή εύκολα από το κινητό
AstroBank: €39,4 εκατ. κέρδη για το 2023-Στο 23,7% ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας