Τι συμβαίνει με την αγορά αυτοκινήτων;

THOMAS POUTAS INTERNATIONAL ASSOCIATES, Μίκα Σάββα*  23/06/2022 08:00
Τι συμβαίνει με την αγορά αυτοκινήτων;

Τι συμβαίνει με την αγορά αυτοκινήτων;

THOMAS POUTAS INTERNATIONAL ASSOCIATES, Μίκα Σάββα*  23/06/2022 08:00

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο ανάκαμψης από την πανδημία, εν μέσω της παγκόσμιας αναταραχής που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τον πληθωρισμό να καλπάζει και τις τιμές των τροφίμων και των καυσίμων να εκτοξεύονται κάθε μέρα και πιο ψηλά. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχοντας θεσπίσει οδηγίες για τον περιορισμό των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα εδώ και μερικά χρόνια, πιέζει τις κυβερνήσεις προς την άμεση εφαρμογή σχετικών νομοθεσιών και την υιοθέτηση αποτελεσματικών και ριζοσπαστικών μέτρων προς αυτή την κατεύθυνση.

Το 2022, βρίσκει την αυτοκινητοβιομηχανία σε μια ξέφρενη τροχιά ανατροπής. Αναπροσαρμόζονται αναγκαστικά τα επιχειρηματικά μοντέλα των αυτοκινητοβιομηχανιών, προσφέροντας μεν νέες ευκαιρίες αλλά επιτάσσοντας παράλληλα την δραστική αλλαγή και την αναθεώρηση των υφιστάμενων τρόπων λειτουργίας του εμπορικού τομέα.

Τι αλλάζει;

  • Αλλάζουν τα μοντέλα: Από το 2035, αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η απαγόρευση για την εγγραφή νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης υπό την αίρεση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επίσης, οι απαιτήσεις για την ενσωμάτωση νέας τεχνολογίας στα αυτοκίνητα όλο και αυξάνονται. Νέες εφαρμογές και ενσωματωμένες λύσεις τεχνολογίας ενισχύουν την ικανότητα των ιδιοκτητών να ελέγχουν τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, να προβλέπουν τις ανάγκες συντήρησης, να κάνουν διαγνώσεις τεχνικών προβλημάτων, να διαχειρίζονται στόλους αυτοκινήτων, έχοντας τα αυτοκίνητα τους συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο.   Ακόμη, η αγορά άρχισε να προετοιμάζεται για την υποδοχή των αυτόνομων αυτοκινήτων (self-driving cars), τα οποία βρίσκονται σε στάδιο δοκιμής και θεωρούνται ασφαλέστερα και ιδανικά για την εξοικονόμηση ενέργειας.  Αν και σήμερα η οδήγηση αυτόνομων αυτοκινήτων δεν επιτρέπεται στις περισσότερες χώρες για λόγους ασφαλείας, σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας McKinsey, μέχρι το 2035 το μερίδιο των αυτόνομων αυτοκινήτων επιπέδου 4 και 5 μπορεί να αγγίξει το 14%, με την Κίνα να φτάνει περίπου στο 34%!
     
  • Αυξάνεται η ζήτηση για αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων  Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις και τα διάφορα σχέδια κινήτρων που υιοθετούν ήδη οι κυβερνήσεις, στοχεύουν στην πλήρη αντικατάσταση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά. Ήδη το 67% των Ευρωπαίων πολιτών δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν υβριδικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ στην Κύπρο το αντίστοιχο ποσοστό είναι 85%, κατατάσσοντας την χώρα μας πρώτη με το μεγαλύτερο ποσοστό πρόθεσης αγοράς υβριδικού ή ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με σχετική έρευνα που διεξήγαγε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επίσης, με τις τιμές των καυσίμων να σκαρφαλώνουν, η ανάγκη για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται όλο και πιο επιτακτική. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το πρώτο τετράμηνο του 2022 οι εγγραφές υβριδικών επιβατικών οχημάτων αποτέλεσαν το 22% του συνόλου των εγγραφών επιβατικών αυτοκινήτων στην Κύπρο. Κατά το 2021 οι εγγραφές των υβριδικών επιβατικών αυτοκινήτων αποτελούσαν το 17% αντίστοιχα, ενώ το 2019 και 2020 το ποσοστό των υβριδικών βρισκόταν μόλις στο 5% και 8% αντίστοιχα!

  • Διαταράσσονται οι ιεραρχίες, δημιουργούνται νέες συμμαχίες κατασκευαστών αυτοκινήτων με εταιρείες τεχνολογίας καθώς και νέες εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων να σκαρφαλώνουν στην κορυφή με πρωτόγνωρο ρυθμό, αλλάζοντας τα κριτήρια αξιολόγησης, εισάγοντας νέα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, νέες τεχνολογίες και καινοτομίες.

  • Μερική αντικατάσταση αυτοκινήτου με εναλλακτικά μέσα μεταφοράς: Στα πλαίσια προσπαθειών των κυβερνήσεων για πράσινη οικονομία και μείωση των ρύπων, εντάσσονται και διάφορα σχέδια κινήτρων για την αντικατάσταση των αυτοκινήτων με άλλα μέσα μεταφοράς όπως μαζικά μέσα, ποδήλατα, μοτοποδήλατα, scooters κ.τ.λ. Σε συνδυασμό με την τηλεργασία και άλλες τακτικές με στόχο την μείωση κυκλοφορίας, η ανάγκη ιδιοκτησίας αυτοκινήτων μειώνεται δραστικά. 

Η βρετανική νεοφυής επιχείρηση (start-up) Urban-Air Port έχει ήδη τοποθετήσει τα θεμέλια για την περαιτέρω ανατροπή στις μεταφορές, με την ανάπτυξη του Air-One, ενός αεροδρομίου κατακόρυφης προσγείωσης/απογείωσης (vertiport), το οποίο θα χρησιμοποιείται για τις ηλεκτρικές αερομεταφορές μέσω drones και ιπτάμενων επιβατικών ταξί, τα οποία αναμένεται να αντικαταστήσουν σε μεγάλο βαθμό τις οδικές μεταφορές μελλοντικά.

  • Online αγορές- Η πανδημία έχει προκαλέσει πλήρη αναδιοργάνωση στο εμπόριο, όσον αφορά στον τρόπο, χώρο και χρόνο διάθεσης προϊόντων, περιλαμβανομένων και των αυτοκινήτων.  Όλο και περισσότερες εταιρείες πώλησης αυτοκινήτων σε συνεργασία με εταιρείες τεχνολογικής υποστήριξης (π.χ. Sophus3, Digital Motors, CitNow) παρέχουν την δυνατότητα στον αγοραστή να ολοκληρώσει τη διαδικασία αγοράς ηλεκτρονικά, από το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή του, επιλέγοντας τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου που θέλει μέσω της ιστοσελίδας, διευθετώντας τόσο την κατ’οίκον δοκιμή του αυτοκινήτου όσο και την κατ’ οίκον παράδοση του.
  • Μείωση στην ζήτηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων- Αν και η ζήτηση για αγορά μεταχειρισμένων στην Κύπρο είναι ήδη πολύ ψηλή, (αποτελεί το 60% των συνολικών εγγραφών επιβατικών αυτοκινήτων κατά το 2021), έχει μειωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα 2 έτη, όπου αποτελούσαν το 67%).  Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2022, παρατηρείται περαιτέρω μείωση με το ποσοστό των εγγραφών επιβατικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να πέφτει στο 56%.

Τι συμβαίνει με την αγορά αυτοκινήτων στην Κύπρο;

Όλες αυτές οι αλλαγές, προβάλλουν την ανάγκη επαναξιολόγησης, αναθεώρησης και επανατοποθέτησης (repositioning) των μαρκών, καθώς και των στρατηγικών μάρκετινγκ που εφαρμόζονται για την προώθηση τους, βάσει των νέων αναγκών, αντιλήψεων, συνηθειών και προσδοκιών του κοινού.  Όσο η ζήτηση των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων αυξάνεται και τα αυτοκίνητα αυτά αντικαθιστούν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, τα κριτήρια αγοράς αλλάζουν.  Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμων δεν θα αποτελεί πια κριτήριο επιλογής, ενώ η ιεράρχηση των κριτηρίων θα αλλάξει.

Διαφοροποιούνται επίσης οι ανάγκες και οι προσδοκίες αναφορικά με τη διαδικασία αγοράς και η εμπειρία πελάτη αλλάζει μορφή, με τα σημεία επαφής να μεταφέρονται από το φυσικό στο διαδικτυακό περιβάλλον.  Αλλάζουν επίσης και οι ανάγκες για εξυπηρέτηση μετά την πώληση όπως και για επανεκπαίδευση του προσωπικού που παρέχει την τεχνική συντήρηση των αυτοκινήτων και την υποστήριξη πελατών.

Πρόσφατη έρευνα* που διενεργήθηκε από την εταιρεία Pulse Market Research  εκ μέρους της Thomas Poutas International Associates, κατέδειξε την τιμή ως τον σημαντικότερο παράγοντα επιλογής μάρκας και την φήμη μάρκας ως τον δεύτερο πιο σημαντικό παράγοντα. 

Σύμφωνα με την έρευνα, το 65% των ιδιόκτητων επιβατικών αυτοκινήτων στην Κύπρο, αφορούν σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με το 54% να αγοράζουν από μεταπωλητές και το 34% από ιδιώτες.  Το 4% έχουν αγοράσει από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αναδεικνύοντας την τάση για online αγορές που άρχισε να πρωτοεμφανίζεται και στην κυπριακή αγορά.  Το ποσοστό αυτό αναμένεται να πολλαπλασιαστεί μελλοντικά, λαμβάνοντας υπόψη και την παγκόσμια τάση που παρατηρείται. 

Το διαδίκτυο αποτελεί πηγή πληροφόρησης για την πλειοψηφία των αγοραστών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.  Η πληροφόρηση λαμβάνεται μέσω πλοήγησης, ιστοσελίδων εταιρειών αλλά και μέσω κοινωνικής δικτύωσης (social media/ blogs).  Ακολουθούν οι συστάσεις (συμβουλές/πληροφορίες) φίλων/συγγενών.

Η πλειοψηφία των αγοραστών καινούργιων αυτοκινήτων, επισκέπτονται τις αντιπροσωπείες, εντούτοις λαμβάνουν επίσης στον ίδιο βαθμό πληροφορίες μέσω διαδικτύου.

Σε ερώτηση σχετικά με τη διαδικασία που ακολούθησαν για την επιλογή μάρκας, ένας στους τρεις ανέφεραν ότι οι γνώσεις/πεποιθήσεις τους σχετικά με την συγκεκριμένη μάρκα τους οδήγησε στην επιλογή της. 

Οι συστάσεις από φίλους/συγγενείς αποτελούν μια από τις κυριότερες πηγές πληροφόρησης για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές αυτοκινήτων (αναφέρθηκε από το 42% του συνόλου των ερωτηθέντων). 

Σύμφωνα με την έρευνα, το 52% των ερωτηθέντων θα πρότεινε την μάρκα αυτοκινήτου που έχει αγοράσει, ενώ το 23% όχι, με την γενική βαθμολογία NPS (Net Promoter Score) να καταλήγει στο 29% για τον τομέα αυτοκινήτων.  Η βαθμολογία αυτή καταδεικνύει τον βαθμό ικανοποίησης με την μάρκα και χρησιμοποιείται κατά την τακτική αξιολόγηση και την διαχρονική μέτρηση απόδοσης της μάρκας όσον αφορά την ικανότητα της να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του καταναλωτικού κοινού, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό αλλά και τον μέσο όρο του τομέα γενικότερα.

Η βαθμολογία NPS αποτελεί μια από τις κυριότερες μετρήσεις ικανοποίησης πελατών και χρησιμοποιείται για την περαιτέρω διερεύνηση και αποκάλυψη των σημείων που χρήζουν βελτίωση και αποτελούν τους λόγους που οδηγούν τους πελάτες στην αρνητική αξιολόγηση (detractors).

Παράλληλα, χρησιμοποιείται και η δήλωση μάρκας επόμενης αγοράς για την μέτρηση αφοσίωσης προς την μάρκα.  82% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα αγόραζαν ξανά την ίδια μάρκα αυτοκινήτου.

5ll

Ταυτότητα έρευνας

tpia text
TPIA3

​ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΠΟΤΑΘΕΙΤΕ info@thomaspoutas.com

*Market Researcher/Marketing Consultant

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
Πίσω στην αρχή της σελίδας