Η υποχρεωτική κάρτα και η ανησυχία των μικρών επιχειρήσεων

Με επιφυλάξεις και προβληματισμό υποδέχθηκαν τα καταστήματα και οι χώροι εστίασης το διάταγμα του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο εγκρίθηκε την περασμένη Τετάρτη από το Υπουργικό Συμβούλιο, βάσει του οποίου καθίσταται υποχρεωτική η αποδοχή κάρτας για πληρωμές. Στον απόηχο της εξέλιξης αυτής, το βλέμμα τους στρέφεται κυρίως στις χρεώσεις και το κόστος εγκατάστασης τέτοιων συστημάτων, ενώ το επόμενο διάστημα θα γίνει προσπάθεια για συναντήσεις των εμπλεκόμεων φορέων.

Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε Διάταγμα του Υπουργείου Οικονομικών, με το οποίο υποχρεώνονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών και το λιανικό εμπόριο να αποδέχονται πληρωμή με κάρτα, και να ενημερώνουν σχετικά με σαφή τρόπο τους καταναλωτές. Το μέτρο αυτό, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, θα συμβάλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής, τη διαφύλαξη των δημοσίων εσόδων, την ενίσχυση της προστασίας του πολίτη, όπως επίσης και τη διευκόλυνση της εξυπηρέτησης των πολιτών.

Με επιφυλάξεις…

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι επιχειρήσεις ώστε να εναρμονιστούν με τις οδηγίες του σχετικού διατάγματος, όπως αναφέρει στο InBusinessNews, ο Γ.Γ. της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Κουρσάρης. «Μια ουσιαστική διευκρίνιση είναι ότι δεν καταργείται το χρήμα, ούτε οι επιταγές. Είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις να έχουν το εξοπλισμό σε διάστημα τριών μηνών. Η νομοθεσία ψηφίστηκε εδώ και καιρό οπότε ήταν υπόψη των επιχειρήσεων. Σίγουρα η πανδημία έχει δώσει περισσότερο περιθώριο στο ηλεκτρονικό εμπόριο».

Ο κ. Κουρσάρης εντοπίζει θετικά και αρνητικά στοιχεία στην εφαρμογή του εν λόγω διατάγματος. «Αρχικά είναι ασφαλής διαδικασία με αυτόματη κατάληξη των χρημάτων στο λογαριασμό του καταστηματάρχη. Ο ίδιος επωφελείται χρόνου και κόπου. Στις επιφυλάξεις μας πρέπει να πω ότι για μικρές αγορές εμπορευμάτων (π.χ. τα περίπτερα ένα πακέτο τσιγάρα), σε αυτές τις περιπτώσεις θα λέγαμε να υπάρχει ένα ελάχιστο ποσό μέχρι και 10 ευρώ, για το οποίο να υπάρχει μηδενική χρέωση/προμήθεια από τον παροχέα. Ως δεύτερη επιφύλαξη, είναι ότι σίγουρα υπάρχει μια κατάσταση ολιγοπωλίου των παροχέων. Θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος από το κράτος για τις διαδικασίες χρεώσεων, τόσο των τερματικών όσο και τις χρεώσεις υπηρεσιών. Να μην δημιουργείται ολιγοπώλιο, που στο τέλος της ημέρας θα ανεβάζει τις χρεώσεις».

Όπως σημειώνει, υπάρχουν ανησυχίες κυρίως εκ μέρους των περιπτερούχων και των μικρών επιχειρήσεων. Το επόμενο διάστημα η ΠΟΒΕΚ θα επιχειρήσει να έχει επαφές με το Υπουργείο Οικονομικών και τις εταιρείες για το θέμα. «Στόχος είναι μια συλλογική συμφωνία για τις χρεώσεις στις μικρές αγορές».

Ίσως ασύμφορο

Στις τάξεις της εστίασης παρατηρείται μία αναστάτωση κυρίως από μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να μην έχουν αρκετά έσοδα, έτσι ώστε να φορολογούνται.

Ο Φάνος Λεβέντης, Γ.Γ. του ΠΑΣΙΚΑ, εκφράζει στο InBusinessNews τις ανησυχίες των μικρών χώρων εστίασης. «Οι σκέψεις μας είναι οι ίδιες από όταν άρχισε να συζητείται το συγκεκριμένο ζήτημα. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οικογενειακές, δεν έχουν αυτήν την υπηρεσία. Φαίνεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών στοχεύει να πολεμήσει την φοροδιαφυγή. Δεν είμαι σίγουρος αν θα πετύχει», υποστηρίζει, εξηγώντας ότι «μια μικρή επιχείρηση με σουβλάκια για παράδειγμα, το επικρατέστερο να μην έχει καν φορολογητέα εισοδήματα. Σε κάποιους θα δημιουργηθεί πρόβλημα».

Όπως σημείωσε, στην μεγάλη τους πλειοψηφία οι χώροι εστίασης προσφέρουν υπηρεσίες πληρωμής με κάρτες. «Υπάρχουν αντιδράσεις και αναστάτωση από μικρές επιχειρήσεις, καθώς ίσως να τους είναι ασύμφορο να τοποθετήσουν τέτοια συστήματα», σημείωσε.

Σε ερώτηση αν το διάστημα των τριών μηνών είναι αρκετό για να προετοιμαστούν οι επιχειρήσεις, ισχυρίστηκε ότι «θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη διάρκεια, στους έξι μήνες».

Στα πλάνα του ΠΑΣΙΚΑ το επόμενο διάστημα είναι να γίνουν συναντήσεις με το Υπουργείο Οικονομικών. «Θα έχω την ευκαιρία να το δούμε, αν θα υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις. Είναι πράγματα που θα τα εξετάσουμε. Προς το παρόν κάνουμε ασκήσεις επί χάρτου».  

Δειτε Επισης

Έπιπλα Andreotti: Η one-stop-shop επιλογή σου!
Εννέα μνηστήρες για την ανάπτυξη και λειτουργία του e-kalathi-Οι προσφοροδότες και τα ποσά που δήλωσαν
Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar