Γαλακτοκομικός πολιτισμός της Κύπρου

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν το πιο σημαντικό εξαγωγικό προϊόν της Κύπρου, συνιστώντας βασικό πυλώνα της κυπριακής οικονομίας και διεθνή πρεσβευτή της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας και της εικόνας  χώρας μας γενικότερα ανά το παγκόσμιο. 
 
Παρόλα αυτά, μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατόν να ετοιμαστεί μια περιεκτική μονογραφία τόσο στα ελληνικά, όσο και στα αγγλικά, η οποία να περιλαμβάνει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία για την ιστορική διαδρομή όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων.
 
Το Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής ανακοινώνει την ολοκλήρωση του βιβλίου με τίτλο: «Ο ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ: ΙΣΤΟΡΙΑ- ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ-ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ» το οποίο θα εκδοθεί προσεχώς στα ελληνικά και αγγλικά και προσκαλεί όλους τους φορείς οι οποίοι ασφαλώς θα αξιοποιήσουν αυτό το υλικό, να στηρίξουν την προσπάθεια, με χορηγία για την έκδοση και προαγορά βιβλίων.

Το βιβλίο έχει συνολική έκταση 220 σελίδων και περιλαμβάνει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και 6 κεφάλαια καλύπτοντας πολυπρισματικά το θέμα της γαλακτοκομικής παράδοσης του τόπου μας, μέσα από τα επιστημονικά πεδία της ιστορίας, αρχαιολογίας, λαογραφίας και εκκλησιαστικής ζωής.

Δημοσιεύονται για πρώτη φορά σημαντικά νέα στοιχεία, που υποστηρίζουν την κυπριακή προέλευση των εν λόγω προϊόντων και ειδικά του χαλλουμιού.

Μεταξύ άλλων για πρώτη φορά εντοπίστηκε και αναδημοσιεύεται κείμενο από πηγή 16ου αιώνα, στην οποία δηλώνεται ξεκάθαρα ότι «τα άσπρα αλμυρά τυριά που παρασκευάζονται στην Κύπρο και διατηρούνται σε τυρόγαλο, δεν μπορεί να τα βρει κανείς αλλού».

Παρουσιάζεται για πρώτη φορά ενδελεχής συζήτηση για τις ρίζες των ονομασιών των γαλακτοκομικών μας προϊόντων και παρουσιάζεται λεξιλόγιο, με ρίζες στην αρχαία ελληνική τυροκομία, το οποίο επιβιώνει στην κυπριακή διάλεκτο, υποδηλώνοντας ότι η πράξη της τυροκομίας εφαρμόζεται στην Κύπρο από τα αρχαία χρόνια, με συγκεκριμένες μεθόδους και μέσα.

Τα στοιχεία που παρουσιάζονται είναι εξαιρετικής σημασίας ως προς την κατοχύρωση του χαλλουμιού ως προϊόν κυπριακής προέλευσης, με ιστορικές ρίζες αιώνων. Αναμένεται ότι το βιβλίο αυτό θα αποτελέσει απαραίτητο βοήθημα σε όλους οι οποίοι ασχολούνται με την παραγωγή των γαλακτοκομικών προϊόντων, υποστηρικτικό υλικό και αδιάψευστο τεκμήριο σε όλες τις προσπάθειες κατοχύρωσης των γαλακτοκομικών προϊόντων και εργαλείο προβολής σε εμπορικές εκθέσεις. 

Ο τόμος είναι επιστέγασμα πολυετούς έρευνας και καταγραφής από καταξιωμένους ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίου, οι οποίοι αφιλοκερδώς κατέθεσαν το απόσταγμα της γνώσης τους.
 
Η έκδοση αυτή αφιερώνεται στους απλούς αυθεντικούς ανθρώπους της Κύπρου, οι οποίοι δημιούργησαν και διέσωσαν μέσα από τους αιώνες την συσσωρευμένη γνώση της κυπριακής τυροκομίας και μας την παρέδωσαν μέσα από προφορικές μαρτυρίες.  Ας υπομνησθεί ότι σε αυτή τη λαϊκή παράδοση βασίστηκε η ανάπτυξη της βιομηχανικής μαζικής παραγωγής και εξαγωγής  των γαλακτοκομικών προϊόντων και ιδιαίτερα του χαλλουμιού, και η εξέλιξή τους.

Η έκδοση στηρίζεται μερικώς από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και από τον Υπουργό Γεωργίας. Οι χορηγίες όμως καλύπτουν μόλις το 30% του συνολικού κόστους.
Ευχόμαστε σε αυτή τη σημαντική προσπάθεια να έχουμε συμπαραστάτες τις γαλακτοβιομηχανίες του τόπου, οι οποίες  αξιοποιούν και επενδύουν στην συσσωρευμένη γνώση των αιώνων .

Δειτε Επισης

Εννέα μνηστήρες για την ανάπτυξη και λειτουργία του e-kalathi-Οι προσφοροδότες και τα ποσά που δήλωσαν
Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls